HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken NAD-kombination + högtalare skall man ha?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2003/01/05 :  19:51:38  Show Profile Send byggarn a Private Message
Vilken kombination av NAD rekomenderar. Köper gärna beggat då budgeten är begränsad (låg budget dvs)

Har tittat på detta:

Försteg: 116 (kom med andra förslag)

Integrerat (ev. används som försteg):
C300, C350, C3020 (kom med förslag)

Slutsteg: 218 THX, C270 (kom med förslag)

Vilka golvhögtalare skall man ha till (Påminner lågbudget)

Har kollat på Proson Conquest 66. Hur är de jämfört med andra i liknande prisklass.

Tack

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/05 :  20:29:38  Show Profile Send joakim a Private Message
Är NAD ett måste?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/05 :  21:15:44  Show Profile Send marens a Private Message
Om du har liten budget köp en integrerad förstärkare. C350 har ju pre out/main in och dessutom ett par extra pre out. Var noga med att kolla så att allting funkar som du förväntar dig (fjärr, hörlursuttag mm, sådant som det sparas in på och normalt inte märks i affären) annars kan man bli grymt besviken även om det inte är direkt fel på apparaten.

Kolla på bättre högtalare än proson till en NAD-förstärkare. Det är pengar i sjön att betala för dåliga högtalare (som man ändå vill uppgradera sen) om man köper en så pass bra förstärkare. Högtalare är svårt att ge råd om men jag tycker du ska skippa de som har karaktärsfullt ljud eller låter konstigt/dåligt på viss musik, du kommer nog att tröttna på dem inom ett år.
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/01/05 :  21:44:19  Show Profile Send trolleri a Private Message
Jag kör med en C300, därtill har jag hört den med ett par proson reality(?) 66, det lät verkligen inte roligt..
Däremot tycker jag att jmlab chorus 707/706 eller chario syntar stativarna passar helt förträffligt med Nad:en.
Men som sagts tidigare, det är banne mig inte lätt att ge råd som passar alla, så prov lyssning är en bra ide..
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2003/01/29 :  22:30:20  Show Profile Send Apinator a Private Message
Hejsan!
Jag har en NAD C370 som jag anser är en mycket bra förstärkare med ett nästan ett överflöd av kraft, till denna har jag ett par B&W DM 604 S3 högtalare till, en mycekt bra kombination, dock så funkar det mycket bra tillsammans med de andra B&W högtalare i DM 600 serien!

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/29 :  22:32:19  Show Profile Send nalle a Private Message
Ungefär vad ligger budgeten på?

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Travis Bickle
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/01/29 :  22:45:37  Show Profile Send Travis Bickle a Private Message
Har en NAD C300 som jag kommer att skaffa ett par B&W DM 601 S3 till :)

There's nothing better than a good cup of black coffee.
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/29 :  22:54:52  Show Profile Send nalle a Private Message
Varför vill du ha golvare? Jag tror att om man skall ha bra budgethögtalare är det lättare att få valuta för pengarna med ett par stativare.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/30 :  00:12:03  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
En billig golvare skulle kunna vara Audio Pro Ego!
Dom REA´s nu ut på Onoff för 1.990:-/par.
Har inte lyssnat så noga på dom, men nog är dom bättre än Proson ?!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/30 :  00:18:59  Show Profile Send divander a Private Message
Eller Audio Pro Black Diamond.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/30 :  00:23:03  Show Profile Send nalle a Private Message
Varför inte bygga själv ProAc-kloner till exempel eller, omdu vill ha billigare, någon av LTS modeller?

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/30 :  00:51:45  Show Profile Send divander a Private Message
När jag tittar på www.hifikit.se så ser jag att den billigaste LTS-byggsatsen kostar ungefär lika mycket som en ProAc-klon.

Klipp från deras sida.
--------------
Priser (inkl. moms)
Element,filter ANP1, t-list och DLS port 2095 /st
Dito LTS-medlem xxx 1855 /st
LTS Lådbyggsats 2104
Pris: 800 /st

Om jag förstår det rätt så är priserna för en högtalare.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/30 :  00:53:16  Show Profile Send divander a Private Message
Men jag vet inte vilken som låter bäst av LTS och ProAc-klon.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/30 :  01:11:50  Show Profile Send marens a Private Message
Beror kanske på vad man är ute efter. LTS högtalaren har ett neutralt och ganska rent ljud, kanske inte superdetaljerat men lyssningsvänligt och balanserat. Proac(/-klonen) har jag inte hört men den har en peak vid 2k och ganska oljämn frekvensgång i övrigt och sånt brukar inte mina öron gilla. Men folk säger ju att de gillar den så något bra måste den väl göra trots (eller tack vare)skavankerna.
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/30 :  01:16:37  Show Profile Send nalle a Private Message
Jag har inte hört mycet negativt om ProAc-klonen nästan bara positivt. Däremot har det varit lite mer delade meningar angåendet LTS. Men om det beror på högtalarna eller att det varit en del meningsskliljaktligheter angående LTS som förening vet jag inte.
Däremot har jag provlyssnat på deras byggsatser på Hifi-kit och blev väl inte nämnvärt imponerad. Men det kan mycket väl bero på att deras lyssningsförhållanden är de bästa så leta hellre upp någon som provat dem i hemmiljö för att få en mer objektiv bild av dem.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/30 :  01:27:30  Show Profile Send divander a Private Message
Lite av problemet med att bygga själv är ju att det är lite svårt att höra hur som låter innan man har byggt dom klara. Vill man gå den säkra vägen (vilket inte betyder att den är tråkigare eller sämre) så kanske man skall köpa en färdig högtalare. Sen är det ju inte alla som har möjlighet eller lust att bygga.

ProAc-clowner (eller hette det kloner) och LTS-burkar är ju sen tre gånger så dyra som Proson Conquest 66 som det första förslaget var på.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/30 :  09:33:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag tycker att LTS-F1 (tvåvägshögtalaren med 8-tumsbas) är ganska dålig. Jag hade själv sådana en tid och tröttnade på dem. De var dock ganska bra för pengarna. Annars tycker jag att LTS nyare "trevägshögtalare" är betydligt bättre än den gamla. Man kan spela starkare med den och det låter renare. Den gamla hade lite "trött" ljud i mellanregistret tycker jag. Den gamla var dock gjord för att även låta bra med dåliga inspelningar, det gjorde den också, men de riktigt goda inspelnigarna lät då inte lika bra. Man kan säga att LTS-F1 har "fylligt ljud som inte låter illa, men saknar den ultimata "renheten"".

Tipset är alltså att undersöka "trevägaren" närmre istället för "tvåvägaren med 8-tumsbas" (jag är väldigt dålig på att komma ihåg vad trevägarens modellbetckning är, den finns dessutom i olika varianter med 1 eller 4 baselement)


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/30 :  12:42:14  Show Profile Send Flint a Private Message
Vilken NAD-kombination + högtalare skall man ha?

Svar: Ingen alls.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/30 :  12:48:19  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

DU
kollar väl på begagnatmarknaden?
där gör man de stora klippen!


quote:
Originally posted by byggarn

Vilken kombination av NAD rekomenderar. Köper gärna beggat då budgeten är begränsad (låg budget dvs)

Har tittat på detta:

Försteg: 116 (kom med andra förslag)

Integrerat (ev. används som försteg):
C300, C350, C3020 (kom med förslag)

Slutsteg: 218 THX, C270 (kom med förslag)

Vilka golvhögtalare skall man ha till (Påminner lågbudget)

Har kollat på Proson Conquest 66. Hur är de jämfört med andra i liknande prisklass.

Tack


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000