HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rocksteadys högtalarjakt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2008/12/28 :  16:31:23  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Hej alla!
Första inlägget (bortsett från presentationen) tänkte jag lägga på att berätta om mina erfarenheter i jakt på ett par högtalare till det pioneersystem jag fått tag i.

Först ska jag presentera mitt hittills blygsamma system bestående av en Pioneer SA-750 förstärkare från mitten av 80-talet med 50wpc med matchande tuner TX-540L, och till den musikproducerande delen har jag en Pioneer PL-300X skivspelare. Ingalunda Hi-End, men ett klart steg upp från köksradio och kompaktstereo.

Jag har även ögonen på en SG-550 equalizer som jag hoppas kunna ropa in för att få ett sammanhängande system.

Det enda som saknas nu för att förvandla ett spår i skivan till ljud är högtalarna. Jag har satt en relativt diffus budget på "rätta sidan 3-4000" med tanke på att övriga delarna hittades billigt. Men med tanke på studentekonomin så hoppar mitt hjärta (och plånbok) gärna ett skutt för ett billigare alternativ.

Hur som helst, jag var nere på Hifi-klubbens affär här i Umeå för att höra vad de hade att erbjuda, och just nu hade de erbjudande på ett par B&W DM686 i körsbär för 3 699:- eller nåt sånt. Alltså en hel del billigare än normalpris. Jag lyssnade på dem och tyckte de var ett klart alternativ i min jakt. Jag tackade och fortsatte ut till Ersboda där jag kikade in på RC ljud och bild, men det var andra som hade gjort likadant, varför jag bestämde mig att återbesöka dem när det var lite mindre folk där.

På vägen hem körde jag förbi BRL electronics för att se vad de kunde erbjuda. Jag förklarade att jag sökte ett par bokhyllehögtalare till en stereoförstärkare från mitten av 80-talet. Han gick då bort till högtalarhörnan och pekade på ett surroundsystem och sa "det här är ett bra paket!". Jag förklarade att stereo bara använder två kanaler så att centerhögtalare, bakhögtalare och baskagge var lite onödigt. Efter konsultation med en medarbetare visade han mig ett par System One-bakhögtalare till ett surroundsystem (bara BRL som säljer eller?) med frekvensområde på 75hz-20khz. Jag sa då att jag tyckte den saknade lite bas. "Inte då" säger han, och ändrar equalizer-basen till max så att allt börjar spraka och hissa. "Okeeeej" säger jag, tackar för deras eminenta service och far hem för att vila öronen. Och här sitter jag nu.

Vad säger ni? Är Hifi-klubbens erbjudande på B&W ett klipp? Till ett nybörjarsystem på studentekonomi alltså, eller finns det bättre fynd annanstans?

Tack för mig iaf och hoppas att det här blir början på ett långt medlemskap på hififorum.nu

MVH / Albin Grind

Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/12/28 :  17:40:04  Show Profile Send huzze a Private Message
Säkert är B&W-burkarna OK, men varför inte satsa på begagnat även på högtalarsidan? Inte 80-tal i första hand kanske, men för att få ner priset lite. Finns nog många bra stativare ute för en rimlig peng.

Synd att BRL gjorde bort sig så, har ett par System One golvare som presterar kanon med tanke på priset. Å andra sidan har jag varit i exklusivare butiker som oxå tabbat sig...
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/12/28 :  18:10:46  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag var inne på hifiklubben i somras och lyssnade på 686 och 685 och tyckte att de var mycket trevliga bekantskaper. Dock tyckte jag att det var 685:an som gav musiken rätt proportioner då den mindre 686:an kändes lite tunn.

Begagnatmarknaden är annars ett trevligt äventyr, där kan du säkert hitta något som passar.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2008/12/28 :  18:44:38  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Ja, jag kanske får ge mig ut i begagnatdjungeln och leta.. Finns det något särskillt man ska kolla på begagnade högtalare, utifall man inte kan lyssna på dem, så att man inte köper grisen i säcken? Och finns det något märke som är vanligt bland beg-fynden?

Det får bli en runda här i krokarna när alla affärer öppnar från julledigheten igen.

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/12/28 :  19:07:09  Show Profile Send huzze a Private Message
Lyssna är ett måste, annars vet du inte om de är hela. (om du inte får förtroende för säljaren via telefon)

Leta på blocket eller på www.hifimagasinet.com

Edited by - huzze on 2008/12/28 19:10:09
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2008/12/28 :  19:18:33  Show Profile Send DMGbg a Private Message
Hej
När jag skulle hjälpa min son som också är student fick jag en del tips som du kan ta del av här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=71391

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2008/12/29 :  23:12:41  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Tack DMGbg för det!
Nu har jag äntligen fått hem första delarna av mitt system; förstärkaren SA-750 och tunern TX-540L och hunnit testa de lite med ett par trevägshögtalare inkopplade i ett kompaktsystem jag äger sedan tidigare, även det Pioneer (S-P350, 60w, 8ohm) och vet att de funkar iaf.
DESSUTOM hostade farsan fram att träbordet (som jag alltid trott att det varit) bakom soffan i vardagsrummet hemma där vi haft en kruka ståendes, egentligen var en av de två Wharfedale Dovedale 3 han hade lyssnat på under sin hifi-period. Jag har inte haft chansen att pröva de än, men jag tänkte höra om någon har några synpunkter på dessa högtalare? Jag kunde inte hitta särskilt mycket information om de heller så allt ni har att erbjuda om dessa bastanta varelser tackar jag för och tar emot.

MVH / Albin Grind

PS. Min Pioneer SG-550 Equalizer som jag spanat på, ropade jag in idag för 154:- på tradera. Jag längtar oerhört mycket efter att flytta in i nya lägenheten i februari för att ordna upp systemet.

Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/19 :  00:05:28  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Uppdatering:
Jag står fortfarande utan ett par rekordeliga högtalare! Jag har ännu inte testat farsans gamla Wharfedale Dovedale 3 men ska göra det till veckan är det tänkt.
Jag har dessutom möjlighet att få ta över ett par Wharfedale Diamond 9.1 75th Anniversary Limited Edition för en rimlig summa på annons. Nu undrar jag om det är någon som har lyssningserfarenhet av dessa stativare?

Hoppas att det sitter någon nattuggla med svar

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/01/19 :  00:32:05  Show Profile Send edison a Private Message
Har inte lyssnat, men Diamondserien är en "klassiker" i minihögtalarsegmentet sedan långt mer än ett decennium.

Hade själv några år en annan (gammal) Wharfedaleklassiker: 502:an.
En 2-vägare med 8" i sluten låda + metalldiskant.
Lät inte dumt alls, ifall ett sånt par skulle dyka upp.

EDIT:
Den hette 505.2, och inget annat

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/01/22 17:12:36
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/19 :  00:36:30  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Tack för svaret. Jag ska som sagt kontrollera Dovedale 3:an som är en trevägsgolvare som det talats lite varmt om på nätet. Annars blir det nog slut på högtalarjakten imorgon!

Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2009/01/19 :  14:11:21  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Kolla in RTiA3 från Polk Audio som säljs på Netonnet, de får överlag bra kritik från både amatörer som proffs (stereophile) de ligger inte på fantasipriser heller. Verkar klart prisvärda och med bättre känslighet än t.ex B&W

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet

Edited by - Thomas_Ö on 2009/01/19 14:12:46
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/19 :  18:01:33  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
tack för tipset Thomas, men jag slog till på Wharfedale Diamond 9.1 75th Anniversary edition. Nu står jag bara i valet och kvalet om jag ska köpa stativ på en gång från samma säljare. det lutar åt det hållet.

Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/21 :  23:44:32  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Update:
För närvarande finns MINA högtalare samt stativ inlämnade på bussgods i Piteå och jag kan knappt hålla mig still förrän jag får hålla om dem. Får bara hoppas att frakten med bussgods går lite bättre än då de fraktade en av mina skivspelare.
Jag kommer att ha lilla julafton snart när högtalarna, stativen, den nya pickupen (Goldring 2100) och EK-kabel för fyrflätning anländer

Nu saknas bara stereoracket, men det ska få bli ett DIY och först ska terrängen sonderas på alternativ och material.

MVH / ett barn dagen före julafton

Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2009/01/22 :  14:38:19  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
hoppas du sitter nöjd ;)

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/22 :  16:30:21  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Ja, jag hämtade ut dem idag och de är ju helt klart en fröjd för ögat. Har dock inte testkört dem med tanke på att jag i väntan av flytt bor i ett rum, inte större än en klädkammare, hemma hos mina föräldrar och den akustiska miljön gör inte högtalarna rättvisa. Säljaren glömde dock att skicka med tygfrontarna, men de skulle skickas på posten snarast.

Nu är det bara resten man sitter och väntar på :/
Då flyttlasset har gått ska jag göra ett hemma hos-reportage är det tänkt

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000