HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssningsbedömning inbillning???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/03/15 :  01:27:33  Show Profile Send esl a Private Message
Sedan detta forum började och innan dess till och med, så har det ibland diskuterats högljutt och livligt om lyssning och vissa har trampat andra på tårna (förlåt ni som känt er trampade av mig).

I denna tråden skall ingen trampning ske, så därför sätter vi upp reglerna från början:

1: Följ HiFi forums regler speciellt §.7 samt §.9.1
2: Tänk en extra gång innan du skriver

Ämnet är lyssningsbedömning!
Det vi gillar mest är ju musik och att lyssna på musik, annars hade vi inte sysslat med HiFi.
Det du och jag tycker bäst om är alltså inte apparaterna i sig, utan musiken och känslan som infinner sig när vi lyssnar. Ljudet som når våra öron har alltså prioritet 1!

På vägen från artisten till dina öron så har den största påverkan på ljudet redan lagts innan det blev en skiva.
Inspelningslokalen, mikrofonplacering, mikrofon, mm,mm.

Vi kanske kan vara överens om att minst 70% av ljudupplevelsen är om skivan är bra eller inte.
Det är ju bara att jämföra en smaskig "Kari Bremnes" som ger ståpäls med en platt "vad vet jag" inspelning.
Att det är bra musik är ju naturligtvis en förutsättning. 70% på plattan alltså (kanske mer...?) nåja..

När det kommer till uppspelningen vill jag börja baklänges...
Inte CD spelare utan akustiken.
Läs först Morgans utmärkta jämförelse mellan trappupgångsakustik och gräsmatta:
http://www.analogue.org/network/snabblektion%20i%20rumsakustik.htm

Alltså rummet kan vi säga påverkar ljudet vi hör mer än hela anläggningen i sig!, om du inte tror mig nu har du alltså inte läst länken ovan..

Mer än hälften av 30% (som är kvar) är ca18% och det lämnar 12% kvar till anäggningen. Och den absolut största påverkan i anläggningen står ju högtalarna för.. bara att jämföra en datorhögtalare med ett par HFLS1 eller ett par Pip.
Då säger vi 75% till högtalarna av de 12% vi hade kvar... och det lämnar 3% kvar till elektroniken. Ooops

För enkelhets skull säger vi 1% slutsteg, 1% val av CD spelare och 1% resten...

Och i denna rest har vi kablarna...
En dyr JÄTTEFIN kabel och en lakrits standard kabel.
Och så testar vi dessa och den dyra kabeln VINNER och den billiga är SKIT!!!

Och så tittar vi på detta inslaget:
http://www.youtube.com/watch?v=0HyZIMBQ8n0&NR=1

Nu till en liten anekdot från 80talet då jag jobbade lite i en HiFibutik i gbg. Jag var hos en "konkurrent" som spelade musik.
Han hade jättefina grejjer som man fick lyssna på. Säljaren demade och stod helt oengagerat och slötittade, och vi (kunderna fick lyssna)
Den runda skivspelaren jämfördes med den trekantiga.

Det lustiga kom när säljaren skulle visa "sitt" märke och lade på musiken på den "runda" skivspelaren, då sken han upp och talade entusiastiskt hur bra det låter och hur man kan stampa takten, vilket han gjorde själv.
Jaaa.. vikken skillnad det var!
Den runda var ju mycket bättre! Man mådde illa av den trekantiga.

Ämnet lyssning innefattar vårt sinne, och skit nu i mina % siffror.. är det inte så att sinnesstämmningen är kanske det allra viktigaste!

Jag njuter ibland av mitt containerfynd till kasettradio som kostat 399:- på 80talet, när jag står i köket och breder en macka!
20-20kHz? Åhh nej... 200-8000 Hz kanske.

Lyssningsbedömning är ganska osäkert... eller?

Nu till frågan:
Är lyssningsbedömning till största delen inbillning?

Hur lyssnar du?
Jag har berättat innan på forumet hur jag hörde skillnad från ett annat rum att MatsT hade gjort något med stereon så att det plötsligt lät som att det stod musiker i rummet. Det MatsT hade gjort var att han bytte klockan i CD spelaren. Den pulveriserade helt enkelt den omoddade varianten (vi hade två likadana apparater samtidigt varav en omoddad)

Inbillade jag mig
Hur lyssningsbedömmer du
Kan verkligen en säkerhetsnål med en ferritpärla på som sitter i gardinen göra att det låter bättre (Peter Belt)
Snöbollen är i rullning...
Kom ihåg reglerna!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2009/03/15 :  09:41:05  Show Profile Send Pettersson a Private Message
quote:
Nu till frågan:

Intressant räkneexempel men att 70% av musikupplevelsen beror på valet av musik tror jag inte på riktigt då kvaliteten på inspelningen spelar nog roll till stor del (för mig iaf), men då krävs det en anläggning som kan ta fram detta också, men detta är en svår definierad post då detta gäller personlig smak osv.

Jag personligen tror (mao vet) att större delen av lyssningsbedömning inte är inbillning, mao ett utfall av placebo-effekten. Jag tror dock att en liten del kan vara ett utfall av placebo-effekten men om man har ett sunt tvivel i bakhuvudet hela tiden då ändringen sker, för det är då som man kan lättast märka skillnaden, så är den "risken" ganska liten.

Att lyssna på musik är mitt favorit sätt att koppla av (nåja det finns ett sätt till som bättre men...). Jag tror på att kablar kan påverka ljudet, jag hör skillnader på en diamantdiskant kontra en keramisk diskant i en för övrigt identiskt högtalare, jag kan höra skillnader på olika cd-spelare,skivspelare, pickupper osv.

Ang. kablar så var jag en smula skeptiskt för ett tag sedan men det föll sig så att jag och en kompis (också hifi intresserad) var hemma hos en tredje kompis och lyssnade på musik och drack kaffe. Naturen kallade och när jag kom tillbaka så lät det annorlunda, mer öppet detaljerat och med "renare" bas. De hade bytt signalkablage utan att jag visste detta och efter denna erfarenhet vet jag att kablar kan göra skillnad.

Rummet spelar stor roll men det är få förunnat att kunna akustikreglera till grad att rummet bli optimalt beroende på ekonomi, i förekommande fall ej hifi-intresserad partner, osv... Jag vet inte vad det optimala förhållandet mellan det olika parametrarna ska var när det gäller akustik åtgärder. Dvs. jag har hört att man ska satsa 10% av den övriga anläggningens värde på kablar, gäller samma på akustikåtgärder, eller? Naturligtvis beroende på förutsättningar men att ha en tumregel kanske vore något? Man kan lösa vissa problem med akustiken mha olika sorters högtalare, elektrostat, öppen baffel osv genom att konstruera högtalare olika, sluten, slavbas , portad åt olika håll osv. så det är svårt att definiera vad som är klara akustikåtgärder (absorbenter, diffusorer etc) och konstruktionslösningar på högtalare.

Dyr kabel-, dyr cd-spelare-, dyr etc- anhängare som hävdar att deras anläggningar är bra, anklagas ibland för att vara apparatdyrkare och nästan enbart vara påverkade av placebo effekten. Jag tror, och nu sticker jag ut hakan, att några av dessa personer som hävdar placeboeffekten kan säga detta av en annan effekt nämligen avundsjukeffekten. Vilket, anser jag, kan vara nog så svår att skydda sig mot som mot placeboeffekten, eller? Jag själv kommer aldrig ha råd med en super hi-end anläggning men jag dömer inte något/någon pga av prislapp på anläggningen. Tror jag iaf

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/03/15 :  10:10:17  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Intressant topic, men kanske lite mycket äpplen och päron för att knyta ihop till en enda säck. Dvs olika utgångslägen ger olika förutsättningar, vilket genast rubbar den generalisering som behövs för att knyta säcken.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/15 :  10:16:01  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Jag lever ihop med Britt-Marie.

Vårt förhållande bygger förmodligen till 70% på att vi är i passande ålder i förhållande till varandra.

Vi har båda fast jobb, kan ju vara 20%

Jag tycker hon är söt, 5% ?

Ljuvlig att - ja ni vet... 2% ?

och så älskar jag henne. Då skall vi se - ja just det! 3% !!

Hela förhållandet är kanske en illusion?

Nu blev jag osäker, kanske skulle man gå in på Fantastiskt.se och få råd, någon måste väl VETA. Det skulle ju onekligen vara ... intressant....med en blindtest

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2009/03/15 10:16:33
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/15 :  10:23:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
esl: Mycket bra formulerat. Tycker nästan du svarat på dina egna frågor, men obstinat och rabiat av födsel och ohejdad vana funderar jag lite med.

Jag tycker att musiken är viktigast; jag lyssnar (uteslutande) på musik som berör mig på ett eller annat sätt. Även om jag ibland lyssnar på musik genom apparatur eller under omständigheter som inte gör musiken rättvisa är det ändå "min musik". Med det vill jag också meddela att en "bra" inspelning inte låter sämre än en "dålig" inspelning om omständigheterna är begränsande, eller att en dålig inspelning inte blir bättre om tekniken begränsar.
Jag vill inte diskutera hur mycket som av o- eller välljud som ligger före eller efter skivpressningen men jag är helt inne på spåret att högtalarna är nyckeln, liksom lyssningsrummet.
Om man nu pratar de sista få procenten tror jag nog att förstärkaren ska ha några tiondelar till.
Illusionen däremot är att de få promille eller ppm som kan lyfta tjocka filtar från högtalarna.

Eller så här, det infinitesimala utrymme som återstår när vi räknat bort "inspelad skiva, förstärkare, cd-spelare", kan inte bli annat än illusioner.

Däremot är ju kärleken och förälskelsen ingen illusion - det är kemi.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/15 :  10:28:27  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
och alltså något man kan RÄKNA ut?

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2009/03/15 :  10:33:12  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Håller med om avundseffekten - sådana är många - inte minst här - spelar ingen roll vad det gäller:
"Varför har du Porsche när du inte kör bana?" - "hade jag.... Min Saab är egentligen bättre... blablabla"
(S)vensk avundsjuka och sönderrationaliseringar lakar ut mkt av kärndiskussionerna och kan alltid försvaras med : tycker jag...
Trist & infantilt, tycker jag...

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/15 :  10:33:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag tror, och nu sticker jag ut hakan, att några av dessa personer som hävdar placeboeffekten kan säga detta av en annan effekt nämligen avundsjukeffekten.
Jag tror jag sticker ut hakan tillsammans med dig Pettersson.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2009/03/15 :  11:27:10  Show Profile Send ud a Private Message
Jag har flera gånger upplevt att man glad i hågen sätter sig ner för att finlyssna lite
och så fort första tonerna börjar klinga sitter man där med

Nästa dag sätter man sig ner och det låter
man byter till samma skiva som dagen innan och
Allt man provar med låter skit denna dag.

Vad har då hänt med anläggningen
INGENTING!?
Den står på 24/7 och rummet har inte använts till något i mellantiden.

Alltså måste det bero på mig

Vad det beror på att jag upplever så vet jag inte.
Fysiskt eller psykiskt
lufttryck
Lock för öronen (så lite att man inte tänker på det själv ens)
Blivit utskälld på jobbet (som man lagt bort men ligger och gnager i det undermedvetna)
.....

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/03/15 :  11:34:38  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:

Svar nej
quote:
Hur lyssnar du?
Jag har berättat innan på forumet hur jag hörde skillnad från ett annat rum att MatsT hade gjort något med stereon så att det plötsligt lät som att det stod musiker i rummet. Det MatsT hade gjort var att han bytte klockan i CD spelaren. Den pulveriserade helt enkelt den omoddade varianten (vi hade två likadana apparater samtidigt varav en omoddad)

Inbillade jag mig
Hur lyssningsbedömmer du

När jag började med denna hobby så hade jag noll koll på vad rummet kan ställa till med, nu när man vet att det oftare är rummet som ställer till sattyg är apparaterna så har jag bitvis tappa lite av glädjen med denna hobby då det är oerhört svårt att få till ljudet som jag vill ha det utan att rummet spökar och så är det för många och man hamnar lätt i en byteskarusell för hitta pryttlar som funkar hos en. Och då är vi inne på hur olika folk kan uppleva olika komponentrer pga de olika akustiska förutsättningar som alla har och hur det påpverkar ljudet. Bar för att något låter bra hos en person så är det långt ifrån att det funkar hos någon annan, just pga de olika förutsättningarna som folk oftast har.

Vet inte om det var just sådant svar som du väntade dig, men jag tänkte direkt på de olika förutsättningarna som folk och hur svårt det är när man ska bedömma/lyssna har när jag läste topic.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2009/03/15 11:38:48
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/15 :  11:45:53  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Fast man måste ju inte ge upp för att rummet påverkar så mycket. Överge de ödsliga ytornas katedraler och skaffa ett vanligt hem i stället så är de flesta problemen lösta.

.

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/03/15 :  11:58:34  Show Profile Send FBK a Private Message
Det har du fullständigt rätt i Hi Fi Consult, men jag tänkte mer på basproblem som kan skilja sig oerhört mellan olika hem,hos en del så är de nästan obefintliga utan fix och andra måste fixa en massa för att få till ett drägligt ljud.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/15 :  12:02:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Säger du som inte (?) bor intill världens, eller i alla fall Sveriges största sjö.

Självklar är det som ud skriver, humör och sinnesstämning. Är man ensam hemma, det är lugnt och stilla ute rasar världen ihop men jag sitter med Banco del Mutuo Soccorso och en skvätt absinth och tycker allt är så fint.

Kan det vara så att detta med tweaks och kablar och allt vad det heter är en strävan att få en förklaring till det som kanske esl är ute efter?! Vi (ni) kanske inte nöjer oss (er) med att efter en trist dag på jobbet låter all musik illa utan ska ha ett mer greppbart (bokstavligen) skäl till varför det plötsligt låter bra eller illa. Ett tvivel på det egna psyket ...
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/03/15 :  12:23:18  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Det här är ett spännande ämne.
Jag har några år i branchen sedan 1970 då jag byggde Semicon för och slutsteg, jo dom hette så innan det blev Sentec. Butiksjobb och egen butik i Kungliga Huvudsaken. Högtalarsnickrande sedan 70, konstruktion, elektronik och högtalare åt provärlden.

Så med ålderns rätt förbehåller jag mig möjligheten att vara totalt inkonsekvent i mina resonemang.Tiden har dock lärt mig att respektera alla andra åsikter och jag är fullt medeveten om att jag inte har en aning om hur något låter för någon annan.

Om jag börjar med själva orsaken, musiken, så startar kvaliten där, men det är inte hela sanningen. Många kommer säkert ihåg de första sk audiofilskivorna, dvs direktgravyrerna som förpestade 70-talets hifibutiker och mässor. Visst, mycket lät bra men i stort sett rubbet var musikaliskt ren smörja. På samma gång kunde Rolling Stones Between the buttons på en ERA444 en Dynaco SCA35 och hemmasnickrade pipor med Philips 9710 ge en ljud och musik-kick som ingen mässdemo kom i närheten av.

För min egen del måste musiken angå mig för att lyssningen skall ha något värde, och är musiken tillräckligt bra så blir apparaterna ganska ovesäntliga. Sedan är det naturligtvis så att favoritskivorna blir ännu roligare ju bättre prylar man har att spela på. Sedan finns de där magiska skivorna som kopplar så bra att jag slutar helt att lyssna på ljud, hör bara musik.

Vad jag tror att jag försöker säga i detta inlägg är således att hur musiken berör mig påverkar mycket starkt min lyssning och hur jag bedömmer ljudkvallitet.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/03/15 :  13:30:04  Show Profile Send byZan a Private Message
Intressant ämne tänkte först följa tråden på lite avstånd, men sen skrev Ingvar.Ahlberg följande;
quote:
Vad jag tror att jag försöker säga i detta inlägg är således att hur musiken berör mig påverkar mycket starkt min lyssning och hur jag bedömmer ljudkvallitet

Där någonstans tror jag att min sanning också ligger.
För om det inte berör så lyssnar jag dåligt/ointresserat, om det däremot är tvärtom så lyssnar jag och bedömer efter mitt ljudideal. Sen att det bedöms olika vid olika tillfällen är kanske inte så konstigt, alla förutsättningarna är ju inte konstanta (vi mår ju olika vid olika tillfällen).
quote:
Tiden har dock lärt mig att respektera alla andra åsikter och jag är fullt medeveten om att jag inte har en aning om hur något låter för någon annan

Absolut och det kan bero på åldern är själv 50++++

Vet inte om detta inlägg tillförde så mycket, men så känner jag iaf

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/03/15 :  14:51:45  Show Profile Send bearwik a Private Message
Hellre bra musik på en dålig anläggning än dålig/ointressant musik på High end-anläggning! Fast bra musik på en bra anläggning är ju optimalt

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/03/15 :  15:06:19  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag håller med Ahlberg. Är musiken bra duger bilen, lilla transistorn...ja vad som helst...det är många gånger jag har fastnat i bilen, i badrummet mm och försvunnit några minuter tillsammans med Cave, Stripes, Glass, vasks mfl. Och hur många gånger har jag inte stängt av hemma, tröttnat på mässor, butiker när eländigt tråkiga plattor spelas enbart för inspelningen - ibland spelas det bra plattor, men vem orkar höra "kind of blue" i utgåva 110 för 100000-gången. Jag har ofta frågat mig om jag inte ska sälja allt och leva med en transistor......Men när en anläggning stämmer, musiken och sinnet är där, försvinner man mycket långt
bort. Den får stå ett tag till...
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2009/03/15 :  15:59:51  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Jag vill verkligen invända mot detta sammanräkningssätt.

Kan bara tala ur egen erfarenhet, och mig förefaller det ganska besvärligt att få till den där ömtåliga balansen och synergin som leder till en trovärdig illusion av musiker i ett riktigt rum.

När den väl finns där kan VAD SOM HELST FULLSTÄNDIGT ÖDELÄGGA denna ömtåliga illusion. Jag har varit med om att ha vänt en kabel åt fel håll, att byta en kabel, att placera en strömsladd fel, att flytta högtalarna några centimeter, att sitta för lågt, för högt, att ett dammkorn fastnar på pickupen....

Poängen är alltså att varje liten del har POTENTIALEN att ödelägga musiken till mer än 50%, och sådana här räknestycken som säger att det ena betyder så mycket, det andra så, blir helt felriktat.

Hifi som hobby betyder för mig att lyssna efter vad varje liten detalj kan medföra. Inte att förringa vissa delars betydelse.

Just my two cents.

Stefaeri
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/03/15 :  16:09:45  Show Profile Send edison a Private Message
Tja, gillar man Kind of Blue tilräckligt mkt så är det väl inget märkvärdigt med det?
Sak samma den som gillar Rolling Stones kan spela dom tusen gånger å ha kul till öronen trillar loss...

De plattor jag gillar ordentligt de kan jag spela (nästan) "hur många ggr som helst" och allra helst med bra ljud, blir roligare/trevligare/mer givande så helt enkelt...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2009/03/15 :  17:24:35  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
När jag lyssnar vill jag bli hänförd. Vissa gånger är det helt underbart att lyssna, andra gånger fungerar det inte alls. Precis som ud säger är samspelet med anläggningen olika vid olika tillfällen.

Åter till grundfrågan: "Är lyssningsbedömning till största delen inbillning?" Jag skulle vilja säga att när anläggningen verkligen spelar gott och jag blir rikligt hänförd av både musik och teknik - då spelar det faktiskt ingen roll om min njutning kan förklaras med fakta, placebo eller inbillning. Varför är det viktigt att veta?

Det är så många faktorer som inverkar på resultatet. Några är krasst objektiva och kan mätas. Andra är mer subjektiva och inte självklart kvantifierbara. För mig är det uppenbart att det dessutom är viktigt hur jag mår. Om jag mår dåligt någon dag och anläggningen låter hemskt, då stänger jag av den och gör något annat. Men tänk om den egentligen inte låter hemskt, jag kanske inbillar mig?

Jag tvivlar på att esl's fråga verkligen har något "rätt" svar.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/03/15 :  17:41:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Det här kommer mig att tänka på den fiktiva musikgruppen Four Play som spelar musik som jag kallar för "hissmusik". Oerhört skickligt gjord också på teknisk toppnivå. Den musiken kan man enligt mig med behållning då bara lyssna över en jättebra anläggning, annars faller det platt eftersom musiken är tämligen ointressant trots jätteduktiga musiker. De på 70-talet för audiofiler direktgraverade skivorn blev som dom blev eftersom det inte gick att göra om bara en låt efter en hel skivsida. Det var inte heller möjligt att finlira med mixningen, det blev en polaroid inspelning. Runt 1960, på den tiden när man endast hade två kanaliga bandspelare och i bästa fall tre kanaler var man också tvungen att göra en direktmix. Ofta var musiken som då spelades in ganska ointressant, men det var häftiga arrangemang gjorda för mycket bred stereo där instrumentgrupper kunde vandra eller hoppa mellan högtalarna. Det var här som sensationen var med stereo i början. Men enligt mig då, så var nästan alla högtalare dåliga tills jag en dag höll på att ramla baklänges på Sverige första hifi mässan på hotell Gillet 1964. Det jag hörde då var en JBL Paragon och ett par Olympus. Om jag idag skulle få höra dom så skulle jag säkert inte reagera lika överväldigat som jag gjorde då 1964. Delningsfilter har ju kraftigt blivit mycket bättre idag jämfört med då. Jag började att köpa skivor under 50-talet och från 1959 försökte jag enbart att köpa stereoskivor och jag har idag en ganska stor samling tidiga stereo vinyler. Jag kan nu både se och höra hur tekniken blivit bättre och bättre. Efter 1980 så brakade digitaltekniken loss på riktigt och inspelningstekniken blev ännu bättre men också på vissa sätt sämre med tanke på hur man nu limiterar musiken för att ytterligare öka ljudnivån. Men idag kan man göra saker med musiken på CD som man inte kunde göra tidigare på grund av tekniska brister med vinylgraveringen. För min egen del har jag svårt att riktigt njuta av musik som spelas i en dålig anläggning (läs högtalare) och jag lyssnar aldrig på musik i min bilradio. Däremot lyssnar jag mycket med min öronradio trots att det ibland låter riktigt illa, men jag lyssnar då mest på talade program. När jag sitter på T-banan har jag ofta lurarna på utan något program. Jag blir så trött av alla mobiler och tjatter runt om i vagnen.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/15 :  17:45:30  Show Profile Send huzze a Private Message
Som svar på topic: Nej, vi hör nog allihop skillnader som kan uppstå i anläggningen.

Vad som krävs för att få en lyssningsupplevelse är något helt annat.

Edited by - huzze on 2009/03/15 17:46:43
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/03/15 :  18:32:58  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om man vänder på frågan - Ingen lyssningsbedömning, inte inbillning?

Alltså, kan man vara säker på något utan lyssningsbedömning?
Om vi tänker oss fallet att någon har byggt en anläggning helt enligt någon experts riktlinjer och sedan förevisar den. Givetvis sker detta med utvald musik som passerat experternas nålsögon (nålsöron?) som varande bra producerad. Om nu personen som byggt anläggningen är övertygad om att det som spelas upp är exakt det som en gång producerades, hur stor är sannolikheten för att detta inte är inbillning?
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2009/03/15 :  18:48:39  Show Profile Send Schulze a Private Message
När det gäller ölsorter vet man att öltestare ofta föredrar de ölsorter de är vana att dricka.
Jag tror det är lite samma med hi-fi. Man tenderar att gilla det ljud man är van att höra med alla fel och brister. Det sker en tillvänjning.

Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2009/03/15 :  18:50:14  Show Profile Send Schulze a Private Message
När det gäller ölsorter vet man att öltestare ofta föredrar de ölsorter de är vana att dricka.
Jag tror det är lite samma med hi-fi. Man tenderar att gilla det ljud man är van att höra med alla fel och brister. Det sker en tillvänjning.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/03/15 :  18:56:36  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Tjata inte!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000