Author |
Topic |
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2009/04/23 : 13:12:48
|
Begagnat alltså?
Reservdelar etc? Kommer det finnas?
Vad händer om företaget konkar??
Går ju att hitta till skrämmande låga priser idag!
Ex 05:a 10 000 mil för under 100 lappen!! Med 6-12 mån garanti beroende på prutningsskicklighet!
|
----------------------- Tabula Rasa! |
Edited by - Mahler on 2009/04/23 13:58:27 |
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2009/04/23 : 13:34:27
|
Motorn (dieslarna) kommer inte vara några problem..dom kommer från Fiat och är samma. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/04/23 : 14:00:33
|
Så länge det rullar tillräkligt med bilar så tillverkas det reservdelar
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2009/04/23 : 14:04:06
|
Ok!
Men dagens beg.pris går efter dagens förhållanden att SAAB ännu finns. Alltså är dom snorbilliga redan!
Men OM dom nu går i konken och inte hittar uppköpare!
Vad händer då med andrahandsvärdet?? Rätt ner i källarn ??
|
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/04/23 : 14:11:57
|
Vad säger historien. Vilka bilmärken och bilmärken har gått i putten? Och hur är det med reservdelar? Tycker det är snudd på landsförräderi att köpa utländska bilar, speciellt Opel .... |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2009/04/23 : 14:46:05
|
quote: Tycker det är snudd på landsförräderi att köpa utländska bilar, speciellt Opel ....
Finns det några bilar som inte är utländska längre? Skulle kanske vara Koenigsegg, eller? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2009/04/23 : 14:52:42
|
Varken Volvo eller Saab är ju "Svenskar" längre!! Även om dom tillverkas i Sverige! |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/04/23 : 18:17:33
|
Även om Saab mot förmodan skulle konka så kommer det knappast att försvinna, det finns ett aldeles för stort värde i både Märket och faciliteterna för det. Reservdelar kommer finnas, lagkrav på minst 15 år tillgänglighet efter sista bil lämnar bandet och sen lär ju inte underleverantörerna slänga sina verktyg om det finns en marknad att sälja delar om man säger så.
Dieslarna är inte samma som Fiat, javisst, enormt mycket är samma men dom är inte identiska, speciellt inte TTiD motorn.
Jag har precis köpt en beggad Saab, och ja, den var billig. |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2009/04/23 : 21:41:13
|
MaZ, Jo det är samma motor ;-). |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/04/23 : 23:53:08
|
Jobbar du på GMPT? Vilket hus sitter du i? |
|
|
masund
Member
92 Posts |
Posted - 2009/04/24 : 07:25:32
|
quote: Vilka bilmärken och bilmärken har gått i putten? Och hur är det med reservdelar?
Rover gick ju i putten och det var länge frågan om hur man skulle få tag i reservdelar till t.ex, Rover 75. Det var inga vid tillfället som tagit åt sig marknaden för reservdelar till denna, men det skall tydligen vara löst i dag.
Det är inte heller billigt att bara lägga ner ett företag, när GM skrotatde Oldsmobile så kostade det GM över en miljard kronor. Denna kostnaden antar jag är just för att kunna hålla reservdelslagret rullande runt ytterligare c:a 10 år. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2009/04/24 : 09:27:08
|
Det är ju inte utan att man funderar lite över hur det vid en eventuell konkurs fungerar med den förlängda motorgaranti som SAAB 9-5 och vad som händer om man står där med en 9-5:a som börjar ta mängder med olja.
Kan man då få ut den garantin, det är ju något som SAAB står för och inte återförsäljaren. Det kan bli en kostsam historia. Jag har själv fått bytt massor med delar i min bil i jakten på det verkliga problemet och först efter ett motorblocksbyte så slutade problemen.
Det är också problem som är "lite" besvärande, när det var som värst så drog min bil 12 liter (utöver de 4 liter som ska finnas i motorn) på 2000 mil.
Så länge man har garanti från en säljare så är man kanske (?) garderad, men oljeproblemen kan ju dyka upp senare, eller efter att säljargarantin upphört och då blir det dyrt. |
/Jonas
|
|
|
|
Topic |
|