HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Det är något konstigt med konst!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/02/03 :  19:16:13  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hur är det möjligt att det finns vissa konstnärer, (t.ex. målare), vars tavlor säljs med högst mediokert pris, fast de har varit borta ur den här världen redan flera årtionden?

Vad är det som egentligen skapar höga priser?
Vissa konstnärers tavlor kostar hur mycket som helst, medans vissa andras går nästan inte att sälja.

Finns det någon på forumet som är kunnig i det här ämnet. Jag är det definitivt inte. Men dock är jag väldigt intresserad av konst. (Fast inte till vilka priser som helst.)

Den som jag närmast tänker på heter Folke Hellström-Lind.
"Bildkonstnär, född 1913 i Stockholm, död 1957 i Eskilstuna. Studerade hos Oilers och i Köpenhamn. Han har utfört figurmotiv i suggestiv dramatisk färg och stilleben med blommor.
Representerad: Moderna Muséet i Stockholm och Eskilstuna museum."
(lexikonettamanda.se/)

http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og=%7B690BDC40-6EC6-4600-B368-3BC738413992%7D

Han kanske inte var någon stor konstnär, men jag tycker ändå att hans alster är alldeles för lågt värderade!

Edited by - pick-me-up on 2009/02/03 19:34:43

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/02/03 :  19:48:43  Show Profile Send JonasY a Private Message
Tillgång och efterfrågan är det alltid som styr priserna.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/02/03 :  19:56:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det var en läcker tolkning.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/02/04 :  06:31:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Givetvis så spelar det roll hur konsten ser ut men även om konstnären var en stilbildare eller konstärlig rebel.
Det brukar ta ett visst antal år innan det uppmärksammas o uppskattas.
Var konstnären sen ett riktigt orginal eller han hade ett riktigt risigt liv (Gogh är ett typexempel där) så hjälper det till ibland.

Det är vad jag tror o jag är helt oinsatt i konstvärlden

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/02/04 :  09:29:59  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tänk, om det var så lyckligt att det fanns en lista av alla konstnärer vars tavlor är kraftigt underskattade! Då skulle man kunna försöka spana in dem och köpa när man ser dem för ett hyfsad pris. Men jag misstänker att de flesta sådana tavlor hänger redan någonstans på alla museer i landet.

Visst sjutton köper man en tavla därför att man gillar den. Inte därför att man vet att den är värdefull. Men det måste finnas folk som köper dyra tavlor i spekulationssyfte.

Kanske det finns en riktig konstsamlare bland oss, men som inte vill ge sig tillkänna?

P.S. Ett litet tillägg bara. Tydligen är det så att en konstnär kan vara mycket uppskattad lokalt, men inte i hela riket.

Edited by - pick-me-up on 2009/02/04 19:18:14
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/05 :  08:30:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det finns säkert folk som köper "olistade" konstnärers verk på spekulation.

Såg inom () en dokumentär om upphittade tavlor av den amerikanske konstnären Jackson Pollock. Konstkännare hävdade att de var plagiat medan upphittarna hade använt rättsmedicinska metoder för att lyfta fingeravtryck (från konstnären), DNA och göra kemiska analyser av färgen och duken - det var med största sannolikhet Pollocks tavlor. Men konstvärden var kallsinnig, deras subjektiva tyckande vägde mer än vetenskapliga bevis.
Nu kunde det vara så att man inte ville erkänna konstverken då det kunde öka tillgången, alltså sänka priserna.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/02/05 :  10:42:25  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag kom tänka på det här som hände i fjol här i Sundsvall:

http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.156624

... det var inte jag, ska bara förtydliga! (Inte så enkelt att frakta iväg en så stor tavla. Man måste nästan ha en lastbil för det.)

Edited by - pick-me-up on 2009/02/05 10:47:13
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000