HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör eller trisser?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/05/12 :  22:13:08  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jag har inte lyssnat på en 208, men det vore intressant att göra det, för att förstå hur en "rekommenderad" LTS-stärkare beter sej.
Gillade du inte InterM eller Lyngdorf så är risken överhängande att du inte gillar Nad 208. Jämfört med InterM upplevde jag den lite smått distad.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/05/12 :  22:28:10  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Det är ju intressant. Jag menar, utifrån att LTS kommit fram till att 208 är acceptabelt ofärgad.

Jag har kört med "spontan-metoden" då jag lånat hem saker för test:
Är mitt spontan-intryck negativt, så ger jag stärkaren ändå en chans genom att låta den spela till sej lite.
Är intrycket fortfarande negativt efter några timmar, så lyssnar jag på nytt dagen efter. Då börjar jag detaljanalysera och fundera mer över enskilda kvaliteter.
Om det då finns enskilda kvaliteter, men om spontan-intrycket håller i sej så går den tillbaks till butiken.

Jag gissar att vissa apparater måste puttra mycket länge innan de presterar optimalt. Men jag ids helt enkelt inte engagera mej i en apparat som inte ger ett gott spontan-intryck.
Jag har gjort det några gånger, köpt och sedan suttit där missnöjd...

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/05/12 :  23:47:05  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Erik ,du han före. ARC är ett sömnmedel och inte representativt för bra rörkonstrukioner

Nja, nu har jag nästan bara negativa intryck av rör stärkare (skramliga, med för mycket diskant eller så har det saknats bas) som jag hört på alla mässor, men en ARC-rigg med Respons Grand lät riktigt bra på Arken 2004.
Men jag har även hört ARC steg som haft ett för tillbaka lutat ljud för min smak.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2009/05/13 :  00:20:09  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Strmbrg skrev:

quote:
Jag upplever mina rörsteg (Audion Sterling PETSE) som mycket mer dynamiska och transparenta än alla de transistorsteg jag har lånat hem. (Inte så himla många, men alla betydligt effektstarkare, enligt specarna.)
Jag brukar fundera lite över detta, i ljuset av vad LTS skriver beträffande F/E-lyssning och transparenta/ofärgande slutsteg.
Enligt dem så är ju NAD 208 mycket nära ofärgad återgivning.

Jag har inte lyssnat på en 208, men det vore intressant att göra det, för att förstå hur en "rekommenderad" LTS-stärkare beter sej.

De kraftverk jag provat (Inter-M, Lyngdorf, Advance) har hursomhelst upplevts som "blekare" än mina 30-wattare.

/Strmbrg,



Jag hade Audion Silver Night Stereo 2A3 MkII till mina Oris-horn under ett och ett halvt års tid. Det toppade allt jag haft dittills. Mycket "dynamiskt" och "rikt" ljud. Det var 2,5 W till mycket lättdrivna högtalare. De transistorförstärkare och rörförstärkare jag hade haft dessförinnan var inte i närheten. Kunde i dåläget inte tänka mig att jag någonsin skulle komma att ha 2 x 380 W i 8 Ohm med högtalare med 88 dB känslighet. Men efter ett tag med Oris och 2A3 blev det (som Bosse Hansson/Rauna sa) lite för "såsigt". Jag tröttnade allt mer på det lite för "insmickrande" ljudet, saknade upplösningen i det högsta registret, tröttnde lite på det "fantastiska" mellanregistret som tog överhanden lite för mycket.

Fick möjligheten att lyssna på en NAD 208 med Ino pi60s och blev överraskad att transistorförstärkare på 400 W med högtalare med 88 dB känslighet kunde låta så avslappnat, behagligt detaljerat med full upplösning, kraftfullt och naturligt på en och samma gång. Jag svalde stoltheten och köpte pi60s och en Rotel 1090 och har inte längtat tillbaka en sekund.

För mig handlar det inte om rör eller transistor utan om det som kommer ur högtalarna. Jag har varit "låst" på "rör, horn, vinyl" och anti transistor och "dynamiska" högtalare och generaliserat utan grund i kunskap. Bra återgivning har inte med rör eller trissor att göra utan om sunda konstruktioner byggda på riktig ingenjörskunskap. Det är inte matlagning det handlar om för mig utan om basic fysik. Sunda konstruktioner presterar bra.

just my two cents .

/s
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/05/13 :  07:18:37  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Intressant inlägg. Jag har även fått synpunkter i rakt motsatt riktning dvs tillbakadraget mellanregister och för mycket brilians. Det är som jag tidigare påpekat omöjligt att göra en förstärkare som passar allting som handsken. De aktuella Oris-hornen har jag aldrig stiftat bekantskap med och vet ingenting om deras karraktär. Men däremot har jag lyssnat på Pi60 drivna med Audion trioder. Hemma hos herr Ingvar själv spelade vi 2A3 och det fungerade alldeles utmärkt den stund jag var där. Vidare har jag kunder som spelar Pi60 med Audion trioder och där uppvisas inga "såsiga" tendenser. Jag utgår från att du testade Silver-Nighten omkopplad till 300B drift. Då ändrar den helt karraktär. Hur deta påverkar Otis-hornen är svårt att säga, men kan vara värt att testa.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/13 :  10:32:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
För mig handlar det inte om rör eller transistor utan om det som kommer ur högtalarna. Jag har varit "låst" på "rör, horn, vinyl" och anti transistor och "dynamiska" högtalare och generaliserat utan grund i kunskap. Bra återgivning har inte med rör eller trissor att göra utan om sunda konstruktioner byggda på riktig ingenjörskunskap. Det är inte matlagning det handlar om för mig utan om basic fysik. Sunda konstruktioner presterar bra.
Så sant som det är sagt. För att anknyta till dina erfarenheter med SET så har de ofta en puckel i frekvensgången som betonar mellanregistret mer eller mindre. Jag mätte t.ex upp en Edison Triod i förra veckan, den hade (med mina dipolhögtalare som last) en höjning från 60-600Hz ungefär, som mest 1,5 dB vid 200Hz. Ägaren till den förstärkaren har Lowtherhorn (Rauna Chaverex) och de betonar detta än mer. Därför driver han nu hornen med PP vilket i det systemet låer mer neutralt och med mera "pulver" så att säga. Han körde tidigare med Sun 2A3, samma betoning av registren där.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/05/13 10:34:25
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/05/13 :  10:55:00  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
När man mäter frekvensgången i förstärkare överhuvudtaget bör man använda en konstlast i form av en resistans. Med högtalare inkopplad blir resultatet missvisande beroende på högtalarens och rummets egenskaper.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2009/05/13 10:55:53
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/13 :  12:14:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag vet det Erik men nu var det det här som anknöts till:
quote:
För mig handlar det inte om rör eller transistor utan om det som kommer ur högtalarna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/05/13 :  12:57:25  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Bernt: Vad jag menar är att det inte är förstärkaren i sig själv som "färgar ljudet" utan det sker först när högtalare ansluts. Då har vi det förhållandet att en lågimpediv förstärkare är mindre känslig för högtalarens egenskaper än en högimpediv. En Push-pull förstärkare är nästan utan undantag motkopplad varvid utimpdansen kan hållas låg. När det gäller SE förstärkare med trioder finns möjligheten att slopa motkopplingen och därigenom få en klart bättre upplösning och dynamik. Genom detta förfarande blir SET förstärkaren mer högimpediv och därmed mer känslig för högtalarlasten. Det finns förstås alltid möjlighet att motkoppla även en SET, men det är mycket som går förlorat då, fast kanske inte så mycket som vid push-pull. Det här har emmelertid inte varit något stort problem då någon halv Db upp eller ner kan vara svårt att uppfatta. Men så finns det alltid extremfall, men det går aldrig att undvika.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/13 :  13:16:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det gäller ju förresten även trissestärkare, t.ex Nelson Pass Zen och liknande. De är också känsliga för last.

Det här är ju en faktor som spelar in i högsta grad när man pratar om vad man föredrar. Stefanolos exempel är ju bra för det är inte allt som passar med vad som helst.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/05/13 :  13:22:28  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag har svårt att bemöta Stefanolos inlägg, då jag inte vet ett smack om hans högtalare.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2009/05/13 :  16:34:10  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
@Erik och Bernt:

Tack för era inlägg! Jag hoppas att mitt inlägg inte uppfattades som om jag "sågade" varken Audion eller rör i allmänhet . Jag (och en hel del personer som besökte mig när jag hade nämnda kombo) var mycket imponerade av den enorma närvaro som kombon Orishorn och Audion 2A3 förmedlade. En del sa att det var det bästa/bland det bästa de hört, med råge. Uttrycket "såsigt" som Bosse H använde när han beskrev sitt intryck av SET-förstärkare var nog lite felvisande. Jag saknade dock upplösning längst upp. Det framträdande mellanregistret var inte "hornigt/påträngande" utan mer som att mellanregistret tog överhanden på ett lite för "volymiöst" sätt. Jag lyssnade mycket på vinyl, CD, FLAC-filer och efter ett tag så infann sig en viss "övermättnad" som jag tröttnade på. Det jag har idag passar mig bättre och jag funderar nästan aldrig mer på olika ljudmässiga egenskaper utan köper en massa ny musik istället.

Oris-hornen är tractrix-horn med AER MD2 bredbandselement med känslighet på 104 dB 1W/1m 16 Ohm, monterade på basreflexbaslådor med 15" Beyma-basar med 99 dB känslighet. STORA högtalare ! En mycket bra matchning med Audion 2A3.

/stefan

Edited by - Stefanolo on 2009/05/13 16:40:16
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/05/13 :  17:49:25  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Är det verkligen en Silver Night MK2/B du har? Dvs omkopplingsbar på baksidan till högeffektläge (300B) med en vippa?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/05/13 :  18:50:02  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Utifrån det Erik skriver om SETs generella känslighet för låga impedanser, så vill jag nämna att jag inte upplevt några "bas-kontroll-problem" med de lågimpediva högtalare som jag har använt:
Tex Elac 310, Jordan VTL och Magneplanarer. Alla dessa har en låg nominell impedans enligt specarna.
Jordan lät generellt sett inte så bra dock. Men det tror jag mer beror på att jag inte fick den konstruktionen att fungera i mitt rum och/eller att den är felkonstruerad. Det var en hel del störande basresonanser.

Vet/minns Erik vilken dämpfaktor/utimpedans det kan handla om hos Sterling PETSE?

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/05/13 :  19:03:54  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det är inte låga impedanser hos högtalaren jag menar utan att en relativt högohmig SET kan påverkas av högtalarens andra egenskaper som tex fasgångsvariationer i filter mm, det kan i sin tur inverka på förstärkarens frekvensgång. Det är väldigt komplext och varierar från högtalare till högtalare. Men oftast så är dessa variationer ohörbara utom i speciella fall.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/05/13 :  19:16:41  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Ok,

Jag vill minnas att Elac har en del "elaca" fasvridningar.
Men det resulterade inte i att jag upplevde något bekymmer med återgivningen.

Jag spelar förvisso aldrig speciellt "jätte-högt", har jag förstått.
Jag tycker inte att det behövs med dessa förstärkare. De har en engagerande (dymamisk) återgivning, och jag gissar att den egenskapen kan innebära att "behovet" av att skruva upp ljudet minskar.
Vad jag minns, så ville jag ofta dra på mer förr, då jag hade andra förstärkare. Det kändes som att "något saknades" (kanske smådetaljerna, ambiens etc) och då försökte jag lösa det genom att spela högre.
Kan inte säga att det förbättrade upplevelsen, dock.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2009/05/13 :  22:42:57  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
ErikAndersson skrev:
quote:
Är det verkligen en Silver Night MK2/B du har? Dvs omkopplingsbar på baksidan till högeffektläge (300B) med en vippa?


Vet inte om det var "min" Audion Du syftade på? Den 2A3:a jag hade var inte en "B"-variant med omkopplare/vippa, men jag tror mig minnas att Du i någon tråd där du svarade på någon fråga från mig, upplyste mig om att jag kunde köra med 300B-rör också. Jag provade aldrig det alternativet. Förstärkaren i fråga finns nu hos Lusse här på forumet, som för övrigt bor 300 meter härifrån.

Skulle jag någon gång få råd/plats till en andra-anläggning så hade jag letat upp en Audion 2A3:a igen, och då med omkopplare/vippa .

/stefan
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/05/14 :  07:44:02  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Klirr! Nu ramlade myntet ner! Det är enda exemplaret av denna version i Sverige.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/05/15 :  15:32:05  Show Profile Send Bland a Private Message
Såg på Hesselvallaudio sidan att "The Dream" är färdig. Men vilka pengar talar vi om?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/05/17 :  15:47:52  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Erik Till att börja med så tycker jag att dina generaliseringar om hur dåliga du verkar tycka att transistorkonstruktioner är, borde ses i det ljuset att du ju säljer rörförstärkare.

Sedan så har jag en fråga här angående en sak som står på din hemsida. Vad är "Klass A1" för något?Visste inte att det fanns olika numreringar på Klass A?

Därmed inte sagt att de problem som du anger inte torde ge det utfall som du skriver, men jag tycker att det varit väl kraftig kritik mot transistorkonstruktioner.

MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2009/05/17 15:53:24
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/05/17 :  17:47:23  Show Profile Send Eref a Private Message
Tror att kombinationen högtalare- förstärkare är viktigast.
Av det jag hört föredrar jag dock kombinationer med rör om jag får generalisera lite.
Men hör jag något med transistorer som är bättre låter jag mig lätt övertygas.
Om man bortser från ljudet gillar jag rent allmänt förstärkare med många anslutningsmöjligheter och bekväma att använda vilket väl generellt ger pluspoäng till trisseförstärkare?
Personligen skulle jag nog kunna tänka mig inneha
någon fin transistorstärkare som har "good enough"-ljud så småningom.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/05/17 :  19:23:17  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo men det ger ju ändå olika resultat utifrån vilka högtalare man använder. Med olika resultat menas olika ljud.MvhKristofer
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/05/18 :  07:28:29  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Whiskyman: Det börjar kanske bli Ot här, men med Klass A1 menas att röret drivs utan att gallerström flyter dvs "Ren Klass-A". Men nu har det dykt upp andra varianter på Singel-end kopplingar där rören drivs med gallerström (sk A2) för att erhålla högre effekt från förstärkaren detta förfarande kräver motkoppling och blir bla därför mindre välljudande. Sedan är det fråga om vi inte skall införa begreppet "A3" också där sändarrör drives med mindre spänning och högre ström än vad de är avsedda för och där det användes POSITIV bias.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2009/05/18 07:29:25
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/05/18 :  11:40:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Tack Erik för ett bra svar. mvhKristofer
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000