HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cd är död länge leve Blu Ray Cdn Blu-spec CD !!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2009/01/13 :  10:26:36  Show Profile Send Blue a Private Message
matte76: "CD har funnits sedan början av 80-talet och är fortfarande överlägset störst trots nedladdningen. På väg mot sin död? Ja troligen, men det dröjer många år till. Blu-ray tror jag på om inget annat och bättre format kommer."

Vem försöker du lura Matte? I varenda sådan här diskussion som dyker upp på forumet fortsätter du att predika om hur stort och bra cd-formatet är och hur mycket du gillar det. Men en snabb titt på omvärlden talar mot vad du säger: CD-försäljningen fortsätter att sjunka, månad efter månad, år efter år. Det finns väldigt få köpare under 30 år och Spotify och liknande tjänster påskyndar ständigt denna utveckling. Lyssning via dator eller mp3 innebär helt enkelt för många fördelar för den breda massan gentemot fysiska skivor - oavsett hur bra deras återgivning må vara.

Så, att påstå något annat än att den fysiska skivans dagar är räknade som masskonsumtion är att lura sig själv - även om det självklart kommer att finnas kvar cd-spelare och skivsamlingar hos audiofiler under många år framöver.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/01/13 :  11:50:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blue: Du tror och tycker vad du gör och vice versa för min del...predikar gör jag inte utan diskuterar precis som alla andra. Olyckligt ordval av dig.

Jag vet mycket väl att cd-försäljningen minskar och att det främst beror på att unga personer laddar ner. Men vem säger att detta inte kommer att ändras? Jag tror att 95 % laddar ner olagligt, de är inte beredda att betala för laglig nedladdning. Då köper de nog hellre skivorna. Jag är medveten om att på sikt med bättre och bättre internet kommer fysiska medier som CD, vinyl och blu-ray etc att få allt mindre betydelse och nedladdningar öka. Jag är nog inte ensam om att beklaga detta dock.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2009/01/13 11:51:22
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/01/13 :  11:52:39  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag lyssnar via det media som låter bäst i mina öron.

1. Vinyl
2. FLAC via SB
3. CD

Vill jag läsa/hålla i fordralen till musiken jag har i FLAC tar jag fram aktuell CD ur min skivhylla. Svårare än så är det inte.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/01/13 :  11:57:04  Show Profile Send matte76 a Private Message
Så kan man också göra Vox, även om du generaliserar. Vissa vinyl låter bättre än CD (de flesta om de flesta CD man har är komprimerade för mycket), medan andra CD låter lika bra eller bättre än vinyl. Och handhavandet är ju ljusår bättre vad gäller CD, det bör vi vara överens om. Vissa vinylrävar tror att vinylskivor har något magiskt som ger bra ljud, men i stort sett allt handlar om mastring/mixning, inte mediet i sig. Testa att göra en vinylrip med bra utrustning och bränn sedan på en CD-R. Jag kan lova att denna CD-R låter lika bra som vinylen, om man nu har bra utrustning, cd-spelare etc. Och, som Vee-Eight skriver nedan, utnyttjas ju inte CD-skivans kapacitet till 100 % särskilt ofta vilket är tragiskt.

FLAC via SB kan inte låta bättre än CD, källan för FLAC-filerna är ju CD eller mastring/mixning är åtminstone samma. Riktigt bra cd-spelare bör låta bättre än SB även om jag själv inte jämfört så noga.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2009/01/13 12:52:35
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/01/13 :  12:01:52  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Vox: Håller med Matte76; Varför skulle FLAC via SB låta bättre än CD?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/01/13 :  12:06:05  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag tror nog att BD audio blir nästa format då priset inte överstiger CDn folk kommer nog att köpa dessa till sina BD videospelare.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2009/01/13 :  12:06:56  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Förstår inte riktigt denna format-onani när man inte ens kan hantera de gamla formaten. Kan man inte i breda lager utnyttja cd-skivans kapacitet så finns heller ingen anledning till att göra om misstaget på ett nytt format.

Pac;
Du har mer rätt än man kan ana; vinyl är i sammanhanget det enda arkivsäkra formatet.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/01/13 :  12:14:43  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Poppen skrev: "Jag tror nog att BD audio blir nästa format då priset inte överstiger CDn folk kommer nog att köpa dessa till sina BD videospelare."

Det tror jag också! Och tänk så coolt när samlingsboxarna kommer på BD Audio. Upp till 70 album i stereo (CD-kvalitet) på en enda skiva! Miljövänligt dessutom.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/01/13 :  12:55:18  Show Profile Send poppen a Private Message
Då går det att pressa priserna också
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/01/13 :  12:58:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
Man blir allt mer sugen på en Playstation 3, BD audio verkar vara ännu ett argument

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/01/13 :  13:57:36  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jepp, det är en förträfflig maskin! Men den är inte så rolig att plocka ut analogt 2-kanaligt ljud ur; kablaget är ett specialkablage av lakritsremstyp. :(

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/01/13 :  15:02:15  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Vox: Håller med Matte76; Varför skulle FLAC via SB låta bättre än CD?


En av orsakerna är att att cd-spelaren vid ev läsproblem "chansar" med vilken information som finns på skivan. Vid "rippning" av en cd kan det ta x antal timmar innan filen stämmer till 100% med cd-originalet.
När jag rippade mina cd blev jag förvånad över att det är så pass många cd som det är någon form av läsproblem med. Då talar jag inte om cd som är fysiskt skadade utan välvårdade och en del helt nya.

Om ni inte har gjort någon jämförelse mellan en cd-spelare av god/hög kvalitet och FLAC via SB med en extern DAC av god/hög kvalitet tycker jag att ni skall göra det.

Använd era öron och lita inte på vad ev "elektroniksnubbar" anser.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/01/13 :  15:14:48  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Aha, du har en extern DAC! Det framgick inte i ditt tidigare inlägg. Då förstår jag hur du menar. :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/01/13 :  15:16:00  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
När jag rippade mina cd blev jag förvånad över att det är så pass många cd som det är någon form av läsproblem med.
Hur vet du att det är läsproblem om inte skivan hackar eller stannar helt? Det vanligaste problemet som jag tycker är att det sitter feta avtryck på PQ-koden.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/01/13 :  15:20:18  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Precis! Mot feta fingeravtryck hjälper nog ingen "omrippning" i alla fall. Bara en CD-cleaner.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/01/13 :  16:39:43  Show Profile Send -AG- a Private Message
quote:
Känsla och känsla... Vinyl vs CD vs BD är precis som att jämföra gammal bil med ny bil och med kommande bilmodell. Personligen åker jag helst så ny bil som möjligt för att få maximala prestanda. Vissa personer åker dock hellre veteranbil av nostalgiskäl och stannar gärna och tankar en gång i timmen (läs: vänder skiva var 20:e minut). Ser fram emot musik på BD samt att få byta bil till en supersnål 200-hästare om ytterligare ett par år!


Det är därför man helst sitter i soffan och bläddrar i skivsamlingen i sin iphone/liknande och slipper hantera skivor öht... och sedan spelar vinyl när man känner för att finlyssna. Läs - snål 200-hästare till vardags och en ferrari till helgen.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/01/13 :  22:13:11  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jag har köpt mig en massa CD-skivor, men centrumhålet är aldeles för stort för axeln(och då har ändå Thorens 6,35mm axel, inte 6,3) men inte så stort som på singlar med hål för jukeboxnav så den centrumpucken passar inte heller. De skivhandlare jag talat med har ingen adapter heller och den lokala radiohandlaren vet heller inget. Hur har Ni löst detta? Är även Blue Ray skivorna behäftade med samma fel?
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/01/13 :  22:16:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Ja Ingvar, det är de.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/01/13 :  22:41:05  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Aha, du har en extern DAC! Det framgick inte i ditt tidigare inlägg. Då förstår jag hur du menar. :)

Jag kanske bör nämna att jag även har en förstärkare, högtalare och div kablar också.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2009/01/19 :  18:22:19  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Köp en Wadia med digitalingångar, en Wadia Ipod docka och en schysst Blue-Ray transport och så är man hemma, eller i alla fall jag :)

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/01/23 :  11:22:33  Show Profile Send poppen a Private Message
Kolla på denna sida bild på dem
http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=31793

Här kan du köpa hybriderna

http://www.cdjapan.co.jp/popular_formats/Blu-spec-CD/artist.html?key=160946

De kan spelas i både Bluray spelare samt vanliga spelare

Edited by - poppen on 2009/01/23 11:44:10
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/01/23 :  13:32:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ah, det är blue-spec CD ni menar. De har absolut INGET med blu-ray att göra.
Blu-spec är bara vanliga CD där man helt enkelt använt blå laser (istället för röd som för vanliga CD) i något steg i produktionen.
Det är alltså menat som något i stil med CDs motsvarighet till 180g vinyl, formatet är i övrigt exakt detsamma som vanlig Redbook CD.

Att blu-spec går att spela i blu-ray spelare beror alltså helt enkelt på att dessa som bekant ju också kan spela CD-skivor.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/01/23 :  15:11:51  Show Profile Send CC a Private Message
"Hur vet du att det är läsproblem om inte skivan hackar eller stannar helt?"

- vid rippning med EAC så kan du utläsa i loggfilen om det finns läsproblem med en specifik skiva. Märks även att det tar längre tid än vanligt med rippningen. Sedan kan man också jämföra checksumman med andra som rippat samma skiva.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/01/25 :  19:17:24  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Det är Profile 3.0 som alla audiofiler väntar på, och den standarden har inte kommit ännu...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2009/01/25 :  21:25:18  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Hmm, borjar nog bli gammal, eller (en)vis!!?? Kan det vara sa att marknaden behover salja nya apparater/format etc... Kan heller inte se nodvandigheten av ett nytt battre format nar sa fa utgivningar later bra i befintliga format. Dessutom ar jag utless pa kranglande servrar, datorer, kablar, adapters o fan vet vad som kommer nast...

Vinyl o CD racker for mig iallafall.

Peter
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000