HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiovector m3 signature vs mi3 signature
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2009/02/26 :  21:05:23  Show Profile Send s60761 a Private Message
Kan någon vänlig skäl berätta den ljudmässiga skillnad mellan audiovector m3 signature och mi3 signature.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...

Edited by - s60761 on 2009/02/26 22:56:45

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/02/26 :  23:32:16  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Länge sedan jag lyssnade på skillnaden men... något tajtare bas, något bättre mellanregister och lite mer diskant i Mi3 signature om mitt minne är korrekt. Samma grund och samma ljudideal. Inga stora skillnader men förutom mängden diskant (personlig åsikt) så får Mi-varianten anses vara bättre.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2009/02/27 :  08:05:59  Show Profile Send s60761 a Private Message
Ja har nämligen ägt ett par m3 signature och ett par m3 avantgarde. I min smak hade avantgarde alldeles för hög diskant och kändes tröttande. M3 signaturen kändes mycket mer naturligt avvägd.

Då är ja rädd att mi3 signature är förmycket och ger lyssningströtthet. Är på gång att byta ner mig ifrån dynaudio contour s3.4 och dessa modeller är lite intressanta. Dynaudion är förövrigt helt perfekta på alla plan.

Någon som vet hur den nya audiovector s3 super är jämfört mot m3 sign. Och mi3 sign. ?



- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...

Edited by - s60761 on 2009/02/27 08:11:57
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/02/27 :  09:14:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
I min smak hade avantgarde alldeles för hög diskant och kändes tröttande.
Håller med helt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/02/27 :  10:44:45  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Det är mycket stor skillnad i diskanten mellan mi3 signature och dina gamla m3 avantgarde. Den senare är ju väldigt detaljerad men också lite tröttande. Den diskanten har jag bara tyckt lät bra i Mi3 Avantgarde Arrité (har ej hört nya s3 serien tillräckligt för att kunna uttala mig om den).

Jag tror att mi3 signature är betydligt mjukare och trevligare i diskanten och är mer lik m3 sig än m3 avantgarde.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2009/02/27 :  10:54:59  Show Profile Send forken a Private Message
Har själv ett par Mi3 Signature, tycker det är rätt stor skillnad upp från M3 Signature.

Upplever också de tidiga Avantgarde modellerna som jobbig i toppen. Både M3 och Mi3 då. Mi3 Signature har inte detta problem.
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2009/02/27 :  11:16:09  Show Profile Send s60761 a Private Message
Mi3 Signature är alltså inte så spretiga som M3 Avantgarden?

Jag upplevde iallafall M3 Signatur som väldigt mjuka och trevliga men ändå rappa och spelglada. Är rädd för att Mi3 Signature ska vara lite sss-iga i mellan-diskant området. Det är jobbigt att höra på i längden och man blir begränsad till få skivor. Mina nuvarande Dynaudio är guld på all musik.

Hur är Mi3 Super mot M3 Signatur då?

Nya S3 Super är ju ruskigt fina att se på. De är ja också nyfiken på hur de låter jämfört med dessa.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/02/27 :  11:22:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är ju verkligen glädjande ifall de nu fått ordning på diskanten.
quote:
Den senare är ju väldigt detaljerad men också lite tröttande.
Tyder i min värld på att något är väldigt fel. En högupplöst, lågdistorderad och därmed naturlig diskantåtergivning är helt odramatisk och drar aldrig någonsin till sig uppmärksamheten på det sättet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/02/27 11:25:37
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2009/02/27 :  17:11:46  Show Profile Send s60761 a Private Message
Nu är ja inte intresserad av Avantgarden. Har haft den i ett år och gillade inte dess diskant/mellanregistret.

Utan frågan är hur Audiovector M3 Signature, Mi3 Signature och S3 Super är?

Kan eventuellt också vara intressant att veta hur Mi3 Super låter med.


P.S. De högtalare ja kan referera till är M3 Signature, M3 Avantgarde och Dynaudio Contour S3.4 och 1.8 mkii.



- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2009/02/27 :  22:17:30  Show Profile Send matta a Private Message
...bytte själv från m3 sign till ProAc... lyssningströtthet och sss-problem blev som bortblåst, nu är det bara musik...

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2009/02/27 :  23:11:43  Show Profile Send s60761 a Private Message
M3 sign gav mig absolut inte lyssningströtthet, men däremot avantgarden.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2009/02/28 :  08:21:09  Show Profile Send s60761 a Private Message
Frågan är hur Audiovector Mi3 Signature och S3 Super är ljudmässigt emot M3 Signature?

Kan eventuellt också vara intressant att veta hur Mi3 Super låter med.

P.S. De högtalare ja kan referera till är M3 Signature, M3 Avantgarde och Dynaudio Contour S3.4 och 1.8 mkii.


- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2009/02/28 :  11:05:40  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Dom nya modellerna är klara uppgraderingar även om man står kvar i samma nivå mot tidigare serie. Diskanten som använda i Avantgarde var nåt man gillade eller inte tidigare. Tycker att den blivit mycket bättre men har all förståelse för dom som tycker den är för mycket.

Mi3 signature är mycket mjuka i det anseende och även där förbättrats mot tidigare modell. Det är också stor skillnad mellan typen av diskant på Signature och Avantgarde.

I de alternativ du nämner så skull jag välja Mi3 Signature före S3 Super helt klart. Dock har S3-modellen möjlighet att uppgraderas i efterhand till Signature.

Kanske vänta ett tag, spara och leta efter ett tillfälle med ett par S3 signature istället?

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2009/02/28 :  11:18:25  Show Profile Send s60761 a Private Message
Tack för informationen Tober!

Kan du specificera mer varför Mi3 Signature är att föredra framför S3 Super? På vilket sätt har Mi3 Signature blivit bättre än M3 Signature?

Är lite rädd att Mi3 blivit ljusare än M3an.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2009/02/28 :  13:59:32  Show Profile Send rambler a Private Message
Skulle nog vilja säga att nya s-modellen slår alla m-modeller rejält på fingrarna.
I ditt fall skulle jag inte tveka att köra på s3 super.
Har jämfört mi1 avantgarde mot s1 avantgarde det är två skillda högtalare, diskaten är mjuk nu i jämförelse med den gamla serien.
Tycker till och med att stativaren spelar bättre en golvmodellen
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2009/03/02 :  11:40:09  Show Profile Send s60761 a Private Message
Är det samma mellanreg/basar på mi3 som på m3? Och har diskanterna ändrats mycket med uppgraderingen från m3 sign till mi3 sign?

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2009/03/02 :  16:03:53  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Skulle nog vilja säga att nya s-modellen slår alla m-modeller rejält på fingrarna.


Håller med om att S serien är bra fast tycker inte skillnaden är fullt så stor. Jämnför man Mi3 Signature mot S3 Signature så skulle jag kört på S3orna fast tycker inte S3 Super alls är i samma klass som Mi3 Signature.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2009/03/02 :  21:21:34  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Och jag som tycker att Dynaudio gör jobbiga diskanter på audience-serien, audience 72SE och contour 3.4. Har 1.3se och de är väldigt lena där uppe, nästan så jag undrar om det kanske är lite dålig kvalitet på mina exemplar och att jag tappar massa detaljer där? Har tom betongrum med skinnsoffa, knappt något på väggarna och bra eko med smacktest utan att det blir jobbigt. Blev väldigt nedstämd när jag hörde 72SE, trodde de skulle vara ett bra alternativ att byta mina 1.3or mot med bättre basstöd men tyckte det var bra jobbig diskant, demade av Tonkraft på mässa iofs, men tycker de varit jobbiga när de demats hos Reference audio också.

Ber om ursäkt för OT, det här har ju egentligen inte något med tråden att göra.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2009/03/02 21:22:14
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2009/03/02 :  21:30:46  Show Profile Send s60761 a Private Message
quote:
Och jag som tycker att Dynaudio gör jobbiga diskanter på audience-serien, audience 72SE och contour 3.4.


Dynaudio 72se har ja inte hört, men har haft Contour s3.4 ett par år och de har inga vassheter eller jobbig diskant. s3.4 tycker ja är väldigt lik 1.3se i diskanten. Din upplevelse av dessa kan bero på kringutrustning och akustik. Skulle helt klart råda dig till ett hemlån av 72se och köra på din anläggning i din miljö innan du ratar dem.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2009/03/02 :  21:35:25  Show Profile Send s60761 a Private Message
Är lite i nedgraderings tankar. Så jag funderar på att sälja de bästa högtalarna ja haft.

Audiovector S3 super blir antagligen ingen ekonomisk vinst, men det är intressant att höra vad folk tycker om dem.

Just nu lutar det åt Audiovector M3 Signature eller kanske Mi3 Signature, men är lite rädd att de ljusat till Mi3 sign mot M3 sign.

Är det samma mellanreg/basar på mi3 som på m3? Och har diskanterna ändrats mycket med uppgraderingen från m3 sign till mi3 sign?

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/03/02 :  22:02:26  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Nej, även basarna fick en liten uppgradering - alltså inte helt andra basar utan verkar vara en utveckling av de som satt i M3 sig. Märktes mest i form av lite tajtare bas och något bättre mellanregister (i senare fallet tillsammans med modifierat delningsfilter).
Jag ville inte skrämma dig för Mi3 diskanterna tidigare - även om jag upplevde dem som något ljusare än M3:ans diskant så var det inte jättestor skillnad och mjukheten från M3:orna fanns kvar. Inte alls avantgarde-jobbigt. Gillade du M3 sig så var inte rädd för Mi3 sig. De är samma andas barn.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2009/03/02 22:04:40
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/03/03 :  09:49:56  Show Profile Send -AG- a Private Message
Nu vet jag inte ålder på dina s3.4, men jag tror inte att blir det blir så väldigt mycket pengar över efter ett nedbyte till Mi3 Signature, säg 5-7 tusen. Om du nu tycker att s3.4 är det bästa du haft, så skulle jag om jag var dig sitta lugnt med högtalarna.
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2009/03/03 :  22:59:55  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Har själv Mi3 Super, men har inte vågat jämföra mot Mi3 Sig dock är skillnaden mot M3 basic som jag uppgraderade från riktigt rejäl.


M3 sign o Mi3 sign kan man väl få beggade för mellan 8000-13000, säljs ju några på hifimagasinet.

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2009/03/05 :  19:56:23  Show Profile Send s60761 a Private Message
Har märkt att dynaudio håller värdet mycket bättre än audiovector. Har redan fått bud över 20000 kr.

Speciellt med tanke på att contour s3.4 fortfarande är modell i serie och mi3 är lagt i malpåse. Dynaudions serier håller länge.

Billigaste ja någonsin sett ett par dynaudio contour s3.4 gå för är 22000 kr. Vet inte vad era kommentarer ska hjälpa mig i frågan om vilka som är bäst av ovanstående audiovector högtalare. Är eran önskan att ja ska ge bort högtalarna.

Så sluta med skitsnacket och håll er till topic!


- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...

Edited by - s60761 on 2009/03/05 19:58:02
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2009/03/06 :  00:05:34  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Vet inte vad era kommentarer ska hjälpa mig i frågan om vilka som är bäst av ovanstående audiovector högtalare. Är eran önskan att ja ska ge bort högtalarna.


Tycker det finns rätt mycket vettig information i tråden. I mina ögon så är det Signature modellerna som är de mest prisvärda i Audiovectors sortiment. Varje ny serie har varit ett relativt stort lyft. Skulle själv tittat på Mi3 Sig, S3 Super eller S3 Sig. Alla tre högtalarna är riktigt bra och låter Audiovector utan någon jobbig diskant och om man tittar på byggkvalite så tycker jag de matchar dina S3.4.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2009/03/09 :  10:25:58  Show Profile Send pewe a Private Message
Mi3 Signature är en väldigt trevlig högtalare. Den har jag lyssnat mycket på och har aldrig upplevt att det direkt fattas något. Tycker den är betydligt bättre än M3 Signature.

MEN...S3 Super är i mitt tycke en bättre högtalare än Mi3 Signaturen. Den har en subjektivt tyngre bas, kanske inte djupare, men återger bas med mer tyngd samt att diskanten dämpats något. Och framförallt så spelar den med mycket mer holografi, 3D och ger ett riktigt bra perspektiv på inspelningen. Den skillnaden tycker jag är guld värd jämfört med tidigare Audiovectormodeller.

S3-serien är bra och frågan är om inte Supern ger mest valuta för pengarna.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000