HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rörslutsteg felsökning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

M3
Member

227 Posts

Posted - 2009/04/13 :  12:19:50  Show Profile Send M3 a Private Message
Hej alla.
Jag har köpt ett rörslutsteg som det är något fel på. Det är ett Beard p100 som använder 2 st kt88 slutrör i orginalutförande men dem är bytt till 6550 rör kan detta vara problemet?

Problemet är att skärmgallermotstånden brunnit samt katodmotståndet som sitter parallellt med mätpunkt för bias. Se bild

Läste på nätet att kt88 skulle klara 600v medans 6550 bara klarar 450v mellan anod och katod på en ultra linjär koppling. Enligt ritning
så ska det vara 580v men jag har mätt upp 655v utan att rören sitter i.

Är det någon som har en ide på var jag ska börja felsöka?
Jag har bytt motstånden men ingen skillnad, börjar ryka ur ett av skärmgallermotstånden ganska omedelbart. Lyckades räddda motståndet då jag snabbt slog av. Men nu vågar jag inte mäta med slutrören i längre.



Vänsterkanal


Högerkanal


översikt. Som ni ser är motstånden hela på ena halvan av push pull steget


Nätdel


Schemat är inte riktigt korrekt vid gallrerna på drivrören.
Det är r37 och r38 som går varm eller r36 och r39 som går varm. Vet inte på ritningen vilket som är det bakre röret.

Hälsningar Ronnie




Edited by - M3 on 2009/04/27 19:28:39

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/13 :  16:37:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
KT88 och 6550 är nog bara i rörkurvan "samma" rör. 6550 tål betydligt mindre skärmgallerspänning visavi KT88.
Du får antingen byta tillbaka till dina KT88 eller justera ner spänningen till skärmgallret.
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2009/04/13 :  17:07:40  Show Profile Send M3 a Private Message
Jag köpte det i befintligt skick och då satt det 6550 i steget, fast det var ju trasigt vid leverans.
Det kanske gick sönder när förra ägaren bytte ut rören. Så därför har jag inga kt88:er att stoppa i det tyvärr, får nog ge mig ut på jakt efter 4st.

Fast nu vid felsökning har jag mätt upp nätdelen och samtliga spänningar är mycket högre än vad schemat säger. SÅ det kanske inte fungerar med kt88:er heller?
På det stället jag är och felsöker har vi 237vac i vägguttaget.

Jag listar nedan uppmätta spänningar. (Ska vara enligt schema inom parantes)

Anodspänning före likriktning 477vac (460vac)
Anodspänning efter likriktning 666vdc (580vdc)
Negativ biaspänning före likriktning 70,2vac (60vac)
Negativ biaspänning efter likriktning -96,6vdc (-85vdc)
Glöd 7,8vac (6,3vac)
Samtliga spänningar är mätta utan rör i socklarna och med en högohmig digitalmultimeter.
Det känns ju spontant som att det blir för höga spänningar även med kt88:or.

Hälsningar Ronnie.

Edited by - M3 on 2009/04/13 17:10:28
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2009/04/13 :  20:01:02  Show Profile Send M3 a Private Message
En fråga. Kan Jag prova köra förstärkaren helt utan att koppla in skärmgallerspänningen. Bara för att se om det fungerar?
Skärmgallermotståndet är på 270ohm och motståndet genom primärlindningen från b+ till skärmgallermotståndet är ca 20 ohm.
Kanske någon vet vilket värde på skärmgallermotståndet som vore lämpligt?
Vill gärna kolla så det är det som är fel innan jag köper nya rör.

Dessa konstiga spänningar jag får ut genom nätdelen ska jag titta på i morgon, kanske går det koppla om någon primärlindning.
Kan ju vara multimetern som spelar mig ett spratt också. Ska kontrollmäta med en annan.

Hälsningar Ronnie

Edited by - M3 on 2009/04/13 20:03:41
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8468 Posts

Posted - 2009/04/13 :  20:28:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Är inte spänningarna högre obelastade,de sjunker väl om du sätter i rören.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2009/04/13 :  20:55:08  Show Profile Send M3 a Private Message
Tack Ryssen
jag hoppas det är så. Det hadde jag inte tänkt på. Jag kan inte prova med rören då skärmgallerspänningen är för hög med 6550 rören.
Men hoppas att någon kan svara på mitt skärmgallerproblem. Då ska jag mäta med belastning.

Hälsningar Ronnie
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8468 Posts

Posted - 2009/04/13 :  22:09:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag kan inte prova med rören då skärmgallerspänningen är för hög med 6550 rören.

Den går ju justera ner enligt schemat,hur låg/hög den ska vara vet jag inte.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

PeterAkemark
Starting Member

44 Posts

Posted - 2009/04/26 :  20:08:42  Show Profile Send PeterAkemark a Private Message
Bias spänningen skall vara negativ, om steget fungerade när du köpte det så borde den negativa spännigen vara ungefär rätt som potentiometrarna står nu (om du inte rört dem förstås). Mät hur mycket den är relativt jord. Den påverkas inte särskilt mycket av om rören sitter i eller ej. Stryp sedan slutrören helt, dvs maximalt med negativ spännig på båda rören. Jag tycker att motstånden för skärmgallren ser ovanligt klena ut, om jag inte misstar mig så brukar de ha en effekt om ca 1-2W inte 0.25W som det ser ut. Samma sak gäller katodmotstånden. Fast det beror på vilken effekt steget är tänkt att ha, med den angivna anodspänningen och KT88 eller 6550 så är de väl omkring 50-100W uteffekt och då är det nog som jag skrev här. Du kan jämföra med ett schema av Dynaco:s Mark III, 2 x KT88 (6550) och ca 60-70 W uteffekt.

Mvh Peter Åkemark
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/27 :  08:51:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så praktiskt att alla kablar har samma färg...

Jag blir misstänksam för det här ser verkligen inte fabriksbyggt ut.
För mig ser det ut som om någon utan tillräcklig kunskap försökt få igång steget och börjat med att byta alla kablar.
Kolla därför noga upp så att det verkligen är kopplat enligt schemat.

Så klena motstånd verkar vågat. 1-2 watt vore bättre på skärmgallren (De sitter inte på bromsgallren, varken KT88 eller 6550 har bromsgaller, de är stråltetroder och har en internt jordad skärm i stället för bromsgaller.)

Skärmgallerspänningen går INTE att justera enligt schemat, ni förväxlar skärmgallret med styrgallret där bias ställs in.
quote:
Kan Jag prova köra förstärkaren helt utan att koppla in skärmgallerspänningen.

Ja, men det kommer inte att spela. Det kommer inte att flyta ström alls genom röret om skärmgallerspänningen tas bort.

Börja som PeterAkemark säger med att mäta biasspänning. Mät på rörsockelns pinne 5 och pinne 8 på alla slutrören. Finns ingen spänning där har du hittat felet. Biaspotentiometrarna brukar gå sönder på de här stegen då de är av dålig kvalitet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/04/27 08:52:13
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2009/04/27 :  19:27:15  Show Profile Send M3 a Private Message
Jag har med helt nedskruvad bias -94 vdc från pin 5 till jord. Så jag tror inte problemet är där, spänningen ändras också när jag skruvar på bias pottarna.
Men detta är mätt utan rör i socklarna.
Ska byta ut motstånden med 2Wattare, Skärmgallermotståndet är på 270 ohm och resistansen genom utgångstrafon till detta motstånd ligger mellan 17 och 20ohm beroende på rör jag mäter. Vilket betyder 287-290 ohm till skärmgallret från b+
Utgångstrafons resistans från b+ till anod ligger mellan 56,6 - 60ohm
Kan jag då ha för hög skärmgallerspänning för 6550 rören? (steget är ju anpassat för kt88)
Jag lyckas ju bränna motstånden med -94 vdc på styrgallerna och RCA ingångarna kortslutna och 8 ohms högtalare inkopplade :o
Jag misstänker att jag får strömrusning pga. för hög spänning på skärmgaller eller anod (kan ju vara trasiga rör också)
Vad tror ni?

Bernt. Det ser faktiskt ut som en klåpare har varit framme i steget någongång, Men det ser ut att följa schemat. Jag ska fixa till lödningar och kabeldragning så fort
jag hittat felet i steget.

Hälsningar Ronnie


Edited by - M3 on 2009/04/27 19:38:02
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2009/04/27 :  19:45:44  Show Profile Send M3 a Private Message
Det skulle ju kunna vara dålig kontakt i rörhållarna vid pin 5 också, då får ju styrgallret ingen negativ spänning.... Hur kollar man det lättast?

Hälsningar Ronnie
Go to Top of Page

PeterAkemark
Starting Member

44 Posts

Posted - 2009/04/28 :  12:49:03  Show Profile Send PeterAkemark a Private Message
Schemat verkar inte vara helt korrekt.V3B gör ingen nytta alls och ena slutröret saknar signal på styrgallret. Angående ledningsdragningen så vill jag nog påstå att rörkonstruktioner bygger man inte på detta sätt. Studera ett gammalt Tektronix rör oscilloskåp så får du en god uppfattning om bra byggteknik. Det ser ut som flera kall-lödningar av blå ledningar mot rörsocklarna och kretskortet som syns på bilderna ser också ut att behöva göras om.
Motstånden till skärmgallren (270 ohm) sitter där för att förhindra själsvängning. De skall monteras när sockeln. Katodmotstånden brukar vara mindre kritiska och av storleken 15-33 ohm och 2W. Antar att m på schemat anger anslutning av ett mätinstrument för att mäta spänningen över katodmotstånden, dvs strömmen genom rören. Här kan du hitta en del intressant information, hur stora är katodmotstånden och vilken spänning har givits för som rätt nivå?

Mvh Peter Åkemark
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2009/04/28 :  16:20:35  Show Profile Send M3 a Private Message
Nej schemat är inte helt korrekt vid v3b. styrgallret ska få signal av c10 som i sin tur ska brytas upp med c11. Sen ska motståndet r39 sitta mot styrgaller och ej katod.....
Jag kan rita om det och skanna det om ni vill.
Katodmotståndet är på 10 ohm. Spänningen över det med ett rör inkopplat hinner jag nog inte mäta då det börjar ryka ur motståndet efter 3 sekunder, och det med -94 volt på styrgallerna. Så felet måste nog försöka lösas teoretiskt. Sätter jag dit motstånd som pallar mer brinner nog något annat i steget. Teoretiskt utan signal på röret borde väl kvartswattsmotstånden hålla??
Spänning enligt rördata på 6550 röret
skärmgaller max 450 volt
anod max 450 volt

Ett kt88 ska enligt rördata vid samma typ av koppling ha.
skärmgaller max 460 volt
anod max 560 volt

Rördata hämtat från. http://www.drtube.com/datasheets/6550a-ge1972.pdf
och http://www.r-type.org/pdfs/kt88.pdf

Edited by - M3 on 2009/04/28 16:34:12
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2009/04/28 :  16:49:04  Show Profile Send M3 a Private Message
Här är en bild från ett annat steg på nätet. Ska jag försöka efterlikna kabeldragningen från detta? När jag väl löder om steget.

I morgon ska jag nog få tid att prova lite mer. Jag har slutsteget på jobbet. Jag ska prova köra steget med endast slutrören på plats.

Edited by - M3 on 2009/04/28 17:22:19
Go to Top of Page

PeterAkemark
Starting Member

44 Posts

Posted - 2009/04/28 :  17:24:28  Show Profile Send PeterAkemark a Private Message
Enligt rördata som du bifogat så skall du använda KT88 som slutrör. Både anod och skärmgaller spänning tål högre spänningar än vad röret 6550 gör. Du har ju ett slutsteg som är kopplat som ett push-pull med ultra linjär koppling (skärmgallren anslutna till uttag på utgångstransformatorn) så det är data för ett sådant fall som du skall läsa data för. Med 580 volts anod- och skärmgaller-spänning så kan 6550 inte fungera, du har överskridit gränsen för vad rören tål och där de kan fungera!

Den andra bilden som du bifogat, visar en typisk koppling för transistorförstärkare. Kabelbuntar som används här passar dåligt i rörkonstruktioner. Det enda slutsteg som jag känner till som använde kretskort och rör tillsammans på ett användbart sätt var Dynaco, studera deras teknik av ledningsdragning och komponentplacering. Annars så är det oftast bäst att bygga förstärkaren med hjälp av lödplintar. Den enda kabel som brukar finnas brukar vara för glödströmmen. Anledningen till denna skillnad är att rör har mycket högre impedans på galler och anoder än vad transistorer har. Detta gör att kapacitanserna mellan ledningarna oftast ger tråkiga resultat.

Byt motstånden till 2W storlek och slutrören skall vara KT88, sen fungerar det nog avsevärt bättre.

Mvh Peter Åkemark
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2009/04/28 :  17:47:39  Show Profile Send M3 a Private Message
Har jag verkligen 580 volt på anod och skärmgaller? Man har ju en serieresistans i både utgångstrafo och skärmgallermotstånd. Den borde väl orsaka spänningsdelning.
Jag kanske tänker fel nu. :(
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/28 :  22:31:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Beard p100 ska gå att köra på 6550 också enligt tillverkaren.

http://www.beardaudio.com/p100-505broc.pdf

Det är nåt skumt med detta. Att ett 10 ohms katodmotstånd ryker efter tre sekunder??? Då måste det gå en helt grym anodström och det tror inte jag på. Inte med -94V bias på pinne 5. Är det tre sekunder efter strömmen slås på på förstärkaren eller är det tre sekunder efter att glöden kommit igång ordentligt och röret börjar leda? Anodspänningen sjunker ju inte heller skriver du och det borde den göra om det vore strömrusning genom röret. Jag misstänker att detta kopplats alldeles tokigt.

Kan vi få se en bild rakt över rörsockeln så man ser "klacken" mellan pinne 1 och 8? Då kan man se lättare hur motståndet sitter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/28 :  22:39:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det ser ut som motståndet sitter mellan glöd (pinne 2) och katod (pinne8) men jag är inte alls säker. Det borde sitta mellan 1 och 8. Eller så skyms klacken i bortre sidan... Hmmm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2009/04/29 :  06:24:11  Show Profile Send M3 a Private Message
Pin 1 är ner jordad och katodmotståndet sitter mellan pin 1 och 8.
Skärmgallermotståndet är kopplat mellan pin 4 och 6. Pin 6 är endast ett blindpin (används ej inne i röret)
Motstånden brinner när glöden kommit igång.
Ska se om jag kan fixa bättre bilder över rörsockeln, ska ju mäta och mecka i det i afton.

Hälsningar Ronnie
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/04/29 :  08:22:08  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Om skärmgallermotståndet eldar kan det vara så att anodspänning saknas på röret, då tenderar skärmgallret att gå som anod och får ta hela katodströmmen, och det brukar gallret ej gilla. Mät därför gärna att stift nr 3 (anoden) på rörsockeln har kontakt med matningspänningen. Kan i värsta fall betyda avbrott i utgångstransformatorn, inte att undra på i så fall att döma av hur förstärkaren ser ut.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2009/04/29 08:25:12
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/29 :  09:35:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK, så man ser sockeln från det hållet.

Erik, vore det så så borde inte katodmotståndet ryka också.

Är biasen kopplad på rätt håll så att pinne 5 verkligen är negativ i förhållande till pinne 1? Är det tvärt om blir det ju så här, med vanvettig strömrusning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/04/29 :  13:12:16  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Om nu katodmoståndet är på 10 ohm borde det kanske inte ryka om allting är rätt kopplat. Men tydligen flyter det hög skärmgallerström
varvid den enkla kontroll jag föreslog bör göras. En annan teori är att det helt enkelt är kortis åt något håll i röret. Det är ett problem som jag är mycket väl bekant med från den tiden jag intet ont anande använde kinesiska 6550 rör. Brr, vilket skräp det var!
Det kanske är så i detta fall?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2009/04/29 13:13:09
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/04/29 :  16:12:29  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Apropå kinesiska 6550, det gjordes även en kinesisk KT 88 som jag testade, enda skillnaden mellan dessa typer var glashöljet och texten, invärtes var det exakt samma rör. Så var det med det.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/29 :  19:00:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vad var det för rör invärtes? Jag menar vilken typ, KT88 eller 6550, var innanmätet mest (eller minst) likt?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/04/29 :  21:49:46  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Röret som kallades 6550 var en stråltetrod vilken jag använde i förstärkaren PE 265, när det ena röret efter det andra havererade efter en tids drift beställde jag KT 88 från samma kinesiska tillverkare med hopp om att de skulle fungera bättre. Det visade då sig att det var exakt samma skräprör i en annan glaskropp. Om det var tänkt som KT88 eller 6550 från början är omöjligt att säga.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

PeterAkemark
Starting Member

44 Posts

Posted - 2009/04/30 :  10:29:24  Show Profile Send PeterAkemark a Private Message
För att understryka mitt tidigare inlägg. Om vi då studerar de två, databladen angivna och provade, förslagen för de två rören i en sk ultra-linjär koppling. Det är så din förstärkare är kopplad.

För KT88 finns då ett förslag där röret är designat att använda anodspänningar omkring 560 volt (sidan 4, databladet), alltså ungefär vad du har! Vad som är viktigt här är att skärmgallerspänningen och kan vara ungefär lika stor. Och det kan den, den är anvisad till ca 553 volt dvs ca 7 volt lägre. Denna skillnad uppstår pga spänningsfallet i skärmgallermotståndet. Bias-spänningen skall vara omkring -75 volt vilket du har. Jag rekommenderar att du håller dig till detta rör.

För röret 6550-A finns en begränsning angiven.
Skärmgallerspänningen kan (ska) vara högst 440 volt (sidan 2, databladet) eller 450 volt (sida 3, databladet) i en ultra-linjär koppling.

I kopplingar med fast skärmgallerspänning kan anodspänningen uppgå till 600 volt, men skärgallerspänningen då endast vara 300 volt eller lägre.

Detta pga av rörets mekaniska (inre) utformning. Detta gör att 6550-A inte kan användas med de angivna spänningarna. Röret kommer att förstöras.

Mvh Peter Åkemark
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000