HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Borra i betong, tips på bra maskin.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/03/28 :  20:05:55  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hejsan, galet less på min "usla" batteriskruvdragare med slag. Den är bra i trä, stark som bara den men helt usel i betong.

Nu ska jag köpa en sladdborr med slag. Vill inte ha en modell som väger 6kg, utan en bra slagborr som är i rimlig storlek och vikt.
Pris upp till säg 2.5k, några ideer?
Såndär SDS chuck är helt ok, den ska bara borra betong typ.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/28 :  20:15:47  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Kolla Bosch -jag har en åsn till jobbet, funkar bra och är inte så farligt dyr - typ 2500-3000 kr
/ Tord
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/03/28 :  20:20:33  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ok, då det är deras lite finare serie då. Bra med rekommendationer. Tackar.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2009/03/28 :  20:39:24  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Sladd är för betong och batteri för att dra trä och sånt.
Har själv nån "BruksBo" med sladd för nån hundring.Funkar till allt i mitt hus.Skulle det vara riktigt blandad betong (typ HSB) funkar nästan bara Hilti.
http://www.blocket.se/vi/20863970.htm?ca=13_s

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/03/28 :  20:45:20  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, jag har borrat fast lister åt mor min i ett hsb hus, 70tal, då lånade jag en gammal aeg slagborrmaskin. Det gick men fick trycka som bara den, "smälte" två borr på totalt 40 hål.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/28 :  21:20:54  Show Profile Send huzze a Private Message
Meningen med en bra slagborr är ju att den ska slå, inte att man ska behöva trycka. Har en urgammal Bosch som jag lånat av en pensionerad plåtis och j-rar vad den kan borra. Trycker man kärvar den, låter man maskinen göra jobbet så blir det ett hål.

Har dock ingen rekommendation att ge men tror nog att du är hemma med budgeten du har.

Edited by - huzze on 2009/03/28 21:21:34
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2009/03/28 :  21:24:30  Show Profile Send mrk a Private Message
Köpte en Bosch GBH 2-18RE för ett par år sedan.
Rekommenderas!

Kostar ca 1700

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/03/28 :  21:33:23  Show Profile Send Joda a Private Message
Ska du borra i betong ska du ha en borrhammare och inte en slagborr.
(STOR skillnad!)
Köpte en på LIDEL för runt 400 spänn. Fungerar utmärkt. Kom tom med en del olika 'borrar'.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2009/03/29 :  00:38:16  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag använder en två växlad Skil som jag haft i många år.
Den bara går och går och är stark som f-n

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/03/29 :  03:05:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Som sagt var: Skaffa en borrhammare om du ska borra mycket i betong. Jag bodde nästan tio år i ett hus med EXTREMT svårborrad betong; även "bättre" borrmaskiner gick bett men när jag väl lånade en enkel borrhammare så var det väldigt smidigt (och tog ett tiotal sekunder istället för ett tiotal minuter).


Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/03/29 :  09:12:26  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
http://www.hilti.se/holse/modules/prcat/prca_navigation.jsp?OID=-24878
Denna har jag kört 5 år i jobbet.
Jag köpte till en vanlig borrchuck oxå.
Otroligt bra combimaskin.
Jag vill hävda att hiltís hammare är bäst,den går som smör i all betong.
Borrar från hilti är oxå överlägsna,men dyra.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/03/29 :  10:53:52  Show Profile Send mace a Private Message
Glöm inte borret!!

Stoppar man i en tandpetare så hjälper inte alla Hilti i världen

Bra borr gör det ROLIGT!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/03/29 :  18:46:19  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Jag köpte en Hilti TE1 för några år sedan. Jag kan verkligen rekomendera den. Visserligen kostar den några kronor, men det skrattar man åt varje gång man behöver borra i betong.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/03/29 :  21:52:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, jag har fattat att det är en borrhammare jag ska ha, men det är ett litet krux, vill inte kasta bort en skaplig investering i existerand Icke SDS borr, trä, metall och betong. Men jag har hittat en bosch som går för 2.5k, den har snabbyte mellan vanlig chuck och sds+. Blir till att ringa imorgon, företaget har ingen website. Lite skumt men så är det.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2009/03/29 :  22:19:54  Show Profile Send Amatören a Private Message
Köp en sån här:
http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=6842&Grp=210010&n=20100
Går den sönder så får du en ny på garantin.
Har bilat upp ett stenhårt källargolv av "blåbetong", ca. 15 kvm, med min och den funkar fortfarande.
Lånade hem en Bosch borrhammare för ca. 40kkr men den var bara marginelt bättre, så nog gör den sitt jobb alltid

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/03/29 :  22:26:23  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
den väger 5 kg, går fetbort. Ska finnas en möjlighet att köra en hand.
Hmm, det verkar som att boschen när man använder vanlig chuck inte får köras i hammarläge, bara som vanligt borr. Är det alltid så med borhammare, att när det ska "hamras" så måste sds chucken användas? Hmm, då är mina betongborr jag köpte helt värdelösa. Crap.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2009/03/29 :  22:36:51  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
den väger 5 kg, går fetbort. Ska finnas en möjlighet att köra en hand.
Jag kör min med en hand, 5 kg är väl inget för en Viking
Men allvarligt, det är tyngden tillsammans med slaget som gör jobbet.
Dessutom, för detta pris så kan man köpa en "vanlig" slagborr/skruvdragare av bättre kvalitet och lägre vikt för övriga jobb...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/03/29 :  22:38:07  Show Profile Send drkim a Private Message
Ja - det är nog precis som du säger, när det hamras används SDS chucken - nu vet ju inte jag hur mycket du borrar i betong? Men sker det bara då och då, anser jag inte att det behövs köpas en proffsmaskin.

Jag köpte Coopforums egna "billiga" märke för 5 år sedan - väger kanske runt 3 kg - tror jag gav 399 Kr för en i mitt tycke rejäl maskin, den kom i en väska med 5 borr och 5 mejslar, har köpt till några borr och använt den till att borra upp hyllor och tavlor i min förra lägenhet, bilat ner kakel i 2 kök, borrat en 10 tal genomgående hål i min nuvarande källare och ska snart ge mig på mitt badrum - än så länge har den aldrig svikit och funkar över förväntan...

Så jag tror att en budgetmaskin räcker gott och väl...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/03/29 :  23:37:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det kanske gör det, men jag blir helt galen på saker som inte fungerar så det blir en dewalt eller en bosch professional. Kommer nog inte att användas så hårt direkt, men jag är så jäla arg på skräpet jag har att jag är redo att bränna flis. :) Stöttar ju Sveriges uppgång ur hålet dessutom. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2009/03/29 :  23:50:21  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Är ett stort fan av blå Bosch,men då det gäller borrhammare skall jag själv skaffa en Hilti,inte för att Bosch skulle vara dåliga utan att jag hört så gott om Hilti när det gäller borrhammare...

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2009/03/29 23:52:53
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/03/30 :  10:26:55  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Finns 3 märken..Hilti, Dewalt och Bosch BLÅ serie!!!. Skillnad på maskinerna är det. När vi börja renovera så köpte jag bara proffsmaskiner och det ångrar jag inte idag. Visst blev det mycket dyrare, men en så enkel sak som skruvdragare. Jag har en Dewalt och en grön Bosch..Dewalten slår Boshmaskinen med hästlängder. batteriet orkar mer och längre på en laddning. Det laddas ej ur på samma sätt som Bosch batterierna.
Jag har även haft en gammal Blå Bosch och den höll samma klass som Dewalt, tyvärr tog batterierna slut och dom var så pass dyra så vi köpte ny maskin. Men den gamle blå blanda jag bruk med, en sats för sätta plattor var inga problem.

Med andra ord..kvalite lönar sig.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/03/30 :  10:41:38  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag brukar normalt sett hålla med 100% och gör det även nu om behovet finns - i mitt fall så har jag en fin Bosch sladd slagborrmaskin och en helt underbar sladdlös Panasonic borrmskin/skruvdragare (tittar man på batteriprestanda ligger Panasonicen i topp med 3 amp), dyr straxt över 4000 kr.

Men dessa maskin används i mitt fall betydligt mer än borrhammaren och i mitt fall räcker en billigare maskin - med detta sagt, så hade även jag, om pengar inte var en faktor köpt det bästa som finns...

Som vanligt kan det kokas ned till att man köper så bra maskin som man anser sig ha råd med...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/03/30 :  11:30:07  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Alltså, jag bor i en helt nyrenoverad lägenhet så mycket borra blir det ju inte. Ha ha. Dock så har jag en mor som renoverar lite och där lär jag få borra ett och annat hål för lister och annat, då sitter hammaren bra.
Blir nog en dewalt, finns för ca 2.6k att köpa lokalt. Får bli så. Någon hade gnällt på ett forum att boschen jag funderade på var för stark, knäckte mycket borr, den kostar 400 till dessutom. Så
om ingen här har något väldigt ont att säga om en dewalt D25114K så är det nog en sån jag siktar på, boschen är en GBH 2-26 DFR


Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/03/30 :  17:29:20  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hoppsan sa, för samma peng så har jag nu bokat dewalten tillsammans med en dewalt vinkelslip för exakt samma peng. Galen deal, klart glad. Vi ska bygga ny brygga på landet i sommar. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/03/31 :  14:00:33  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nu är den inköpt, fick alltså med en vinkelslip för mindre pengar än bara borrhammaren, kalas.
Nu kan jag göra som riktiga män, då rakar man familjejuvelerna med vinkelslip. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/03/31 :  14:22:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag har en AEG bredbandslip om du vill få den där sista finishen på juvelerna...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000