Author |
Topic  |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/03/14 : 17:46:46
|
En gammal vän har en förstärkare från Musical Fidelity på+ 2x50watt. Den har tystnat och det visade sig att en transistor har explodrat. Troligen på grund av en kortslutning. transistorn eller möjligen två heter Sanken SAP15P och N. Jag tänker att det förmodligen är bäst att byta båda för säkerhet skull. Jag undrar var man kan få tag i de här två transistorerna. Jag läste på nätet att dom kan vara svåra att hitta. Finns det några andra ekvivalenta som kan passa? Min vän som är före detta hifi-nörd behöver något att lyssna med. Han måste piggas upp efter en stroke nu när han sedan några år tillbaka blivit rullstolsburen. |
|
hoktuna
Jultomte

2786 Posts |
|
zix
Hifi-Barista

954 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 00:31:13
|
Jag bytte sluttrissor två gånger i min A-100 (det är väl en sån antar jag?) innan jag definitivt tröttnade. Det är kylningen som är problemet, den har för klena kylflänsar - eller om du så vill så är den uppskruvad i effekt långt utöver vad som är bra för komponenterna i den, kondingar och sånt tål inte värmeutvecklingen. Så risken är bara att den pajar igen efter en timme eller så. Den har fläktar i sig förresten. Dom behövs. Här är en tråd på diyaudio med kretsschema, faktiskt: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=20017 BD140 och BC414 står i schemat, och det ringde en (gammal trasig men ändå) klocka när jag läste värdena. Det var nog dom trissor jag köpte. NEJ förresten - BD139 och BD140 var det. Det mesta du kan behöva veta står nog i tråden. Jag undrar om jag har nån rest av min gamla liggande kvar. Troligen bara kylflänsen isåfall, jag minns att jag tänkte att den kunde gå att använda till annat. Du bör nog förresten byta alla trissorna, och ja, det ska vara vanliga komplementära så du behöver nog både P och N. Klass A är det men inte single end. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2009/03/15 00:49:31 |
 |
|
zix
Hifi-Barista

954 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 00:34:38
|
Förresten, det kanske är A100X. Isåfall är det jag skrev rätt värdelöst... |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
 |
|
|
Topic  |
|