HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY nätkabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2009/03/29 :  23:40:10  Show Profile Send Leffler a Private Message
Hittar inte så mycket via sökfunktionen. Killen jag köpte min preamp av sade att han fått mycket gott resultat av att byta nätkabel, och i en intervju med herr Cardas radade han upp viktiga egenskaper hos en nätkabel.

Nå. Om man nu vill knåpa ihop ett par nätkablar för skoj skull, finns några rekommendationer på kabel? Ölflex har jag hittat något om? Vad ska man titta efter? Grov, tvinnad, med skärm (som man jordar bara på ena sidan)..? Elfa, eller beställa någonstans på nätet?

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2009/03/30 :  08:01:02  Show Profile Send ahultin a Private Message
Tja det finns ju en del att välja på.... Men prova att låna hem en bra kabel från din lokala handlare så att du har en referens att jämföra med... T.ex. kan en Supra vara en bra utgångspunkt.

Jag har knåpat ihop kablar från den här sidan http://www.venhaus1.com/diymains.html men om det blev bättre än en köpekabel från Supra är tveksamt men roligt var det i alla fall, och visst ligger det en stolthet över att man har gjort något själv?

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2009/03/30 :  10:52:54  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag flätade ett tag nätkabel, till detta använde jag kabel som jag hade köpt på biltema http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=915&iItemId=79428 6mm3 är modellen som användes svår som tusan att fläta men gav ett förvånansvärt bra resultat. Jag lät en i bekantskapskretsen prova en och den har ännu inte kommit tillbaks trots tre års påtryckningar :).

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2009/03/30 :  19:24:30  Show Profile Send gilgo a Private Message
Jag gjorde 4st egna av Ölflex 1,5mm2 med skärm och billiga kontakter som tog lite area på kabeln. Har inte provat något direkt än men jag har mindre nätbrum i högtalarna efter bytet och bara det gör att det var värt det. Jag förväntar mig absolut inget annat än just att jag får mindre nätbrum eftersom kabeln är skärmad.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/03/30 :  20:33:38  Show Profile Send esl a Private Message
Oftast är det så att nätsladden ligger direkt emot signalkablaget. Skärmad nätsladd är inte helt fel. Men förgyllda stift är att överdriva av den simpla anledningen att kontaktresistansen i ytan inte spelar någon roll då det försvinner uV alltså miljondels volt, men när vi pratar pickupper till skivspelare där maxsignalen inte är 240 volt utan 2mV alltså 100 000ggr lägre där kan det höras.
Jag jobbade med just dessa fenomen (i jobbet) och där var det så att vanligt tenn var BÄTTRE än guld i de flesta avseenden ! Och det är för att tennet flyter av kontakttrycket och skapar en syretät förbindelse som motsvarar en lödning!
Så så länge kontakten sitter still och inte rör sig (glappar) och är av tenn så är den en vinnare!

Well en parentes...
Ölflex som nänts är utmärkt!
Men ej CE märkt för annat än fast förläggning... du får spika den på väggen :-)

/Martin

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/03/31 :  08:20:05  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Ölflex som nänts är utmärkt!
Men ej CE märkt för annat än fast förläggning... du får spika den på väggen

Är det du eller jag som blandar ihop Ölflex med Ölmass? Den ena av dem är för fast installation, men inte är det väl CE-märkningen som avgör det, eller?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/03/31 :  09:24:51  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

@Anders
quote:
Jag flätade ett tag nätkabel, till detta använde jag kabel som jag hade köpt på biltema http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=915&iItemId=79428 6mm3 är modellen som användes svår som tusan att fläta men gav ett förvånansvärt bra resultat.

Jag är mycket nyfiken på nyfiken på Din kabelfläta. Hur fläta Du trådarna?
Om Du gjorde en "kanelbullsfäta", använde Du någon "strumpa" över det hela?
Anslöt Du den tredje parten (kärmen) till "aparatschassit", jag menar det var väl inte fråga om om en "vanlig jordanslutning"?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/03/31 :  22:40:49  Show Profile Send Andrén a Private Message
Långt ner här så ser du resultatet av lite shopping på elfa och en kvälls hantverk.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70526&whichpage=2

Lite av varje, RCA, XLR och Nätkabel. Inklätt med grå kabelstrumpa.
Ölflex 3x2,5mm2 till nätsladden, samt standardkontakter från elfa. Samt Lonworks nånting till signalkablar, med Neutrik kontakter. Lite krympslang på detta och du har resultatet.

Mvh

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2009/04/01 :  08:32:19  Show Profile Send Leffler a Private Message
Intressant!

Det blir standardkontakter från Elfa, helt klart. "Close enough for Rock 'n Roll", som jag brukar säga... Men man kan ju svänga ihop några varianter!

Fläta lite kabel blir en bra start, gjorde du en fyrfläta ā la Svalander då, med jorden runt om? Har en påbörjad fyrfläta med 0,1mm koppartråd för signalkablage, men den kommer nog aldrig att bli färdig... Pilligt värre! Blir nog betydligt mer hanterligt med 1,5mm2, för 6mm verkar bra overkill.

Och det här med Ölflex, var hittar man den i Göteborgsområdet? Elfa har ingen treledarkabel med 2,5mm2 alls... 1,5mm2 räcker väl iofs, men sedan kan man ju för skoj skull testa både skärmad och oskärmad. Den här ser ju lämplig ut exempelvis: http://www.lappgroup.com/1/de/catalogue/catalog/power_and_control_cables/wide_range_use/pvc_sheath_and_coloured_cores/oelflexR_classic_100_cy/index.html

Andrén, var kabeln ni använde "färdig" med strumpa? Vilka hylsproppar klarar tjock kabel?

Edited by - Leffler on 2009/04/01 10:44:59
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/04/01 :  09:04:14  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Och det här med Ölflex, var hittar man den i Göteborgsområdet?

Creative Audio i Gbg säljer Ölflex & Ölmass.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/01 :  09:49:11  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
Jag instämmer med Leffler, intressant!
Anders variant måste kollas upp, han brukar ha 100 koll på "läget".

Nu har jag lite att arbeta ned "bakom" anläggningen.
Förra gången jag tittade bakom stereon var det DIY-hötalarkabel
av enklaset modell som var på tapeten. Nu är det dax för nätkabel. Ska passa på och göra några till min dotter, när jag ändå är i farten.

Ölflex med en metallfläta omkring, ska det tydligen vara.
Men Andrén, har Du både gulgrön ledare och metallflätan ansluten till jord? Är anslutningen till jord i båda ändar?

Nä nu måste jag iväg och skaffa en annan typ av silikon till dämpkuddarna.

PS Jag sökte på "nätkabel" under "Teknik och DIY". Det finns en hel del matnyttigt så jag. DS

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/04/01 10:42:57
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2009/04/01 :  15:57:13  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ja du Gubben det var ett experiment från början och jag gjorde en tät kanelfläta-hårfläta det jag kom fram till var att den skall vara hårt ihop flätad.

quote:
Anslöt Du den tredje parten (skärmen) till "apparatchassit", jag menar det var väl inte fråga om om en "vanlig jordanslutning"?

Det är en helt vanlig anslutning och inget hokus pokus över kabeln alls förmodligen så läcker den störfält men det gör det mesta vi har hemma. Sedan bör man separera de olika kabelgen från varandra för att minimera störfält det som är problemet är att 6mm2 är väldigt styvt och kan bli problem om man har liten plats bakom apparaterna.

Jag är i mot att använda fyrfläta till nätkabeln det blir en tråd över och kopplas den in jag har för mig att man får mer störning.

En länk kan kanske klara upp lite frågor http://www.tnt-audio.com/clinica/ttse.html

quote:
för 6mm2 verkar bra overkill.

Visst kan det vara så men det var inte speciellt dyrt och sedan är man värst . Det som jag upplever med denna kabel är att definitionen på instrument och sång blir betydligt bättre MEN det är bara två stereos som jag har provat detta på och kan vara fel någon annanstans.

Att jag använder kanelfläta är att jag läste om tidiga telefoner och där använde man denna teknik för att få en hörbar signal för de hade problem med att "strömmen" detta ligger till grund för mina experiment. Ibland känns det som om man tar i förmycket med all vad vi gör inom hobbyn skall det bli bra helst skall man överdriva så in i H*****e det känns inte rätt själv tror jag att med enkelhet kommer man långt med.

Jag har provat med Ölflex och jag tycker att det är en rätt tråkig kabel jag hör ingen skillnad på en apparatsladd till datorn eller Ölflex. Men det är jag det.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/01 :  17:15:17  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
quote:
.......själv tror jag att med enkelhet kommer man långt med.

Det händer ibland att man experimenterar utan att ha den tekniska fysikens villkor riktigt kart för sig. Men grejen är att om man experimentera på ett strukturerat sätt, tex typ "faktorförsök", så hamnar man rätt ändå.
Det är viktigt att ha målet klar för sig och ha distans till "känslorna". Ja, ja... jag vet att det är lättare sagt än gjort.

Jag har en Supra kabel 3x2,5 mm2 till CD:n. Men jag ska ta upp Anders fläta och göra några kablar, det är ett som är säkert.

Det var en givande tråd. Hoppas Leffler är lika nöjd som jag.

Andréns signalkablar får jag återkomma till. Kolla läknen och det ser ut som man kanske ska satsa på sådana.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/04/01 17:21:00
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/04/01 :  17:20:44  Show Profile Send Andrén a Private Message
Leffler: Vi använde en spillbit från Sallens, i just detta fall, men det var en ölflex med 3 ledare. Strumpan köpte vi separat och la på.

Kontakterna sväljer rätt grova kablar, 3x1,5 utan problem även utan att skala. 3x2,5 blir värre, då får man skala skärmen tidigare för att få in ledarna. Glömde säga att vi även har ferriter på mina i båda ändar.
Vid apparatända så kom jag på att vi kapade av den lilla "svans" som den kontaktändan har för att få ferriten närmre och integrera på ett snyggare sätt.

Vet inte exakt vad hylspropparna heter, men det är enkla standardvarianten som finns på elfas hylla.

Att komma ihåg är också att hitta krympslang i lämpliga dimensioner, och att dessa kan vara ett helsike att få dit ibland över kontakter och ferriter. Samt att man sätter ihop allt i en strukturerad ordning så man slipper ta upp lödningar eller liknande. Det är mycket lätt hänt att man glömmer vissa små moment =)

Mvh Andrén

Edited by - Andrén on 2009/04/01 17:21:27
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/04/02 :  11:30:12  Show Profile Send softishman a Private Message
Det har hänt, eller hur Andrén?! haha...
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/04/02 :  20:22:34  Show Profile Send Andrén a Private Message
Jo och just därför vet jag ;)

Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2009/04/06 :  21:33:03  Show Profile Send Leffler a Private Message
Det händer ju jämt... ; )

Bra tips! Massor av inspiration och idéer, tack!
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/04/07 :  13:55:13  Show Profile Send Andrén a Private Message
Glöm inte att posta bilder när du satt ihop det =)

Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2009/04/09 :  16:18:57  Show Profile Send Leffler a Private Message
Statusuppdatering:

Jag hade tråkigt idag, fast jag har inte kommit iväg och skaffat material ännu. Hittade dock några nystan med 1,5mm2 kabel från biltema... Tänkte att jag kan ju se hur jobbigt det är att fläta. Det visade sig vara inte jobbigt alls! Det tog halva b-sidan och två a-sidor (orkade inte vända mitt i flätningen) av Kari Bremnes Reise att fläta 1,5 meter (ursprungligen 4x2m). Dock upptäckte jag nu att jag flätat RKUB-kabel, märkspänning 60v... Får väl kasta Sk**** och börja om, men modet har ökat!

Får skaffa lite kabel med högre märkspänning och kontakter...
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/09 :  16:43:07  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:
.....att fläta 1,5 meter (ursprungligen 4x2m).

Jag är precis på gång att köpa "tråd" och funderade på vad den flätade längde blir i förhållande till trådlängd.
Menar Du att längden blir 25% kortare?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2009/04/09 :  17:06:50  Show Profile Send Leffler a Private Message
Japp, i mitt fall så blev det så. Svalander menar att det går åt 1,4m sladd till 1m färdig sladd.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2009/04/09 :  17:25:40  Show Profile Send Leffler a Private Message
Förresten slog det mig just att den billigaste kabeln att fläta till en nätkabel borde förstås vara exempelvis en slaktad vanlig 10m förlängningssladd, 89:- på Kjell & co. Klarar garanterat belastningen, lagkrav etc etc särskilt som den ju används dubbelt.

...

Något senare:

Köpte alltså 10m jordad kabel, stickpropp och apparatpropp hos Kjell. Denna gång tog det strax över 15 min att fläta 1,2m, men sedan ska kontakteländena på. Stickproppen var bra, faktiskt. Men apparatkontakten var urusel! Annars ligger den färdig och väntar på att testas.

Edited by - Leffler on 2009/04/09 20:17:58
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/09 :  22:08:08  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:
Japp, i mitt fall så blev det så. Svalander menar att det går åt 1,4m sladd till 1m färdig sladd.

Orsakekn till att det gick åt 40% för "farbror Svalander" och 25% för Dig, var säkert att han traslat in sig i lite sladd också.

Nääääääää.......jag går på Dina och Anders uppgifter.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/04/09 22:08:38
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/04/09 :  22:47:35  Show Profile Send esl a Private Message
En fyrtrådig kabel där motstående trådar bildar par, alltså som ett "X" ger ett mycket litet läckfält, troligen lägre än flätat till och med.
Om man skall ha en jordad kabel skulle jag ta en femledare och koppla på samma sätt bara det att den femte tråden blir en jordtråd.
Skärmen ansluts apparatändan och utgör en förlängning av lådans skärmning.
Man kan se det som att apparat höljet går ända fram till stickroppen.
Alla apparaterna kopplas till samma stiftlist 0 samma fas.

Detta kopplingssätt minskar dels de inducerade störfältet från nätsladdar till signalkablage (det är dom som är våra antenner då dom är högimpediva och bär absolut lägst signalspänningar i systemet. Dels minskar inkopplingen till samma stiftlist potentialskillnader MELLAN apparaterna vilket minskar strömmar mellan apparaterna = mindre skräp in i signalkedjan då signalkablarnas skärm har en resistans.

Så en optimal spänningssladd är en skärmad femledare ELFA 55-543-32 ca 100spänn metern med moms...

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2009/04/10 :  10:05:26  Show Profile Send Leffler a Private Message
Aha!

Och den heter Ölflex 5G1,50. Där var vi igen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000