HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssning:Intelligent Sound,Kungsängen 16/5 se s.2!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/04/24 :  08:14:30  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag anade att det skulle låta bra när jag fick reda på att en aktiv modell var på gång.

Men inte att det skulle låta så här bra.



Jag var och hälsade på Intelligent Sound i Kungsängen igår och fick lyssna på de Aktiva Is8 pro.

Haksläpp. Det var SÅ RENT LJUD att jag inte hörde att det var en högtalare. Jag lyssnade och ville inte sluta lyssna.

Tydligen går det att uppgradera sina existerande IS högtalare och göra dem aktiva med dessa inbyggda superförstärkare som Gedis ligger bakom.

Aktiva Is8pro kostar pengar. Men ändå är priset bra med tanke på att inga högtalarkablar och slutsteg behövs, allt sitter redan i högtalaren.
Ruskigt realistiskt återgivning.

Jag rekommenderar mer än varmt att lyssna på dessa fantastiska högtalare som ligger långt fram rent tekniskt i utveckling.
Som tidigare är det i filtret som hjärtat till det rena upplösta ljudet ligger.

Dags att ta fram den gamla hederliga spargrisen och börja spara nu

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2009/05/01 17:10:15

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/04/24 :  10:26:20  Show Profile Send shifts a Private Message
Finns det några som helst ljudmässiga fördelar med en aktiv högtalare?
Slutsteg krävs ju hur som helst. Kan ju inte spela så stor roll var de
sitter.

Men högtalaren låter nog fantastiskt, det tvivlar jag inte på. Vore kul
att få höra något från företaget.
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2009/04/24 :  11:04:21  Show Profile Send modernman a Private Message
Låter intressant. Kör själv på Genelec 8040A i musikstudio. Presterar klockrent tycker jag. En fröjd att sitta och mixa med dem. Men detta lär vara några steg upp, iaf i prisklass. Sugen blir man

Edited by - modernman on 2009/04/24 11:05:15
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/04/24 :  12:05:54  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Har också lyssnat på den och måste instämma. Ljudmässigt bland det mest kompletta jag hört.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/04/24 :  12:07:40  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
Finns det några som helst ljudmässiga fördelar med en aktiv högtalare?
Slutsteg krävs ju hur som helst. Kan ju inte spela så stor roll var de
sitter.



Självklart finns det fördelar med en aktiv högtalare förutsatt att den är rätt konstruerad.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/04/24 :  14:06:09  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
quote:
Finns det några som helst ljudmässiga fördelar med en aktiv högtalare?
Slutsteg krävs ju hur som helst. Kan ju inte spela så stor roll var de
sitter.


Exempelvis att förstärkardelen är skräddarsydd efter högtalaren.

Också att längden på högtalarkabeln är minimal.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/04/24 :  15:37:19  Show Profile Send OcA a Private Message
Hur har de lyckats få plats med ett helt InterM-steg i den lilla lådan?

Nä, skämt åsido, det verkar mycket lovande! Monitorljud är världsklass även för hifi.

Och fördelarna att kunna skräddarsy en förstärkare efter högtalaren behöver man ju inte vara Einstein för att förstå att det ger mycket bra synergier för ljudet.

Någon som vet vad det sitter för stärk i dem?
PMC använder sig ju av prisvärda Flying Mole-moduler i sina aktiva monitorer.

Vore grymt kul att köra ett test mellan dessa, PMC's aktiva och kanske några från Genelec, Adam, Focal osv osv... Gärna i både hemmamiljö och studio.

Vad landar vi på i pris undrar vän av ordning?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/04/24 :  15:40:39  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
De låter ganska mycket bättre än med InterM tycker jag.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2009/04/24 15:41:25
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/04/24 :  15:52:44  Show Profile Send OcA a Private Message
JWO -> Det får man allt hoppas med tanke på att det säkert kostar ett par spänn extra att få dem aktiva...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/04/24 :  16:35:12  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:

JWO -> Det får man allt hoppas med tanke på att det säkert kostar ett par spänn extra att få dem aktiva..
Jag tror att priset på IS8 aktiv hamnar någonstans på minst +20 000 på det passiva priset.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/04/24 :  17:55:07  Show Profile Send shifts a Private Message
quote:
Och fördelarna att kunna skräddarsy en förstärkare efter högtalaren behöver man ju inte vara Einstein för att förstå att det ger mycket bra synergier för ljudet.


Jodu, tack för den.

Kan förstärkaren driva högtalarlasten på de nivåer man vill spela på
utan att någonsin klippa så tror jag inte det spelar så stor roll om
slutsteget sitter i eller utanför lådan. Gynnsamma synergieffekter
eller ej.

Största fördelen som jag kan se är att anläggningen blir mycket mycket
smutt och pluttig! Vilket iofs inte är någon som helst nackdel.

Gillade inte utseendet på IS-grejorna förut, men nu tycker jag de
känns härligt avskalade.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/04/24 :  17:56:24  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Nja, frågan är om 20000:- räcker då det är G-dis nyutvecklade slutsteg som sitter i IS8PRO POWERED.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2009/04/24 :  18:15:50  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Och fördelarna att kunna skräddarsy en förstärkare efter högtalaren behöver man ju inte vara Einstein för att förstå att det ger mycket bra synergier för ljudet.
Vilka synergier är det som du förstår att det ger för ljudet?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/04/24 :  18:22:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag minns mycket väl hur mycket bättre dom aktiva Cabasse var jämfört mot deras passiva.
Men då var det även aktiva filter inblandade, hur ligger det till med IS ?
Jag frågade om just varför aktivt när jag intervjuade Cabasse o hans svar att då kan dom själva få högtalaren att prestera optimalt via filter & drivning.

*edit*
Mer test

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2009/04/24 18:53:06
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/04/24 :  18:25:22  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Priset var 59tkr för nya aktiva Is8pro powered.

har man redan Is8pro mk2+ så kostar det ca 25tkr monterat och klart om jag minns rätt (34+25=59)

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/04/24 :  18:40:12  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Alltså, själva placeringen av slutsteget har ju ingenting med ljudet att göra, att man konstruerar en speciell förstärkare för en speciell högtalare har det däremot, aktiva högtalare är alltså inget kvalitetsbegrepp utan enbart en indikation om att förstärkaren är inbyggd. Pratar vi sedan aktiva filter är ju det ett begrepp i sig och har inte nödvändigtvis någon koppling till aktiva högtalare.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/04/24 :  18:43:46  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Nä, men högtalarkablar slipper man och det kan man ju spara lite pengar på ;)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/04/24 :  19:48:16  Show Profile Send shifts a Private Message
Finns det inte månne en affär i Örebro som håller sig med Intelligent
Sound? Börjar bli lite nyfiken.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/04/24 :  19:53:10  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Audio Excitement.
Men jag tror inte dom har den aktiva modellen.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2009/04/24 :  21:31:57  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Bygger även dessa på en Proson/Genexxa i grunden..?
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/04/24 :  21:33:37  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
Bygger även dessa på en Proson/Genexxa i grunden..?


Näähh?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/04/24 :  22:41:42  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Bygger även dessa på en Proson/Genexxa i grunden..?

Det är bara modellerna IS 66 och IS 1212 som är baserade på Genexxa och Proson! Föressten, var vi klara ang InterM...?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2009/04/25 01:35:55
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/04/25 :  11:16:52  Show Profile Send OcA a Private Message
Shifts -> Var menat som ett skämt, sorry om du tog illa vid dig, det var inte min mening.

Angående positiva synergier så är det en fördel att slutsteget är just optimerat för de exakta värden som filtret och elementet har. Fördelen där är att högtalaren, filter och stärkare "alltid" jobbar under optimala förhållanden. En aktiv högtralare i sig är ju inget som måste betyda "bäst" ljud, men om man gör konstruktionen på rätt sätt och verkligen inte bara slänger i ett slutsteg av OEM-typ i högtalaren har man mycket att tjäna på det hela.

Det kokar i alla fall ner till det jag var inne på ovan, dvs att konstrukionen är helt skräddarsydd av tillverkaren för att fungera optimalt under alla former av laster, faser osv osv...

Det finns en bra artikel om detta nånstans, men jag har givetvis glömt bort vart jag hittade den...

Om 60k är ett bra pris eller inte tänker jag inte uttala mig om. Finns aktiva monitorer som kostar betydligt mer också...

Hursom vore det riktigt skoj att lyssna på dem!

Och att slippa högtalarkablar är ju alltid en fördel. Nackdelen äör att man får köpa xlr/rca snokar istället och det kan kosta precis lika mycket...

Vi har iaf rett ut att det inte är hot-roddade InterM i högtalaren. Det var ju skönt att höra med tanke på påslaget i pris.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/04/25 :  12:08:11  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Tja..
G-dis är ju inte kattmat precis, måste väl vara fler än jag som stött på hans produkter genom åren.
Han har hållt på nästan lika länge som IS och dom har hållt igång sedan 1971.
Förövrigt så är stegen som sitter i högtalaren anpassad till just den högtalaren.
Och vad det gäller inköp av signalkablar så är det nästan ett måste även till passiva högtalare eller...

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Mr_Dan
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/04/25 :  12:11:11  Show Profile Send Mr_Dan a Private Message
Hej! jag skriver gärna under på att denna kombo låter fantastiskt. Jag har lyssnat på dem ett antal gånger och Jag upplever ljudet som otroligt lugnt, rent och avslappnat och med en otrolig kontroll i allt den gör. Känns inte som att något register sticker ut. Detta tillsammans med G-dis dacen är det värt att råna en bank för
Go to Top of Page

Svalander Audio
Starting Member

1 Posts

Posted - 2009/04/25 :  13:36:14  Show Profile Send Svalander Audio a Private Message
De Aktiva IS 8 Pro drivs av G-Dis Silent Power.
G-Dis Silent Power har utvecklats av och tillverkas av Svalander Elektronik. Som alltid när det gäller G-Dis produkter är det Georgios Fevgidis som är konstruktör, han är även en av männen bakom Svalander Elektronik.

G-Dis Silent Power togs fram för att hjälpa Intelligent Sound att göra installationshögtalarna IS-6 och IS-8 Anywhere aktiva. Det klara och rena ljudet gjorde snart att tankarna på aktiva IS-66 väcktes till liv.
Resultatet med de aktiva IS-66 var förbluffande och vi är nog ganska många som har suttit i Kungsängen och undrat hur de kan låta sååå bra.

Att sätta Silent Power i IS 8 PRO var ingen självklarhet. IS 8 PRO har visserligen en hög verkningsgrad men kräver lite mer kraft än de mindre, men återigen var resultatet slående. Även om effekten kanske inte räcker till de mest kräsna studiokillarna så är det mer än nog i ett vanligt hem och ljudet är något alldeles extra. Det kan inte beskrivas, det måste helt enkelt upplevas.

Högtalarna har passiva filer, men man slipper högtalarkablarna och terminalerna i varje ända och kan gå direkt från signalkabeln till filtrets internkablage med bara förstärkaren emellan.
Det här med kablar är ju en djungel, men ingen kabel kan göra ljudet bättre och ju färre kablar och kontakter, desto bättre ljud.

Alla IS-högtalare som är bestyckade med Silent Power har balanserad ingång för signalen och tillsammans med G-Dis DAC V är de en mycket bra kombination.

Andreas Svalander
Svalander Elektronik AB

www.svalander.se

Edited by - Svalander Audio on 2009/04/25 13:36:45
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000