HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Transparent Cables
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2009/02/11 :  14:56:30  Show Profile Send U1 a Private Message
HiFi Consult: Kan man höra skillnad på en säkring i proppskåpet så kanske man kan höra detta

Men visst har du rätt i sak,en kabel borde inte kunna påverka så mycket att det ger "svullobas".

Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2009/02/11 :  16:13:15  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Jag använder mina till att knyta ihop en säck gammla kläder.
Det duger dom gott till, och det funkar ju dessutom över förväntan.
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2009/02/12 :  06:40:00  Show Profile Send Peter J a Private Message
Hejsan allihopa!
Eftersom frågeställningen berör några av produkterna jag har i min ägo så tänkte jag ge min syn på det hela utifrån min tester med lite olika kablar o tillbehör!

Min utrustning är:
Krell SACD Standard Mk2
Krell KAV-400xi
Naimaudio Allae högtalare
Chord Signature högtalar kablar
Transparent MusicLinkSuper signal kabel(obalanserad för tillfället)
Transparent Powerlink Reference till förstärkare.
Krells standard lakritssnöre strömkabel till cdspelaren.
Nordost Titan pulsarpoints under både cd och förstärkare.

Visst Krells förstärkare kan låta tunn/basfattig om fasen är fel in i systemet. Om man har ganska basfattiga högtalare.

Mina högtalare är inte direkt basrika men ändå finns det gott om dynamik, spelglädje. Jag kan få systemet att spela mer bas genom att placera högtalarna närmare väggen men då försvinner en del av de övre basområdet och det nedre mellanregistret blir något dovare. Det handlar som alltid om kompromisser samt vilka delar som är viktiga för ägaren! Det viktiga är att prova sig fram och se var man hittar den bästa kompromissen, det är extremt få förunnade att kunna ha en kompromisslös uppställning.

Jag har testat en massa olika kablar och strömrenare i mitt system de senaste åren men det senaste halvåret så har jag hittat det som passar min smak och anläggning bäst och det är just Transparent. Produkter som jag har testat är bla. Nordost Valkyria högtalarkabel, Shiva o Vishnu strömkabel samt Thor och Isotek strömrenare. Chord Signature rca, Chord Indigo Rca samt Anthem i både Rca o Xlr samt deras strömkabel. Supra Sword, Xindak, Sterowox, Furutec. Även AudioResarch cd3, naim elektronik osv.

Det man kan sammanfatta allt detta med är att Krells produkter är lätta att påverka i olika ljudmässiga riktningar. Vilken som är bäst är en smaksak men att kalla Transparent för tunna basfattiga eller att förkasta Krell bara för att man i just det systemet inte passade lyssnarens smak känns väldigt magstarkt. Sedan är det min åsikt att man skall satsa på en bra signalkabel och en eller flera bra strömkablar som första steg och sedan kika över hur dyr nivå man är villig att gå till på högtalarkablar.
Jag har lyssnat lite grand på AP Tempo och dom är inte heller så speciellt basrika, åtminstone inte i de uppställningar jag hade äran att lyssna på dem. Så placering och kontroll av fasen in i förstärkaren och cdspelaren är en bra utgångs punkt tycker jag.

Jag har då hittat de system som jag känner mig tillfreds med för en relativt lång tid framöver, visst jag skulle vilja ha ett par Wilson burkar och lite mera Transparent prylar. Men en sak i taget som den vise brukar säga! ;)

Edited by - Peter J on 2009/02/12 06:51:34
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2009/02/12 :  09:22:13  Show Profile Send U1 a Private Message
Detta inlägg är inte till för att skapa debatt på något sätt utan bara en ren undran.

Peter J:
quote:
Sedan är det min åsikt att man skall satsa på en bra signalkabel och en eller flera bra strömkablar som första steg och sedan kika över hur dyr nivå man är villig att gå till på högtalarkablar.



Så du tycker att ström- och signalkablar gör mer än högtalarkablarna?

Är det fler som tycker så?

Själv tycker jag först högtalarkablar sen signal och sist med marginal strömkablar.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2009/02/12 :  10:24:26  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Peter J, tack för dina synpunkter. Verkar som jag väntar ett jobbigt veckoslut med flyttningar och omplaceringar av högtalarna....
Antar att din Krell SACD Standard Mk2 är gräden på moset.
Fin anläggning du har och du måste väl känna dig tillfreds efter att lyckats snickra ihop dessa härliga komponenterna

Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2009/02/12 :  11:29:47  Show Profile Send matta a Private Message
Hej, jag körde tidigare med Kav400 och AP Scorpio ihopsnörat med transparent plus kabel. Efter riktigt mycket arbete med placering av högtalarna fick jag det att låta kanonbra över hela registret!

...sen att det i mina öron inte lät så musikaliskt som jag önskade är en annan historia...

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)

Edited by - matta on 2009/02/12 11:31:15
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2009/02/12 :  12:00:40  Show Profile Send bibi50 a Private Message
...sen att det i mina öron inte lät så musikaliskt som jag önskade är en annan historia


Vad är det som inte stämde ????
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2009/02/12 :  12:57:37  Show Profile Send matta a Private Message
Det är kanon bra grejer absolut, men i mina öron lät det mer hifi än musik... om du förstår vad jag menar...

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/02/12 :  14:20:18  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Själv tycker jag först högtalarkablar sen signal och sist med marginal strömkablar.

Ja det uppfattningen delar jag helt klart.MvhKristofer
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/02/12 :  15:40:06  Show Profile Send llerk a Private Message
quote:
Själv tycker jag först högtalarkablar sen signal och sist med marginal strömkablar.
Jag är av helt annan åsikt . Jag anser att den första linan (allså signalkabeln) är prio nr:1. Blir det fel där är hela linan fel. Så åter igen, satsa på en BRA signalkabel först, därefter högtalarkabel . Mycket handlar om hur mycket man är beredd att betala. Ska det bli RIKTIGT bra så kostar det RIKTIGT mycket också .

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2009/02/12 :  16:36:57  Show Profile Send Peter J a Private Message
Bibi50
Inte jobbigt! Spännade!!

Edited by - Peter J on 2009/02/12 16:38:36
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2009/02/12 :  16:43:51  Show Profile Send Peter J a Private Message
JO, det tycker jag!
Men det jag tycker eller det du tycker U1 tror jag inte man skall se som en absolut sanning! Utan det beror på hur väl man har lyckas fått anläggningen att fungera tillsammans med rummet. Det är i en symbios om ni förstår hur jag menar.
Flytta på någonting? Ändra placering på en tavla, flytta en bokhylla lite grand kan förändra ljudkaraktären mer än man tror.
Man måste inte använda en massa dyra akustik produkter, vanliga möbler fungerar bra också.

Ju mer effektiva akkustik hjälpmedel man har dessa bättre resultat kan man få men man kan även ställa till väldigt lätt då också!

Mvh
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/02/13 :  18:42:41  Show Profile Send linnar a Private Message
"Ska det bli RIKTIGT bra så kostar det RIKTIGT mycket också"

Hur ser filosofin ut bakom detta påstående?

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/02/13 :  19:05:30  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jag är av helt annan åsikt . Jag anser att den första linan (allså signalkabeln) är prio nr:1. Blir det fel där är hela linan fel. Så åter igen, satsa på en BRA signalkabel först, därefter högtalarkabel . Mycket handlar om hur mycket man är beredd att betala. Ska det bli RIKTIGT bra så kostar det RIKTIGT mycket också .
Det håller jag inte med om, varje länk är lika viktig för det slutliga resultatet, ingenting är bättre än den svagaste länken var den än sitter, dyrt är heller inte per automatik bra.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2009/02/13 19:09:33
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/02/14 :  15:43:52  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Mycket handlar om hur mycket man är beredd att betala. Ska det bli RIKTIGT bra så kostar det RIKTIGT mycket också.

Det behöver det ju inte göra men dock blir det ju gärna så åtminstone inom "Transparentfamiljen"

Därav anledningen till att jag inte ens funderar på att låna hem kablage över de Ultra som jag har både som signalkablar och högtalarkablar.

Får bli en nya musikresa till Sydstaterna igen istället så att man får friskat upp sina musikupplevelser.

Men jag vidhåller att jag anser behovet av särskild nätkabel som litet.
MvhKristofer
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/02/15 :  11:02:18  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
Därav anledningen till att jag inte ens funderar på att låna hem kablage över de Ultra som jag har både som signalkablar och högtalarkablar.



Skulle kunna vara jag som skrev det där...sitter med exakt likadana kablar och vågar inte heller låna hem dyrare...

Artphotography
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/02/15 :  12:15:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nej risken är ju stor för att man skulle göra "ett stort hål i plånboken" pga att man "bara lånat hem på prov".

För när man som jag uppfattar att även du gjort Dan går från Transparent Musicwave Super till Transparent Musicwave Ultra och hör skillnaden mellan dem så är det ändå intressant hur nästa på stegen kan tänkas låta. Men som sagt det får kvarstå som en fråga för min del. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2009/02/15 12:30:43
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/02/15 :  14:26:58  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Vad gäller hur stor skillnaden blir mellan nätkablar vs. signal och högtalarkablar så gjorde en Transparent Super noll skillnad mot standardkabeln i min anläggning medan en Synergistic A/C Master gjorde en större skillnad, till det bättre (vilket inte alltid är självklart), än vad jag hört när jag jämfört högtalarkablar. I en annan anläggning kanske det inte alls blir samma resultat

Edited by - Sceptic on 2009/02/15 22:08:05
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/02/15 :  15:34:25  Show Profile Send Smackman a Private Message
För mig har alltid uppgradering av högtalarkablarna gjort absolut störst förbättring , så enligt mig är det där man bör satsa lite extra ..
Mvh


Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/02/16 :  11:46:37  Show Profile Send llerk a Private Message
quote:
Hur ser filosofin ut bakom detta påstående?

Är det inte så att man får vad man betalar för? Inte sagt att det dyraste är det bästa. Men med rätt förutsättningar i kedjan så brukar prislappen öka. Jag har själv Nordost(TYR). Jag har provat Valhalla som låter betydligt bättre,men som också kostar betydligt mer. Rätt produkter i rätt system.

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/02/16 :  11:49:44  Show Profile Send llerk a Private Message
quote:
Det håller jag inte med om, varje länk är lika viktig för det slutliga resultatet, ingenting är bättre än den svagaste länken var den än sitter, dyrt är heller inte per automatik bra.
Jag menade om man fick välja mellan signal/högtalare/nätkabel,så är jag av den uppfattningen att signalkabeln ger mest...

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2009/02/16 :  15:10:44  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag måste också jag i egenskap av att vara ägare till flera av produkterna som nämns i tråden göra ett litet inlägg.
Jo ang kablar så har även jag provat/ägt en uppsjö av märken och modeller innan jag fastnatt för just Nordost, jag kör även jag med Krell KAV 400xi(Förstår inte vissa påståenden ang den). En sak ang kablar är att man enl mig bör ha samma märke på både signal och högtalarsidan, helst även ström, om man nu tycker det gör någon skillnad. Då kan man vara säker på vad man hör och vilken karraktär ett särskillt märke har, annars kan det leda till mer eller mindre lyckade synnergieffekter och det är omöjligt att med säkerhet avgöra exakt vad det är som ger en viss effekt. Rimligtvis bör man enl mig försöka hålla en jämn nivå för att uppnå så bästa möjliga resultat, det är bara att lägga ut onödiga pengar om alla enheter inte ligger på bästa möjliga nivå.
Ang Krell KAV 400xi sömnig!?? Den har kallats mycket men aldrig detta, det måste varit en defekt sådan. Vilket tyvärr inte är omöjligt, mitt ex har lyckas med att torka ut kondesatorerna i förtid, vilket ledde till en mattning av attacker och sedermera till kraftig dist. Ingen vet riktigt vad som föranlett detta, men nu är den lagad och på väg hem igen, med 40 st nya kondensatore.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/02/16 :  18:24:05  Show Profile Send linnar a Private Message
"Är det inte så att man får vad man betalar för?"

Njet!
Om man nu inte är ute efter att betala mycket för ett namn
eller design.

När det gäller kablar är det nog tyvärr på det viset att man betalar dyrt
för i stort sett ingenting enligt min mening (jag kan dock ha fel).

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2009/02/16 :  19:05:12  Show Profile Send Adagio a Private Message
Så kan det mycket väl vara, kanske. Eller inte, ja eller.....

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/02/16 :  19:53:25  Show Profile Send softishman a Private Message
Jag har provat en del sladdar och kan bara säga att att byta en av dom gör skillnad! Som jag ser det så är strömsladden väldigt viktig men signalkabeln ännu viktigare och däremellan högtalarsladden... Kör med Transparent MusicWave Plus XLR som signal och egengjorda strömsladdar med bra kabelarea och Audioquest Clear+ högtalarkablar och det funkar bra i min anläggning (Advantagde S1, Acoustic Reality eAR1001-REF, Jamo Concert 11), visst kan det bli bättre men skynda långsamt och ta en sak i taget, det är omöjligt att få det att låta likadant i affären som det gör hemma, tänk på det!

Edited by - softishman on 2009/02/16 19:57:57
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000