HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Duvning: Advantage S1 vs Audionet Art V2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/08 :  17:15:11  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by David A

På Wadian är det digital volymkontroll, där man helst skall spela i dom övre regionerna för att inte tappa upplösning har jag för mig. Därav jumprarna. Eller har jag fel?
Har S1:an oxå digital volym, eller är det analog??




Precis så är det !!!

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/08 :  17:17:59  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by David A

Kanske så att den lämnar 1.5v ut från själva CD-delen och sedan kan den analoga förstegsdelen boosta upp den till 8v. För om man kör den som ren CD så är det ju inte många försteg som klarar att ta emot 8v på ingången.
I såfall blir det som drgreen säger.

Iofs bara spekulationer



På wadian funkar det så att jumprarna bara är aktiva när man använder "pre"delen inte när man kör den som bara cd.

Man höjer volymen till max så kopplar "pre"delen ur sig

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/08 :  17:57:57  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

quote:
Originally posted by oliver

Provlyssnade en S1 på Best sound (visserligen en handlödd demo sak som krånglade lite)den gjorde absolut ingenting som jag inte hört förut.Medhavda skivor lät ungefär som hemma,visserligen spelar rum och högtalar uppställning roll men lite chockad hade jag hoppats på att bli så uppskriven den blivit i hifi press.Uppgraderings möjligheterna är ju bra men lite väl högt pris i standard utförande.


är det du som har ett krellslutsteg och en roteldac eller ngt sånt? i så fall vet jag vem du är Näe dom som är intresserade lånar förstås hem...lyssna i butik är ungefär som att äta kola med pappret på...

Jo det stämmer bra.Dom lånar inte gärna ut så pass dyra prylar tyvärr, då tvingas man lyssna i butiken,på det viset köpte inte jag den trots att jag till 99% bestämt mig innan jag lyssnat.

Skeptiker
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/01/08 :  19:49:42  Show Profile Send redestad a Private Message
Hej allihopa!

Intressant tråd, inte minst eftersom jag själv har en ART v2 som onekligen låter fantastiskt bra men har vissa problem med att läsa ett fåtal skivor. Även fast det är ett mycket litet antal skivor, 3 av ca 280, så är det oerhört irriterande.

Därför roligt att höra om lyssningsintryck från en annan kompetent spelare.

Dole:

Har du inte funderat på att jämföra ARTen med nya VIPen? Ska tydligen ha ett mycket bättre ljud och inte alls samma problem med läsning av skivor som ARTen dras med. En stilla undran är ju varför just ARTen verkar vara särdeles känslig, har inte fått något bra svar på det.

En förklaring; så fort en skiva pressas med en standard som avviker från den s k red-book standarden så kan vissa spelare få problem. Mjuk- och hårdvara får därmed kompabilitetsproblem vilket förefaller helt vansinnigt i en bransch som har åtminstone 20 år på nacken. Till viss del verkar denna problematik falla tillbaka på dilemmat med all piratkopiering, skivbolagen "försämrar" produkten för att minska kopieringen, rolig logik för alla musik- och Hifiintresserade.

Lite bredvid ämnet kanske men en vinkling på problemet. Får hoppas att AudioNet kommer fram till en lösning då problemet verkar vanligt. I slutändan kanske problemet bara kan lösas genom bättre samarbete mellan mjuk- och hårdvarutillverkarna, som ju i vissa fall är en och samma koncern (Sony någon?). På vägen kan de ju slänga alla förhatliga kopieringsskydd åt h-e så blir världen en bättre plats att leva i...

Hoppas allt löser sig till det bästa i CD-spelarvalet!
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/08 :  19:58:34  Show Profile Send dole a Private Message
Nu är det mesta testat. Det låter kanon med S1:ans försteg och ännu lite bättre med S2:an ,till och med obalanserat.
drgreen och jag har suttit här och testat lite olika varianter med och utan separatförsteg och labborerat lite med kablar osv.
Sen kom sanningens minut hur låter det mellan Art:en och S1:an.

Vinst för.................................................................................S1:an. Men det tog 4 dagar innan den kom igång efter att ha flyttats. Man häpnar att det ska ta så lång tid.
Ljudmässigt är den bättre på allt faktiskt ditintills har det ju varit en jämn match. Men det är som om någon varit hemma och dopat S1:an.
För den blev bara så mycket bättre. Det hade jag inte trott i mina vildaste fantasier.
Ljudbilden är mer homogen även om basen fortfarande är djupare på Art:en men det är nog allt tyvärr.
Så det blir ett spelar byte här hoppas jag

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/08 :  20:02:15  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by redestad

Hej allihopa!

Intressant tråd, inte minst eftersom jag själv har en ART v2 som onekligen låter fantastiskt bra men har vissa problem med att läsa ett fåtal skivor. Även fast det är ett mycket litet antal skivor, 3 av ca 280, så är det oerhört irriterande.

Därför roligt att höra om lyssningsintryck från en annan kompetent spelare.

Dole:

Har du inte funderat på att jämföra ARTen med nya VIPen? Ska tydligen ha ett mycket bättre ljud och inte alls samma problem med läsning av skivor som ARTen dras med. En stilla undran är ju varför just ARTen verkar vara särdeles känslig, har inte fått något bra svar på det.

En förklaring; så fort en skiva pressas med en standard som avviker från den s k red-book standarden så kan vissa spelare få problem. Mjuk- och hårdvara får därmed kompabilitetsproblem vilket förefaller helt vansinnigt i en bransch som har åtminstone 20 år på nacken. Till viss del verkar denna problematik falla tillbaka på dilemmat med all piratkopiering, skivbolagen "försämrar" produkten för att minska kopieringen, rolig logik för alla musik- och Hifiintresserade.

Lite bredvid ämnet kanske men en vinkling på problemet. Får hoppas att AudioNet kommer fram till en lösning då problemet verkar vanligt. I slutändan kanske problemet bara kan lösas genom bättre samarbete mellan mjuk- och hårdvarutillverkarna, som ju i vissa fall är en och samma koncern (Sony någon?). På vägen kan de ju slänga alla förhatliga kopieringsskydd åt h-e så blir världen en bättre plats att leva i...

Hoppas allt löser sig till det bästa i CD-spelarvalet!

Jo jag har testat VIP:en också den är lite bättre en Art:en men marginellt. Det känns att den är en DVD i första hand. I och med handhandet gärna kräver en TV men inte nödvändigtvis men det underlättar.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/08 :  20:02:57  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Tack för intressant läsning och för all tid du lagt ned!

S1:an är inte alltid lätt att leva med. Har lillen varit där och slagit av på baksidan så är det kört ett par dagar....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/08 :  20:04:59  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Tack för intressant läsning och för all tid du lagt ned!

S1:an är inte alltid lätt att leva med. Har lillen varit där och slagit av på baksidan så är det kört ett par dagar....

de små liven hehe.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/08 :  20:20:11  Show Profile Send Staffan a Private Message
Tackar Dole!
Får ta och jämföra S1/S2 kombon
själv,verkar kunna vara värt det.
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/08 :  22:59:53  Show Profile Send drgreen a Private Message
Det var faktiskt en smärre chock att koppla tebax till art v2 spelaren som första dagen stod sig mkt bra mot S1an-när v2an åkte tillbax i systemet lät det som ngn stoppat ett par plåtburkar över högtalarna! Nu är min älskling hemma igen :-)
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/08 :  23:06:16  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by oliver

quote:
Originally posted by drgreen

quote:
Originally posted by oliver

Provlyssnade en S1 på Best sound (visserligen en handlödd demo sak som krånglade lite)den gjorde absolut ingenting som jag inte hört förut.Medhavda skivor lät ungefär som hemma,visserligen spelar rum och högtalar uppställning roll men lite chockad hade jag hoppats på att bli så uppskriven den blivit i hifi press.Uppgraderings möjligheterna är ju bra men lite väl högt pris i standard utförande.


är det du som har ett krellslutsteg och en roteldac eller ngt sånt? i så fall vet jag vem du är Näe dom som är intresserade lånar förstås hem...lyssna i butik är ungefär som att äta kola med pappret på...

Jo det stämmer bra.Dom lånar inte gärna ut så pass dyra prylar tyvärr, då tvingas man lyssna i butiken,på det viset köpte inte jag den trots att jag till 99% bestämt mig innan jag lyssnat.


jag hade inga problem att få låna hem den till eskilstuna över en långhelg, frågade du?
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/08 :  23:22:36  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

Det var faktiskt en smärre chock att koppla tebax till art v2 spelaren som första dagen stod sig mkt bra mot S1an-när v2an åkte tillbax i systemet lät det som ngn stoppat ett par plåtburkar över högtalarna! Nu är min älskling hemma igen :-)

Jag vet inte om den har pajat totalt nu för den låter lite mysko. Efter den lilla jenkan lasern dansade här om dagen. I vilket fall som helst så låter S1:an bättre

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/08 :  23:35:28  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Staffan

Tackar Dole!
Får ta och jämföra S1/S2 kombon
själv,verkar kunna vara värt det.

Det tycker jag är värt ett försök
I vilket fall som helst måste jag ha försteget pga att jag kör hembio genom det. En ganska intilligent funktion som heter surround vilket gör att man kan köra en signal rakt igenom försteget. Och reglera volymen med hembio grunkan. Det är för trångbott för att ha 2 separata anläggningar tyvärr. Vilket var tanken från början.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/12 :  21:15:20  Show Profile Send drgreen a Private Message
Nu har S1an testats mot Mark Levinson 390s-med var undertecknad, dole, Robin fischer samt ML ägaren. Förhoppningsvis kommer bilder närmsta dagarna samt lyssningsintryck från mig och dole.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/12 :  21:16:24  Show Profile Send ekman a Private Message
sätter en hundralapp på att ML var lugnare i toppen? =)
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2003/01/12 :  22:36:47  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
Hejsan!

Har bara en kort fråga:

Dole, vad spelade du för musik när du jämnförde dom två??


Edited by - IcedEarth on 2003/01/12 22:38:05
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/13 :  07:43:55  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

sätter en hundralapp på att ML var lugnare i toppen? =)


sätter inte emot...
fast hm..egentligen är inte advantages egentliga topp ssk "olugn" utan det är snarare så att det finns en liten höjning i övre mellanregistret eller i dom krokarna (iaf jämfört med ML)

Edited by - drgreen on 2003/01/13 09:17:40
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/13 :  07:55:54  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by IcedEarth

Hejsan!

Har bara en kort fråga:

Dole, vad spelade du för musik när du jämnförde dom två??




dole hade med sig skivor av t.ex goth metal (eller vad det kan heta...) bl.a men det spelades varierat utbud; patricia barber, lisa ekdal, carmen, live latino, gladiator soundtrack med mera.
övriga anläggningen var: Advantage s250, harmonic tech pro9+ (1,5m), silk och madrigal signalkabel (båda bal) samt revel studio högtalare. Rummet är akustiskt åtgärdat men inte av ett proffs.
Som sagt bilder och omdömen kommer inom några dagar...
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/13 :  09:21:53  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by IcedEarth

Hejsan!

Har bara en kort fråga:

Dole, vad spelade du för musik när du jämnförde dom två??




Allt från klassiskt till Dimmu Borgir
Tex Carmen, Faithless, Ayreon, Jmlab:focals skivor 3st, Liv kristin. med många fler. Plus de skivor drgreen nämner.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/13 :  09:28:29  Show Profile Send drgreen a Private Message
Hej dole...trevligt vi hade det eller hur :-)
bra att du förtydligade vad det var vi lyssnade på som du hade med dej..fastnar inte riktigt i min skalle:-)
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/13 :  09:38:37  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

Hej dole...trevligt vi hade det eller hur :-)
bra att du förtydligade vad det var vi lyssnade på som du hade med dej..fastnar inte riktigt i min skalle:-)


Det har hängts upp en del filtar på väggarna, med mera hemma nu.
Plus att jag har knuffat runt hötalarna.
Jag ska låna en Descent sub av sontec nästa gång jag är där, för att se om jag kan få lite mera whoomp i basen
Sen finns en del andra uppgraderingar i tankarna.
Efter duvningen mellan Art o S1

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

JaLa
Member

92 Posts

Posted - 2003/01/13 :  10:14:36  Show Profile  Visit JaLa's Homepage Send JaLa a Private Message
Jag kommer in lite sent i den här tråden, men jag hajade till när ni säger att S1:an låter bättre med försteg. Jag har ingen erfarenhet av Advantage, men jag har en Wadia som jag kör utan försteg och alla recensioner jag läst om Wadia så har det låtit bättre UTAN försteg. En felkälla mindre + en kabel mindre. Min philosofi har varit, bättre med få komponenter med högre kvalitet än flera med mindre kvalitet. Man borde få ganska mycket kabel för ett försteg och en kabel mindre. Ni har inte funderat på och testa med en bättre signalkabel?
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/13 :  10:50:14  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by JaLa

Jag kommer in lite sent i den här tråden, men jag hajade till när ni säger att S1:an låter bättre med försteg. Jag har ingen erfarenhet av Advantage, men jag har en Wadia som jag kör utan försteg och alla recensioner jag läst om Wadia så har det låtit bättre UTAN försteg. En felkälla mindre + en kabel mindre. Min philosofi har varit, bättre med få komponenter med högre kvalitet än flera med mindre kvalitet. Man borde få ganska mycket kabel för ett försteg och en kabel mindre. Ni har inte funderat på och testa med en bättre signalkabel?

Jag körde med en Transparent referense kabel den är nog duktig så att det räcker Men av någon anledning låter det bättre med försteget, varför vet jag inte. Det är samma sak med Mark Levinson 390s låter bättre med 380s försteget inkopplat.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:45:15  Show Profile Send drgreen a Private Message
http://medlem.spray.se/robinfischer/Levinson%20session/
så finns det lite bilder
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000