HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Externt eller internt filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Air
Starting Member

15 Posts

Posted - 2009/05/07 :  22:46:11  Show Profile Send Air a Private Message
Hej!
Jag undrar om någon har testat skillnaden mellan internt/externt
delningsfilter. Jag har ett par Acuston-125 (Thomas Åström)som jag håller på att renovera. De ska omlackeras och tänkte att om det är
bättre ljudmässigt att placera filtren externt så gör jag det, om det
inte är ljudmässigt bättre så avstår jag givetvis.
Vad tycker ni?
hälsningar L.

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/05/08 :  19:14:52  Show Profile Send edison a Private Message
Tja...man kan säga som så att placerar du filtren externt så *vet* du att dom inte påverkas medan internt vet du att dom *kan* påverkas.

Har själv aldrig brytt mej ha filter internt så jag vet inte hur mkt de gör på en viss given högtalare.
Placerar du dom en bit från baselementet + monterar dom med nån form av dämpning (dämplim, gummipackning eller liknande) samt monterar komponenterna MKT stabilt ska du inte behöva vara alltför orolig för oljud...
Att majoriteten köpehögtalare har interna filter utan större elände säger ju något.

Men, som självbyggare behöver du ju aldrig chansa: just de 'lösningar' som fabriksbyggda lådor ofta inte får pga kostnadsjakt kan ju DYI-aren fixa utan massa kostnader...värt att betänka.

Edit:
Ser att du inte 'DYI-ar', men ovanstående kan ju även gälla "moddare" i tillämplig mån, iaf angående flytta ut filtren.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/05/08 19:17:25
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/05/08 :  21:46:40  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag har byggt filteren både externt och i tryckkammarlåda, båda fallen i märkes högtalare och egenhändigt kostruerade h-talare i flertal gånger och kan tyvärr inte ge någon fidback till 100%
PGA att jag bytt ingående komp kvalitet samtidigt.
Men jag kan däremot rekomendera aktiv delning och det med samma typ av slutsteg rakt av till de element du väljer.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000