HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare som är stabila ned i kortslutning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/01/06 :  11:58:59  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Med tanke på en aktuell tråd där en krell sorgligt nog har gått till sällare jaktmarker undrar jag varför inte alla tillverkare designar förstärkarna så att de klarar en kortslutning?

I manualen till mitt nya slutsteg står det: "The amplifier is stable into any load impedance or reactance including a direct short". Detta är något jag aldrig sett innan. Varför inte det? Det känns som om konstruktörerna har missat något väsentligt om man kan elda upp sina grejer bara man råkar kortsluta högtalarkablarna?

På mitt rotel jag hade innan kollade förstärkaren efter kortslutning under uppstart. Men vad händer om det råkar bli kortis under tiden man spelar? Då spelar ju inte sådana uppstarts-checkar någon roll?

Tänker jag fel, eller borde inte det vara självklart att stegen fixar kortis?

Ino Audio for life

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/01/06 :  12:15:26  Show Profile Send Neodynium a Private Message
De borde klara sånt ja... många dyrare gör väl detta med som Halcro som har massor med säkerhetssystem om jag minns rätt.

Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/01/06 :  14:28:55  Show Profile Send no_85 a Private Message
Ju lägre resistans (Ohm) du utsätter förstärkaren för desto mer effekt ger den, vilket du komemr se är ganska logiskt om du läser nedan.

Fakta:
Resistans (impedans) utgör motstånd t.ex. en förstäkare jobbar mot.
Och då effekt i Watt är Joule/sek.
Joule är energi.
Varje atom innehåller ett bestämt värde med energi.

Effekt kan alltså defineras antal elektroner som "förflyttas".

Vid kortslutning är resistansen mkt. nära noll.
Förstärkaren jobbar lika hårt oavsätt resistans men får vid kortslutning inget motstånd att jobba emot. Det gör att alldeles för många elektroner lätt kan färdas genom kortslutningen utan större motstånd, vilket är definitionen för att mer effekt utvecklas.
Detta gäller även då h-talarnas impedans sjunker.

Även ganska logiskt att förstärkaren brinner upp vid kortslutning då en bi-effekt av att mer effekt utvecklas är att det även utvecklas mer värme.
Då allt har en smältpunkt så resulterar högre värmeutveckling i att delar i förstärkaren bokstavligt talat smälter.

Anledningen till att dina gafflar smälte förut var för att när denna höga effekt utvecklas höjs strömmen (not: ej spänningen, utan strömmen (ampere)) som passerar genom gaffeln. Och som jag tror dom flesta vet är det höga strömmar som får ledningar att bli varma (i kombination med resistans).
Då gaffeln (kortslutningen) inte är helt resistansfri så blir den varm, varmare och sedan smälter dom.

Hoppas jag har hjälpt det att klarna lite iaf.
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/06 :  18:36:49  Show Profile Send joakim a Private Message
Hmmmm ... kanske inte så tokigt med rörstärkare trots allt. De tappar andan helt om "ohm:en" går för lågt och verkar inte vara lika känsliga för kortis.
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/01/06 :  18:40:09  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag är grymt nöjd med min Aleph. I manualen står det man helst skall undvika att kortsluta +terminalen mot chassit, men att det är lugnt att kortsluta + och -. Det står också uttryckligen att det är helt lugnt att koppla i och ur signal- och högtalarkablar under drift.

Det känns som en stabil konstruktion...

Ino Audio for life
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/06 :  19:40:54  Show Profile Send brumel a Private Message
Hmm det var någon som sa att man inte skulle fippla med kablarna då förstärkaren är hrmm...ANSLUTEN.

BRA SAGT!!!

Om stärkaren känner att någon av utgångarna är kortsluten då slår den inte på.
Så tror jag att konstruktören har tänkt. Så hade jag tänkt när jag skrev manualen.
Jag tror inte att man kan konstruera en idiotsäker förstärkare.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/01/06 :  20:07:42  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Citat ur manualen till Aleph (http://www.passlabs.com/pdf/aleph/a5man.pdf):
"The Aleph 5 is impervious to electrostatic shock at the input and dead shorts at the output.
You can safely plug and unplug inputs and outputs while the amplifier is running. (Do not try
this with other products)."

Ur servicemanualen (http://www.passlabs.com/pdf/aleph/a5serv0.pdf8):
"The amplifier will not be damaged by driving a short circuit, and it is probable that the only failures you will see will be random component failure."

Min tolkning av detta är att förstärkaren är idiotsäker. Frågan är varför inte alla förstärkare oavsett fabrikat är det?

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/07 :  00:25:43  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Själv viftar jag vilt runt med mina högtalarkablar till min NAD c320, ikopplad eller inte, eftersom i en sådan billig konstruktion så har de INTE tagit bort funktionen kortslutningsskydd

Minimalism som går lite VÄL långt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000