Author |
Topic |
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 12:58:54
|
Hejhej!
Jag har en Thoréns td318 mkII på G och skulle vilja ha lite info om den skivsvarven, typ högsta begagnatpris, finesser, nackdelar osv. Har förstått att det är en ganska hyffsad spelare. På den sitter en AKG P8 ES Nova-pickup, och även den är ett frågetecken i mitt kunskapsregister.
|
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 13:34:11
|
hej Den spelaren du frågar om tillverkades mellan 1988-1991 tonarmen enl Thoren´s sida skall vara en TP28 men jag tycker det ser ut som en TP 16 men jag är inte säker.Modellen är väl vad man kan kalla för en mellanprismodell.Vet ej beg pris.Mer upplysningar får du här http://www.theanalogdept.com Mats |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 14:22:40
|
quote: Originally posted by EAR
hej Den spelaren du frågar om tillverkades mellan 1988-1991 tonarmen enl Thoren´s sida skall vara en TP28 men jag tycker det ser ut som en TP 16 men jag är inte säker.Modellen är väl vad man kan kalla för en mellanprismodell.Vet ej beg pris.Mer upplysningar får du här http://www.theanalogdept.com Mats
Hej Ear!
Skivspelaren är som sagt var från 88-91. Pickupen var mycket populär under 80-talet. Den kostade då mellan 995- 1495 kr och ansågs väldigt bra. Hade en sådan själv på den tiden, tyvärr så har den nog tagit lite stryk i gummiupphägningen etc under alla dessa år. Begagnat priset bör väl vara mellan 1500- 2500 kr beroende på skivspelarens skick, pickupen är troligen inte värd någonting i dag! Ljudprodukter i Malmö sålde pickupen förut, de kan kanske ordna fram en ersättningsnål. Mvh Kenth
|
|
|
EAR
3863 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 17:13:41
|
quote: Originally posted by Majjen03
quote: Originally posted by EAR
hej Den spelaren du frågar om tillverkades mellan 1988-1991 tonarmen enl Thoren´s sida skall vara en TP28 men jag tycker det ser ut som en TP 16 men jag är inte säker.Modellen är väl vad man kan kalla för en mellanprismodell.Vet ej beg pris.Mer upplysningar får du här http://www.theanalogdept.com Mats
Hej Ear!
Skivspelaren är som sagt var från 88-91. Pickupen var mycket populär under 80-talet. Den kostade då mellan 995- 1495 kr och ansågs väldigt bra. Hade en sådan själv på den tiden, tyvärr så har den nog tagit lite stryk i gummiupphägningen etc under alla dessa år. Begagnat priset bör väl vara mellan 1500- 2500 kr beroende på skivspelarens skick, pickupen är troligen inte värd någonting i dag! Ljudprodukter i Malmö sålde pickupen förut, de kan kanske ordna fram en ersättningsnål. Mvh Kenth
Tja Pickuppen tittade jag inte på överhuvudtagit för det är bara att byta den ändå Pickisar finns det ju mycket att välja på så kanske Vee-Eight hittar något lämpligt om han köper den MVH/Mats |
|
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 17:17:14
|
Jupp, får se vad det blir. Har inte så stor erfarenhet av vinylspelare, vilken pickup skall man satsa på? Prisvärt, ATTANS prisvärt får det vara, är ju student! :-) |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
EAR
3863 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 17:22:58
|
quote: Originally posted by Vee-Eight
Jupp, får se vad det blir. Har inte så stor erfarenhet av vinylspelare, vilken pickup skall man satsa på? Prisvärt, ATTANS prisvärt får det vara, är ju student! :-)
Tja Ortofon som där sitter på brukar passa Thoren`s bra.Fast nån annan modell kanske.Det hänger mycket på vad du har för försteg eller om du tänkt köra med sep Riaa steg. Mats
|
|
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 04:16:06
|
Jag har en TD 318 (mkI, tror jag, det är väl "bara" armen som skiljer?), som jag köpte i höstas för 1.500:-. Fungerar bra tycker jag. Använder fn en Ortofon OM 30. Funderar på att testa en Grado Gold, är det någon som vet om denna passar bra i kombination med en ProJect RIAA? |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 06:49:17
|
Grado gold funkar bra med Projekt riaa ja.
Mikael |
www.selleri.de
|
|
|
jatttelite
Member
520 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 18:53:20
|
Varför inte testa Benz Micro MC20E 2?? |
|