HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vilka parametrar är viktiga?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2009/04/10 :  11:43:25  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Just det!
Vilka parametrar är viktiga när jag letar efter ett element till en sluten låda?
Vad bör ja undvika?

Det handlar om ett 8" element att använda mellan passiv bas, med två tior i basreflex, och ett 4" övre mellanregister element.

Mvh
P

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2009/04/10 :  11:50:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Om du frågar mig: Låg distorsion och bra dynamiska egenskaper.

Tyvärr är det få tillverkare som redovisar sånt. Undrar just varför...

Frekvensgången redovisas alltid men det kan låta som skit, urtrist och omusikaliskt även om den är fullständigt spikrak. (Därmed inte sagt att den är oviktig!)

Hoppas det svaret kan väcka lite diskussion!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/04/10 :  12:08:29  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Det ser ut som du skall ha ett Low/Mid element och som Bernt säger så är dynamiken extremt viktig. Det elementet kommer att ansvara för grundtoner för de flesta instrument och för röster.

Jag skulle titta på verkningsgrad, två 10" i br kommer att ha hyffsad känslighet, så leta i samma område. Bland pro-element finns många sådana 8" med en känslighet runt 97-101 dB, det betyder att vid allt normalt bruk kommer elementet att vara totalt fritt från termisk kompression, en av de viktigaste parametrarna för att slippa dynamikbegränsningar. De seriösa tillverkarna av pro-element har alltid med även distortionskurvor i sina data.

Sedan beror det även på din 4", vad har den för känslighet? Du vill ju inte behöva elda upp din verkningsgrad i L-Pads.
Med mer info om de övriga elementen kan vi kanske hjälpa till bättre.

Ingvar

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000