HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hjälp till med en platsannons, vi söker säljare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/21 :  17:41:43  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Vi flyttar ju snart (jo, det händer verkligen även om det är segt...) och behöver personal.

Jag har satt ut en annons i platsjournalen och dränks av ansökningar från unga killar som kört truck, svetsat, burit ut tidningar och kan datorer.

Hur skulle ni formulerat det hela?

Eller är det någon som vill ha jobb? lägg ett mail i så fall

mvh





www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/03/21 :  17:56:47  Show Profile Send drkim a Private Message
Skulle tro att det är svårt att sätta ut en platsannons i ditt område idag utan att få tusentals "skräp" sökningar. Jag arbetar ju på Stena Line - normalt brukar dom på kontoret få in ca 1500 sommarjobbsansökningar - i år fick dom nånstans mellan 5500 och 7000 ansökningar, Volvo, Saab och allmänna varsel tror jag gör att människor söker allt dom kan hitta...

Ett exempel - Ikea eller Swedwood som deras indutriverksamhet heter, la ned en köksluckefabrik i närheten för en tid sedan, ett par killar som blivit arbetslösa brukar jag träffa i gymmet ibland - de är alltså tvingade av arbetsförmedlingen att söka alla lediga jobb som finns 8 timmar om dagen, nu finns det inte så många lediga jobb så dom har fått dispens, 4 timmar räcker, detta gäller inte bara närområdet utan hela NORDEN, efter varje jobbsökarpass måste de maila sin redogörelse till sin handledare på arbetsförmedlingen, annars riskerar de att bli avstängda från A-kassan...

Detta kan man ju tycka vad man vill om - men resultatet blir ju att alla lediga arbeten som inte har en specifikt utbildningskrav - kommer ju fullständigt nedlusas av ansökningar som aldrig kan bli något av...

Så mitt råd är väl att fläska på med utbildningskrav, erfarenhet och div andra krav - som gör det svårt för en arbetslös kille/tjej i småland att söka...

Vad är dom exakta kraven för anställning?

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/03/21 :  18:00:35  Show Profile Send B-200 a Private Message
Synd man inte bor i Göteborg då hade jag skickat in mitt CV direkt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/21 :  18:19:22  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
drkim: Tack! Ja, det förklarar ju en del. Underlig procedur kan man tycka. Får detta verkligen effekt? Luktar misstro och förmynderi lång väg...

Anställningskrav...

Ja, ni vet ju själva. Man vill möta någon som är kunnig, trevlig och intresserad. Som kan förmedla det fantastiska med den hobby vi har. Vederbörande skall alltså kunna rigga en anläggning, såväl med 2 som flera kanaler.

Han eller hon skall veta skillnad på HDMI och HDMI, kunna språket och tekniken runt CD, DVD, Blu-ray, SACD, DVD-A... Skillnaden på 1080 P och 1080i, kunna rigga en streamande anläggning på flera olika sätt...

Vi tror såklart att den vi söker redan är hifi- eller bionörd och har allt detta naturligt. Dessutom måste man ha talang för att sälja saker. Inte som man säljer dammsugare. Utan så som man säljer en Embla för 49 000:- eller ett par Burmester B50 för 250 000:- och däremellan en DVD för 2000:-

Man kan gissa på någon från Siba eller Elgiganten som hemma har en seriös hifi eller biorigg som de inte hämtat ur det egna sortimentet

Men vi håller sinnet öppet. Tänk om det dyker upp en tjej som platsar in i denna flummiga mall?

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/03/21 :  18:20:57  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Kanske att man i en ansökan måste formulera sina erfarenheter och tankar kring hifi, vid sidan av att man också dokumenterar den rena yrkeskunskapen. Det borde sålla en del, men en säljare måste ju kunna relatera till sin egen och sina kunders bakomliggande tankar om det här med hifi. Så direkt säljkunnande och detaljkunskap räcker nog ej är min mening... Du säljer ju inte enbart "apparater", det ligger lite mer i relationen till intresset och hobbyn hos både kunder och personal i en riktig hifibutik.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/21 :  18:27:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Glöm inte bort alla JOB-projekt där folk är tvingade att skriva X ansökningar i veckan och då skickar något bara för att visa att de fullgjort sin plikt.
Go to Top of Page

Per80
Member

77 Posts

Posted - 2009/03/21 :  19:03:17  Show Profile Send Per80 a Private Message
Kanske någon från hifiklubbens anläggningar i gbg som vill sälja riktig hifi *duckar och tar skydd*
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/03/21 :  19:34:41  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Jag skulle gärna jobba hos er.... men det får i så fall vara på distans... bor ju på andra sidan landet....
/ Tord
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/21 :  19:44:53  Show Profile Send huzze a Private Message
Blindtest

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/21 :  20:09:33  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
tror inte det

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/03/21 :  20:33:29  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Du vet ju att consulten inte tror på blindtest huzze

Till själve consulten vill jag - som emellanåt själv rekryterat med blandat resultat - trycka på vikten av att snabbt kunna skaffa sig ett korrekt första intryck. Därför vill jag liksom andra att du trycker mycket hårt på det personliga brevet och dess innehåll i annonsen; varför sökanden vill ha jobbet deras inställning till ljud och musik och annat som du anser vara viktigt. Hur de sökande uttrycker detta beskriver både hur intrresanta de är för dig och även indirekt hur de kan förväntas kommunicera med hifi-consults kunder så småningom. De som lägger ner energi på att anpassa det personliga brevet visar tydligt att de är intresserade - och förhoppningsvis även kunniga och lämpliga.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/21 :  21:41:24  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Tack för feedback, ligger nog mycket i det.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/03/22 :  09:01:56  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag vet inte riktigt hur det funkar här i Sverige men i Spanien har vi anställt ett par dussintal tjog folk under 25 års tid. Vi lärde oss några saker som funkade där (men möjligen inte alls här).
1.CV är av underordnat betydelse.
2.Personliga referenser samt senaste arbetsgivarens omdömme viktigare.
3.Viktigast av allt, PROVANSTÄLLNING på 2 månader. Vi var väldigt tydliga på själva arbetsuppgiften och ansvarsområdet och lika tydliga på att om kompetensen inte finns eller personkemin inte stämmer - då får de söka vidare efter två månader....

Vet dock inte om man får göra så här hemma?

edit: bättre ordval...kanske...

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2009/03/22 09:07:02
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2009/03/22 :  09:35:53  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Hej Sladd
Roligt att ni snart är klara. Ser fram emot att besöka er.

Ja det här med rekrytering ja. Skit att man inte bor inom rimligt pendlingsavstånd från Götet annars hade du fått en CV till....hade nog passat mig.
Jobbar numera på arbetsförmedlingen så man har en stor inblick i hur man kan göra det enklare för arbetsgivare att hitta rätt kompetens. Man kan tex. be att vi (arbetsförmedlingen) matchar mot din annons och den annonsen kan kodas så den syns bara för förmedlarna, inte på platsbanken. Och så avtalar man med den som tar emot ordern att typ "jag vill ha 10st kandidater som har just denna bakrund". Mao som rekryteringsfirmorna arbetar fast med några fördelar, vår CV-bas är oslagbart störst och du (och alla andra förtagare) har redan betalat för denna tjänst genom skatten.

Fast jag kanske skulle skicka in CV:n ändå, hmmm...fast då måste jag kanske klippa svansen och det vet jag inte om jag vill

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/22 :  10:37:28  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Dan: Jo, på en liten arbetsplats är kemi viktigare än CV. Provanställning tror jag är helt tillåtet även här i Sverige.

Pettersson: tack för input, har kryssat i att personalen skall kontakta mig för mer hjälp.

När det gäller svansar fanns det väl en lek förr i tiden som inbegrep ögonbindel?

Så långt: -Provanställning (vi vet inte ännu exakt omfattning, 50 , 70 eller 100%),
-referenser viktigare än CV,
-genuint intresse och vana av hifi och/eller bio ett absolut måste.

Det tar sig!

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/03/22 :  11:58:45  Show Profile Send pak a Private Message
aaaah-dynga också!
att alltid drömjobben ska va nån annanstans.
går tydligen inte att bo på visjan om man vill ha roliga jobb:(

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/22 :  12:09:45  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Om visjan är Vårgårda t ex så har du 40 min väldigt fin väg till jobbet...

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/03/22 :  13:11:51  Show Profile Send pak a Private Message
snarare 4 tim:(

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/22 :  14:06:36  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Ajdå, det blir svårare...

En fråga till för er som har koll på dessa saker (förnämlig service härinne med mycket erfarenhet och arbetsförmedlare!)

Förra veckan var jag på konditoriet i Sävedalen och blev expedierad av en ung kille i förkläde. När han vänder sig om och böjer sig fram för att ta fram en kartong kan jag utläsa kalsongstorlek, färg samt märke...

Vad gör jag om det kommer ett djur med gällivarehäng till intervjun? Jag menar, blir man anmäld för något om man anger orsak till inställd intervju? Eller kränker man någons personlighet?



www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2009/03/22 :  14:10:31  Show Profile Send EAR a Private Message
Man har rätt att ha en provanställd i upp till 6 månader.
Sen kan man alltid bygga på ett tag med tidsbegränsat arbete med ett specifikt sista datum.
Nackdelen med det sistnämnda är att man är bunden till den tiden som angivits oberoende om man trivs med varandra eller inte

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/03/22 :  15:33:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det där med någon med "Gällivarehäng" kan ju sorteras bort genom att personkemin inte funkar.mvhKristofer
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2009/03/22 :  16:10:04  Show Profile Send Pettersson a Private Message
quote:
Vad gör jag om det kommer ett djur med gällivarehäng till intervjun? Jag menar, blir man anmäld för något om man anger orsak till inställd intervju? Eller kränker man någons personlighet?

Som arbetsgivare har man fullständigt beslutanderätt, kommer någon till en anställningsintervju, med "gällivarehäng", för ett säljarbete så ...

Det kan faktiskt vara en tjänst du gör vederbörande om du anger en orsak till att du inte vill ha denne, för tyvärr är det så att förvånande många inte inser vilket intryck de gör med diverse utsmyckningar och klädstilar. Jag personligen har full respekt för att personer vill uttrycka sin personlighet på sin fritid men på arbetstid så reprensenterar du din arbetsgivare, och anställningsintervjun är ett test på att vederbörande fattat detta, eller har jag fel?

Till vem kan han/hon gnälla? Facket struntar i detta om du inte anger rent olagliga grunder till ditt beslut och då skriftligen helst och gnäller han för sin arbetsförmedlare så kan man göra bedömningen att vederbörande medvetet sabbat anställningsintervjun, och då...... (då krävs det iofs att detta är satt i system av den arbetssökande mao kanske upptill två gånger men ibland krävs det inte ens det).

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2009/03/22 16:11:01
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2009/03/22 :  16:24:37  Show Profile Send DMGbg a Private Message
jag har rekryterat ganska mycket personal och håller med de som hävdar att personliga egenskaper och inställning till arbete är långt viktigare än både kunskap och erfarenhet. Med rätt inställning så lär man sig.

Mitt tips är att arbeta med en rekryteringsfirma som arbetsförmedlingen eller någon annan. Där kan du själv låta dig intervjuas och noga peka på de egenskaper hos den sökande som du söker. De intervjuar och gallrar fram det antal kandidater du behöver tills du blir nöjd. Använder du inte AF så kostar det en slant men det är småpengar jämfört med en felrrekrytering.
Alla rekryteringsföretag lämnar dessutom garanti och du har alltid, enligt lag, rätt att provanställa på 6 månader.

Jag arbetar inte på en rekryteringsfirma men kan tipsa dig om bra rekryterare.....


Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2009/03/22 :  16:49:45  Show Profile Send Pettersson a Private Message
quote:
....men det är småpengar jämfört med en felrrekrytering.

Absolut. Det finns beräkningar som pekar på ca en halv miljon i extra kostnader bara för en provanställning på 6 mån som inte funkar.

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Wolverine
Starting Member

39 Posts

Posted - 2009/03/22 :  17:20:47  Show Profile Send Wolverine a Private Message
Nu är jag inte alls kunnig i rekryteringsfrågor, men:
Måste man alls gå genom arbetsförmedlingen? Jag föreställer mig att en radannons i Hifi-pressen skulle nå fler i rätt klientel, men aldrig ses av de som ändå inte är intressanta för platsen?

Hellre åt helvete för starkt kaffe än bara lite för svagt.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/22 :  17:46:30  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Det är en balansgång. (fast jag vet inte om man måste in via AF)

De som verkar rätt och är rätt typ av säljare har måhända ett gammalt intresse för välljud.

I hifipressen eller på forum hittar man enkelt de som är intresserade. Då får man se om de är säljare eller har ämne för det.

Känns dumt att avstå någondera kanalerna.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000