HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativhögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

wiped
Member

64 Posts

Posted - 2009/02/17 :  13:49:09  Show Profile Send wiped a Private Message
Jag har just nu ett par Monitor Audio GS20.
Gillar ljudet men tycker nästan det är för mycket bas och vill har mer luft och detaljer. Dock skiljer rummet som ajg har nu mot det jag sklal flytta till, mer än dubbelt så stort det nya.

Skall flytta och funderar på ett par nya högtalare.
Dessa kommer spela i ett avlångt vardsgsrum/kök och tyvärr så blir det mot att dom måste spela motlångsidan, dvs 3,7m och längd 11 meter...

Anyway, jag har tittat en del på Monitor Audios Platinum PL-100 efterssom jag börjat sikta in mig på stativare, även om jag är liite orolig att det skall vara för lite bas.. Men jag är som sagt mer för en fast snabb bas än att det skall gunga...

Jag har även B&W 805:orna på listan och
Audiovector S1 Advantgarde.

Jag skall ut och provlyssnam, men vill gärna ha lite synpunkter från er med erfarenhet av dessa och även andra stativare i 25-40000 spannet..

Någon som har lyssnat på Pl-100, verkar omöjligt att få dom demade här i stockholm. Efterssom jag gillar MA "sounded" så känns dessa väldigt intressanta efter att ha läst lite recensioner.

Några andra som man bör ha med på sin lista?

Och bör man kanske satsa på en golvmodell med tanke på rummet som är 40kvm?

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/02/17 :  15:40:15  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag skulle nog vänta med att byta ut något tills jag lyssnat in mig i det nya rummet.

Packa upp allt och lyssna ett par veckor tills du får känsla för hur nya rummet beter sig. Är du fortfarande inte nöjd kan du börja låna hem grejer och prova.

Tycker du ska titta på Dali Mentor-serien också! Väldigt luftig och detaljerad diskant i dem.

Saknas det bas finns det alltid subbar att köpa till. Gjort på rätt sätt och med lite tålamod med placering kan det t.o.m. bli bättre ljud än att köra med golvare...

Annars finns det ju golvare i samma serier som du är intresserad av.

Lycka till!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2009/02/18 :  22:46:12  Show Profile Send Peter J a Private Message
Jag rekomenderar starkt att lyssna på ett par Totem för ca32000kr. Grymt bra och smidiga stativare. Kommer ej ihåg modell namnet. Men jag tror de heter Model 1 Signature..
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2009/02/18 :  22:56:16  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Vad drivs högtalarna med?


Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/02/18 :  23:59:32  Show Profile Send huzze a Private Message
Vänta till nya rummet.

Har du mkt effekt kan Totem Mani2 fungera bra, Model 1 Signature är nog för liten för 40m2. Titta även på golvaren Forest.

Som begagnattips, Sonus Faber Extrema, men då MÅSTE det finnas effekt.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/02/19 :  07:01:17  Show Profile Send Smackman a Private Message
Vänta med rummet

Sedan kanske du kan spara en hel del Pengar genom att kika på Xtz 99.26

Dom är väldigt bra och testades mot tex B&W 805 och slog dessa .

quote:
" B&W 805s är ingen dålig högtalare. Men XTZ 99.26 är förvånansvärt nog bättre i återgivning av både diskant och bas, trots att den kostar mindre än en tredjedel av B&W 805s. XTZ är även en bättre allroundhögtalare än KEF XQ20. Denna svenska högtalare är inget mindre än en sensation och ger klart mest hifi för pengarna. "


http://www.xtz.se/pressrum.php?sida=7

Diskanten i xtz är likadan som den som sitter i Monitor Audios Platinum PL-100

Jag har mina xtz i 50kvm .. no problemo .


Mvh



Edited by - Smackman on 2009/02/19 14:04:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000