HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Edison 12 vs InterM 500 plus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/03/17 :  07:40:50  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Funkar det bättre med ett steg än ett annat så är det väl inte mer att göra än att gratulera, var för det blev så är beroende på en massa olika saker som vi inte känner till i detalj, inte minst hur preferenserna är hos lyssnaren.

Det är väl störtskönt att det funkar så bra, och det är kanske inte så vanligt att man får uppleva just detta i den jungel av komponenter och åsikter vi omges av, bäst i test hit och referens dit...

Det är lika bra att strunta i vad det är för typ av steg, funkar det så funkar det, om man sedan får en tankeställare av upplevelsen så är ju det en vinst i sig.

Jag tror att det handlar mkt om att ge prylarna tid och inte rusa igenom erfarenheterna och utropa nya "det bästa jag hört sedan sundet brann" apparater en gång i veckan, i takt med att man utvecklas i sitt intresse följer att man fastnar för nya saker, och så smångingom hittar man hem.

Det som känns rätt för 100 personer behöver inte alls vara rätt för den 101:e och tvärt om, så ett stort grattis är nog på sin plats, det är din upplevelse, och den rår ingen annan på förutom du själv.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/03/17 :  08:57:41  Show Profile Send Sundström a Private Message
Om det hade stått Krell vs InterM 500 plus.

Skulle ni fortfarande ha pratat om matchning som något slumpartat (en gång på hundra, låter det nästan som). Skulle ni ha sagt, nu är det här ju din subjektiva upplevelse (Krell kan ju upplevas på ett speciellt sätt för oerfarna, typ).

I det här fallet verkar det faktiskt som om InterM 500 har mer matchningsproblem än Edison (eller kan det vara så att en rörförstärkare är bättre musikförmedlare? -svårt att byta religion eller ).
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/17 :  09:06:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Edison 12 är bra för Erik Andersson vet vad han gör. Det är alls
ingen slump att det låter bra - snarare genomtänkt konstruktionsarbete.

Håller med Martinsson, särskilt om detta:
quote:
Det är lika bra att strunta i vad det är för typ av steg, funkar det så funkar det, om man sedan får en tankeställare av upplevelsen så är ju det en vinst i sig.


Förresten, det var ju den där Edison 19 som Pac länkade till som jag hade
hemma. Den spelade också musik på ett förnämligt sätt som sagt var!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/03/17 09:08:35
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/03/17 :  09:13:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Bra fråga Sundström, fast fortfarande så väljer ju inte alla Krell om man är uppe i dom prisklasserna.

jag gick från Accuphase till rör o ångrar inte en sek.
Och nån rörförespråkare är jag inte.
Testade det ena steget på Focal Alto och det fungerade inte alls o det visar sig att Focalerna har ganska elaka fasförskjutningar så¨på det hållet är det matchning.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/03/17 :  09:29:20  Show Profile Send Sundström a Private Message
"Matchning är A och O sen har vi alla olika smak om hur återgivningen ska vara.
Jag ser inget ovanligt i det hela bara för att det är rör."

Jag håller med helt och hållet! Och det kan vara så att 51% i världen har rör-öron, eller 49% Det är ju egentligen ingen tävling, vi vill väl alla hitta ett ljud som passar oss.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/03/17 :  10:44:58  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag själv hade inte förväntat mig att finna det jag gillar där jag fann det, i ett slitet 14 år gammalt PA steg som jag provade på skoj, ojdå, så snart därefter lånades det hem ett nyare steg från samma tillverkare, detta var snart 10år sedan och jag kör idag med 3st steg av samma modell från samma tidsera, så det kan bli ibland :)

Jag vill minnas att upplevelsen inte var långt ifrån vad topicskaparen här beskriver, jag har provat lite andra saker emellanåt, hemlånat, men alltid återvänt nöjd till valet jag gjorde för ca 10 år sedan.

Till saken hör dock att jag byggt nya högtalare ett par gånger under denna period, men så här långt så ger stegen mig fortfarande ett nöjt flin :)

Så alltså, lite konstiga och oväntade val kan ge mkt glädje under lång tid, vissa är lättare att begripa än andra, men alla funkar.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/03/17 :  11:36:02  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Kul att se min gamla Edison 12 dyka up här på forumet. Det är nu c:a 20 år sedan (f-n vad tiden går!) som den upphörde. Den såldes som byggsats, kostade 2.500 för 12:an och 1,500:- för Ettan om jag inte minns helt galet. De leverades med färdigbyggda och testade kretskort för att bygget skulle bli så enkelt som möjligt. Låddan var väl inte speciellt vacker att se på, men väl ändamålsenlig om man säger så. Jag minns att vi satt och lödade nästan dygnet runt när den såldes som mest.

Det mest intressanta med 12:an var att troligen för första gången att ECC 88 rören användes som ingångsrör och fasvändare i ett slutsteg. Det blev naturligtvis dödförklarat av "experter" att tunerrör inte passar i ett slutsteg,titta bara på ECC 81 och ECC 85 de är hur olinjära som helst! Visst, på den punkten var jag helt överens, men ECC 88 hade i motsats till de nämnda rören en strålande linjäritet. Dessutom var ECC 88 ett ramgallerrör med extremt hög branthet och följaktigen lågt inre motstånd. Detta är mycket gynnsamt ur dynamiksynpunkt. Dessutom arbetade ECC 88:an optimalt med den relativt begränsade matningsspänningen i ett EL 84 baserat slutsteg.

I Edison One kunde inte ECC 88 ingå av den orsaken att förstärkningen blev för låg. På den tiden spelades det in mycket på kasettbandare och då ville inte nivån räcka till, därför sitter det ECC 83:or följt av en katodföljarkopplat ECC 82 i Ettan. Någon linjedel fanns inte i Ettan, utan den var försedd med med pottmeter på utgången. Riktigheten av detta kan diskuteras, men det var en enkel och prisbillig lösning.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2009/03/17 :  12:24:31  Show Profile Send Guru a Private Message
Erik: Har du något schema till RIAA delen i Edison One som du vill dela med dig av ?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/03/17 :  12:36:33  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Mejla din adress till :erikasson@telia.com

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/03/17 :  18:24:19  Show Profile Send urban a Private Message
till Goldfinger : visst är det en subjektiv åsikt att Edison 12an spelar röven av InterM-förstärkaren men är inte 100% av det vi anser och tycker subjektivt! Det vi vet och kan tekniskt dokumentera och bevisa är väl inte subjektivt längre!
Att tekniskt beskriva hur något låter -kan man göra det ? Jag kan beskriva den skillnad jag upplever men att göra en mätning med siffror som visar varför jag upplever på det viset tror jag blir knepigt - Som att mäta upp hur god fredagssteken var.
Men upplevelsen kan beskrivas som så här - att jag har aldrig här hemma (och knappt någon annanstans för den delen)upplevt det där tredimensionella ljudet som man läser om i Hifi-tidningar förrän nu. Eller fått en känsla av att en "slöja" tagits bort och plötsligt är musikerna på plats på scen, strax bakom högtalarna!
Eller att tonerna från instrument framträder klart och tydligt bland alla andra instrument som subjektivt ligger på en högre nivå volymmässigt!
Termen "tonerna hänger i luften" passar in bra.
Plötsligt vill jag vältra mig i dessa hifitermer som jag nog sett på med en viss skepsis förut!
Med mina mått mätt är denna förbättring helt fantastisk - vad nu mina mått är värda!
Dessutom måste jag säga att denna fascination bland vissa att man måste backa upp en upplevelse med tekniska mätningar verkar lite ovidkommande och nästan ointressant!
Att visa upp en apparats tekniska förmåga är väl mycket ett sätt att visa att den inte är helt felkonstruerad och i alla fall kan förväntas uppnå en viss nivå av pålitlighet och funktionalism! Hur den sedan låter kan vara en helt annan sak.
Och hur det låter är ju ALLTID en subjektiv upplevelse, även om flera kan dela den upplevelsen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/17 :  19:17:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Dessutom måste jag säga att denna fascination bland vissa att man måste backa upp en upplevelse med tekniska mätningar verkar lite ovidkommande och nästan ointressant!
Instämmer. För vanliga hifientusiaster räcker det väl utmärkt. Fast det är ju kul med kunskapen naturligtvis.
Det är som jag ser det egentligen bara vi som har detta som yrke som är beroende av att förstå varför saker och ting blir som de blir.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/03/17 19:18:44
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2009/03/17 :  20:08:56  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Bara att gratulera att du blev nöjd över din Edison.
Har själv haft den nämda och även Edison-60 och varit
mycket nöjd över båda vad de presterar musikaliskt.

Vad det gäller InterM och ett Ross-slutsteg som
ljud-förmedlare tillhör de det största botten-napp
jag upplevt. Det ända positiva är väl att det gick
att spela något högre än Edison.

Och konstigt nog gillar jag ljudet som förmedlas via
Copland!!!!

Märkligt att man kan vara överäns om Edisons ljudförmedling
och samtidigt vara totalt olika vad det gäller InterM.

Jaja huvudsaken var ju iaf att det vi båda gillade mest var
det vi var överäns om
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/03/17 :  21:15:54  Show Profile Send urban a Private Message
CarlssonH, kanske ska modifiera mitt uttalande om 70-tals receivrar. Använde det exemplet för att göra en poäng men naturligtvis kan en välskött sådan av bättre kvalitet fortfarande matcha nog så välspecade nyare sådana! Tror jag i alla fall, det var ett tag sedan jag lyssnade på någon sådan fast jag har några i källaren (Pioneer SX-varianter, Hade dessutom en Pioneer SX-1980 som jag bytte bort för många år sedan -ARGHHHHH!!!)
På tal om matchningsproblematiken (-möjligheten!)så kan jag tänka mig, helt utan vetenskaplig grund, att om mina högtalare är en välvillig last för en 12watts rörhäck så kan dom kanske knappast vara en motvillig belastning för InterM-s mångdubbla effektresurs.
Jag tror verkligen att det jag hör är en skillnad mellan vad dessa apparater presterar - i min miljö i alla fall!
Och med det menar jag inte att InterM låter dåligt på något sätt! Tvärtom, jag tycker fortfarande att bland dom förstärkare jag har provat dom sista åren så ligger InterM högt - MEN, sedan kom en liten gosse vid namn Edison !
Har just avslutat en lyssningssejour och måste säga att det som kanske imponerar mest är den massiva tyngden som 12-an presterar!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/03/18 :  00:40:40  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Märkligt att man kan vara överäns om Edisons ljudförmedling
och samtidigt vara totalt olika vad det gäller InterM.

Inte det minsta märkligt om du tänker efter, olika kringutrustning ger olika utfall helt enkelt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/03/19 :  19:53:24  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag kan väl inlägga med att jag har jämfört Inter-M steget med mina Audion PETSE. (Samma konstruktör som Edison)

Tja, när 30 single ended rörwatt ger avsevärt mer dynamik och pondus än hundratals transistorwatt, då är det väl bara att låta bli att byta! Har även provat Lyngdorf och Advance med samma resultat.

Märk väl: Högtalarna har varit Elac 310 och Magneplanar 1.6, vilka båda är lågohmiga.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2009/03/26 :  03:31:25  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Kan bara instämma i åsikterna om dessa "små" edisonsteg, har haft ett antal edisonsteg och är nu tillbaka där det där med rör började för mig, då var det edison one+18 och nu är det edison one+12.
Trevliga och spelglada steg när de lirar med mina högtalare i alla fall.

Rör...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/03/26 :  06:14:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Låga ohm brukar inte vara några problem för rör ?
Fasvridningar är väl det som ställer till det.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/03/26 :  07:32:20  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Lämplig belastningsimpedans till Edison 12 var beräknad till 6 ohm. Det ansåg jag vara en lämplig kompromiss mellan 4 och 8 ohm. Om effektmätning skall göras bör man för erhållande av full effekt förstärkaren belastas med 6 Ohm, och inte 8 ohm som brukligt är. 12:an var inte heller så kraftigt motkopplad att den nämnvärt stördes av fasvridningar i högtalaren.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/03/26 :  13:20:23  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag kan addera att jag alltid - oavsett högtalare - kör med tappen för högsta lastimpedans.
Det låter luftigast och mest kraftfullt så.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/03/26 :  15:47:01  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det brukar jag oxså rekomendera Men Edison 12 hade bara ett uttag,så det gällde att göra det bästa möjliga av det.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2009/03/26 15:47:26
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2009/03/26 :  16:05:26  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Letade i mina gömmor jag har kvar en edison one med röd text och en edison 12 med blå text på frontplåten.
man hade tyvärr inte råd att köpa bägge sammtidigt då för 20år sedan.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/03/26 :  16:39:50  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Hej Magnus. Ettan med röd text är den allra första utgåvan. Var rädd om den! Kan få samlarvärde med tiden

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2009/03/26 :  19:10:33  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Ja den Röda Edison one använde jag ett tag tillsammans med en 7,5watt 6B4G slutsteget,
sedan skulle trioden fixas och förbättras och ekonomin tillät att man köpte en Edison 12,
vilken lycka jag kommer ihåg det som att det var igår när "tolvan" kom med posten!
Den använde jag i många år!

Om jag inte minns fel så triodkopplade jag 12:an på något sätt som jag glömt och effekten blev ca 3,5watt men ljudkvaliten ökade med "kvadraten i kubik"!!!

Jo nu kommer jag ihåg jag pratade med Jan P Lodström http://www.suwatrading.se/HTML/Home.htm
han beskrev hur jag skulle göra men han finns inte längre bland oss dödliga!
men jag är övertygad om att Erik kan berätta hur man ska koppla för att få maximal ljudkvalitet från 12:an!!!!!

max effekt är inte bra ljud kvalité!

Mvh
Magnus

P.s jag har pratat personligen med Jan,Remus på er alla!

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2009/03/27 05:51:50
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/03/27 :  06:06:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
På tal om PA steg, var det inte snack om nått Beringer steg både hør o på Faktiskt för något år sedan ?
Efter ökad bias o någon modd så spelade det som tusan ?
Vill minnas att det postades mätvärden o annat på Faktiskt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/27 :  10:21:38  Show Profile Send OcA a Private Message
Johan -> Kan det vara detta:

http://www.thomann.de/se/behringer_a500_studioendstufe.htm

Även "samma" i Alesis-form:

http://www.thomann.de/se/alesis_ra500_amplifier.htm

Har för mig det var dessa som var mycket snackis för en tid sedan.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000