HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 HFRP - Hur noga reglerar en LM 317 spänningen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/26 :  19:59:50  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
Hej igen!

Hur noga kan man förvänta att en spänningsregulatur typ LT 317,
LM 317 kan hålla spänningen stabil?

Är det beroende på faktonrn inspänning / utspänning?

Är spänningen stabil vid olika temperaturer eller åker den iväg
med ökad temperatur?

Det jag funderar på är att använga en lämplig spänningsregulator för att styra DC motorn till ex på HFRP:an.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/05/10 18:32:08

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/04/26 :  20:21:39  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
LM/LT317 är mycket noggrann, precissionen kommer att vara direkt avhängig noggrannheten på de motstånd Du använder i spänningsdelaren.
Den termiska driften bliri stort sett negligerbar om Du har en kylare större än effektuttaget och väljer motstånd som har en tc på 100ppm eller bättre, 317 familjen är dessutom ytterst brusfri i motsats till lm 78xxx varianterna, vilket också är viktigt vid motorstyrning.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/26 :  21:25:37  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
Kylfläns till regulatorn har jag nog räknat med och hoppas
det ska vara tillräkligt.

Systemet ska enligt beskrivningen justeras med en "mångvarvig potentiometer". Fast inte hela motståndet, utan bara 25% ska vara justerbart

quote:
....väljer motstånd som har en tc på 100ppm....


Hur vet jag att jag har sådana motstånd?

Om Du skulle skriva ut en tolerans på utspänningen, hur stor tror Du den är, +- 0,1 V?

Jag skulle ha slängt upp ett schema, men har inget i digital form (än).


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/04/27 :  09:04:55  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
De flesta 1% metallfilm 0,6W har en temperaturkoefficient på 50ppm.
Potentiometrar är lite besvärligare men Bourns flervarviga brukar ligga på 50ppm, både vanliga och trimpotar tror jag.

Stabiliteten/noggranheten på utspänningen borde alltså ligga på ca 0,05-0,15 promille, beroende på om komponenterna driver åt samma eller olika håll.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2009/04/27 09:10:09
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/27 :  12:21:13  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


Tack Ingvar!

Det ser mycket hoppfullt ut, då är det inte elektroniken som
är flaskhalsen utan mekaniken.

Jag ska jobba vidare på motorstyrningen till HFRP-DC-Analog som delsystem. Så får vi se var vi hamnar.
I går kväll laddade jag ner Eagels. Få se om jag klarar av att rita
ett snyggt schema.

Så här långt är jag nöjd.

Tusen tack för Din support, Ingvar.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/27 :  13:50:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vet du var dina 25% reglerområde ligger skulle du kunna ta en mindre pot och större (i Ohm givetvis) fasta motstånd. Om nu trimpotens värde fluktuerar mer än de fasta motståndes är det en vits att ha detta så litet som möjligt.
Å andra sidan kan jag tänka mig att vanliga "off the shelf"-komponenter är precis lagom bra till en LM317.

Notera att det finns olika sorters LM317. Det finns (men lär inte tillverkas längre) en speciell HV-variant som fixar ett in/ut-spänningsfall på 40V.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/04/28 :  21:43:06  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Gubben, ett sätt att få reda på hur bra LM317 är att titta i databladet. Där står i princip allt du vill veta.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/28 :  21:55:53  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


quote:
Gubben, ett sätt att få reda på hur bra LM317 är att titta i databladet. Där står i princip allt du vill veta.



Jag är inte någon analfabet. Databladet har jag läst många gånger. Men det är en annan sak att förstå vad man läser.
När jag inte kommer vidare, frågar jag.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/04/28 :  22:26:03  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Det jag funderar på är att använga en lämplig spänningsregulator för att styra DC motorn till ex på HFRP:an.

Vad är en/ett HFRP?

Edited by - ludo on 2009/04/28 22:36:39
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/04/29 :  00:41:51  Show Profile Send Hemling a Private Message
Hififorums diy skivspelare

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66928

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/05/04 :  08:46:14  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Gubben, apropå reglering.

Hur bra är regleringen med avseende på att inspänningen varierar? Kolla på parametern "Line Regulation"

Varierande last = "Load Regulation"

Sen har du en komplicerande faktor med ändrad temperatur också.

Jag antar att din fråga utmynnar i hur bra regulatorn är? Ganska bra och definitivt bättre än 78xx

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2009/05/04 08:48:01
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2009/05/04 :  18:01:07  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
När det gäller temperaturkänslighet, så ser det ut i databladet att det är ok, så länge man håller sig under 50 grader C. Men visserligen, om den kommer upp i 100 grader, så är ändå sänkningen i volt bara 0,7-1% ändå (i exemplet i datasheetet iaf). Men man vill ju ha exakt

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/05/04 :  21:52:50  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Tack grabbar!

Ja databladet säger att "Line Regulation" är 0,005-0,01 %/V.
Det skulle betyda att spänningen vid 24 volt mot lasten, kan
variera +- 0,12 volt. Totalt 0,24 volt.

"Load Regulation" är satt till 0,1 - 0,3 %. Men det måste väl ha att göra med, om regulatorn byggs för konstantström?

Rejäla kylflänsar har jag tänk för att hålla nere temp.diffen. Men hur mycket det blir i paktiken återstår att se.

Har jag förstått detta med "Load Regulation" och "Line Regulation" rätt?

Ni kan se schemat på: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?whichpage=30&TOPIC_ID=66928#860462



PS Kul och se Dig igång igen Andy DS








Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/05/04 21:55:17
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/05/05 :  08:22:30  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Om du har 1 V rippel så kommer det ut 0.005% till 0.01% av detta på utgången.

Om din utström varierar mellan 10 mA till fullt 1,5A så ändras utspänningen 0,1 till 1%.

Sen gäller det förstås att läsa fotnoterna.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/05/05 :  09:20:02  Show Profile Send ludo a Private Message
OK ... du vill styra rotationshastigheten (eller snarare hålla den så konstant som möjligt) mha av en linjär regulator.
Vore det inte bättre att ha nån slags återkopplande system (servo) som justerar spänningen hos regulatorn så motorn snurrar med rätt hastighet? Ett sånt system borde vara okänligare för temperaturvariation, åldrande hos motorn (?) och andra eventuella felkällor.

Vore det inte bättre att flytta den stora ellyten till före regulatorn?
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/05/05 :  10:07:57  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Den stora lyten gör mest nytta där den sitter, men det måste sitta en skyddsdiod från utgång till ingång på regulatorn så att det inte går att tömma glättningen bakvägen genom regulatorn, helst också en från c2 (vref) till ut på regulatorn (4007:or)

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/05/06 :  00:12:41  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
quote:
Om du har 1 V rippel så kommer det ut 0.005% till 0.01% av detta på utgången.
Om din utström varierar mellan 10 mA till fullt 1,5A så ändras utspänningen 0,1 till 1%.



Jahaaaaaa...... var det så man skulle räkna. Men det är ju bara till vår fördel. Och om jag förståttallt rätt så gynnas vi av att använda hög spänning och låg ström.
Tack för det peranders.


quote:
Vore det inte bättre att ha nån slags återkopplande system (servo)......

Jo det är så "proffsen" gör, digitalt dessutom. Men det gäller att få tag i en enkelt DIY-vänligt konstruktion. Ett som alla kan bygga.
I skrivande stund har vi inget analogt DC styrsystem alls och detta är bättre än inget, om Du förstår. Dessutom öppnar det möjligheten till ett större val av motorer.
Men vist, en tachometer eller liknande vore mumma.


Jag redovisar ett uppdaterat schema med Ingvar.Ahlbergs skyddsdioder och lite mer genomarbetat.

Ingvar.Ahlberg: Varför väljer man 1n4007 framför 1n4004 som är lättare att få tag i?
Enligt databladet så tål ...007 1000 volt och ...004 400 volt. Men 400 V måste väl räcka, eller?

Motorn har jag inte tagit upp alls. Men en motor i proffsklass är Maxons; A-max 110187, 24V, 0,39A. Startströmmen är 1,25 A.

Spännings-delaren som styr 33.3 och 45 rpm är inte dimensionerade för denna motorn än.
Men om man ska ha ut max 24V så ska min spänningen in vara 27V. Har jag fattat det korrekt?



Den första dioden, den mellan anslutningen "in" och brytaren, är det till för att man inte ska kunna koppla - till + och visa versa? Eller har den en annan funktion?

Detajlistan:




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/05/06 :  15:27:35  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Den dioden är bara ett polvändingsskydd, skadar inte att ha. Dioden parallelt över R1 skyddar regulatorn i händelse av kortslutning, ety att C2 laddas ur. D2 är nödvändig om man riskerar att inspänningen sjunker fortare än utspänningen på grund av stor kapacitans på utgången.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/05/08 :  08:20:39  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Kolla om det är rätt det jag gjort!


Trimmotståndet R5 och R6 har jag inte kopplat pinne 3 till jord/0:an.

På PSU:n som jag plankar av, har dessa motstånd för variabel spänning. Pinne 3 är då anslutet till jord/0:an.

Ska jag ändra mina R5 och R6, eller låta det vara som det är?




Edit; justerat lite för att undvika syftningsfel.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/05/08 09:41:52
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/05/08 :  10:01:16  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Bygla pinne 1 och 2 och dra 3 till jord, det blir bättre.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/05/08 :  19:26:13  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Så där ja!

Det ser mycket mer proffsigt ut efter Ingvars trim pots uppdatering.




Som Ni ser är PSU:n tillagt
PSU:n är tänkt för att kunna användas till AC:n också. Och inget är optimerat mot någon speciell motor.

Det är två transingar (billig modell), primär 220V sekundär 2x12V, 1A.

Primär sida parallell kopplad, sekundär sida seriekopplad.
Om jag fattat allt rätt ska vi få 0 till +24V, och 1A. 0 till -24V, 1A.
Eller 0 till 48V, 1A, beroende på hur och var man ansluter.


Är det fel tänkt?


Jag såg att det ska vara tre anslutningar på "Spänning ut". 0:an saknas. Ska uppdateras!






Motorer har jag hittat på en "Surplus sida"; http://www.surplussales.com/motors/Motors-3.html


Denhär motorn ska jag använda för att testa elektroniken utan spelaren inkopplad. Motorn är väldokumenterad och den är linjär.


Denna motorn ska jag testa och se om det kan driva min Thoren. Om det låter sig göras, ska vi ha ett kvitto på om styrsystemet är gångbart eller ej.
Tyvärr finns det ingen dokumentation kring denna motorn. Så allt blir "prov och försök", med risken att man eldar upp hela kalaset.



Ser Ni något annat i schemat som kan göras bättre?



Dom säljer rör och kondingar som ser ut som större konservburkar också, ni som förstår Er på sådant kan "botanisera" på sidan.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/05/10 :  18:36:34  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
Jag har bara lagt till HFRP till rubriken.
Tanken är att det ska vara lätt att återsöka.

Slutresultatet blev mycket över mina förväntningar. Och ett stort lyft för "HFRP-DC-Analog".
Och ett stort tack till Er alla inblandade.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/05/10 18:37:19
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/05/18 :  21:05:19  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


Hallå grabbar!

Det har dykt upp nya frågor som jag gärna vill att Ni ska tycka till om.



Kolla på schemat. I punkt A med grön ring mäter vi strömmen.
Det bli en pik på ca: 70 A under 5 millisekunder.


Frågan är, klara dioderna detta?
Simuleringen har ingen transformator, funkar transformatorn som en dämpare?





PS. Hoppas Ni vi ha överseende med en novis.
Men jag lär mig desto mer. DS


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000