Author |
Topic |
|
dsv
Member
113 Posts |
Posted - 2009/04/17 : 10:59:07
|
Tänkte bygga en enkel strömförsörjning till min hörlursförstärkare. Är väldigt nybörjare på det här men har letat runt lite för att hitta någon skrotad transformator jag kan bygga utifrån.
Finns det något bra sätt att förstå vad alla dom olika färgade sladdarna är på en trafo som är omärkt?
Har tex hittat en som har 6 sladdar in (vit-röd-gul-blå-orange-svart) från början var röd-orange hopkopplade. gul och blå oanvända
kopplar jag in vit-svart till 240VAC får jag ut ca +22V, -22V och 0V
Vad är dom andra sladdarna? Går det att få ut någon annan spänning om man kopplar på något annat sätt tror ni?
mvh Amatör |
|
dsv
Member
113 Posts |
Posted - 2009/04/17 : 12:50:04
|
Hoppsan, nu luktar det riktigt äckligt här
Trafon började brinna
Testade lite slumpmässigt och tog isär röd-orange ledare och satte ihop gul pch orangeledare i stället.
Fick ut 2*33V i stället för 2*22V
Men bara i en minut sedan började det ryka.. grönt blixt.. säkringen gick...
Någon som har lite allmän info om transformatorer som jag kan ha nytta av innan jag eldar vidare? |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/04/17 : 13:08:27
|
Det finns nog ingen annan "säkrad" märkning än gul/grön som antyder att denna sladd ska anslutas till jordpunkt. Annars är det nog bara att ta rätt på var primären finns (230V) och sedan mäta. |
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2009/04/17 : 13:24:20
|
att få ut + och - på en transformator ----NEJ det tror jag inte på..
Du bör börja med att ohma (resistansmäta) alla lindningar. Den eller de som har högst resistans BRUKAR vara 230V.. (annorlunda för "rörförstärkartransformatorer") "Nollan" brukar ligga längst in mot transformatorkärnan- ibland kan man se den med blotta ögat.
Sekundären brukar vara riktigt lågohmig- 1-10 ohm beroende på "storlek".
b |
Den som hittar några stavfel får behålla dessa |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2009/04/17 : 14:16:19
|
En Idé kan vara att ALDRIG koppla in en okänd trafo direkt på elnätet!
Sätt i stället ingången på trafon i serie med en lampa. Detta begränsar mängden ström som går att ta ut. Och iom lampans negativa resistanskurva så tappar man 'ingen'(väldigt lite) spänning föräns glödtråden blir varm. Man kan med fördel använda en svag lampa om man bara ska testa en trafo. Glöm inte att lampan ska vara på 230V. Alltså ingen 12 eller 24V lampa.
Lyser lampan starkare än bara glöder lite så är något fel och drar ström. Kan vara kortis på en sekundärlindning eller liknande. Lampan kan blinka till under uppstart och det är helt normalt då ström rusar in i trafon och den kan temporärt dra rätt mycket då. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2009/04/17 : 21:28:21
|
Du kanske skall vara glad att det var trafon som brann och inte ledningarna i huset.. Färgerna räcker inte att lita på, utan du måste mäta innan. Om någon behöver hjälp att mäta induktans, så hör av er. Det är bättre än att chansa och någon skadar sig. /pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
megajocke
Member
95 Posts |
Posted - 2009/04/19 : 01:44:13
|
Anledningen till att det fanns 6 trådar in är troligtvis för att man skulle kunna välja 110/120/220/240V inspänning. |
|
|
manw
Member
445 Posts |
Posted - 2009/04/20 : 12:23:27
|
Den trafon har nog gjort sitt nu och bör förpassas till trafokyrkogården. Om man inte till 100% vet hur man skall koppla in sin trafo, så är det mycket användbart att koppla en vanlig 230V lampa i serie med ena primärlindningen. Kopplar man fel så lyser lampan istället för att trafon brinner upp.
Till en liten hörlursförstärkare skulle man nog kunna använda en liten "väggbula" för halogenlampor, halvvågslikrikta för att få ut +/- spänning ur en enda lindning. Laddpulserna kommer då med 50Hz istället för 100Hz som vid helvågslikriktning. Till och med MusicalFidelity utnyttjar denna enkal metod. |
/Mats, född nyfiken |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2009/04/20 : 17:41:55
|
44295 på kjell. Slipper du oroa dig för att bränna ner huset |
|
|
dsv
Member
113 Posts |
Posted - 2009/04/20 : 22:15:08
|
Tack, för hjälp.
Hör vad ni säger och lovar att inte potentiellt bränna upp huset igen.
Var förbi myrorna och hittade en låda med flera små märkta transformatorer. Köpte en för 10kr! fungerar utmärkt!
|
|
|
|
Topic |
|