HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Har du rest i S Utah/Arizona/Colorado?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/25 :  19:48:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vi planerar för sommarens stora event - en USA-resa. Vi har bestämt oss för att bila från Chicago upp till Yellowstone NP (mycket majsfält lär det bli ....) och sedan sippra ner genom Utah och besöka nationalparkerna i södra delen (Bryce Canyon, Canyonland ...) samt ta oss till Grand Canyon North Rim. Jag vill vidare ner i Arizona och skulle vilja uppleva lite av Navajolandet (Canyon de Chelly, Tuba City) (ev ner till Flagstaff/Tuscon/Phoenix) och tillbaka upp genom södra Utah och vidare in i Colorado för att köra över Klippiga Bergen ganska lång söderut (i Colorado).

Frågor: har någon varit i dessa trakter och kan direkt ge fler tips, förslag om lämpliga färdvägar och/eller annan nyttig information?

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/26 :  08:58:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Sitter ni hemma året runt och flätar signalkablar och virkar Wibb-Ätar-möss??? Ingen som är ute och reser alls??????
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2009/02/26 :  09:25:04  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Har inte varit i de områdena men generellt när det gäller långfärder i USA så rekommenderar jag en GPS. Skyltningen längs mindre vägar är oftast under all kritik. Vatten och snacks och reservdunk om ni ska ut i de riktiga obygderna. Se inte Den sista färden (Deliverance) innan ni åker. ;-)

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

templar
Member

89 Posts

Posted - 2009/02/26 :  09:33:57  Show Profile Send templar a Private Message
Jag var i Tucson i fem veckor för drygt femton år sedan (i slutet av maj till mitten av juli) och det bästa tipset om ni skall resa dit på sommaren är väl att dricka mycket vatten eftersom det inte var under 40 grader varmt en enda dag då jag var där, men det tipset är i och för sig rätt självklart. När det gäller sevärdheter i Tucson så är det nog natur och i synnerhet kaktusar som gäller, eftersom de är rätt vanliga, man hamnar helt enkelt i en westernfilm när man är där. Gillar man berg så ligger Mount Lemmon med sina 2791 m.ö.h. bara några mil från stan. I övrigt så finns det vanliga utbudet av museum och sport.

Tyvärr inte så många tips, men som sagt, gillar man kaktusar så är man hemma!

La chispa adecuada

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/26 :  10:32:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vatten är en nödvändighet. Vi hade med oss 12 liter vatten när vi var i Death Valley i somras och vi hade hälften med oss tillbaka till Vegas. Och då hade vi nog som mest inte gått längre än 50 meter från bilen (i 47 graders hetta).
Vi fick också låna en GPS av dottern och den var speciellt bra i storstäder. Vår stora bilkarta från Rand&McNally var en höjdare när vi var ute på landsbygden.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/02/26 :  15:29:08  Show Profile Send jonasz a Private Message
Jag har bott ett år i Phoenix (2007) och jag rekommenderar er att (förutom Grand Canyon förståss) besöka Sedona som är en oerhört vackert belägen liten stad 2-3 timmar norr om Phoenix. Vidare tycker jag inte Phoenix som stad är så mycket att hänga i julgranen men omgivningarna är vackra. Finns många vandringsleder om ni är lagda åt det hållet men se upp för skallerormar, havelinas och skorpioner! En bit söderut finns Tombstone som ser ut precis som man föreställer sig en gammal westernstad med salooner osv. Väldigt turistinriktad men väl värd ett besök. Bisbee är en pittoresk gammal gruvstad i den södre delan av Arizona, charmigt ställe. Kartchner Caverns är ett (levande) grottsystem som man faktiskt får besöka, mycket intressant, rekommenderas. http://azstateparks.com/Parks/KACA/index.html

Sommaren är kanske inte den bästa tiden för Arizonabesök då de flesta evenemang sker på höst, vinter och vår pga hettan under sommaren. Vi hade en medeltemperatur på 40-45 grader i skuggan under sommaren och då är man inte ute och aktiverar sig särskilt länge i stöten...


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/26 :  15:37:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Tack Jonasz. Tuscon ligger ganska långt ner medan det är kanske lättare att nå Phoenix.
Det är lätt att titta på en bilkarta och tycka att det är en baggis att köra hit och dit, men plötsligt sitter man 4-5 timmar i bilen och bara kör och man verkar aldrig komma fram.

Tyvärr har vi bara ledigt på sommaren, och som nämnt har vi en isväska fylld med vatten samt keps (och numera) solglasögon. Värsta strapatsen var den 500 meter långa promenaden till Coloradoflodens Horshoe Bend, och drabbades av värmeslag på väg tillbaka till bilen, trots att vi hinkade i oss vatten hela tiden.

Annars står Bryce Canyon högt på listan.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/02/26 :  21:18:56  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
I november -98 åkte jag på en "road trip" med en kompis som flyttade från Detroit till San Francisco genom en del av de aktuella områdena.

Minns att vi låg en natt i en liten håla som hette Moab, lite västernstad. Servitrisen där vi åt hette Love och min kompis fråga om hennes föräldrar var hippies, de va de! Hon hade inte fyllt 21 så hon fick inte servera oss öl i Mormon-staten, det kom en äldre servitris ut och gjorde.

Gjorde ett kortare besök i en park som hette som jag tror hette Zion. Besökte även Arches som var mycket imponerande, särskilt då upp runt Delicate Arch. Minns att jag fick köra, för min kompis hade lite röka som skulle förhöja upplevelsen....

Sen låg vi en natt på ett motell i vid Bryce Canyon. Kollade solnedgången vid en "Sunset point" och soluppgången vid en "Sunrise point". Otroligt vackert!
Minst lika roligt var att titta på alla (amatör-) fotografer med 6x6-kameror och alla de rätta grejerna, inklusive knäskydd på ena knät, som skulle ta fina bilder.
När vi åkte i november var det rätt billigt att bo på motell etc, är nog annat på sommaren.

Åkte igenom Arizona också och det var ju roligt att ha sett. Vi hade lite för bråttom så det blev rätt korta stopp. Blev ett snabbstopp vid Grand Canyon, en kort natt i Vegas och en tur förbi Hoover-dammen innan vi drog upp till Oakland. Skulle gärna åka dit och ha lite mer tid. Har du sett Virtual Parks?

Om ni är där i månadsskiftet augusti-september så missa inte Burning Man lite längre norr ut! Jag har inte varit där, men min kompis har varit där många gånger. Jag ska dit någon gång!

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/26 :  21:42:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vi siktar just på de ställen du nämner.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/02/27 :  15:32:55  Show Profile Send jonasz a Private Message
Frugan tipsade om Painted Desert: http://www.arizona-leisure.com/painted-desert.html

Petrified Forest: http://www.nps.gov/pefo/

Whitewater Rafting Colorado: http://www.lostpaddlerafting.com/

Pagosa Hot Springs: http://www.pagosahotsprings.com/

Min favorit, Pima Air & Space Museum i Tucson. Förutom själva museet har de "The Boneyard" som är tusentals plan uppställda för förvaring/skrotning. http://www.pimaair.org/

Monument Valley

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2009/02/27 15:37:10
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/02/27 :  15:38:54  Show Profile Send jonasz a Private Message
Den här sidan har du kanske redan sett? http://www.travelwest.net

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/27 :  16:07:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Icke sett.

Vi ska utforska Canyon de Chelly här gången. Vi hade en övernattning i Chinle och han bara köra fram till kanjonen och ta en hastig titt. Vi måste ju köra in i Monument Valley ordentligt också.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/02/27 :  17:24:10  Show Profile Send jonasz a Private Message
Sydvästra USA är fantastiskt vackert, när jag blir ekonomiskt oberoende ska jag flytta tillbaka dit!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/28 :  13:30:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Visst i hästa*****, jag har ju bilder från förra sommarens eskapader:
www.pastisch.se/USA2008/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000