HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativhögtalare, uppgradera från Quad 12L
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/02/21 :  18:03:49  Show Profile Send JonasY a Private Message
Hej,

Äger idag ett par Quad 12l som jag trivs väldigt bra med. Särskilt mellanregistret och deras förmåga att måla upp en trovärdig ljudbild gillar jag. Däremot tycker jag de saknar en del djup (visst, de är stativhögtalare men det skall gå att få mer bas än så här) och så är väl diskanten kanske inte världens mest högupplösta.

Därför funderar jag på att ta ett steg uppåt, och eftersom jag är student är det främst begagnade burkar jag kikar på. Hade tänkt mig att lägga runt 8-10 tkr men det är inget som är hugget i sten ... hittar jag nått som jag verkligen gillar men kostar mer kanske jag väljer att spara lite längre istället.

Har dels kikat på "klassiker" i klassen som Audiovector M1, Revel M20, B&W, etc men också lite mer udda fåglar som XTZ 99.26 som fått väldigt bra kritik och sen går det väl inte att bortse från Ino Audio Pip (har dock väldigt svårt att placera dem nära bakväggen). Har inte lyssnat på någon av dessa ännu, men planen är att scanna av marknaden på stativare med nypris 10-30 tkr. Jag är dock medveten om att pris och kvalitet inte alltid korrelerar

Skulle gärna vilja ha lite tips dels på andra högtalare som kan vara aktuella, men också allmänna tips på vad man bör tänka på när man uppgraderar. Har nämligen aldrig gjort det förut, är som sagt inte ute efter ett annorlunda ljud utan det skall vara en rejäl förbättring helt enkelt.

Förutsättningar: Använder ett rörförsteg och sedan ett klass d slutsteg (eAR 202). Jag misstänker att detta spelar relativt neutralt, men åt det varmare hållet snarare än tvärtom. Rummet är ett litet studentrum på 21 m^2 med gipsväggar vilka förmodligen äter en del bas, och lyssningspositionen är bara ca 2 meter från högtalarna. De kommer stå ca 1.5 meter ifrån varandra.

mvh
Jonas

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2009/02/21 18:07:00

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/02/21 :  18:33:58  Show Profile Send Smackman a Private Message
Du nämde några bra , de du ev missa kan va Elac eller ProAc ..


Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/02/21 :  18:54:47  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Totem arro är bra.

Intelligent Sound IS dubbel sexa rekommenderar jag att du lyssnar på.


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2009/02/21 :  19:30:57  Show Profile Send FBK a Private Message
Du räknade upp ett riktigt bra alternativ i form av Revel M20, prisvärda på beg marknaden och de är ett bra steg upp ifrån dina nuvarande Quad.Quaden är mer runda i karaktären allmänt och Revel modellen är mer åt det neutrala, högupplöst och med pondus i basen.
XTZ 99.26 kan också var något men dem har jag personligen inte lyssnat på.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/02/21 :  19:53:49  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har Revel M20 som är mkt bra, men de kräver rätt kraftiga/kvalitativa kringgrejer. Låter trist med klen elektronik och signalkälla. Har ingen erfarenhet av dina grejer, vad lämnar ditt slutsteg för effekt i 8/4/2 ohm? Signalkälla?

Edited by - Snutten on 2009/02/21 19:54:12
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/02/21 :  20:21:07  Show Profile Send Levator a Private Message
Hej
Tänk på att klass D slutseg är lite känsliga beroende på belastning, dom kan faktiskt ändra karaktär beroende på hur högtalaren lastar ner slutsteget.(vet inte varför, men har hört det hända)
Pröva med något annat slutsteg eller låna ett par andra stativare och se vad som händer.
Har hört Ear202 med ett par gigantiska golvare med 2st 10 tummare, och dom gav en torr fin bas med dom, har även hört dom med några QLN Studio (tror jag dom hette) gamla 80tals stativare, fortfarande en jättefin bas.
Lyssna gärna på den minsta Elac med jet diskanten, min favorit just nu! ligger på strax under 10 000:- kanske funkar med ditt slutsteg
Mvh Johan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000