Author |
Topic |
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 19:14:33
|
quote: Jag tror det är lite samma med hi-fi. Man tenderar att gilla det ljud man är van att höra
Jag vill ha stora högtalare för jag vill ha dynamik i min lyssning. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 19:19:53
|
quote: Jag vill ha stora högtalare för jag vill ha dynamik i min lyssning.
Fast å andra sidan är ju inte dynamik direkt kopplat till elementarea. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 19:28:40
|
Dela in, kategorisera, jämföra, procent hit och dit...
det är verkligen en pojkarnas kalenderbiteri
Jag är kanske inte så förvånad att ingen nappade på jämförelsen mellan musiklyssning och relation/kärlek. Men för mig så är det i många stycken liknande processer.
Hifi och musiklyssning är passion, det är personligt, det kan växla skepnad och med åren får man nya preferenser. Det är en resa av upptäckter, upplevelser, äventyr. Lite som livet självt alltså
Procent?? Inbillning??
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 19:45:54
|
quote: Jag är kanske inte så förvånad att ingen nappade på jämförelsen mellan musiklyssning och relation/kärlek. Men för mig så är det i många stycken liknande processer.
Hi Fi Consult: Jag tycker den jämförelsen är klockren! Den triggade mig att skriva om hänförelse, ett i många stycken liknande tillstånd. Vid sidan av att kärlek och hänförelse är svåra att kategorisera och kvantifiera törs jag nog säga att de i mitt fall är skäligen befriade från inbillning...
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 20:53:25
|
quote: Fast å andra sidan är ju inte dynamik direkt kopplat till elementarea.
Ja då får du väl komma till mig och lyssna.
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 21:01:49
|
quote: Ja då får du väl komma till mig och lyssna.
Det drar ihop sig! |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 21:08:37
|
Jo men visst hör av dig. Jag är ledig jämna veckor fram till sommaren. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 22:45:52
|
Intressant tråd esl!
Jag tror att de flesta hör skillnader klart upp till en viss nivå av skillnader. Över den nivån, var den nivån ligger kan vara personlig, är jag övertygad om att man kan inbilla sig det ena eller andra. Det är just det som är svaret på varför man kan slå sig i backen på att det man hört har man hört men ändå inte kan verifiera i en blindtest.
Alltså det "finstilta" kan mycket väl vara inbillat. Våra sinnen är skarpa men signalbehandlingen där efter varierar med kvalitén på apparaten. Dvs med hur vi mår, vad vi ser, vad någon sagt osv.
Kärleken däremot, den är blind! Det betyder att den kan slå till när man minst anar. Man fattar inte varför just då och just den personen. Efter många år (40 för mig) så fattar man att kärleken man upplever i början inte är kärlek. Den växer fram med tiden och struntar fullständigt i om olika kablar låter olika.
|
Edited by - linnar on 2009/03/15 22:55:43 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 23:08:08
|
quote: Jag tror att de flesta hör skillnader klart upp till en viss nivå av skillnader. Över den nivån, var den nivån ligger kan vara personlig, är jag övertygad om att man kan inbilla sig det ena eller andra.
Det är nog ett ganska rimligt antagande och just detta att förmågan att detektera variationer kan (av olika anledningar)variera, är nog också en av orsakerna att placebo diskussioner förekommer. Det blir lätt ett "misstroende" om man tex inte upplever samma sak som någon annan gör. |
Edited by - Goldfinger on 2009/03/15 23:23:30 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 23:29:36
|
Det finns ju ofta ett stort behov av att kvantisera saker och ting, jämföra och rangordna. Problemet är hur man ska använda informationen för den blir ju hopplöst intetsägande i verkliga situationer.
Alla vet ju att vi inbillar oss saker och att inbillningarna blir större ju mindre andel verkliga stimuli vi har att gå på. Vissa är dock mer lättinbillade än andra och det har direkt med ens egen inställning att göra. Vad man är beredd att acceptera. Kan man mycket väl tänka sig att säkerhetsnålar i gardinen gör någon skillnad, ja då är sanningen redan förberedd och klar att skrivas under av något stimuli man råkar få.
Sedan finns det negativa och positiva inbillningseffekter. Tex att två personer blir kära i varandra och har stor glädje av varandras umgänge under en lång tid och det tom skapas fler inbillningslantenta som en biprodukt är ju en klart positiv inbillningseffekt.
En i mitt personliga tycke negativ inbillningseffekt kan ju tex vara att någon får för sig att köpa dyra verkningslösa kablar eller apparater till hifi-anläggningen som man egentligen inte skulle ha behövt köpa om man var lite mer kritisk till sin egen eller andras förmåga att koppla upplevelser av ljudskillnader till verkligt hörbara ljudskillnader. Både negativt för att det är slöseri med pengar, men också för att de pengarna eller energin skulle kunna användas till att hitta verkliga brister i anläggningen och ge en varaktigare nöjdhetskänsla. |
Edited by - marens on 2009/03/15 23:37:30 |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 09:06:37
|
Vad hände med tillfredsställelsen när man lyssnar på något vackert? Vår hobby försvinner i ett myller av siffror och parametrar. |
Waf, Waf!
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 09:21:46
|
LennArt: Tack, jag vill nästan hävda att det är snudd på omöjligt att ha kvar denna hobby mer än några år om det inte är en kärleksliknande kraft man fått/drabbats av. Ni känner nog alla någon eller några som varit inne i svängen och skaffat jättefina prylar, bytt och härjat och så rätt var det är.... borta. Sålt anläggningen, tröttnat.
Och liksom med kärleken får man vackert lita på sin förmåga, gå efter en inre kompass, vara uppriktig och ärlig mot sig själv och försöka bortse från alla som berättar för dig varför du valt fel kvinna, har fel preferenser eller lever i en lögn.
Marina: bra skrivet |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 09:52:33
|
quote: Vad hände med tillfredsställelsen när man lyssnar på något vackert? Vår hobby försvinner i ett myller av siffror och parametrar.
Jag ser inget motsattsförhållande mellan å ena sidan grunden för hobbyn och å andra sidan njutningen med att lyssna.
Jag tror också man kan dela in musiklyssnadet i två fraktioner som ofta övergår i varandra. Den ena fraktionen är de som köper grejer för att lyssna på musik och den andra är den delen som nyfiket vill veta hur tekniken fungerar osv. I båda grupperna finns de som vill bygga själv. Jag ser ingen anledning till att de som bara vill lyssna på musik skall låta sig "dras med" av de som vill veta varför och hur saker fungerar. Jag ser heller ingen anledning till att de som vill veta måste tvinga på det man kommit fram till på de som vill njuta. Om njutaren däremot själv deltar i teknikdebatten som njutare har man själv godkänt att bli ifrågasatt. Om man inte godkänner risken att bli dissikerad skall man nog endast ägna sig åt att njuta av fin musik.
EDIT: "Ifrågasatt" och "dissikerad" på ett vänligt och kamratligt sätt alltså!
|
Edited by - linnar on 2009/03/16 09:55:32 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 09:59:22
|
Marina:quote: Vad hände med tillfredsställelsen när man lyssnar på något vackert? Vår hobby försvinner i ett myller av siffror och parametrar.
Jag tror att vi är mer komplexa än så! Jag upplever din kommentar som polariserande, som att det inte finns nått mellanting eller att mätfolket inte upplever känslor kopplat till vacker musik. Det gör mig lite ledsen.
Kanske kan man säga att man når ro i sinnet när man plockat fram anläggningen på "sitt sätt"!?!
Jag tror också att det är mer nyanserat än vad som oftast framställs på fora i text: ett gäng kalla tekniknördar som bara går på mätprotokollet, ett annat gäng som lyssnar och flummar fram med hjärtat!
Om målet är musik är kanske vägen dit underordnad?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 11:15:47
|
Något raljant, jag skyller på ungdomligt oförstånd.
Någon sade häromdagen att den vetenskap som mitt yrke är baserad på (ekonomi) inte är vetenskap alls. Och på sätt och vis är det sant, eftersom det aldrig kan finnas några absoluta svar. Variablerna är oändliga, titta efter en gång till, och upptäck något som ställer alltihop på ända. På samma sätt verkar många tro att psykologi som akademisk disciplin handlar om att få fram förklaringar på beteende och att nå koncensus liksom inom matematiken; att all vetenskap handlar om konsensus. Inget kunde vara mer felaktigt. Ju mer man studerar psykologi desto mer inser man att ämnet mest kan liknas vid ett rum fullt av akademiker som gärna kastar stolar efter varandra och inte ens är överens om var man ska börja. Ju mer man vet, desto mer vet man att man inte vet. För att återgå till pseudovetenskapsargumentet, så ställer jag den retoriska frågan; om vi aldrig kan svara något absolut, är det då ingen mening att studera frågan? Vi människor är oändligt komplicerade. En musikanläggning som instrument att påverka våra sinnen med, är det kanske inte, eftersom den åtminstone lyder under fysikaliska lagar. Vissa ställer sig på apparatens sida och hävdar att det finns något absolut rätt (0,005% av anläggningens kvalitet lämnas åt pickupen). Andra ställer sig på människans sida och hävdar att allt ändå bara är en upplevelse (Min pickup gör mig lycklig!). I verkligheten är vi förstås överallt hela tiden. 70%, 3%, 0,005%... Ska vi däremot tala om vilken uppgradering jag skall köpa för pengarna (begränsad resurs) för att få bästa möjliga ljud (måluppfyllnad), ja då talar vi om en helt annan disciplin, ekonomi...
Själv brukar jag säga att det inte finns något bättre än placeboeffekten. Om jag köper en förstärkare med en tung volymratt, och den gör mig gladare så kommer jag att vara gladare när musiken ljuder, min upplevelse kommer att vara ännu mer positiv och nyttan är då obestridlig. Våra sinnen är lättlurade, varför inte dra nytta av det?
Jag har ägnat dagar åt att sjunga beethovens 9:a, men bara studerat pukslagarens fascinerande arbete med att stämma och stämma om pukorna, och någon annan gång så är det en enda ton från en oboe som gör så hjärtat stannar i bröstet.
Musik är känslor och upplevelse - och vår hobby tillför också teknik som i bästa fall förhöjer både upplevelsen och känslorna.
*Ett klassiskt psykologiexempel likt läskexperimentet fast enklare är följande: forma munnen till ett "o" en stund. Lyssna. Sätt en penna på bredden mellan tänderna så ansiktet formar ett fejkat flin. Gå omkring så en stund. Lyssna... |
Edited by - Leffler on 2009/03/16 11:23:39 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 11:38:28
|
quote: Om jag köper en förstärkare med en tung volymratt, och den gör mig gladare så kommer jag att vara gladare när musiken ljuder,/../
Ja, varför inte! Jag hatar lätta reglage! Det skall vara tyngd och känsla över det. jag veta tt det inte gör något på ljudet men det tillfredställer mig.
Frågan är då om man kan inbilla sig att ljudet blir bättre när volymratten är tung? Jag vet att ljudet inte blir bättre av det men det känns bättre för mig, är det någon som också tycker att ljudet verkligen blir bättre?
Eller, det som tråden handlar om, finns inbillning?
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 11:52:59
|
Ökat välbefinnande gör att det låter bättre och det är inte inbillning utan det låter faktiskt bättre. Problemet ligger inte här utan när man skall försöka ta reda på varför något låter bättre. Då får man tänka sig för en del pga allt som kan påverka ens upplevelse men så länge man bara är ute efter att må så bra som möjligt med sin anläggning så kan faktiskt detaljer som tung ratt eller hög finish göra att det verkligen blir bättre. |
|
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 12:07:03
|
Mitt psykologiexempel sist i inlägget handlade om just detta. En av mina föreläsare på Psykologen höll på med följande studie; man skall svara på ett enkelt formulär som syftar till att förhöra sig om humöret är uppåt eller nedåt. Variabeln var att antingen forma munnen till ett "o" (vilket aktiverar samma muskler som när man har ett "surt" ansiktsuttryck) eller sätta en penna mellan tänderna (vilket artificiellt böjer ansiktsmusklerna som om man hade ett glatt uttryck). Nu såg jag inte det färdiga resultatet, men enligt uppgift så visade resultatet en statistiskt säkerställd effekt: att den grimasen påverkade humöret.
Volymratten ser jag som analog till detta exempel; även om jag "fejkar" mig själv till en gladare sinnesstämning, så kommer denna att färga mina upplevelser. Nyanser förvisso, men nyanser är ju ack så viktiga i denna hobby. Jag hävdar alltså att den sköna volymratten påverkar min upplevelse av ljudet på ett positivt sätt. Samtidigt så hävdar jag bestämt att det låter bättre i vardagsrumsstereon än i köksradion, oavsett humör, men så är den ju också mycket snyggare...
(Här är vi förresten inne på den typ av studier som den så kallade kognitiva skolan inom psykologin sysslar med, om någon känner för att Wikipediasurfa en stund)
Sedan har vi en variabel till, nämligen vad man lyssnar på. Verdis Requiem går inte alls att lyssna på i bilen, eftersom mycket av känslan sitter i en växelverkan av starka och svaga partier, där de senare helt försvinner i vägbruset. Däremot lyssnar jag oftare på stökig rock i bilen än på Stereon. Och det finns musik som är så emotionellt krävande att den knappast går att lyssna på på inspelning alls, exempelvis Schönbergs En överlevande från Warszawa...
quote: quote: Om jag köper en förstärkare med en tung volymratt, och den gör mig gladare så kommer jag att vara gladare när musiken ljuder,/../
Ja, varför inte! Jag hatar lätta reglage! Det skall vara tyngd och känsla över det. jag veta tt det inte gör något på ljudet men det tillfredställer mig.
Frågan är då om man kan inbilla sig att ljudet blir bättre när volymratten är tung? Jag vet att ljudet inte blir bättre av det men det känns bättre för mig, är det någon som också tycker att ljudet verkligen blir bättre?
Eller, det som tråden handlar om, finns inbillning?
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 13:52:33
|
Kompisen skaffade mätmikrofon och mätprogram till dataapparaten och gjorde en rolig notering. När han flyttade en blomvas eller puffade till kuddarna i en fåtölj syntes det direkt på grafen i datorn att rumsakustiken (mätbart) förändrats, men han uppgav att han inget hörde. Inbillning?
Det kan väl vara så att när man lyssnar på sin egen musik är man mer förlåtande (fast det kan ju, tror jag, vara tvärtom). Precis som, för att göra kärleksjämförelsen, att man uppskattar hustrun fastän hon travar runt i en nött sweatshirt och välanvända joggingbrallor. Å andra sidan ska man på kalasduger minsann inte vad som helst. |
|
|
DMGbg
Member
301 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 16:51:41
|
Detta är en olidlig hobby. Det finns inte rätt o fel, det finns inte "den ultimata anläggningen". Det går inte att komma ända fram för målet ändrar sig hela tiden. Branchsen är för stor för att någon skall kunna ha en riktig översikt. Men det är inget konstigt med det, vi vill ju bara ha någonstans att göra av alla våra pengar, låta oss luras/inbillas av läcker design, höga prislappar och duktiga marknadsförare.
Som sagt, likheten med kärlek till en mänsklig partner är slående :)
jo, vissa hör faktiskt skillnader också |
Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 18:03:13
|
quote: låta oss luras/inbillas av läcker design, höga prislappar och duktiga marknadsförare.
Tack jag avstår.. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 19:12:55
|
quote: Tack jag avstår..
Alla hittar vi till slut det som stämmer med vår personliga filosofi. Oavsett om det är kvantumfysiksuppsampling 257ggr eller less is more. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 19:31:22
|
Ska man musiken bedöma med procent och med decibel? Kan man en kabel berömma, eller tycka, ormolja, nåväl.
Vad gillar du, vad gillar jag? Musiken är väl No 1. Men kom med massa förslag, så utdelar vi en statyett.
(Ett försök att vara lyrisk) |
|
|
Topic |
|