HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 TORKA, snyft
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/07 :  15:50:00  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

man kanske kunde få nogon sorts fasning i varje platta,
eller som du säger, att kunna ha hål som man fräser, dessa
sätter mans edan träplugg,
undrar om det finns jättestora träpluggar, kanske 4cm breda,
de borde vara svårare att få till så det blir FEL, snett,
större = bättre, KANSKE..

MDF är ändå inte så välldans jättedyrt.
kanske man kan ha en front i nått exotiskt material.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/07 :  16:00:59  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Hehe, jag tänkte även ha filtret i springan där bak, och lägga plexi över den. Många skruvar...

Ja, något trevligt mörkt träslag från fjärran vidder
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/07 :  22:07:26  Show Profile Send celef a Private Message
Coolt!


sound pollution
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/01/08 :  09:32:49  Show Profile Send Revisorn a Private Message
quote:
Originally posted by Tank

Själv funderar jag på att sabotera mina kloner och störa möbelsnickeriets nc med att fräsa/kapa ut lämplig mängd sådana här MDF-profiler:

stapla dessa varannan på höjd, limma med dämplimm, slipa som en galning och låta möbelsnickarn pianolacka i midnattsblått... toppen kommer givetvis också rundas av
Även filtret ska byggas med bättre komponenter enligt 2_5_clone_measurements_v4.pdf.

Tanken är helt enkelt att slänga allt vad kantdiffraktion och stående vågor heter ut genom fönstret. Hoppas jag inte missat något.
Snyggt ska det bli iallafall. Kanske lite lutning på det hela? Och kan någon förklara baffelkompensation för mig, då det blir lite annorlunda på den här lådan än den tråkigt platta på klonerna



Hej Tank

Kul idé, har oxå ett par kloner som jag skulle vilja "förädla". Har sett denna metod för bygge på nätet nånstand - skall kolla efter det.

Baffelkompensation; bas sprids under viss frekvens inte bara framåt utan strålning sker runtom högtalaren i helcirkel. Mellanregister och diskant är däremot betydligt mer riktningskänsliga och sprider bäst framåt i halvcirkel framför högtalaren. Som lyssnare sitter man framför högtalaren (oftast). Då upplever man att högtalaren spelar för mycket mellanregister och diskant i förhållande till basen.

Baffelkompensation tar oftast form av en spole som släpper igenom basfrekvenser samt ett paralellt motstånd som dämpar resterande register. Var kompensationen skall ske är en fråga om hur baffeln ser ut och hur elementen sitter på denna.

Hmm, angående klonen känns basen ganska väl tilltagen, eventuellt kanske man skulle behöva höja delningen något om man vill ha exakt samma ljudbild?

/B
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/01/08 :  11:41:12  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Länken enl ovan - kolla särskilt på det oregelbundna innandömet!

http://www.kaiaudio.com/diy2002/starkbrothers-paragons.html
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000