HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lämplig hornhögtalare för litet rum???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linkan_82
Member

185 Posts

Posted - 2009/02/01 :  17:34:00  Show Profile Send linkan_82 a Private Message
Jag undrar om någon kan ge tips på någon form av hornhögtalare för ett mindre rum ca 15kvm???

Hade ett par Tannoy Gold Monitor 15", lät inte så bra i mitt lilla rum

Kanske kommer någon säga att de visst passar i ett litet rum, men jag tyckte inte det.

Så om någon har erfarenhet av några horn som låter bra i mindre rum så kom gärna med tips.

Ps någon från Gävle som ska till Stockholm 14:de??? Skulle va kul med lite nya kontakter

linkan_82

Edited by - linkan_82 on 2009/02/02 01:56:06

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/02/01 :  21:34:00  Show Profile Send gcs a Private Message
På vilket sätt låter det inte så bra med Tannoy Gold? Jag har själv ett par tre vägs högtalare med horn som är aktivt delade och dom låter utmärkt. Nu måste jag erkänna att högtalarna är in mätta och eq:ade. Det gör att dom låter mycket bättre jämfört att dom inte skulle vara eq:ade. Jag vore glad om jag hade ett så pass stort rum som 20 kvm. Men då skulle man väl istället få problem med akustiken.
Go to Top of Page

linkan_82
Member

185 Posts

Posted - 2009/02/02 :  01:56:36  Show Profile Send linkan_82 a Private Message
har mättva bara ca 15kvm ursäkta

linkan_82
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/02/02 :  08:44:31  Show Profile Send Sundström a Private Message
Hej!

Jag har bråkat med ett litet rum på 4,2*3,7 ett par år. Jag tror jag har hittat bästa placeringen nu. Det blev närfält över 100-120 hz. Jag sitter ca 1,6 meter från högtalarna som har ca 1,5 meter mellan sej.

Sen har jag bakladdade fostexhorn som tar basen. Det ger bra dynamik och låter i mitt tycke mest musikaliskt. Det har underlättat rejält att ha separata högtalare för bas eftersom det inte funkade att ha basen lika nära som de andra högtalarna. Musiken blir också bättre i mitt rum när jag drar ner ljudnivå på basen lite grann.

Enklast att få till det bra i ditt rum är kanske med två bra subbasar och närfältsmonitorer. Det är inte säkert att golvhögtalare eller djupgående stativare kommer att låta bättre.
Go to Top of Page

linkan_82
Member

185 Posts

Posted - 2009/02/02 :  15:38:56  Show Profile Send linkan_82 a Private Message
uppfattade inte vad du hade för högtalare?

linkan_82
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/02/02 :  16:03:18  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har 15":s basar som jag cuttar av under 40Hz och där under finns en Velodyne DD18. Det låter som jag tycker utmärkt trots att jag sitter ungefär 2-2,5 m ifrån. Subwoofern står framför och mellan högtalarna efter att jag även provat andra ställen i rummet. En omskakande upplevelse kan man lugnt säga när man lyssnar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000