HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Löst: Felsöka förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skropp
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/04/27 :  13:56:48  Show Profile Send skropp a Private Message
Jag har problem med min Thule IA100 förstärkare; efter att ha spelat ett tag slår ett relä av och musiken tystnar, för att nästa sekund slås på igen.

Tänkte att det kanske var nåt fel på reläet, så jag lödde loss det och satte dit två byglingar istället. Men det var uppenbarligen nåt annat som var fel, för när reläet tidigare hade slagit från blir det nu istället en massa distorsion. Tänkte då att det kanske var en spänningsregulator som inte uppförde sig ordentligt. Mätte upp spänningen före de tre spänningsregulatorer jag hittade på kretskortet (tror att det var en med utspänning på 5V och två på +/-24V) och den är konstant oavsett hur ljudet låter, men under de tider när det är distorsion så dippar spänningen ganska mycket efter alla spänningsregulatorer.

Är det någon som känner igen detta problem och har förslag på vad som kan vara fel, eller har tips på vad jag ska mäta upp för att ta redan på vad som är fel?

Kan tillägga att distorsionen uppstår oavsett om jag spelar normal, kopplar in en hörlursförstärkare via pre-out eller en mp3-spelare via main-in.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Edited by - skropp on 2009/07/10 16:58:16

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/04/27 :  18:07:59  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Något i nätdelen som spökar? Hur mår elektrolyterna?
Go to Top of Page

skropp
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/04/27 :  19:35:07  Show Profile Send skropp a Private Message
Kan det vara nätdelen? Spänningen före spänningsregulatorerna är ju konstant. Spänningen efter trafon ligger också på samma nivå hela tiden. Inga synliga fel på elektrolyterna (inga läckor eller buktningar). Hur ska jag mäta för att bestämma om det är nätdelen? Har tidigare mätt upp spänningen efter trafon, kondningarna och regulatorerna, och det är bara spänningen efter regulatorerna som sjunker när felet uppstår.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/04/27 :  19:45:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Oj. Läste/förstod fel. Då vart det klurigare.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2009/04/27 :  21:34:23  Show Profile Send Magoo a Private Message
Är det något som blir varmt, som inte ska vara varmt? Tänkte ifall det var någon komponent som har inbyggt tempskydd som hittar på något hyss.
Luktar det något?

comfortably numb
Go to Top of Page

skropp
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/04/28 :  22:20:54  Show Profile Send skropp a Private Message
Nope, det enda som blir varmt är regulatorer, effektmotstånd och transistorerna, men eftersom det tar ett tag efter uppstart innan felet uppstår så skulle det ju kunna vara nåt sånt...
Hoppas att jag får lite tid att kolla på det i helgen, kanske slänga in en fläkt för att se om det gör nån skillnad.
Tills dess är ytterligare tips uppskattade!
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2009/04/30 :  13:49:57  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag skulle gissa att det än någon annan komponent typ transistor som det blir kortslutning i och börjar dra en helvetes massa ström. Då kan du få spännings-dippar efter regulatorerna, om de inte orkar leverera den ström som kortslutningen drar.

Den kraftiga disten kommer från att slut-transistorerna(?) bottnar på grund av att drivspänningen till dem blir för låg.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

skropp
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/05/25 :  22:05:47  Show Profile Send skropp a Private Message
Jag har fortfarande inte fått ordning på förstärkaren, men idag upptäckte jag en sak:
Plasten runt en av kondensatorerna täckte inte riktigt "plasthatten" som satt på kondensatorns ovansida. Jag plockade bort plasthatten och till min förvåning hade den döljt en buktande kondensator! Det var också en mörk linje av vad som skulle kunna vara intorkad vätska på ovansidan.
Så kan det vara så enkelt att kondensatorerna bara behöver bytas? Det är kondensatorerna till spänningsmatningen det handlar om. Vill gärna veta vad ni tror innan jag springer iväg och köper kondensatorer för 500kr.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2009/05/25 :  22:58:54  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
Det var modigt av dig att bygla reläet, om det är detta på utgången som jag tror, så är det till för att skydda dina högtalare om något skulle gå snett i förstärkaren.

Prova att mäta läckstömmen i kondensatorn, typ ladda den i serie med ett stort motstånd och se om det slutar gå ström genom motståndet när den väl är laddad, sedan testa om den verkligen har tagit någon laddning, med exempelvis en glödlampa i lämplig spänning. Kan nog både bli kortis eller avbrott i den om den går sönder.

Kallödningar kan vara ett hett tips också (blev nästan lite vitsigt), när saker blir varmt så utvidgar de sig och komponentbenen rör sig i tennet, om lödningen är kass, och glappar. Felsökte och lagade min gamla TVnågra gånger för länge sedan genom att knacka på alla komponenter med platslinjal, men proffsen brukar väl använda kylsprej, fast platslinjalen kan funka den med.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

skropp
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/06/03 :  11:09:31  Show Profile Send skropp a Private Message
quote:
Det var modigt av dig att bygla reläet, om det är detta på utgången som jag tror, så är det till för att skydda dina högtalare om något skulle gå snett i förstärkaren.

Friskt vågat, hälften vunnet! Eller vad brukar man säga?

Lödde loss kondensatorerna och två av dem hade läckt på undersidan. Bytte alla och skruvade ihop allt igen. Men felet kvarstod...

Funderade lite och bestämde mig för att det nog ändå måste ha med strömförsörjningen att göra eftersom felet uppstår i både höger och vänster kanal samtidigt. Så nästa komponent innan spänningsdippen byttes ut; spänningsregulatorerna.

Den här gången gick det bättre! Efter bytet igår så har förstärkaren spelat i 5 timmar i streck utan problem. Eftersom felet är intermittent så får jag kanske ge det en vecka innan jag börjar fira, men det verkar lovande.
Passade även på att sätta kylflänsar på regulatorerna för att öka livslängden om överhettning kunde ha varit anledningen till att de fallerade.
Go to Top of Page

skropp
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/07/10 :  17:01:08  Show Profile Send skropp a Private Message
Över en månad och fortfarande inget annat än välljud!
Så om nånannan har problem med att deras Thule-förstärkare stänger av sig; testa att byta spänningsregulatorer.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000