Author |
Topic |
|
s60761
Member
312 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 23:18:04
|
Har suttit riktigt nöjd med mina Dynaudio Contour s3.4 nu i 5år. Det blev t.o.m så bra att intresset för uppgraderingar försvann. Mest bara njutit av musik. Började fotografera och skaffade kamera utrustning istället.
Men nu var ja hos en kompis och lyssnade till hans nya högtalare. Lite sömnigt åkte ja dit, och gissa till min förvåning. Mitt HIFI intresse vaknade ur sin musik/fotograf sömn. Han har ett par nyinskaffade Magnepan 1.6.
Och nu till frågan: Vad tappar ja om ja byter ifrån Dynaudio till Magnepan? Gör ja något dumt?
Vad tycker ni? Ska ja ta steget ut och sälja mina vackra Dynisar emot ett par "billigare" Magnepan? Låter Magnepan bättre?
|
- När argumenten tagit slut, skyll på rummet - //Björn... |
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2009/02/02 : 11:05:20
|
hej! Det finns väl mer att göra än att byta högtalare? Det är ju en helomvändning som du föreslår. Båda är ju fina högtalarmärken, men är hemskt olika både i princip, placering etc etc. Svårt att säga vad som låter bäst, vad tycker du? Själv är jag rätt svag för Magneplanar ,-) /Shaft |
|
|
s60761
Member
312 Posts |
Posted - 2009/02/02 : 12:29:18
|
Visst finns det massor att göra. Det är väll bara så att ja tänkte väcka intresset genom att byta högtalare.
Tänkte bara vädra tanken, och kolla om någon har argument för eller emot bytet. Så ja inte gör bort mig totalt. Kanske finns tom folk här som har haft både dynaudio och magnepan. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/02/02 : 12:57:41
|
quote: Låter Magnepan bättre?
Enligt mitt tycke - JA!!! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2009/02/02 : 13:20:23
|
Låna varandras högtalare en vecka kom tillbaka och tala om vad du ni tyckte Det är många faktorer som spelar in som vanligt.
Mvh Anders.S
|
|
|
-AG-
Member
238 Posts |
Posted - 2009/02/02 : 14:28:50
|
Jag har lyssnat en del på bägge och gillar flera av dynaudios modeller och gillar även magnepan. Så för mig är bägge bra, men de har lite olika styrkor och svagheter. Magnepan gör sig inte lika bra med musik med mer attack och dessutom saknas lite i botten. Å andra sidan slipper man lådljud och säkert en "ärligare" bas, vilket kan vara väldigt befriande om man har problem med sådant. Pga linjekällan är det mindre sweetspot på magnepan, och gör sig därför inte lika bra för flera i soffan. Med viss musik är magnepanerna fantastiska, och med annan musik kanske lite tråkiga. Men totalt sett en riktigt bra högtalare. Jag har aldrig ägt någon, men jag tror att det är en högtalare som håller i längden och man inte tröttnar på. Om man går upp lite, till 3.6 så får man lite mera botten, ett mera fullvuxet ljud.
En 1.6 kombinerat med en dipol-sub alá gradient kanske? |
|
|
s60761
Member
312 Posts |
Posted - 2009/02/02 : 14:56:19
|
Tack för kommentarerna. Att bytlåna högtalare är steg två, men först måste ja kolla och se här vad ni tycker. För att få mer attack i ljudet kanske en sub hjälper? |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/02/02 : 15:04:24
|
nej nej nej.... (för jag misstänker att du tänker på skokartong-skrammel till biosub för 15 000:- )
Behöver du sub har du köpt för liten högtalare. Gör om gör rätt.
Bättre att leva med bra kvalité och en smula mindre attack och nivå. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/02/02 : 15:19:32
|
quote: För att få mer attack i ljudet kanske en sub hjälper?
Nej, det är karaktären i återgivningen. En sub ger botten men inte attack. Pratar vi om attack så pratar vi om transientåtergivning och hamnar genast i de höga registren och framför allt hur de olika registren spelar tillsammans.
Akustiken är dessutom viktig för hur man upplever attack och dålig akustik kan "mumla" till ljudet illa.
Det går att få till detta med magnetostater också. Pac har lyckats fint med det, med Magneplanar 3.6R. Fast normalt tycker jag att dynamiska element är bättre på just det, magnetostaterna har andra fördelar. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
|
Topic |
|