Author |
Topic |
|
ChristianL
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2009/02/05 : 20:42:09
|
Har lite planer på att löda fast flatstift på mina gainclone kort, OP kort och vu mätare kort för att smidigare kunna koppla ihop och ifrån. Sen blir det smidigare att koppla ihop allt i det chassiet jag har byggt. Insåg ikväll att chassiet blir väldigt trångt, men inte omöjligt.
Min fråga är då om det finns några nackdelar med flatstift?
Inser givetvis att en flatstiftshylsa som glappar inte är nåt bra, men om man utgår ifrån att man sätter dit dem ordentligt på flatstiften.
Vad tror ni om det |
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2009/02/05 : 21:14:43
|
Jag har aldrig sett några problem med det vad gäller THD, och du skulle ju inte vara den första som använder flatstift i audioprodukter, så bör vara lugnt. Däremot (lite off-topic) har jag sett att vad gäller EMC (i switchande produkter) så påverkar kontakterna, inte ens en bra banankontakt ger lika bra resultat som en lödning. Men eftersom ditt steg är ett hederligt linjärt så finns det inget att oroa sig för.
MVH Martin |
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
|
|
ChristianL
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2009/02/05 : 21:26:00
|
Tackar för det snabba svaret Z!
Snart ska det vara ljud i förstärkaren, ska bara skaffa en ny lödkolv. Den gamla ville inte vara med längre. |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 21:08:28
|
Kläm sladdarna med en riktig klämtång, ... helst. Se till att kabelskon går riktigt trögt att trycka på flatstiftet. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 21:14:27
|
Jag har kört flatstift i en GainClone till en del kontakter, just för enkelheten i monteringen och saker som ska monteras några gånger. Det fungerar fint, men eftersom kontaktytan inte blir så stor så kanske det är tveksamt om man kör stort strömuttag.
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2009/02/10 : 16:16:40
|
Kabelskor pallar all den ström du tänker dra i ett slutsteg, det kan jag lova. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2009/02/10 16:17:04 |
|
|
|
Topic |
|