HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 inloggnings porblem i XP
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2009/03/16 :  08:43:40  Show Profile Send Jazz a Private Message
En kompis har bekymmer med sin dator.
När hon ska logga in i windows så loggas hon ut direkt inloggnings sida kommer upp.
även om hon startar i felsäkert läge blir det så.
Nån som har någon idé hur hon ska lösa det?
Tydligen har hon ingen windoes skiva utan den ligger på hårddisken.
går det å komma åt den utan å komma in i windows?
Det är en acer ferrari 3200

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/03/16 :  08:53:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Oftast ligger Win skivan på en annan partion, då kan man hänvisa till den via Bios om man vill ominstalera.
Annars kan man starta med Dos prompt o starta datorn den vägen. Ni kommer även in på en annan partion på det viset.
Kolla också om det går att stega tillbaka via menyn som kommer om ni håller F8 inne när datorn startas.
Vad felet beror på vågar jag inte sia om men det låter väldigt mycket som ett virus/trojan.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2009/03/16 :  08:56:16  Show Profile Send Jazz a Private Message
mm hon försökte ta bort en trojan i felsäkert läge sen gick inget rätt

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/03/16 :  09:50:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om ni vet vad den heter så kanske google kan ge tips, men format c: är oftast lättare.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/03/16 :  10:22:46  Show Profile Send CC a Private Message
format c: är tråkigt när/om det saknas backup. Vilket det tyvärr ofta gör... Ett alternativ kan då vara att få låna en skiva med samma operativ och installera om alt reparera installationen?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/03/16 :  10:26:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Man kan väl inte instalera XP på en befintligt inst utan att den gamla försvinner ?
Är det Trojan med i bilden så hade jag formaterat om jag inte var säker på att jag kunde få bort den !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2009/03/16 :  10:36:32  Show Profile Send Jazz a Private Message
tyvär så har hon en del kort på disken som hon vill ha kvar...
Å av nån anledning så får hon inte datorn å starta från skiva

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2009/03/16 :  11:32:03  Show Profile Send Zei a Private Message
Det är troligen userinit.exe som är borta eller skadad av en eller annan anledning. (Virus, Malware osv)

Enklast är att mappa upp till C$ från en annan dator och kopiera in en ny userinit.exe till C:\windows\System32

Funkar inte det kan det vara en pekare i registret som pekar fel av samma anledning som ovan...

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/03/16 :  11:43:49  Show Profile Send CC a Private Message
Beror lite på var man sparat sina arb om det försvinner eller inte. Men visst är risken överhängande stor! Om det inte går att göra en reparation/återställning...

Att den inte startar från skiva kan vara en inställning i BIOS.

Ett alternativ är att hänga på hennes disk på en annan dator och gå in å plocka ur det man vill spara. Sedan bara blåsa rent hennes gamla disk...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/03/16 :  16:25:09  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Pröva att låna en XP skiva (helst med samma service pack som redan fanns på datorn) och gör sedan en reparationsinstallation. Brukar oftast funka - det är så jag fått min XP installation att överleva sedan XP var nytt över moderkorts- och processorbyten etc. Lycka till! Hittar ni inte någon skiva kan en utväg vara att ladda ner en på piratbukten. Har man redan licens för Windows så kan jag inte se något fel i det - fast inte litar jag helt på det som finns tillgängligt där!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2009/03/17 :  20:25:44  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Alternativt om hon nu är väldigt rädd om sina bilder, och har fått igång booten för cd:n, så kan ni tanka hem knoppix, http://www.knoppix.net/, en användarvänlig linuxversion som passar ytterst bra vid sånna här problem - och bränn till en cd och boota upp, anslut en usb-pinne (el likn) och spara bilderna där och blås disken därefter.

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/03/19 :  10:15:21  Show Profile Send poppen a Private Message
Min XP profesional fungerar aldels utmärkt. Något problem är det nog mellan administratör och användare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000