Author |
Topic |
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 19:02:38
|
Jag hittade de två kurvorna på en studiomonitor och båda visar frekvensgången men på lite olika sätt.
Först har vi en vanlig mätning
Spikrak skulle man kunna säga. Hmm stämmer den med verkligheten?? Det hela kompliceras lite när man ser nästa kurva. Den anger hur högt högtalaren kan spela vid olika frekvenser. Nu är det inte lika rakt alls.
Nu inställer sig några frågor:
1 Kan man tolka den senare mätningen att den första kan man bara uppnå om man spelar vid en lägre volym är 90dB?
2 Det ser ut som den tappar ganska friskt i förmåga vid alla frekvenser under 150 Hz, stämmer det?
3 Är det här samma för HIFI högtalare?
4 Kan det vara en stor källa till upplevt olika ljud trots att specar är ganska lika?
Micke
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 19:50:19
|
1: jag vet inte exakt 90db, men du borde "i princip" få ut den övre kurvan tills du kör slut på headroom någonstans, sen vågar jag inte riktigt svara på vad som händer, men det lär ju dista på något sätt
2: Ser rimligt ut ja, det är u just i basen som det krävs lite rejäla doningar för att ha bra headroom
3: Beroende på konstruktion, men jag skulle säga Ja, om det inte är stora elemet/horn eller liknande
4: Det tror jag säkert, det ger nog upphov till en del dist när man "slår i taket". Jag antar att högtalarna inte bottnar vid de frekvenserna, utan det är baserat på max linjär slaglängd "xmax"
EDIT: man ska läsa ordentligt innan man börjar svamla, böjer mig för kunskapen i inlägget under
|
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
Edited by - marran on 2009/01/30 09:06:36 |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 20:46:01
|
Micke,
Jag tror du har lite fel i tolkningen av det andra diagrammet, som inte anger hur högt det går att spela utan hur högt ljudtryck man kan nå innan distortionen överstiger 1% resp 3% för alla frekvenser.
Högtalaren har säkerligen hyggligt rak frekvensgång både över och under 90 dB. Vid 100 dB verkar den ju ligga under 3% dist ner till 100 Hz (i stort sett även under 1% distortion), ett mycket bra resultat, men fortfarande presterar högtalaren säkert rak frekvens ned till sina 50 Hz innan fallet kommer.
Kurvorna avser säkert att visa att den här högtalaren kan spela både högt, rent och rakt.
/Erling |
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2009/01/29 21:36:19 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 22:46:27
|
Jaha, var det så. Det verkar ju mer rimligt och då är ju konstruktionen mycket bättre än jag trodde. Tack
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 09:41:12
|
Konstigt att 1%- och 3%-kurvorna följer varandra så tätt över 700Hz. Är det så att disten kommer tvärt vid en viss punkt där? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 18:36:11
|
När man vänder på steken och visar hur högt man kan spela vid olika frekvenser med en bestämd dist så kan det se ut så där. Jag förstår inte riktigt vad det skall vara bra för.
Den översta grafen somm visar frekvensgången tror jag inte alls på. Man ser ofta sådan "kurvor" men när man själv mäter högtalaren så ser dom plötsligt helt "mänskliga" ut dvs kurviga med toppar och dalar.
|
Edited by - linnar on 2009/01/30 18:37:24 |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 12:18:47
|
Jag tycker nog inte frekvensmätningen (på ljud-axeln ?!) är så konstig, utgående från ett inte alltför stort bas/mellan element och en bra diskant. Vi vet ju inget om hur mätningarna tillkommit. Då är det mycket mer svårförklarligt att distortionsmätningen ser ut som den gör, som Bernt påpekat. Lite av "summan av lasterna är konstant" ! Dessutom är man snarare mer intresserad av 2:a plus 3:e och andra udda komponenters bidrag till distortionen än THD, om man nu tror att udda komponent distortionen ogillas av hörseln.
/Erling |
OB ... cd |
|
|
|
Topic |
|