Author |
Topic |
kansas
Member
260 Posts |
Posted - 2009/01/15 : 22:01:44
|
Vore intressant att höra vad ni har där hemma för att koppla ihop hifi#180;n med elen. Har hört att vissa grenuttag med nätfilter och dylikt kan försämra ljudkvaliteten, stämmer det verkligen? Kör själv på ett grenuttag från voltex, men har inte direkt jämfört med och utan det. |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/01/16 : 08:18:04
|
Nätfiltren har ju den stora fördelen att de silar bort spikar och andra störningar vilka annars skulle tränga igenom spelare och förstärkare och höras som ploppar eller överlagras på musiksignalen och tvinga förstärkande element att jobba extra mycket med att förstärka detta skrot. Vad filtret gör är att återställa så mycket det är möjligt av den ursprungliga sinusvåg (50Hz) som nätspänningen utgörs av. Att ett filter på något sätt skulle kunna påverka ljudet förefaller synnerligen otroligt om man nu inte slänger in komponenter med så hög impedans vid 50Hz att man tappar spänning över dem. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/01/16 : 08:31:04
|
Uppladdningen av en rejäl kondensatorbank sker i och för sig under en mycket liten del av 50Hz-perioden så filtret får inte vara aktivt förrän ganska högt upp i frekvens men det är de i regel inte heller. Det skulle vara kul att mäta på en nätdel under drift och se om matningsspänningen säckar mer under dynamiska passager med filter än utan, jag har inte gjort detta själv men kanske någon annan? |
Edited by - MatsT on 2009/01/16 08:32:07 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/01/16 : 09:21:00
|
Bra MatsT, viktigast är ju att ha en nätdel som dels är okänslig för störningar, dels kan lämna mycket ström, mycket snabbt. Det är dessutom inte så lite intressant se hur störningar och filter mot störningar beter sig. |
Edited by - soundbrigade on 2009/01/16 09:22:10 |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2009/01/18 : 14:48:13
|
Kondensatorerna i nätfiltret verkar kortslutande och är alltså inte strömbegränsande till förstärkaren, tvärt om! Eftersom kondensatorn har högre bandbredd än nätspänningsanslutningen så kan den faktsikt leverera ström in i nätdelen (vilket i princip inte sker då nätdelskondensatorerna tar hand om detta.
Spolen i serie med nätfiltret är av en common mode typ alltså den dämpar enbart spänningstransienter som är lika på båda faserna. Så den enda begränsningen som nätfilterspolen bidrar med är resistiv vilket i dessa fallen är helt och hållet försumbara.
Så svaret är tydligt, nej, ett nätfilter tar inte bort transienter men det tar bort HF som letar sig in i apparaten och som MODULERAR signalen. Ett spretigt och vasst ljud kan bli mjukare och mer avslappnat, men har alltså inget med förstärkarens förmåga att leverera en transient som FINNS i musiken.
Jag har spolar i nätdelen som inte är av common mode typ utan är av typen ren seriell induktans, och även den tar inte bort information utan tvärt om så vaskar bakgrundstysta anläggningar fram liv i musiken.
Modulation är inget vi vill ha! Av den anledningen är Supra Ply bra! Speciellt den skärmade varianten 3.4S som har ett mycket reducerat störfält.
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2009/01/20 : 23:35:13
|
Ett enkelt apparatskydd är en Nollspänningsutlösare. Exvis Artikelnummer 32-3492 hos Clas Ohlson. Jag har en sådan kopplad till slutsteget. Skulle det bli strömavbrott så måste man trycka på en knapp när strömman är tillbaka. På så vis vet jag att det inte "poffar" till i högtalarna när strömmen är tillbaka efter ett avbrott. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/01/21 : 09:11:34
|
quote: I så fall tveksamt eftersom dina råd rent ljudmässigt leder till försämring.
Det kan väl finnas olika åsikter om vad som är bra? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/01/21 : 10:12:08
|
quote: Vore intressant att höra vad ni har där hemma för att koppla ihop hifi#180;n med elen.
Till dator (källa) och basfilter kommer strömmen via var sin isolertrafo. Till datorn även högkvalitativ strömkabel.
Isolertrafon gör bakgrunden tystare och ger därför betydligt förbättrad dynamik.
Till slutstegen via högkvalitativa strömkablar, 2,5 kvadrat. Inga isolertrafos där, däremot ska DC-fälla testas vid tillfälle. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/21 : 15:52:22
|
MatsT: Jo, visst finns det. Vi brukar ju av hävd säga "enligt min erfarenhet" eller IMO el dyl och ha någon respekt för andras åsikter.
Läs nu esl:s inlägg igen och försök hitta en gnutta annat än "sanning", tolkningsföreträde, självhävdelse och - i annan tråd - fjantiga skrivningar om elektronik som måste vara undermålig om den inte uppträder som han förutsätter.
Blev lite mätt bara. jag har haft hifi som hobby i 30 år och lever med det som yrke sedan ett antal år och den här typen av förmätet teknik/ingenjör/"vetenskap"-dravel står mig upp i halsen.
Men i sak har du rätt. Om detta tvista de lärde. Både de som TROR att elektrisk baskunskap är svaret på allt och så vi som provat massor av varianter och har stor erfarenhet och TROR att den är värd något.
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/01/21 : 16:44:58
|
quote: Vi brukar ju av hävd säga "enligt min erfarenhet" eller IMO el dyl och ha någon respekt för andras åsikter.
Då kanske du skulle föregå med gott exempel, kan inte se något av det du efterlyser i inlägget du själv gjorde längre upp...
Å andra sidan, ingen är ju perfekt.
Vad gäller ämnet, filter/renare osv, så tycker jag att Esl kommer med en hel del substans vad gäller de elektriska funktionerna. Det finns ju en uppsjö sådana produkter på marknaden (T.ex hos HifiConsult) och det är ju bra att som omväxling få lite kött på benen vad gäller tekniken av en som är ordentligt utbildad i området. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/01/21 : 17:36:43
|
Väldans tydligt blev det. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/01/21 : 18:58:05
|
quote: Men i sak har du rätt. Om detta tvista de lärde. Både de som TROR att elektrisk baskunskap är svaret på allt och så vi som provat massor av varianter och har stor erfarenhet och TROR att den är värd något.
Det är ju ändå vad som händer i praktiken som är det intressanta, annars är vi inne på nåt helt annat än ljudåtergivning, det är trist när saker ifrågasätts enbart med stöd av siffror utan att den ifrågasättande personen har tagit praktisk del i det hela, det leder ingenstans om man säger så.. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/21 : 19:15:16
|
Jo, det är som med cellon på scenen. Jag har ingen aning om varför men vid prov ( i många år med massor av utrustning) så ger en viss utrustning ett bättre soundstage, annan ger dynamikbegränsning, någon ger en cello med stålsträngar och med ytterligare en typ av utrustning så blir scenen platt men bred...
Att jag inte kan förklara det rent elektriskt kan ju ibland kännas snopet men man vänjer sig
Att ofta läsa från de förnuftiga hur det egentligen ligger till har alltid gjort mig en smula... avig.
Vi har olika infallsvinklar och olika sätt att behandla världen på. Utan ingenjörer blir det ju ingen hifi heller...
mvh |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2009/01/21 : 19:55:40
|
Hej å hå.. i denna tråd verkar det hända saker.
Själv tycker jag det är intressant att få reda på fakta bakom fenomen och på så sätt komma längre i min utveckling för att sedan förhoppningsvis komma närmare mitt mål, d.v.s. ett bättre ljud. Detta blandas i min hjärna tillsammans med andras och framför allt mina egna upplevelser.
Tycker också att det är "intressant" att läsa en säljares kommentarer om dessa förändringar i ljud som viss elektrisk apparatur kan medföra. Dock känns det en smula osäkert att jag som person ger särskild tillit när man läser kommentarer som...
"esl: kostar denna pågående kurs något? I så fall tveksamt eftersom dina råd rent ljudmässigt leder till försämring."
eller kanske...
"Blev lite mätt bara. jag har haft hifi som hobby i 30 år och lever med det som yrke sedan ett antal år och den här typen av förmätet teknik/ingenjör/"vetenskap"-dravel står mig upp i halsen."
När man sedan säljer produkter själv och visar bilder på innanmäten på apparatur och även själv säljer "spänningsrenande produkter" ex. Transparent Audio PowerIsolator 8 Power Conditioner , tycker jag att skeppet lutar kraftigt åt ena sidan... Att det sedan saknas substanser i vissa påståenden gör inte saken bättre. Om jag påstår att min Golf 1,6 går i 350kmh måste jag kanske kunna påvisa det också...
I min enkla värld har jag inbillat mig att man kanske måste se saker från flera olika håll och blanda detta till en god smaskig tårta.
Men för all del, jag kan ha fel.
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/21 : 20:24:17
|
Acebowler: Jo, fast det där med kursen fanns i en annan tråd, kan ju kännas förvirrande kanske. Poängen - om du läst hela tråden - var att ge exempel på ett sådant tvärsäkert uttalande som esl själv använde sig av.
Dravel blir det - enligt mig - när man tappar balansen. När allt som man själv inte kan förstå eller på papper leda i bevis saknar värde och behandlas därefter.
När det gäller Golf i 350 km/h så är du liksom alla andra välkomna att låna hem kostnadsfritt och se hur fort den går just hemma hos dig. vi har aldrig och kommer aldrig att utlova en viss storlek på effekten hemma hos kunderna. Därav utlånet. I det sammanhanget känner jag inte att jag måste bevisa någonting. Avsaknad av substans vet jag inte riktigt hur du får ihop heller? Ge gärna ett exempel.
I min enkla värld har jag inbillat mig att man kanske måste se saker från flera olika håll och blanda detta till en god smaskig tårta.
Precis min inställning och det var ju därför jag reagerade.
mvh |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2009/01/21 : 20:50:24
|
Förstår visserligen inte varför det blandas mellan trådar, men men OK, jag fattar galoppen.
-"När allt som man själv inte kan förstå eller på papper leda i bevis saknar värde och behandlas därefter." Detta ovan sagda ligger väl i båda "lägren" om jag förstått saken rätt. Jag tror dock att det är bra att man stöter och blöter dessa frågor, även om det kan bli tjatigt ibland...
Däremot kan jag aldrig tro att esl saknar lyssningserfarenhet, men många saknar nog elektronisk kunskap och får ej med helheten (OBS! tror JAG...) Det känns i alla fall att han har sina fötter mera i båda lägren ändå, än om man bara går på sina sinnen och pinkar på det tekniska. Det är ju lite av grejen att få en helhet! Tycker i alla fall jag.
Avsaknad av substans ligger väl en del i detta jag skrev ovan... Det är möjligen din personliga uppfattning om att det blir ett sämre (annorlunda?) ljud av nätfilter men kan inte stödjas på något sätt .. visst det är subjektivt (jag vet)
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/01/22 : 00:26:07
|
quote: Däremot kan jag aldrig tro att esl saknar lyssningserfarenhet, men många saknar nog elektronisk kunskap och får ej med helheten (OBS! tror JAG...) Det känns i alla fall att han har sina fötter mera i båda lägren ändå, än om man bara går på sina sinnen och pinkar på det tekniska. Det är ju lite av grejen att få en helhet! Tycker i alla fall jag.
Kan meddela att det låter alldeles förträffligt hemma hos Esl. Det är alldeles klart att han är i båda lägren. Där finns ett väldigt stort musikintresse och skivsamling också. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/22 : 07:01:11
|
acebowler: Jag tror inte heller att esl saknar lyssningserfarenhet och det har jag aldrig gett uttryck för.
Bernt Jansson: Vilket gör honom omöjlig att kritisera? Finns han i båda lägren borde han ju verkligen balansera sina uttalanden. Detta handlade ju inte om hur trevlig man är, hur många skivor man har eller hur mycket kompis med dig han är. (jag minns inte vem esl är men han är alldeles säkert trevlig på alla sätt)
Kategoriskt sågande av elektronik som inte beter sig som hans egen. Kategoriskt och generella uttalanden om varför si eller så inte är sant/fungerar på grundval av teoretisk kunskap. Det reagerade jag på och det står jag för.
Vad tycker han om bybees?
Och det vore ju rakare om esl själv svarade. Inget krav men än har jag inte fått några synpunkter eller argument om varför min reaktion skulle vara "fel".
mvh
|
|
|
kme
Musik-Harry 2005
4409 Posts |
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/01/22 : 07:49:22
|
Esl's inlägg var väl inte det mest ödmjuka han gjort men så farligt tycker jag inte det var heller. Han trampade tydligen på någon öm tå. När folk skriver att något tappar dynamik är det väldigt ofta frågan om att ljudet blir lite mjukare eller rent av mindre vasst, detta är inte dynamikförlust egentligen och absolut något man bör kunna diskutera. Vilket ljud olika människor sedan föredrar är en annan sak och jag kritiserar aldrig valet någon gjort men jag kan väl få framföra att jag inte väljer likadant. Ljudet är i slutändan fullt av kompromisser och man får väl välja det som man trivs med helt enkelt.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/01/22 : 12:45:02
|
När det gäller isolertrafo till slutsteg så måste den vara tillräckligt stor. Nelson Pass skriver t.ex att en trafo på tre gånger maxeffekten förstärkaren drar från nätet är rimligt i själva nätdelen. En isolertrafo ligger ju i sin tur i serie med detta så jag kan tänka mig att det behövs ännu större marginal då.
HC: Självklart står ingen så högt i status att han inte kan kritiseras.
MatsT: quote: När folk skriver att något tappar dynamik är det väldigt ofta frågan om att ljudet blir lite mjukare eller rent av mindre vasst, detta är inte dynamikförlust egentligen och absolut något man bör kunna diskutera.
Jag har också observerat att en del föredrar ett aggresivare ljud och beskriver det som dynamiskt. Ofta lägger de då ingen vikt vid tyst bakgrund heller, och det är där vinsterna finns att hämta med filter/nätkablar/isolertrafos, enligt min uppfattning. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Topic |
|