HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det något fel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/01/15 :  22:48:09  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Har en fundering, ibland då jag lyssnar på anläggningen så kan jag tycka att ljudet kan vara något förskjutet åt ena hållet, företrädesvis åt vänster (högerkanal). Idag då jag lyssnat på mitt nya försteg med digital volymkontroll som är mer känslig än det försteg jag hade tidigare kunde man på väldigt låg volym "switcha" mellan kanalerna. Tycke att ljudet ur vänster kanal på låg volym var lägre än ur högra. På lite högre volym tycket jag det var ung. lika men det är kanske svårare att avgöra då allt låter högre.

Då jag lyssnar på stereoljudet så låter det i de flesta fallen bra ...

Är det något fel, eller är det bara vanlig stereoperspektiv??

Om, vad kan vara fel, kanalen i slusteget? högtalarna står lite olika möblerat kan det påverka? Har inget jag kan mäta med, och saknar förövrig den kunskapen.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/01/15 :  23:09:21  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jag hade samma problem en gång i tiden med en NAD 314 förstärkare. Det var tydligen någon potentiometer som strejkat...

Annars skulle jag tro att det har med möbleringen att göra. Inget fönster bakom ena högtalaren?

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/15 :  23:12:21  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
En del slutsteg ha en obalans i kanalerna på 0,5 dB eller kanske tom 1 dB. Det beror också på försteget om poten fungerar jämt. Det första förstärkningssteget kan vara olinjärt sett över båda kanalerna vilket leder till att ljudet ändrar karaktär när man skruvar upp. Skruvar man upp så jämnar det ut sig. Har man högre gain +34dB (jag har 28) går det första steget kanske mjukare då motståndet är större. Bara en teori.
Om jag ändrar 1dB på min pot som är da-kontrollerad så höjer/sänker sig ljudet ganska markant men det ändrar ej karaktär.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/15 :  23:15:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Är det med samma skiva hela tiden? Det kan skilja lite grand på mixningar. Det är önskvärt att sångaren står placerad i centrum men ibland så har det tydligen gott på tok nånstans, eller så är det ljudteknikerns eller producentens konstnärliga ådra som gör sig påmind.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/01/15 :  23:18:44  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Det är inte samma skiva, har testat en del olika. Som jag skrev tidigare är det framför allt på låg volym man hör detta, vilket kan förklara om som någon skrev att en del har 0,5-1 db lägre förstärkning så hörs det på låg volym.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/01/15 :  23:53:52  Show Profile Send Mattias a Private Message
Tror också att det beror på högtalaruppställningen, alltså hur ljud reflekteras från höger respektive vänster kanal i rummet.

Har märkt just det beskrivna fenomenet i fler av mina anläggningar genom åren och ibland har jag kunna justera placeringen så detta minimeras och inte ens märks.
Någon mer som har erfarit detta?

Johansson skrev nåt om detta ja.

/Mattias
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/01/16 :  00:06:50  Show Profile Send trolleri a Private Message
Jag har samma problem med mitt rum som inte är symmetriskt på långa vägar. Stereoperspektivet ligger en halv meter åt vänster, så om man ska lyssna seriöst hänger jag upp ett tjockt täcke - för att få ordning på symmetrin - som löser problemet finfint.

- I'm a head of my self
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/16 :  00:10:50  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag skyller på ingångssteget. Skit in skit ut.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Daniel II
Member

82 Posts

Posted - 2003/01/16 :  00:34:06  Show Profile Send Daniel II a Private Message
Det ligger något i det !

Daniel

Daniel
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2003/01/16 :  01:34:38  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Har samma problem just nu med en öppen planlösning och snedtak. Har märkt att sång ibland smetas ut från centrum ca 0,5 meter vänster och nedåt oberoende volym. Mycket störande är det iaf. Om jag flyttar höger högtalare närmare mitten och bort från snedtaket fungerar det dock bättre men tyvärr estetiskt omöjligt.
För min del blir det att åtgärda rummet när jag får tid och pengar.

K.B.

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/16 :  02:48:24  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Byt vänster/höger kabel till slutsteget. Ändrar problemet sida är det innan sladdarna till slutsteget. Ändrar det inte är det efter.

Om det är efter sladdarna till effektsteget så byt högtalarkablarna. Ändrar det sida så är det slutsteget, annars något annat.

Om det är innan sladdarna till slutsteget så byt v/h in i försteget. Ändrar det sida så är det spelaren. Om inte så är det försteget.

Jag har uteslutit kablarna vilket man inte kan men du får kolla att dom är hela också givetvis.

Jag själv har kanalobalans från volumpotten i mitt försteg. Vid låga nivåer. Det blir rejäl slagsida när det är mycket svagt men försvinner längr upp med volymratten.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/01/16 :  08:48:16  Show Profile Send KC a Private Message
Det är väldigt vanligt att volymkontroller beter sig så här vid båda ändarna, alltså vid de lägsta volymerna och de högsta volymenra. Det du kan göra, om du vill, är att skaffa typ In-Line Attenuators. Dessa dämpar insignalen med 10dB, vilket betyder att du kan komma förbi det området på potten som spökar. Jag vet inte hur effektiva dessa Rothwell Attenuators är, eller om de har någon annan negativ påverkan dock.
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/01/16 :  10:13:10  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Skiljer det sig åt mellan billiga och dyra försteg (volympottar) vad gäller kanalobalans på de lägsta volymerna eller är det ett generellt problem som de flesta dras med oavsett prisklass?

/Jonas
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/01/16 :  12:37:34  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har iaf kunnat konstatera att det troligen är volymen som skiljer, inte rummet eller förstärkning. Genom att dra ner på väldigt låg volym och sedan med balansen välja höger resp. vänster och lyssna precis framför högtalaren. Om jag inte har helt fel hörsel så låter ena högtalaren märkbart lägre än den andra. Men som sagt då man spelar högre, på normal lyssningsvolym och högre så märker man inte direkt av detta, men då är det ju svårare att höra också.

Är ju synd om det nu skulle vara något fel någonstans så man går miste om det lilla välljudet vad kan vara fel i sådana fall, var ligger det troligaste?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2003/01/16 23:43:22
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/17 :  00:09:58  Show Profile Send brumel a Private Message
Mangew:
Du kan ju köra i andra ledden på rummet också om det är nån öppning eller fönster på sidan som slukar energi där du kör nu. För att utesluta rummet.

Det här är en svår problematik som jag främst märker på budgetanläggningar men även i högre prisklasser att sången sitter lite tiltad åt vänster från mitt håll sett. Om ljudteknikern ville ha det så eller inte vet jag ej.
Men någon klåpare till ljudtekniker borde väl ha tiltat sången åt höger också.
Har du en monoknapp eller monoinspelningar kan dom också komma till pass.
Radioröster kan också vara lätta att kolla balansen med.

Men först måste man jobba med rummet och högtalaruppställningen. Du kan ju fuska lite och flytta fram ena högtalaren få se vad som händer.

Själv kan jag inte tänka mig andra prylar när det gäller försteg än Linn. För jag tror att det handlar om försteget (när det gäller låg volym) och jag fixade mina problem genom att köpa Linn vars volymkontroll är lite speciell.

Det är möjligt att det finns vanliga potar som fixar det på låg volym... but I have yet to hear one.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/01/17 :  00:49:10  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Det är väl egentligen ingen budget anläggning, iofs är allt relativt men det rör sig om Perreaux SM6P försteg och Lc audio Zapsolute slutsteg med en Arcam cd72 som källa.

En grej till som jag kan nämna, om man ställer till ena kanalen och volymen till 0 så får man på den som hörs lägre dra upp till 5-6 innan det låter så man hör, på den andra redan vid 2.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/17 :  02:21:07  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Är ju synd om det nu skulle vara något fel någonstans så man går miste om det lilla välljudet vad kan vara fel i sådana fall, var ligger det troligaste?


Vet inte om min förklaring var svår att förstå men jag har beskrivit för dig hur du kan göra för att få svar på din fråga. Ingen större ide att spekulera i vad som är troligt när du faktiskt kan med lätthet ta reda på det själv. Gör som jag sa så får du reda på vad det är. Om förklaringen över tillvägagångssättet var dåligt så kan jag eller någon annan förtydliga.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/01/17 :  04:03:02  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
John, förstod din förklaring til fullo. Spekuleringen var felet ligger är inte i vilken enhet utan snarare vad i den enheten som kan vara fel. Just nu är felet, om det föreligger ettt fel i slutsteget eftersom ljudet ändrar sida med hgt. kabel byte av sida.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/01/17 :  04:09:31  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
John, som fullt normalbegåvad person med bevis av respektabla betyg och examen från högre utbildning så förstod jag din förklaring til fullo (inget skryt bara förtydligande att jag faktiskt förstår svenska). Spekuleringen var felet ligger är inte i vilken enhet utan snarare vad i den enheten som kan vara fel. Detta pga. min ytterst begränsade kunskap om just elektronik, min kuskap ligger i andra ämnen. Just nu är felet, om det föreligger ett fel i mitt tycke i slutsteget eftersom ljudet ändrar sida med hgt. kabel byte av sida.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/17 :  04:11:18  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Okey. Jag trodde du spekulerade i var någonstans i kedjan felet ligger. Missförstog dig lite. Det ändrar inte sida om du växlar kablarna mellan försteg och effektsteg alltså?

Vad det beror på vet jag ej men en sådan sak bör nog lämnas för lagning. Ett effektsteg med ickelinjär förstärkning på ena kanalen låter som ett trasigt steg. Mer normalt är att det är kanalobalans i volympotentiometrar. Har själv en sådan. I mitten brukar dom funka fint men ändpunkterna verkar ofta nås olika snabbt på många pottar. Är du säker på att det inte är försteget?

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/01/17 :  04:29:28  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
John, näe, ingen ändring av sidbyte av signalkabel mellan stegen. Jag är dock inte helt 100 säker på att det är effektsteget. Ska försöka låna det gamla försteg som jag haft som jag sålt till en kompis och se om jag uppfattar detta problem med detta. Visst låter den förklaring som du skriver om samt någon annan högre upp om volym pottar som är i obalans i försteget som ett ganska troligt scenario också. Främst genom att man på normalhög lyssningsvolym och däröver inte direkt kan säga att det är obalans...Men på denna volym är det ju också svårare att avgöra obalansen.

Men försteget jag har är ju så pass dyrt, ord. listpris ligger väl runt 25, ska dessa verkligen spöka på detta sätt.

Rummet kan också spöka, men den slutsatsen strök jag då obalansen bytte sida med sidbyte av hgt. kablar. Vid den ena högtalaren är det en öppning mot en hall, vid den andra är det fönster (inte alls bra rent akustiskt) men som sagt så bytte det sida...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:30:03  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Att du strök rummet är rätt.

Det måste vara steget annars skulle det flyttat sig när du bytte signalkablar. Om ditt andra steg har samma fenomen har du antingen en ovanlig otur i just detta fall eller så har du glapp eller något annat fel i kopplingen mellan förstärkare och högtalare. Kablarna tror jag inte alls på men vill inte utesluta något delsvis av principskäl.

Jag tor att du nämnde tidigare att du upplevde liknande problem med ditt gamla steg. Jag skulle hellre ta ett välkänt helt steg. Om ditt gamla steg är välkänt helt så ta det givetvist. Om den som har ditt gamla steg idag inte har detta fel så bör det ju vara ok.

Om det är lite halvsvårt att bedömma saken i olika lägen föreslår jag att du mäter i stället. Det bästa vor om du hade ett oscilloscop och en testskiva med sinus. Om det är enkelt att höra kan du givetvis lyssna. Fördelen med att mäta är att du kan göra det var som helst utan att behöva ha resten av lyssningen mellan mätpunkt och dig själv.

Om steget är boven i dramat föreslår jag inlämning och lagning.

Ja dyra förstärkare kan ha detta volympotentiometerproblem. Man märker det oftast inte föräns man ska smyglyssna på kvällen vid lagom sömn och "inte störa"-volym vilket medför att felet kan slinka igenom en massa vanliga tester lätt om man glömmer svaglyssna vid riktigt låga nivåer och verkligen jämföra styrkan mellan kanalerna.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:33:05  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Se till att koppling mellan steg och högtalate verkligen är sjyyst. I princip drar jag åt kablarna i deras banankontakter ordentligt med verktyg och dessutom löder jag sedan. Glapp någonstans till högtalare är inte omöjligt så kolla det ordentligt.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000