HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssningsbedömning inbillning???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/03/16 :  20:42:50  Show Profile Send linnar a Private Message

jag tycker det är lite synd att inbillning skall behöva kosta skortan.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/16 :  21:12:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du bara inbillar dig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/16 :  21:14:10  Show Profile Send linnar a Private Message

Edited by - linnar on 2009/03/16 21:15:30
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/03/16 :  23:44:07  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Marina: bra skrivet

Instämmer!
quote:
Kanske kan man säga att man når ro i sinnet när man plockat fram anläggningen på "sitt sätt"!?!

Jag tror också att det är mer nyanserat än vad som oftast framställs på fora i text: ett gäng kalla tekniknördar som bara går på mätprotokollet, ett annat gäng som lyssnar och flummar fram med hjärtat!

Om målet är musik är kanske vägen dit underordnad?

Vägen ditt ÄR underordnad!
flummar fram med hjärtat Trist ordval, det är väl upp till var och en att välja väg utan det ska benämnas med flumm bara för att man inte är mätnisse som i sig också är ett tråkigt ordval.
Inget alternativ är bättre eller sämre utan det viktiga är att den enskilda individen hittar sin väg till musik njutande.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/17 :  07:01:06  Show Profile Send linnar a Private Message

Att betala skortan för inbillning (när man nu gör det), är det ett bra sätt att uppnå ljudets njutning?

Att köpa/bygga sådant som fungerar, är det ett bra sätt att uppnå ljudets njutning?

Edited by - linnar on 2009/03/17 07:01:47
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/17 :  07:12:34  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Att ha fokus på fel saker - finns det någon vits med att betala en tiondel om man inte når fram?

Att bygga sådant som fungerar - bra, så länge det inte är inbillning att det "fungerar"...

Engelholm: Jag tror också att det är mer nyanserat än vad som oftast framställs på fora i text: ett gäng kalla tekniknördar som bara går på mätprotokollet, ett annat gäng som lyssnar och flummar fram med hjärtat!

Självklart är det så. Varför kvantifiering, indelning och pusslande bara blir ett cirkelresonemang.

För övrigt:
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Går ju också att vända på ganska brutalt...

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2009/03/17 07:13:44
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/03/17 :  09:15:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Vägen ditt ÄR underordnad!
flummar fram med hjärtat Trist ordval, det är väl upp till var och en att välja väg utan det ska benämnas med flumm bara för att man inte är mätnisse som i sig också är ett tråkigt ordval.
Inget alternativ är bättre eller sämre utan det viktiga är att den enskilda individen hittar sin väg till musik njutande.

Jag håller med dig! Bara så att vi förstår varandra:
Jag tycker det är lika trist ordval som när jag själv skriver "tekniknördar som bara går på mätprotokollet". Det är alltså inte min åsikt att nån flummar. Min poäng är att polariseringen är dålig och att det sällan är så digitalt som det ofta framställs.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2009/03/17 :  20:43:10  Show Profile Send marens a Private Message
"Inget är fel och allting är rätt så länge man själv blir nöjd." Om det nu är var och ens föreställning i sitt eget huvud som är intressant och kanske tom målet, vad är det då för poäng med att diskutera med andra och försöka lära sig mer om hur saker funkar?

Det spelar alltså ingen roll om man tex efter åratal av uppgraderingar till dyrare och finare utrustning provar sin gamla favoritbudgetelektronik för 15 år sedan och upptäcker att de förbättringar man hela tiden upplevt att man gjort plötsligt försvunnit?

Är man bara ute efter att få största möjliga upplevelse av ständiga förbättringar kanske man ska undvika sådana realitychecks och mycket annat spännande i experimentväg (för att lära sig mer om sig själv och hur sinnena funkar) man kan prova också och istället anpassa sina lyssningsmetoder så att sådana insikter aldrig får utrymme.
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/17 :  21:35:06  Show Profile Send linnar a Private Message

Intressant frågeställning marens!

Måste prylen vara dyr för att inbillning skall ge effekt?
Alltså om man jämför ljudet med olika sorters prylar inkopplad
hör man mer skillnad med den dyra prylen inkopplad?

Om det är så, går det att vända på effekten av inbillning så att
det är den billigare prylen som ger större skillnad?
Jag menar alltså, finns det någon som hör skillnader med billiga
tweeks men inte dyra?

En anna fråga jag tärt på ett tag är den om det är så att inbillade
effekter kan överskugga verkliga effekter?
Med detta tänkte jag som så att möjligheten finns att man missar den verkliga
poängen med förändringen. Kan det vara så?

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2009/03/17 :  21:44:23  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
En anna fråga jag tärt på ett tag är den om det är så att inbillade
effekter kan överskugga verkliga effekter?
Jag är fullständigt övertygad om detta. Inbillningarna gör att de verkliga skillnaderna drunknar. Särskillt små verkligt hörbara skillnader försvinner helt och hållet i det suggestiva bruset.
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/18 :  00:21:44  Show Profile Send linnar a Private Message
quote:
Jag är fullständigt övertygad om detta. Inbillningarna gör att de verkliga skillnaderna drunknar. Särskillt små verkligt hörbara skillnader försvinner helt och hållet i det suggestiva bruset.

I så fall är det än viktigare att veta vad som är inbillning när
man vill fixa med sin anläggning. Jag ser det som att fixa och testa
måste göras utan inbillning. Först efter det kan man "släppa lös"
all njutning.

Då hamnar vi vid frågan: Hur kan vi sila bort det som är inbillning?

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/18 :  07:14:08  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Cirkeln går vidare...

marens skrev: "Inget är fel och allting är rätt så länge man själv blir nöjd." Om det nu är var och ens föreställning i sitt eget huvud som är intressant och kanske tom målet, vad är det då för poäng med att diskutera med andra och försöka lära sig mer om hur saker funkar?

Självklart är det den egna upplevelsen som räknas. Att du och många andra mer nedlåtande och mästrande utlärare inte tycker det är fint nog brukar ju lägga sordin på många trådar där folk påstår att de hör än det ena än det andra.

Står man inte i givakt och vill lära sig hur saker egentligen ligger till så saknas det poäng att vara här och diskutera?!

Det är allt så man blir lite trött...

Linnar: Då hamnar vi vid frågan: Hur kan vi sila bort det som är inbillning?

Den frågan har besvarats många gånger av väldigt många olika. Man släpper skräcken för att göra fel, vågar språnget, anammar att både kärlek, musik och hifi till stor del handlar om just känslor och sådant som finns inne i det egna huvudet. Du måste ju helt enkelt lita på dig själv. (i det ingår för alla tänkande människor en vetskap om att man inbland går fel eller blir lurad)

Vi har olika mycket förmåga och den går dessutom att öva upp, precis som alla andra områden. Den skulle vara betydligt större om sådana där nevrotiska placeboförkunnare kunde ta en rast och gå ut och lukta på blommorna.

Har du aldrig valt fel i kärlek? Om svaret är ja, hur tänkte du nästa gång det närmade sig en relation?

mvh

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/18 :  11:17:25  Show Profile Send linnar a Private Message
Hi Fi Consult:

Nja, nu är det så att denna tråd just handlar om inbillning och då måste man ju
få diskutera detta åxå. Därför tycker jag att ingen här uppfyller detta:
"Att du och många andra mer nedlåtande och mästrande utlärare inte tycker det är fint nog brukar ju lägga sordin på många trådar där folk påstår att de hör än det ena än det andra."

"Står man inte i givakt och vill lära sig hur saker egentligen ligger till så saknas det poäng att vara här och diskutera?!"
- Exakt så menar jag! fast det var ju lite sarkastiskt med "Står man inte i givakt /../" men vadå,
Det tål man ju.

Av samma anledning knallar man inte in i en tråd där man diskuterar just
skillnader som jag inte tror finns annat än som placebo. I en sådan tråd
skapar man bara osämja och risk att "lägga sordin på många trådar".

"Det är allt så man blir lite trött..."
- Ta en tupplur vet'ja!

"Den skulle vara betydligt större om sådana där nevrotiska placeboförkunnare kunde ta en rast och gå ut och lukta på blommorna."
- Intressant!
Är man per automatik nevrotisk när man misstänker att placebo har en stor roll i lyssnadet?
Att lukta på blommor är alltid en bra idé.

"Har du aldrig valt fel i kärlek? Om svaret är ja, hur tänkte du nästa gång det närmade sig en relation?"
- Jag anar ett erbjudande men tyvärr jag är redan gift.

och naturligtvis:

Edited by - linnar on 2009/03/18 11:19:16
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2009/03/19 :  00:04:11  Show Profile Send marens a Private Message
Den där metoden kanske gäller och funkar bra när man just inte bryr sig om det är inbillning eller inte och bara är intresserad av sin egen upplevelse av verkligheten och inte vill veta vad som är sant eller inte. Om det inte spelar roll om man 15år senare upptäcker att man gått i en cirkel och spenderat 10-tusentalskronor på produkter man inbillat sig har vissa egenskaper då kan man använda den inställningen/metoden. Det får man känna efter själv.

Att lita på sina känslor funkar i valet av musik och kärlek mm där det faktiskt inte spelar någon roll om det är inbillning eller inte för det går inte att skilja det ena från det andra. Det är bara en upplevelse.

Det funkar inte lika bra i valet av hifiutrustning där det finns en del man faktiskt kan höra och en del man kan inbilla sig inbyggt i själva upplevelsen. Den ena leder framåt. Den andra kostar bara pengar och gör att man villar bort sig.
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/19 :  06:52:43  Show Profile Send linnar a Private Message

Håller med marens!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/19 :  08:38:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Att lita på sina känslor funkar i valet av musik och kärlek mm där det faktiskt inte spelar någon roll om det är inbillning eller inte för det går inte att skilja det ena från det andra. Det är bara en upplevelse.
Väljer du partner slumpmässigt??? I så fall vågar jag påstå att du leker med elden. Det är extremt mycket viktigare än utbytbara prylar till en hobby som hifi.

Min fru är en upplevelse både när hon är glad och när hon är ilsken, så långt kan jag möjligen ge dig rätt...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Edited by - Bernt Jansson on 2009/03/19 08:39:46
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/19 :  08:40:46  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Linnar: Trådskaparen skrev:
Nu till frågan:
Är lyssningsbedömning till största delen inbillning?

Om jag inte tycker det kan jag berätta varför och beskriva dem som sitter livrädda i en kartong och avvisar liknelsen med kärlek, upplevelser och känslor som nevrotiska om jag vill.

Marens:
Det handlar alltså om skräcken att göra fel, att inte välja 100% rätt, att hela tiden vilja ha en VDN-deklaration från någon högre (kunnig och sann) instans?

Den inställningen till livet har säkert också en benämning

Finns inte den där organisationen redan?
The swedish royal society of mercedes to the price of a wolkswagen eller vad den heter.

Bottom line:
Det funkar inte lika bra i valet av hifiutrustning där det finns en del man faktiskt kan höra och en del man kan inbilla sig inbyggt i själva upplevelsen.

Man kan också - såklart - inbilla sig att det ligger till precis så. Då blir det naturligt att ropa på opartisk VDN-märkning och värja sig för allt dert där flummiga, osäkra som skulle blanda sig i den rena vetenskapliga aproachen.

Självklart kan du lära dig av dina erfarenheter, både i valet av hifi och i kärlek t ex. Att dela in Hifi i vetenskap och det andra som någon opålitlig upplevelse inuti hjärnan som får det smått fantastiska resultatet :
det faktiskt inte spelar någon roll om det är inbillning eller inte för det går inte att skilja det ena från det andra. Det är bara en upplevelse.

Om det varit politik hade du varit extremist.
Om det kan kallas för vetenskap så har du ett stort gäng (utanför KTH finns det också några små hus med folk som kan lite grann) som skulle höja förvånat på ögonbrynen.

Men klargörande för att förstå hur du tänker. (no offens)

Själv vill jag ju bara locka in kunderna till djävulens opålitliga boning och dra slantarna av dem

mvh

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/03/19 :  08:42:30  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag blev irriterad på ett köp jag gjorde för ett par månader sedan. Jag letade upp en skiva där ljudförvanskningen blev som tydligast (baskagge mm). Det gäller att ha några jämföringsobjekt (i det här fallet flera riaa-steg). Hur svårt kan det va!

Sen går det ju alltid att ta keyboarden och tillverka ett testljud för ändamålet. Eller spela in sin älskades röst för att se om man kan bli förförd genom högtalarna (inte testat det älskling ).

Tyvärr tar allt tid. Att stå och lyssna i en affär räcker för köksstereon. Men när det gäller de små nyanser som diskuteras i den här tråden, så måste produktjämförelser göras i den egna miljön. Kommer man hem och slår på stereon, njuter till fullo utan att störas av något så får uppställningen ett plus. Någon tomte/familjemedlem/"kabelswitschande slumpgenerator" får byta uppställning mellan lyssningstillfällena. När hundra dagar har gått är det dags att räkna plus. Hur svårt kan det va .

Edit: Hifi-Consult och andra säljare bör, enligt mej, dela med sej av sin kunskap och ha tid att diskutera med kunden. Plus till Hifi-Consult och alla andra som är här och delar med sej!

Edited by - Sundström on 2009/03/19 08:52:18
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/03/19 :  12:24:36  Show Profile Send Bland a Private Message
I sådan här trådar pratar man ofta om skillnader! Jag har kort hår min son har långt hår. Det finns en skillnad. Den skillnaden blir endast problematiskt om jag påstår att det ena är bättre än det andra. Om jag nu säger till min son att kort hår är bättre är långt. Jag argumenterar för min sak och säger till honom att han inte är tränad i frågan och förstår inte varför det är bättre med kort hår. Han svarar mig; "men jag gillar mitt hår". Så här kan vi hålla på länge...

Att det finns skillnader mellan anläggningar, är inget problem. Problemet uppstår när vi hävdar att den ena anläggningen är bättre. Jag tror inte, att alla vägar bär till Rom.

Edited by - Bland on 2009/03/19 12:25:38
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/19 :  12:57:15  Show Profile Send linnar a Private Message

Tråden handlar om inbillning finns.
Jag tycker inte att de som anser att det inte finns någon inbillning
skall försvara det i denna tråd eller vara sarkastisk över frågeställningen.
Tråden tappar fokus i sådana fall tycker jag. Jag säger däremot inte att
jag är helt oskylldig på den punkten.

esl, du skapade tråden, jag tycker att du kan försöka dig på
en sammanfattning innan den tappar allt för mycket fart.

Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/03/19 :  13:07:06  Show Profile Send Sundström a Private Message
Inbillning finns, enligt mej. Det kan säkert låta olika om ljuset genom fönstret silas genom grön, gul, röd eller blå gardin. Det är inget skämt. Vad vi läst om produkten smyger sej säkert in i hörandet omedvetet. (det kanske inte var mej du menade, linnar )
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/19 :  13:16:28  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Linnar:
Handlar tråden om ifall inbillning finns?

Ibland blir man lätt förvirrad. Tills man inser att det är inbillning.

Finns den då eller är det bara som jag tror - dvs inbillar mig....

Sundström: Tack. Annars står vi mest här ocks skäms över vår girighet i placebolöjets skimmer

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/03/19 :  13:17:23  Show Profile Send MatsT a Private Message
Nu är det väl inte upp till mig att avgöra vad tråden handlar om men som jag ser det gäller frågan inte om inbillning finns utan om all lyssningsbedömning är mer eller mindre meningslös pga att inbillning förekommer.

Min åsikt i korta ordalag:
1. Inbillning finns.
2. Lyssningsbedömning innehåller inbillning men är ändå i långa loppet det enda som ger de svar man efterlyser.
3. Även utan lyssningsbedömning finns inbillning.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/19 :  17:10:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mats, det var bra formulerat!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/03/19 :  17:46:46  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Blindtest är ju ett bra komplement när man börjar svikta och blir osäker på vad man hör. (Alltså vid mycket små skillnader eller ingen skillnad alls). I jakten på välljud är det ju inte ovanligt att många anser dessa SMÅ förändringar vara värda en del. De flesta har nog någon gång gått på inbillnings niten och betalat för i princip ingenting.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000