HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Snöigt värre i London
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2009/02/02 :  11:51:08  Show Profile Send brewitz a Private Message
Japp, vintern har hittat till London. Hittils har 5 av 36 personer hittat till jobbet, fler kommer antagligen inte att komma in. Jag hade en fantastiskt fin promenad ner till City, massor av snö, lite trafik och just inga människor ute. Sex gånger fick jag knuffa lite på bilar som fastnat plus hjälpa ett par cyklister som ramlat omkull. Roligast var den polisbil som kom med sirener och blåljus i dryga trettio kilometer i timmen uppför gatan......

Jag kände inte riktigt för att sitta ute på takterrasen och dricka kaffe nu på morgonen....;



Grannarna verkar ha varit kloka och inte kört till jobbet.



Med lite tur hittar personalen till min lokala pub så att jag kan få en winter warmer i mig på vägen hem.

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2009/02/02 :  12:06:34  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Avundsjuk blir man Här i stockholm har det inte varit mycket snö före, under eller efter julen Noll julkänsla i år
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/02/02 :  12:12:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Märks att vi är vana med snö i Sverige, det där hade inte hindrat oss !
Det måste vara riktigt läckert att få uppleva det här just i London

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/02/02 :  12:15:10  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
så att jag kan få en winter warmer i mig på vägen hem.



Irra inte bort dig bara

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2009/02/02 :  12:16:36  Show Profile Send brewitz a Private Message
Nu har vi precis fått höra från högre ort att de som lyckats komma in via tåg eller tunnelbana kan åka hem för att undvika problem senare i dag. B****x, jag bor alldeles för nära för att skylla på det och nu är vi bara två stycken kvar.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/02/02 :  14:33:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fina bilder, funderar faktiskt också på att med mig kameran ut senare.

quote:
Märks att vi är vana med snö i Sverige, det där hade inte hindrat oss !



Nja, det här vädret hade definivt ställt till problem i södra Sverige, det snöade och drev rejält under några timmar igår kväll (jag är uppvuxen i Hälsingland så jag har lite att jämföra med).
När jag bodde i Gbg så stannade staden när det kom några cm snö.

Min chef sände ut ett mail i morse och meddelade att det är "working at home" som gäller idag.
Inte för att jag tänkt ens försöka ta mig till jobbet. Det går inga bussar och vägarna ser rätt bedrövliga ut; dessutom ska det ju komma mer snö senare idag. Fast de 17-18 cm som redan kommit räcker och blir över.

Jag kunde inte låta bli att skratta när jag hörde en reporter på BBC lite förvånat konstatera att det inte hjälpt att de SALTADE igår och under natten; de har rätt dålig koll på hur man röjer snö här i London.

Nu ska jag ge mig ut och se om jag kan få tag på lite mat; misstänker att Sainsburys nog inte fått några leveranser idag om de ens har öppet...





Edited by - f95toli on 2009/02/02 14:36:05
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2009/02/02 :  14:38:47  Show Profile Send brewitz a Private Message
Nu är jag ensam på jobbet. Vi två som var här hade dock tur, the Windmill var öppen så vi kunde dryfta situationen över en pint. Nu har generalorder kommit, alla måste gå hem, "Health and safety regulations". ??? Hur kan det vara säkrare att ha ett gäng engelsmän vandrandes på is och snö istället för att sitta på kontoret?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/02/02 :  14:41:48  Show Profile Send B-200 a Private Message
det är ju inte mycket snö det ju. Utrymma en jobbplats för det verkar marknadsekonomiskt förkastligt. Hoppas du får betalt för en heldag iaf.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2009/02/02 :  14:46:56  Show Profile Send brewitz a Private Message
Det är nog mera förkastligt att hålla kvar folk tills i eftermiddag/kväll om de får problem att komma hem. Jag gissar att det är så tänkandet gått. Vi har inget behov av att ha folk på plats hela dagarna om de inte ingår i produktionskedjan (vilket jag delvis gör) och att skicka hem folk en dag som idag ger mer goodwill än problem i slutändan.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/02/02 :  14:50:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
"Health and safety regulations". ???

och ja, just det

Tycker iofs att det är ungefär lika komiskt när hela transportsystemet brakar samman här för lite snö. Tror seriöst att Vägverket sett till att nästan hela befolkningen söder om Gävle inte längre kan köra i vinterväglag med sitt förbenade salt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/02/02 :  15:01:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Läckra bilder! Nu får du ut och göra snö-änglar!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/02/02 :  15:26:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Med lite tur hittar personalen till min lokala pub så att jag kan få en winter warmer i mig på vägen hem.
Det blir ju extra kul på puben med lite vardagskatastrof att diskutera också!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/02/02 :  15:50:17  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Hehe, om man går efter bilderna så var det inte mycket snö direkt. För nått år sen fick alla som inte kunde ta sig till jobbet här pga snön betalt, men vi var en del på jobbet och då bodde jag 400m från jobbet och kunde inte skylla på den halvmeter snö som kommit.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/02/02 :  15:51:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Så här ser min gata ut just nu




Så fort det kommer lite snö så är det någon som bygger en snögubbe i parken utanför där jag bor, fast normalt så är de ca 2 dm höga och ser rätt tragiska ut.


Det här är den först riktiga snögubbe jag sett sedan jag flyttade hit.

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/02/02 :  16:23:08  Show Profile Send huzze a Private Message
England...
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2009/02/02 :  16:56:09  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Det kan inte vara så ofta det är så mycket snö i London? Ni har betydligt mycket mer snö än vad vi sett i Skåne denna vinter, men jag klagar inte.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/02/02 :  16:58:24  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Enligt The Times så är det det värsta snöovädret på 20 år.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/02/02 :  17:48:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ja, med Engelska mått mätt så är det här MYCKET snö. Det mesta jag sett sedan jag flyttade hit för drygt tre år sedan är 1-2 cm som låg kvar i ett par dagar som mest.
Så 17-18 cm på ett dygn är ganska rejält.

Tänk också på att det inte finns någon snöröjning i London(de saltar som sagt, men det hjälper ju inte med så mycket snö) och bilarna har inte vinterdäck.
Fast det största problemet är att folk inte har någon vana, vare sig av att köra i snö (eller på halt väglag övehuvudtaget) eller av att bedöma när man kan ge sig ut.
Det faktum att vädret kan vara så dåligt att man inte KAN ge sig ut och åka när vädret blir för dåligt är svårsmält för många, att naturen kan vara så "farlig" inne i London finns så att säga inte i deras föreställningsvärld.
Förhoppningsvis så har de flest vett att inte ge sig ut på vägarna idag, men tyvärr så är nog risken stor att det kommer bli en hel del olyckor.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/02/02 :  18:26:14  Show Profile Send mace a Private Message
Man skall inte skratta för mycket åt di däringa ingländarna.

Vi hade under våra knappt sju år i Bristol en dag med underkylt regn, en dag med is och snö och en dag med snö (). Detta var så klart utspritt under de sju åren.
Oj vad vi fotograferade under dessa dagar.
Första gången, den med underkylt regn så hade jag en uppsättning dubbdäck från Sverige liggandes. De åkte på fort som attan, snacka om att vara KUNG vägarna, Jag ägde fett

Så sett med detta i åtanke så är det ju faktiskt....ändå ganska kul

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/02/02 :  19:25:04  Show Profile Send B-200 a Private Message
VA, inga vinterdäck?

det var som attans

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2009/02/02 :  19:26:31  Show Profile Send brewitz a Private Message
Lite otäckt var det allt att knalla hem. Jag såg flera Seinz-plagiat som inte riktigt visste hur man gör med breda sommarsulor på glansis (rätt svar: ge tusan i att köra) och tog det riktigt försiktigt.
Med lite tur blir det likadant imorgon, då struntar jag i att gå till jobbet och går ut och bygger en snögubbe istället.
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/02/02 :  19:46:29  Show Profile Send Maruder a Private Message
Fan, så där mycket snö har vi inte ens i Gävle :( Jag vill också sladda!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/02/02 :  20:18:42  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hm.
Nu är det inte kul längre
Ex. sjukhusen har rejäla problem nu pga all olyckor, samtidigt som personalen inte kan ta sig in.
Transporterna står mer eller mindre stilla (bussar, flyg,tåg)och vägarna.
Metoffice har just gått ut med en "extreme weather warning" för de kommande timmarna gällande delar av landet(doch inte London), det är tydligen bara den andra gången på tjugo år som de gör det

Sedan är det tydligen problem med el- och gas på vissa ställen pga snön, att tillbringa natten i ett engelskt hus (=ingen vettig isolering) utan någon värme när temperaturen sjunker under noll är ingen bra ide.




Edited by - f95toli on 2009/02/02 20:21:31
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/02/02 :  20:39:57  Show Profile Send Roq a Private Message
Kul att ni äntligen är offentliga med att ni alla är insnöade däröver (höhö).
Skulle gärna ha lite mer snö här hemma och tänk om de kunde ställa in jobbet (500m bort) för lite snö!
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2009/02/02 :  21:59:46  Show Profile Send brewitz a Private Message
Isolering?? Räcker det inte med två lager tegel och lite hästskit? Jag gasar järnet med 5kw golvvärme samt gasbrännaren på max och har precis kommit upp i 17 grader på bottenvåningen. Imorgon bitti får vi vara glada om vi har har över 12 grader i sovrummet (11,5 i morse) eftersom vi inte kör värmen genom hela natten. Bottennoteringen i år är 8,5 grader en morgon i december, brrrrrrrr. Hittade dessutom en läcka i taket precis nu
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/02/03 :  12:12:51  Show Profile Send ztenlund a Private Message
http://women.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/women/the_way_we_live/article5644446.ece

brewitz:
Jag har alltid varit fascinerad över att britterna har hus utan isolering och med rördragningen på utsidan. Det blir ju bevisligen kallt emellanåt och även om det inte hör till vanligheterna med många minusgrader så är det ändå bitvis rätt rått och fuktigt...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000