Author |
Topic |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2009/03/09 : 10:55:26
|
Som framgår av tråden om den läskigaste skräckisen så verkar det ju finnas ett hyfsat stort intresse för genren så här kommer en ny tråd där vi kan tipsa varandra om filmer i detta magnifika genre. |
/Jonas
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2009/03/09 : 10:59:36
|
Tänkte börja med att rekommendera ett romantiskt thriller-drama vid namn Twilight som hamnar i den här tråden eftersom det handlar om en ung kvinna som blir förälskad i en smått mystisk kille i skolan som visar sig vara inget mindre än en vampyr.
Vampyrerna i den här filmen är dock inte på det sätt som vi lärt känna dessa blodtörstande varelser utan de tål både dagen och direkt solljus men deras betingelser förhindrar dem rent praktiskt sett att vistas i solen. De lever i harmoni bland människor och livnär sig på blodet från djur.
Filmen är baserad på en novell av Stephenie Meyers och det finns även en uppföljare som släpps som film i slutet av året; The Twilight Saga: New Moon
Ser fram emot att se uppföljningen!
IMDb.com |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2009/03/09 11:12:00 |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2009/03/09 : 15:22:53
|
Hehe, ja du har rätt i att det är en typiskt TV-serie-uppställning på den bilden inte för att detta är en TV-serie.
Filmena du nämner är alla helt OK, inga mästerverk eller på något sätt unika i sig men det behöver ju inte heller alltid vara så för att vara underhållande filmer.
Untraceable kan inte klassas som skräck även om Saw skulle göra det, men handlingen påminner ju en del om varandra. |
/Jonas
|
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2009/03/09 : 16:11:53
|
Det jag gillar med texas och hills är att jag känner igen den lite olustiga spännande känslan som jag hade över en del gamla filmer, som en klasskamrats äldre bror hade.Och det var många! En del b-filmer också då. Då på 80talet när man inte var så jättegammal så var det så otroligt häftigt med folk som hade video,och framför allt oklippta sräckfilmer.
Jag tycker att det har varigt för mycke "jag vet..."filmer en period. Allt blir så lika.Men det kommer några riktigt bra i mellanåt,som tur är.
|
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2009/03/09 : 16:16:27
|
Jag gillar de flesta typer av skräckfilmer och oftast beror filmvalet på hur jag känner mig för tillfället.
Men lite favvo-skräckisar kan jag ju räkna upp:
Alien + uppföljarna Hostel, bägge två Saw, alla 5 Madhouse The Grudge Ring Resident Evil + upföljarna Event Horizon
För lite mer ultravåldsskräckfantasterna kan jag rekommendera: Ichi The Killer House Of Thousand Corpses The Devils Rejects Wrong Turn + Wrong Turn 2
Sedan gillar jag skräckkomedier, även de lite äldre från 50 o 60-talet. Peter Lorre, Sidney Greenstreet och Vincent Price tillhör mina favvos i just den genren.
|
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
|
Topic |
|