HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rörslutsteg felsökning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/04/30 :  10:49:09  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Om 6550 röret är av god kvalite (ej Kina!) brukar de klara en något högre anod/skärmgallerspänning än 440 volt. I Dynaco MK3 tex körde man med 470 volt. Men 560 volt är på tok för mycket även till KT 88.
Det enda vettiga i detta fall är att spänningsdela ner skärmgallerspänningen till c:a 350 volt. Det kan ställa till problem då förstärkaren arbetar mestadels i Klass-B, Det är därför tillrådigt att stabilisera med en Zenerdiod eller en stabbkrets. Den ultralinjära kopplingen måste även den utgå och ersättas med pentod eller triodkoppling.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/30 :  11:11:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller med. Beard har angett själva att G.E.C Gold Lion KT88 eller GE 6550A kan användas.
Någon som vet om just General Electric tål mer spänning än andra 6550?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PeterAkemark
Starting Member

44 Posts

Posted - 2009/04/30 :  11:40:48  Show Profile Send PeterAkemark a Private Message
Varför skulle den tåla mer spänning än angivet? Då hade GE nog skrivit det. Sedan är det inte en marginell skillnad mellan max 450V och 580V. Fråga istället Beard om de verkligen menar vad de säger. Dessutom, det blir ett sämre resultat med 6550-A eftersom röret får arbeta närmare eller över sina maximaldata. Distortionen blir högre med 6550-A, transformatorimpedansen skiljer sig också, för KT88 skall den vara 7 Kohm och för 6550-A 4 Kohm, vilken impedans har utgångstransformatorn, det är mer avgörande för vilket rör som används?

Mvh Peter Åkemark
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/30 :  11:58:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är inte det att jag inte inser att KT88 passar bättre.
Jag blir bara förbryllad över hur Beard kan rekommendera 6550.

Låt oss få igång förstärkaren först så vi ser var spänningarna hamnar med alla rör igång. I det här ormboet kan det vara risk för kallödningar överallt. Men med lite samarbete ska vi nog hitta felet. Min misstanke är just nu att biasen är felvänd, vill gärna få bekräftat att det verkligen är -94V på pin 5 relativt pin 1.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2009/05/01 :  21:40:02  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Det går att köra rören över max spec men livslängden blir kortare å Beard är ju inte kända för att låta slutrören vara långlivade.
Jag har hört folk som har kört 6L6 plåt rör på 600V anod spänning med gott resultat fast dom är specade till max 350V på anod.

Klipp bort hela skatboet å börja om från början med olika färger på sladdarna. Börja med att tvinna glöd sladdarna å få bort dom från småsignalskretsarna.

Mvh.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

PeterAkemark
Starting Member

44 Posts

Posted - 2009/05/10 :  00:12:21  Show Profile Send PeterAkemark a Private Message
Hör nu M3 har du gett upp?

Mvh Peter Åkemark
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2009/05/11 :  17:28:17  Show Profile Send M3 a Private Message
Har varit förkyld, men snart kommer jag igång igen.
Har iaf köpt 4st kt88:or så nu närmar det sig.

Hälsningar Ronnie
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2009/05/14 :  22:13:18  Show Profile Send M3 a Private Message
Nu har jag börjat löda i slutsteget. Nästan hela skatboet är ersatt med ett nytt skatbo. :-)
Men jag får till bättre lödningar än de gammla, så det ska inte bero på kallödningar då jag är klar.
Det blir lite mer färgglatt också. Jag tvinnade glödtrådarna fast det kändes lite överdrivet i sambandet.

Jag har haft ett elände med att löda lös gammla trådarna, det borde förbjudas att trä kardelerna genom ett lödhål
för att sen vika tillbaka och tvinna ihop och sedan avsluta med ett kilo lödtenn. :-(
Man får värma med lödkolven och samtidigt använda lödkolven som mejsel att trassla ut kardeler utan att tennet tappar värme.

Hälsningar Ronnie
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/14 :  22:21:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ok, det blir säkert bättre. Hoppas det går igång nu.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2009/05/17 :  20:20:33  Show Profile Send M3 a Private Message
Här kommer lite bilder efter omlödning.
Jag har inte startat upp det ännu men nu är det nära.

Anod= röd
Katod= mörkblå
Styrgaller samt bias= vit
Jord= gulgrön
Skärmgaller= grå
Glöd= Tvinnad svart och ljusblå






Hälsningar Ronnie
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/17 :  22:31:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nu ser det ju betydligt bätre ut! Överskådligt och mycket enklare att se.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2009/05/18 :  22:51:53  Show Profile Send M3 a Private Message
Jag mätte lite spänningar idag. Satte igång steget med halverad glödspänning, vilket går på detta steg
eftersom det har en standbybrytare på fronten. Jag vågade inte starta med full glöd då spänningarna verkar
för höga. Jag mätte 662volt dc på anoden. Nätspänningen på jobbet låg på 237 volt ac. Kommer verkligen anodspänningen sjunka 82 volt
när det flyter ström genom rören? Testet utfördes med max negativ bias på styrgallret -94 volt dc.
Det positiva i fallet var att alla motstånd höll nu. och jag hörde ett susande i högtalarna med örat mot dem.

Jag har tillgång till en transformator som omvandlar 230vac till 200vac så nu ska jag prova nått så drastiskt som
att transformera ner nätspänningen innan steget, så får vi se om jag kan få till spänningar som verkar normala.
Vad tror ni om det?

Det är lite synd att det är så mycket skruvning och lödning för att komma åt nättrafosarna i steget, för det kanske finns någon lindning kvar
att lägga till på primären.

Hälsningar Ronnie (Som skulle vilja ha tillbaka 220volt i uttagen. Varför göra om nått som fungerat i en härrans massa år)

Edited by - M3 on 2009/05/18 22:52:53
Go to Top of Page

PeterAkemark
Starting Member

44 Posts

Posted - 2009/05/19 :  13:57:38  Show Profile Send PeterAkemark a Private Message
Du har strypt rören helt, i alla fall nästan. Anodspänningen kommer att sjunka när du låter lite tomgångström gå genom rören. Det är klokt att använda en läge nätspänning till en början fast du skall ha rätt nätspänning när du ställer in tomgångsströmmen.

Mvh Peter Åkemark
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2009/05/19 :  20:06:13  Show Profile Send M3 a Private Message
Nu spelar det
Med 220 volt in i steget har jag med inställd bias 580 volt på anod.
Med 238 volt in i steget har jag 627 volt på anod.
Det spelar på bägge anodspänningarna så nu kör jag direkt från nätet, då slipper jag mellantrafon. Vi får väl se om slutrören får extremt kort drifttid med för hög anodspänning då får jag köra med mellantrafo. Jag har ju lägre spänning i väggen här hemma också.

Jag har dock ett högfrekvent susande i diskanten som jag undrar var den kan komma ifrån. Susandet är så pass högt att man hör det 3 meter från högtalarna i en inte allt för tyst miljö. Min tanke är att någon kondensator orsakar detta eller kan det vara något rör som inte är hundra procentigt?
Vad skulle kunna orsaka kilohertz brus??

Hälsningar Ronnie
Go to Top of Page

PeterAkemark
Starting Member

44 Posts

Posted - 2009/05/20 :  08:56:31  Show Profile Send PeterAkemark a Private Message
Kontrollera vad du har för tomgångsström genom att mäta spänningen över katodmotstånden (R36,R37). För hög ström genom rören kan ge brus, men det kan också självsvängning göra.

Mvh Peter Åkemark
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/20 :  09:01:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra att det löste sig!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000