HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Att göra musik själv (i datorn)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/03/13 :  14:02:39  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Bakgrunden är följande:

Jag spelade under hela 90-talet i ett band. Vi nådde inga andra framgångar än den glädje och samhörighet som hör till när man spelar ihop med andra. Vi var nog helt enkelt inte tillräckligt bra för större sammanhang än de vi nådde kan man nog säga med facit i hand.

Men... en stor del av glädjen var ju också att få göra musik, texter har inte varit mitt stora intresse - utan snarare att få skapa "helheter" av små idéer, ackord, takter, harmonier osv.

På "gamla dar" (nåja.. är inte 40 än...) så finns denna drift fortfarande i mig, men på det glada (?) 90-talet så var man förvisad till att trilskas med att dubba sönder musik på en portastudio och kasettband - tills studieförbundet bekostade tid i en riktig studio. Idag inbillar jag mig att det är enklare. Redan på min tid dök det upp möjligheter att spela in musik via vanlig PC, men jag kommer ihåg att filerna blev rätt så tunga för dåtidens datorer att hantera.

Såå... Min fråga till det kunniga forumet är:

Finns det lämpliga program "därute" för att sitta själv vid datorn och bara skapa musik, skapande för skojs skull? Min tanke är att jag endast vill använda datorns tangentbord och musen för detta. Inga yttre källor kommer att användas för pålägg. Jag tänker mig att jag kommer att göra musik i stilen ljudkollage, ambient och trip-hopliknande och endast för mitt egna höga nöje. Mina krav... eller snarare önskemål är:

- Det ska vara enkelt. Bara att sätta igång

- Gärna gratis att ladda ner någonstans

- Egen ljudbank, eftersom inga externa synthar eller instrument kommer att användas

- Gärna klipp och klistra eller programmera ljud, men också möjlighet till att spela in "live" (via datortangenterna), det är otroligt svårt att programmera vissa instrument - ibland bättre att simulera att man spelar - detta låter sig ju kanske göras via anslutet midiklaviatur men sådant har jag ej.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/03/13 14:16:02

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/03/13 :  18:51:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ableton Live tror jag skulle passa, särskilt som det låter som om du inte är direkt intresserad av att spela in musik (vilket man iofs kan göra i Ableton också, men det kanske inte är direkt fokus).

För "elektronisk" musik så är ju annars Reason ett alternativ (kan också används som plug till Ableteon), är för övrigt ett svenskt program.

Om du tycker ovanstående är dyra så är ju Reaper ett alternativ, kostar något i stil med $50 för hemanvändare.
Har själv inte provat Reaper men det har ett rykte om sig att vara något krångligare än andra DAWS. Ett annat "problem" är att det väl inte levereras med tillnärmelsevis lika många pluggar/sample libraries som ex. Ableton. Fast å andra sidan finns det en del som tycker Reaper är lika bra som mångdubbelt kommersiella DAW.

För övrigt tycker jag du ska överväga att köpe en enkel "minisynth", det är BETYDLIGT lättara att få till det då än när man använder tangentbordet; det finns en hel del vettiga alternativ som bara kostar några hundralappar (ex. Korgs NANOkeys eller något från M-audio eller Behringer) och bara är att plugga in i en ledig USB port.







Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/03/14 :  12:30:18  Show Profile Send bmxx a Private Message
har fipplat lite med reason å det är riktigt kul, gjorde inte några låtar direkt men använde det mer för å göra sköna elektroniska ljud.
det är byggt som ett rack som man kan flippa på å sedan koppla modulerna lite som man vill...


Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2009/03/15 :  20:47:03  Show Profile Send e-robban a Private Message
Fruity Loops säger jag bara! Det enda du behöver och busenkelt att komma igång med jämfört med mycket annat.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/03/16 :  10:26:34  Show Profile Send poppen a Private Message
Abelton live använder jag i mitt jobb som ljudarkivarie. är dessutom gratis.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/03/16 :  11:23:40  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Tackar för alla tips och förslag, fler tas gärna emot medan jag utvärderar de ovan nämnda.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/03/16 :  11:57:31  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Lite mer avancerat kanske, men samtidigt mer kapabelt är ju kombinationen audacity och ardour, med dessa kan man åstadkomma väldigt mkt, sedan har vi ju rosegarden också.

Audacity är mer av ett multitrack mixing program där man kan göra helsköna musikmixar med inslag av samplingar från diverse filmer, något jag själv har ägnat mig åt.

Ardour är en fullblåst produktions mjukvara, liknande protools, det är mer proffesionelt inriktat vilket gör det lite svårjobbat om man är nybörjare.

Rosegarden har jag inte provat själv men det sägs vara en bra mjukvara för musikskapande.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/03/17 :  11:33:47  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag surfade runt och prövade lite demoversioner (väldigt kort) och fastnade för Fruity Loops till slut. Blev sittande igår kväll och prövade mina musikaliska vingar, vips hade flera timmar gått. Det finns så oerhört mycket olika grejer och finesser att pröva.

Jag är ju inte heller sådan att jag i lugn och ro läser manualer och sedan skrider till verket... Nej pang på bara och kör igång fast man inte förstår hälften vad man håller på med. Kul är det i alla fall.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2009/03/17 :  21:39:04  Show Profile Send e-robban a Private Message
Haha, jag visste det ;) Som gjort för oss med taskig koncentrationsförmåga. mycket nöje!

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000