HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kontakt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/04 :  22:06:08  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag bytte kontakter på mina kablar dom som sitter mot slutsteget från ngt ganska enkla spadar till ngr som var " ngt mer high end" följande hände enligt mig och ngr kompisar. Jag troligen blir på hoppad för detta men det som hände var att
  • Det fanns ett inspelningsfenomen vi var fler som lyssna från att direkt vid bytet så spelar saker in sig frånt hårt spretigt till att under under samma skiva mjukna och låta väldigt bra det var mycket tydligt identifierbart
  • Speciellt påverkades diskanten och upfattningen i djupled rums återgivningen och placering av instrument påverkades till ngt som var bättre speciellt blev diskanten mycket renare ex vis cymbal splashar låter mer naturligt.

Nu undrar jag undrar baserat på detta har ni provat att byta till "bättre "kontakter polera dom ni har lödit om eller ngr andra åtgärder medelst små medel påverkar ljudet till det bättre.

Rundgång & Omgång

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/04 :  22:10:02  Show Profile Send Saro a Private Message
Tja.. varför inte..

jag hävdar att det inte finns något som inte spelar roll
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/04 :  22:21:08  Show Profile Send Timbre a Private Message

Du kommer inte att bli påhoppad för här kommer en riktig aptitretare...:

När jag omterminerade mina Kimberkablar åkte originalkontakterna med lödningar bort.
Nya WBT-kontakter med krympbleck helt enligt handboken.
Adjektivet transparent borde ju inte gå att komparera...
Men det blev luftigare, renare och just det...mer transparent...

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/04 :  22:21:46  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag tror att man kan få en förbättring med bättre kontakter och spadar, särskilt om man byter från enkla. I alla fall ibland.
Men det finns också en annan aspekt. Jag fick en liknande förbättring genom att rengöra alla kontakter etc. med Kontak, ett rengöringsmedel för kontakter. Så en del kan handla om att du bytte från smutsiga till rena spadar. Föroreningen är inte alltid synlig, kontakten kan se blank och fin ut, men när man rengör blir trasen gråaktig (vilket inte sker om kontakten är ren).
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/04 :  23:13:48  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag ville inte skriva vad jag bytte till för Spadar men det kanske var för enkelt att lista ut. Det blev i alla fall WBT men jag var råare än Timbre och lödde hela kontakten direkt med kabeln.

Kablarna blev med WBT för evigt kanske inget större bekymmer.

Det finns ngn gammal story vet ej om den är sann men personen i fråga tröttnade helt och lödde kablarna i högtalarna och i slutsteget för att slippa alla problem.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:06:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Inga påhopp alls. ... ...

/Johan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000