Author |
Topic |
|
Fabola
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 14:16:45
|
Här är mitt förslag (viktigaste först): - ofärgat ljud - bra (mikro)dynamik - förmåga att måla upp en tredimensionell ljudbild - djup, neutral och tight/dynamisk bas
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 15:19:03
|
quote: Originally posted by Fabola
Här är mitt förslag (viktigaste först): - ofärgat ljud - bra (mikro)dynamik - förmåga att måla upp en tredimensionell ljudbild - djup, neutral och tight/dynamisk bas
Först och främst: All hifiutrustning "färgar" ljudet. Sedan är frågan vilken sorts presentation av musiken som du föredrar. MvhKristofer |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 15:21:33
|
Fast å andra sidan gäller det hela tiden att utgå ifrån källan.Som jag med källan menar skivorna.MvhKristofer |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 16:06:37
|
Egenskaper som kännetecknar bra hifi: inga alls, enl. ursprungliga definitionen för hifi. ut=in Men alla anläggningar färgar ljudet mer eller mindre på ett eller annat sätt och vad som upplevs färgande kan skilja mellan olika personer. Jag personligen upplever t ex att inte all utrustning färgar ljudet men i princip så gör den det även om det kanske inte alltid hörs.
Hifi kan också vara något som upplevs låta bra eller verkligt. Välljud. Jag tycker inte att hifi nödvändigtvis har med musik att göra. Musik är något annat, men musikåtergivning kan vara hifi. |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 18:33:30
|
Håller i stort sett med marens, men vill göra en liten semantisk petitess-reservation.
Upplevt välljud eller bra ljud har inte nödvändigtvis något med hifi att göra, man kan också tycka att det låter extremt dåligt trots att det är bra hifi, d.v.s. verklighetstroget. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 19:24:14
|
Enligt mig är det bästa tecknet på bra hifi när man glömmer att lyssna efter ljudparametrar som diskant/mellan/bas, upplösning mm och kommer på sig med att bara njuta av musiken. DÅ är man på rätt väg, sen kan man ju alltid hitta fel om man verkligen letar. |
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 19:44:59
|
quote: Originally posted by whiskyman
Först och främst: All hifiutrustning "färgar" ljudet. Sedan är frågan vilken sorts presentation av musiken som du föredrar. MvhKristofer
Målet med high fidelity bör vara att komma så nära originalmusiken som möjligt. Därför bör man hålla alla felkällor, elektriska som akustiska, så små som möjligt. Ofärgande elektronik och kontrollerad akustik är en förutsättning. Jag var för några månader sedan på föredrag med Robert von Bahr, eldsjäl bakom skivbolaget BIS. Han berättade hur han under trettio års tid åkt jorden runt för att hitta akustiskt goda miljöer att spela in akustisk musik i. För mig är det av stor vikt att denna musik och dess klang återskapas så väl som möjligt hemma hos mig. Jag föredrar alltså en presentation av musiken så som den lät vid uppförandet - opåverkad av egna och andras subjektiva nycker. Med vänlig hälsning |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
Edited by - pekka.j on 2003/01/06 19:46:29 |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 20:04:03
|
Mina favoritegenskaper:
1 Att lyssnaren engageras av ljudet och vill höra mer.
2 Att lyssnaren inte störs av ljud som sticker ut och pockar på uppmärksamhet ex en övermarkerad diskant.
3 Att lyssnaren inte behöver bry sig om funktionen och det tekniska. |
Hifiarkeologen |
|
|
Pelle
Member
417 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 20:28:45
|
Man skall förflyttas in i inspelningen utan att behöva tänka på vad man behöver uppgradera nästa gång.
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
|
|
|
Topic |
|