HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteget fungerar ej hemma hos mig!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/01/04 :  15:40:12  Show Profile Send Terratec a Private Message
Inhandlade för drygt en månad sedan ett 2-kanaligt slutsteg (A30.2) och ett 3-kanaligt slutsteg (A30.3 mkII)av märket Primare. Efter ca. två veckors användande slutatde plötsligt 2-kanalsslutsteget att fungera. Tvärdött! Bytte in detta mot ett nytt från butiken. Detta gick inte ens igång - dioden på framsidan stod bara och blinkade. Sur och smått förbannad åkte jag ytterligare en gång till butiken för att byta. Samma sak denna tredje gång!
Det tredje slutsteget fungerade hos försäljaren, det såg (hörde) jag själv. Försäljaren sa att det kan bero på s.k. "skitig ström" som jag har i min lägenhet. Har panelen här på forumet någon egen erfarenhet av detta eller kan tipsa om vad problemet kan bero på? Det märkliga är att 3-kanalslutsteget fungerar utmärkt.

Nu är det så att jag snart skall flytta och kommer därför inte att testa det nyreparerade slutsteget jag har här liggande förrän jag flyttat in i min nya "koja" (vore bara dumt). Vill också säga att personalen i butiken har varit behjälplig och tillmötesgående. Men det bör man väl förvänta sig...

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/04 :  15:55:14  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Kolla anslutningarna mellan högtalare och högtalarkabel. Se till så att det inte är kortslutning någonstans. Det är knappast något fel på slutstegen, strömmen borde det inte heller vara. Kanske kan det vara något fel på någon apparat tidigare i signalkedjan: CD eller försteg. Blev det ett ljudligt "plopp" när du slog igång alltihop, eller var det helt tyst?
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/01/04 :  16:16:37  Show Profile Send Terratec a Private Message
Jo, jag kollade direkt i fall det var kortslutning någonstans men det bör det inte kunna vara. Inte vad jag kan se i alla fall. Vad gäller det första felaktiga slutsteget så var saken den att jag hade tittat på en film och skulle sedan byta "input selector" till CD för att lyssna på musik. Det var då jag upptäckte att slutsteget inte fungerade utan var tvärdött. Inga konstiga ljud eller så.
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2003/01/04 :  17:04:13  Show Profile Send TNT a Private Message
1) Koppla ur högtalare; funkar?
2) Koppla ur försteg; funkar?
3) Kör 3 kanals steget på den utgång du använde 2 kanals; funkar?

/

Jag postar, alltså finns jag

Edited by - TNT on 2003/01/04 17:06:00
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/04 :  17:05:08  Show Profile Send n/a a Private Message
Det är väl inte speciellt bra att slå på stärkaren utan högtalare inkopplade...

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2003/01/04 :  17:24:19  Show Profile Send TNT a Private Message
Inte om man kör med quad II:or kanske men ett väl konstruerad silikon pyts skall inte ha nåt ptoblem med det !

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/01/04 :  17:27:14  Show Profile Send Terratec a Private Message
quote:
Det är väl inte speciellt bra att slå på stärkaren utan högtalare inkopplade...

Hmm, det var nämligen det jag gjorde med slutsteg nr. 2 och 3.
Men jag gjorde det på inrådan från försäljaren - för att felsöka. Dessa två var dock inte tvärdöda (som det första) utan dioden stod och blinkade på frontpanelen (skall lysa med ett fast sken när det fungerar).

Ranefjord: varför är detta inte bra?

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/04 :  17:30:15  Show Profile Send n/a a Private Message
Är ju inte så teknisk kunnig, men har hört att utgångstransistorerna gärna vill ha ett motstånd att arbeta emot, annars kan de gå sönder. Men jag kan ju klart ha fel oxo... Jag är ju humanist.

Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/04 :  17:58:33  Show Profile Send Pabo a Private Message
Du behöver nog inte oroa dig för att effekttransistorerna går sönder i första taget. Det skulle vara en tämligen klumpig konstruktion om de gick sönder av att inte ha någon last inkopplad. Eventuellt skulle i något fall en oscillation kunna uppstå men de flesta (skulle tro alla) slutsteg har en zobellänk till jord vilket belastar steget assymptotiskt emot ca tio ohm då frekvensen ökar.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/04 :  17:59:23  Show Profile Send n/a a Private Message
ok. Bra att veta. Danke..

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/04 :  18:28:40  Show Profile Send Flint a Private Message
Ett förslag till förklaring kan vara att slutsteget känner av med en skyddskrets vad som finns på ingången. Kanske ligger det några millivolt likspänning för mycket där från försteget på grund av ev. offsetspänning från förstegets utgångs-IC. Kanske långsökt men ändå.

Rörförstärkare kan vara känsliga på obelastad utgång.
Framför allt om man samtidigt ansluter en högtalare.
Det kan uppstå mycket höga transienter pga. induktansen
i trafon som kan bilda överslag mellan lindningarna.
Åtgärd: Ingen volym under inkoppling.

Edited by - Flint on 2003/01/04 18:33:13
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/04 :  19:20:03  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Terratec,

Du har väl inget nätfilter inkopplat, hoppas jag.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/01/04 :  19:33:53  Show Profile Send Terratec a Private Message
Thomas A: Får nog börja med att fråga vad ett nätfilter är för något? Jag har inte kopplat in något men är nätfilter något som kan finns i lägenheten sedan tidigare?
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/04 :  19:37:24  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Då har du nog inget. Det är en förgreningsdosa med filter i. Kan vara spikfilter, typ åskskydd, eller nätfilter. En annan på forumet hade problem med nätfilter ikopplat. Förstärkaren slog ifrån, lysdiod stod och blinkade (skyddskretsar aktiverade) eller gick sönder.

Problemet försvann när han tog bort filtret.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/01/04 :  19:39:00  Show Profile Send Terratec a Private Message
Flint: Vad kan förorsaka denna offsetspänning? Kan en dåligt lödd signalkabel vara orsaken. Jag har lött samtliga signalkablar själv och tycker nog att resultatet är bra men samtidgt är absolut ingen expert på att löda.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/04 :  20:34:48  Show Profile Send Flint a Private Message
Terratec
Det är IC-n i sig som har en liten ska vi säga felaktighet som gör att den inte alltid lämnar exakt noll volt liksp. ut. Om den liksp. tillåts nå ut eller inte beror på konstruktionen. En del sätter in en utgångskondensator och andra ordnar det med ett likspänningservo. Chansen är som sagt mycket liten att så här skule vara fallet men ändå. Jag tycker att problemet verka mysko. Vad matar du med? Vilket försteg?

Edited by - Flint on 2003/01/04 20:56:55
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/04 :  20:46:17  Show Profile Send brumel a Private Message
Kan det vara att slutsteget blev överhettat. Eftersom det slog av sig självt. Men sen gick det inte igång. Mysko.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/04 :  20:58:30  Show Profile Send Flint a Private Message
Man kan kanske också tänka sig någon högfrekvent självsvängning som också kommer från matande enheter med tanke på vad brummel skriver om överhettad.

Edited by - Flint on 2003/01/04 20:59:19
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/01/05 :  11:36:42  Show Profile Send Terratec a Private Message
Ja, vi kommer kanske inte så mycket längre men för att svara på några frågor. Mitt försteg/processor är Primare SP31.7. Det första steget blev kanske överhettat men det luktade aldrig bränt eller så. Jag hade ställt dem på varandra (precis som de gjorde i butiken). Är väl inte idealiskt kanske ur kylningssynvinkel. De två andra slog jag på utan att ha inkopplade till högtalare, försteg o s v.
Glömde att berätta att felet på åtminstone 2 av de 3 slutstegen (tror att det gällde även det 3:e) var att transformatorn hade gått sönder.
Ja, som sagt skall snart flytta så förhoppningsvis är problemet ur världen då.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/05 :  11:55:00  Show Profile Send Flint a Private Message
Kolla upp försteget med innan du drar igång nästa gång.
Sen skulle det ha underlättat om du redan från början hade
berättat hela historien.
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/01/05 :  12:10:48  Show Profile Send Terratec a Private Message
Flint: förstår inte riktigt vad du menar med att kolla upp försteget. Vad specifikt är det jag bör kolla?
Du har väl visserligen rätt i att det skulle ha underlättat att skriva ned allt jag skrivit i 1 post men då detta är ett forum där man så att säga interagerar med varandra (frågar och svarar) så kan jag inte se att det är ett så stort problem. Man är väl humanist!
Tack i alla fall för alla tips.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/05 :  12:40:19  Show Profile Send Flint a Private Message
Kolla vad som finns på förstegets utgång.
Det skadar inte.

Om hela historien.
Jag bara menar att brunna nättransformatorer inte
är så lätta att glömma. Jag har i alla fall svårt med det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000