HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativhögtalare, uppgradera från Quad 12L
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/02/21 :  18:03:49  Show Profile Send JonasY a Private Message
Hej,

Äger idag ett par Quad 12l som jag trivs väldigt bra med. Särskilt mellanregistret och deras förmåga att måla upp en trovärdig ljudbild gillar jag. Däremot tycker jag de saknar en del djup (visst, de är stativhögtalare men det skall gå att få mer bas än så här) och så är väl diskanten kanske inte världens mest högupplösta.

Därför funderar jag på att ta ett steg uppåt, och eftersom jag är student är det främst begagnade burkar jag kikar på. Hade tänkt mig att lägga runt 8-10 tkr men det är inget som är hugget i sten ... hittar jag nått som jag verkligen gillar men kostar mer kanske jag väljer att spara lite längre istället.

Har dels kikat på "klassiker" i klassen som Audiovector M1, Revel M20, B&W, etc men också lite mer udda fåglar som XTZ 99.26 som fått väldigt bra kritik och sen går det väl inte att bortse från Ino Audio Pip (har dock väldigt svårt att placera dem nära bakväggen). Har inte lyssnat på någon av dessa ännu, men planen är att scanna av marknaden på stativare med nypris 10-30 tkr. Jag är dock medveten om att pris och kvalitet inte alltid korrelerar

Skulle gärna vilja ha lite tips dels på andra högtalare som kan vara aktuella, men också allmänna tips på vad man bör tänka på när man uppgraderar. Har nämligen aldrig gjort det förut, är som sagt inte ute efter ett annorlunda ljud utan det skall vara en rejäl förbättring helt enkelt.