HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver tips på högtalare som tar liten plats
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2009/05/10 :  10:19:23  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag skall sätta upp en andra anläggning i mitt vardagsrum i mitt nya hus.

Min huvudanläggning finns i på nedre våning.

Anläggningen i vardagsrummet skall främst användas för att få bakgrundsmusik och till festmusik. Det är av yttersta vikt att hela anläggningen tar liten plats.

Rummet är ca 5 * 10 meter. Högtalarna kommer att placeras på kortsidan.

Jag inser nu att min kunskap om högtalare som tar lite plats är obetydlig.

Det jag söker är högtalare som:
  • kan placeras nära bakväg
  • inte är så stora (troligtvis stativhögtalare eller mycket tunna högtalare
  • har stor sweetspot
  • hellre drar åt det varma ljudet än det kalla
  • kan återge röster på ett gaska bra sätt
  • har finish i ljust trä eller vitt
  • skall ha element som är så oömma att de klarar av två små barn
  • kostar max 10 000 nya eller begagnade. Fast om jag hittar ett par underbara högtalare för några tusen till kanske jag inte kan motstå det ;-)

Märken jag kan tänka mig har högtalare är:
Dynaudio
Totem
LTS
Amphion

Jag har ingen anläggning utan hade tänkt att bygga upp den med utgångspunkt från högtalarna.

Jag är medveten om att jag kanske önskar det omöjliga och att jag troligtvis kommer att få kompromissa en hel del.

Har du något eller några tips på högtalare som skulle kunna passa?

Om det är någon som har ett par begagnade högtalare som kan passa och han hon vill sälja till mig så är ni välkomna att kontakta mig genom PM.

Edited by - Gebex on 2009/05/10 10:22:28

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/05/10 :  10:30:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Låter som som ett par Ino Audio pIP.
Fast snackar vi festmusik, så behöver nog de flesta mindre högtalare lite bottenstöd.

Larsen 6 kanske ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2009/05/10 10:32:28
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/05/10 :  10:48:22  Show Profile Send FBK a Private Message
Låter mer som ett par satellithögtalare med subwoofer skulle passa bäst, eller mindre stativare som man kan hänga upp på väggen och komplettera med subwoffer.
Ett tips är att läsa senaste numret av Hifi&Musik där de testar fleratalet olika satellithögtalare med subwoofer i den prisklass som du har tänkt dig.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/05/10 :  10:55:17  Show Profile Send svejk a Private Message
Ett par Carlsson borde passa OA5O serien

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/05/10 :  11:28:32  Show Profile Send Levator a Private Message
Ett märke som är underskattat är DLS dom har en högtalare som heter TS3(tror jag) en smal vägghögtalare som låter väldigt lite högtalare och mycket musik, komprimerar inte så hemskt som vissa vägghögtalare kan göra, utan man kan kräma på ganska bra och samtidigt få klara röster som inte bottnar när orkestern krämar på.

Finns en modell till som heter DCS3 som är större!

Rekommenderas en provlyssning, se bara till att det matchas med bra elektronik dom förtjänar bättre än vad vissa demar med.
Telemekano i Göteborg har dom för demo i övriga landet vet jag inte!
Mvh Johan
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/05/10 :  11:30:59  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ett par Jamo ART i vitt kanske kan vara grejen.
Riktigt ok och kan hittas beggade för ca 1000:- paret.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/05/10 :  11:50:23  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Totem, som du själv föreslår Gebex!

Uppfyller alla dina specifikationer. Har själv använt Dreamcatcher med dito sub under flera år och var mycket nöjd med det de presterade i förhållande till den plats de krävde. De är heller inte speciellt krävande vad avser drivning. Men det är klart - jag hade dem i mindre rum än ditt, cirka 35 kvm.

Du kan kolla in bilder på hur jag hade det i min medlemstråd, länk i i signaturern nedan.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/05/10 :  12:40:18  Show Profile Send jonasz a Private Message
Mark & Daniel låter som svaret på din fråga. Det finns ett par beggade till salu här på forumet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73855

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/05/10 :  13:40:32  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Intelligent Sound IS8 anywhere klarar alla dina krav om du sätter gränsen på 11tkr.

http://www.hifiborsen.se/produkter/is8any.asp

De skyddar mot barnahänder också.

Har du lyssnat på Is-högtalare någon gång?
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2009/05/10 :  18:09:05  Show Profile Send Gebex a Private Message
Mycket trevligt med så mycket bra tips.

Jag hade nog tänkt att klara mig utan subbar eftersom de är så sällan de blir disco numera.

Jag bor i Göteborg vilket naturligtvis innebär en fördel om man kan lyssna i närheten.
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2009/05/10 :  18:59:49  Show Profile Send HNK a Private Message
jag tror som Zalve att larsen 6 eller 4 skulle passa fint, tar inte så mycket plats ska placeras mot bakvägg. finns i vitt o ljust trä har jag för mig.

Edited by - HNK on 2009/05/10 19:02:45
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2009/05/10 :  20:37:08  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Skulle lägga mina pengar på ett par Ino piP. Om Du tror att Du behöver lite mer bastryck så finns ju Ino profundus P-2 bassystem. piP på egen hand klarar av att spela djupt och starkt så det räcker till i de allra flesta sammanhang. I festsamanhang kan de spela högt nog för att ge de festande som befinner sig i samma rum bestående hörselsakdor. Varför man skulle vilja spela så högt någon längre stund vet jag inte .

Larsen-högtalarna har väl också fått goda omdömen och ska ju även de stå nära vägg. Har tyvärr inte själv hört dem än.

Se till att få lyssna hos någon som har någon av ovanstående högtalare och bilda Dig en egen uppfattning. De båda ovanstående har ju ett klart fördelaktigt pris-/prestanda-förhållande.

/stefan
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/05/10 :  20:56:32  Show Profile Send Levator a Private Message
Lyssnade på Larsen hos Telemekano,inget som passade mig, lite för snällt och avrundat.
Men du bor ju i GTB så du kan ju glida in på Telemekano och lyssna både på Anthony Gallo DLS Sunfire Larsen på ett och samma ställe.
Har inte hört Ino ännu men kanske finns någon i GTB trakten som har ett par som du kan lyssna på.

Skriv gärna och berätta om dina lyssningsintryck, är alltid intressant att höra hur andra uppfattar musik genom sådant man själv hört

Mvh Johan
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/05/10 :  21:13:50  Show Profile Send Vox a Private Message
Min rekommendation blir ett par beg Rauna Leira. Bättre ljud för pengarna lär du aldrig hitta. Kompletterar du dem med ett par nytillverkade frontgaller klarar sig elementen från barnfingrar. Risken att de skall vältas är obefintlig då de trots sin ringa storlek väger ca 25 kg per styck.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/05/10 :  22:37:17  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Jag lyssnade på lite av DLS sortiment på CES i Las Vegas i januari.

Jag gillade vad jag hörde och framförallt vad jag såg! Väldigt WAF-iga högtalare. De hade en lång som var avsedd att sitta under platt-tvn som lät helt ok. Även de tunna väggmonterade var välspelande och bara 5 cm djupa. De håller väl till här i Göteborgstrakten, tror jag.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2009/05/10 :  23:43:50  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag har nu tittat på de förslag som har kommit.

Mycket är intressant.

En del av högtalarna finns tyvärr inte som i ljus färg som är ett krav. Vissa ligger över min budget.

Det är en stor fördel om högtalarna kan stå nära bakväggen. Därför är Ino piP intressanta. Men de finns bara som byggsatser som jag förstår det. Men om man kan få tag på dom begagnade kan det vara ett alternativ.

Totem är intressant om de inte har för skarp diskant som vissa recensenter tydligen tycker. Men jag får försöka lyssna på den. Tyvärr tror jag inte att de säljs inte närheten av Göteborg.

DLS hade jag aldrig funderat över innan men eftersom Telemekano ligger i Göteborg kanske det blir ett besök där.

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/05/11 :  00:38:19  Show Profile Send dwain a Private Message
Då slår jag ett slag för qrs luna. De kan du hitta hos hificonsult i sävedalen. Väldigt öppet trevligt ljud och de kan verkligen rocka om man önskar.

Barnvänliga element är ju dock svårt att få. Basarna är i aluminium så de tål en del men diskanten är i tyg. Bättre kanske och satsa på ett par rejält metallgaller framför eventuell högtalare?
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2009/05/11 :  10:12:35  Show Profile Send Peg a Private Message
Monitor Audio Radius serien tycker jag är snygga de finns i vitt, är byggda för att hänga på väggen och är skyddade mot barn fingrar med metallgaller.

Jag har några pluttar (R90 ?) ur serien som låter helt ok för pengarna/storleken så det kan nog vara värt att kolla upp ifall ljudet på de lite större varianterna duger.

Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2009/05/12 :  21:13:22  Show Profile Send Gebex a Private Message
Idag var jag och lyssnade på Larsen 4 på Åhgrens hifi.. Bra ur placeringsynpunkt, trevlig mjuk ljudbild, stor sweetspot. Jag upplevde inte att de återgav så djup ljudbild och att de hade begränsad dynamik. Tyvärr hade de inte Larsen 6 inne i butiken det hade varit intressant att lyssna på dem.

Jag måste återigen säga att Åhgrens hifi är oerhört trevliga att besöka!

Min jakt efter högtalare går vidare.
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/05/13 :  09:14:29  Show Profile Send Levator a Private Message
Ågrens är mysigt, har köpt en hel del där!
Larsen 6 fanns på Telemekano när jag var där senast
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2009/05/13 :  20:43:33  Show Profile Send NtR a Private Message
Hellre åt det varma än kalla? Och så nämner du Dyaudio och Totem? Lyssna runt och tänk om där. Återger röster bra? Rogers LS3/5a! Men lås in ungarna, papperskoner.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2009/05/13 :  21:48:06  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag har för mig att Dynaudio har gått lite år det mjuka ljuded sedan de gjorde Dynaudio 1.3 SE. Men det kanske är fel.

Jag kommer inte ihåg ljudbilden på Totem. Det var förrförra Arkenmässan som jag hörde dem. Jag bara mins att jag tyckte om det jag hörde och att de var små.

Jag var idag på HembioConsult och lyssnade på Larsen 6. De var mycket bättre är Larsen 4. Jag gillade mellanregistret bättre och de var mer detaljerade än Larsen 4. Jag saknade fortfarande djupet i ljudbilden och de har enligt min uppfattning lite svårt att ge en distinkt bas.

Jag lyssnade även på Audiovector K3 Signature. De kan tydligen placeras nära bakvägg. Om man sitter i sweetspot ger dom ett ganska mjukt ljud, bra driv och ganska distinkt bas. Jag upplevde att de hade betydligt mer dynamik än Larsen. Spridning av ljudet var dock lite liten och de ligger över min budget (ca 15 700). Det fins dock en något en något enklare modell som heter K3 som kostar ca 10 000.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/05/13 :  22:48:54  Show Profile Send 24U a Private Message
Såg här ovan rekommendation om DLS och kan bara hålla med. De större för vägghängning är riktigt trevliga. Är själv klart åt det varmare hållet och gillar när en röst får ordentlig kropp och det hände i DLS. Sen gillar jag timing så att musik får fart och foten börjar gå hysteriskt. Med rätt kringutrustning, typ brittiskt ljudideal. Skulle titta på Rotels lilla serie RA06 och RCD06 som driv till DLSen. Lite ytterligare hår på bröstet med en schysst sub kanske... Kolla in å se vad Du tycker...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/05/14 :  06:26:04  Show Profile Send jonasz a Private Message
Mark & Daniel låter som svaret på din fråga. Det finns ett par beggade till salu här på forumet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73855

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2009/05/14 :  08:44:38  Show Profile Send pewe a Private Message
Instämmer på M&D. En anläggning med ex.vis M&D Ruby och ex.vis NuForce IA7V2 samt valfri signalkälla tar extremt lite plats, är snyggt och kan definitivt spela högt och behöver ingen sub. Dessutom låter det riktigt, riktigt bra.

Det enda kravet är förstärkaren då de behöver en med gott om kraft, då just Rubyn är rejält trögdriven. Men en NuForce IA7V2 klarar uppgiften galant.

Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/05/14 :  09:29:47  Show Profile Send Levator a Private Message
Tjipp!
K3 skulle jag inte välja, skiljer ganska mycket från Signature och Super, men att kunna placera dom tätt intill bakvägg är kanonbra Lyssnat ganska mycket på Audiovector, min kompis köpte K3, det enda som han saknar är lite mellanbas för att kräma på med Trash Metal och Death Metal.
Själv var jag inte riktigt nöjd (rösterna blev inte riktigt bra.
Med Super så stämde det och med Signature så var det mycket bra, men det märkte ju du vid lyssningen.

Ljudet från DLS vägghängda påminner faktiskt om Audiovectorljudet,du kommer billigt undan och kan komplettera med en bra subwoofer.

Som du märker så blev jag väldigt förtjust i dom, finns ju en till som jag är imponerad av, Elac 310.2 men den är djup och kan inte hänga på vägg, men låter jättefint.

Mvh Johan
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000