HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Renovera huset - Omvärdering - Någon mäklare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2009/01/09 :  15:01:12  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tjena allihop,

Med det nya rotbidraget och rekordlåga räntor ser jag och min sambo ett gyllene läge att renovera upp huset lite och samtidigt försöka få upp värdet på huset. Huset köpte vi 2007 i november för 1700 000 kr. Enligt mäklaren är det värdet idag plus minus noll sen dess!

Det vi funderar på nu är att renovera 1 badrum samt byta fönster på huset. Alternativt (istället för fönsterbyte) renovera även vårt andra badrum. Badrummen är original från 1980 och plastmatta överrallt! Det nya skulle bli kakel, klinker, golvvärme, bubbel etc etc.

Till renoveringen har vi tänkt låna ca 200 000 kr totalt. Av detta räknar vi med att kunna dra av ca 60-70 000 kr netto (ROT-avdrag)av arbetskostnaderna!

Frågorna som inställer sig är i ljuset av finanskris följande:

1. Får vi tillbaka åtminstonde investeringen (200 000 kr) i värdeökning på huset. Helst vill vi förståss kunna få upp värdet så högt att vi kanske kan bli av med en del topplån! Är detta realistiskt i dagens situation? Hursomhelst måste ju huset öka i värde med minst 200 000 kr. Är detta troligt?

2. Vad är smartast att satsa på? Ett badrum och byta fönster eller strunta i fönstrena och renovera båda badrummen? Nuvarande fönster är 2+1 fönster från byggåret 1980 med ett uppskattat U-värde på ca 1,82. Nya fönster skulle vara 0,9. Besparing ca 2000 kwh/år. Dvs ca 2300 kr/år

3. Vi är angelägna att först och främst få tillbaka själva investeringen i den nya värderingen som mäklaren måste göra när vi avslutat arbetet. För att inte få sämre villkor än idag!! Är detta troligt eller är det en chanstagning i dagens läge? Är risken tom att värdet ökar MINDRE än 200 000 kr i dagens situation på marknaden??

Bonusen är att våra elkostnader minskar med nya fönster. Men återbetalningstiden i förhållande till investeringen är ganska lång. Får man tillbaks investeringen snabbare i värdeökning på huset med ett badrum??

Till saken hör att vi under året sen vi köpt även lagt mellan 80-100000 kr av egna pengar i renovering av huset. Husets fasad är renoverad och ommålat utvändigt och invändigt har vi nya golv, parkett överallt, nymålat, nytapetserat, ny köksfläkt. Och förståss ett supernajjs stort(Hifi)allrum där uppe på 35 kvm!!

Ja en lång och komplicerad fråga men förhoppningsvis kan någon klok forumperson ge mig lite råd och tips eller rekommendationer.

Man vill ju utnyttja ROT-avdraget nu när det går att få! Och få upp värdet OCH förhoppningsvis få bättre lånevillkor!!

Hur skall man tänka när man som första prio vill höja värdet på huset!

Snälla hjälp!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2009/01/11 13:03:37

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/01/09 :  15:16:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Intressanta tankar!

Personligen hade jag värderat huset högre om flera grejer var gjorda till betyg 4 än om en enda del var renoverad till betyg 5. Exmpelvis hade jag mer uppskattat både fönster och ena badrummet än ett fete-renoverat badrum med värsta bling-bling-grejjerna.

Nya fönster inte bara isolerar temperatur bättre - dom är också tystare vilket ger längre brusnivå vilket get bättre upplevelser framför stereon. Så valet är väl egentligen enkelt?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2009/01/09 :  15:39:40  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Nya fönster inte bara isolerar temperatur bättre - dom är också tystare vilket ger längre brusnivå vilket get bättre upplevelser framför stereon. Så valet är väl egentligen enkelt?


Men då är saken biff!!!

Nå, för att vara allvarlig tänker jag ochså så!! Försöker tänka smart nu och inte drömma iväg. Badrummet där nere tänkte vi hursomhelst renovera. Kakel och klinker, dusch, golvvärme takspottar etc men inget i modell "bling-bling". Vår offert på badrummet är på 105 000 kr och inkluderar allt utom porslin och takspottar och lite invändig målning jag tänkte göra själv. Nog borde ett nytt badrum väl vara värt 105 loppor eller mer?? Räknar som sagt ochså med ett avdrag på ca 30-40 000 kr av denna kostnad. Mycket arbete med nytt badrum! Så nettoinvesteringen blir alltså ca 60-70 000 kr!

Fönster tycker JAG är en smart investering även om mäklaren skrämmer upp oss med lång återbetalningstid och att investeringen inte nödvändigtvis ger en så stor värdeökning. Dels är fönstrena dragiga och öppnas innåt vilket är pantat. Vi vill flytta ut dom i fasaden och byta till vridfönster.

Mer energieffektiva hus borde väl dessutom tinga ett högre pris på marknaden i dessa tider när alla hus som säljs MÅSTE energideklareras???

Så frågan är alltså följande.

2 badrum renoverade kostar ca 150 000 kr netto efter ROT avdrag

1 badrum + nya fönster + luft/luft värmepump kostar ca 150 000 kr netto efter ROT avdrag

I fallet två badrum får vi ingen energibesparing.

I fallet ett badrum+fönster+pump får vi energibesparing på ca 4-5000 kwh/år

Känns givet vilket man smartast satsar på ur energisynpunkt men hur med värderingen? Vilket alternativ bör höja värdet högst på huset??

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2009/01/09 15:44:27
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2009/01/09 :  16:03:10  Show Profile Send Nicks a Private Message
En viktig synvinkel tycker jag.... som är totalmissad.

När jag renoverar... så gör jag det för att få saker och ting som jag vill ha det för att höja MIN livskvalite. Dvs renoverar för att trivas bättre i mitt boende. Inte för att höja priset... det är i såfall sekundärt.

Mitt råd är: gör renovering så NI som bor där trivs. och som passar era plånböcker. beakta inte eventuella värdehöjande eller inte parametrar... Beakta inte dem så mycket iallafall.

Min åsikt.

Hihi. :)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/01/09 :  16:31:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Åhh...luft/luft har jag en aversion för. Delvis berättigad...delvis inte! Men det är skönt att ha nått att tycka illa om, som egentligen är så oförargligt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/01/09 :  18:30:04  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag har för mig att generellt brukar renoveringar och förbättringar aldrig ge pengarna tillbaka på det viset du räknar ovan. Vare sig ROT eller finanskris, att omvärdera ett hus idag för att få bort topplån är ju ytterst riskabelt, kan ju slå åt andra hållet, särskilt som "alla" talar om fortsatt prisfall närmaste två åren eller så.
Jag tycker Nicks har en mycket bra approach. Badrumsinredningar tenderar att snabbt bli personliga och är nåt man ska se både när man vaknar och innan man lägger sig.

Jag har själv bytt ut stora gamla tvåglasfönster mot moderna 3-glas ditos och det gör mycket om man bor i en bullrig miljö, men inte tror jag att jag får igen de pengarna som så.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2009/01/09 :  19:20:34  Show Profile Send Mahler a Private Message
Nicks och Magils! Ni är förståss helt rätt på det!!

LIte därför som jag insisterar på att göra fönsterbytet, fult med fönster som öppnas innåt och så är många av dom dragiga.

Bytet är för att öka inomhuskomforten förståss. Nytt badrum ochså för att få en mer praktisk vardag! Idag har vi badkar och tråååångt i badrummet nere. Duschhörna går inte att ha pga fönster. Ombygget är till för att göra morgnarna smidigare för 2 personer att göra sig iordning samtidigt i badrummet.

Men man kommer ändå inte ifrån frågan om investeringen!! Banken förväntar förståss sig att värdet på huset ökar med MINST det jag investerat.

Det innebär ju ochså att jag bara får samma villkor som idag. Dvs 15% topplån och resten bottenlån. I det fallet kan jag inte baka in topplånet i bottenlånet eftersom husets värde är samma som vi har lån på huset!

Alltså måste vi tänka på hur vi maximerar "marknadsvärdet" genom våra investeringar.


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Dartman
Starting Member

39 Posts

Posted - 2009/01/09 :  19:55:05  Show Profile Send Dartman a Private Message
Duschhörna vid fönster har jag gjort genom att ta bort fönstret och ersätta det med glasbetong. Det är rätt mysigt att duscha när solen ligger på nu, värmer rejält. Glasbetongen har också egenskapen att den bryter ljuset, vilket gör att badrummet känns ljusare än innan.

Ett litet tips som kan göra att ni tänker i fler banor kanske, det är väl inte så ofta man öppnar ett fönster i badrummet, ventilationen brukar ju vara rätt okej där.

Jag håller dock hårt med tidigare kommentar om att man ska känna efter vad man själv vill ha, snarare än att stirra sig blind på andrahandsvärdet, om det inte är så att man har för avsikt att flytta snart förstås. Sen finns det ju gränser, att måla huset ljuslila i ett grannskap av jordnära färgade hus kanske man ska tänka över nåt varv extra.

Lycka till!

The Gingerbreadman - psychopath, genius, convicted murder and biscuit.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2009/01/09 :  20:09:52  Show Profile Send U1 a Private Message
quote:
1. Får vi tillbaka åtminstonde investeringen (200 000 kr) i värdeökning på huset. Helst vill vi förståss kunna få upp värdet så högt att vi kanske kan bli av med en del topplån! Är detta realistiskt i dagens situation? Hursomhelst måste ju huset öka i värde med minst 200 000 kr. Är detta troligt?

2. Vad är smartast att satsa på? Ett badrum och byta fönster eller strunta i fönstrena och renovera båda badrummen? Nuvarande fönster är 2+1 fönster från byggåret 1980 med ett uppskattat U-värde på ca 1,82. Nya fönster skulle vara 0,9. Besparing ca 2000 kwh/år. Dvs ca 2300 kr/år

3. Vi är angelägna att först och främst få tillbaka själva investeringen i den nya värderingen som mäklaren måste göra när vi avslutat arbetet. För att inte få sämre villkor än idag!! Är detta troligt eller är det en chanstagning i dagens läge? Är risken tom att värdet ökar MINDRE än 200 000 kr i dagens situation på marknaden??



1. Nej, inte om du inte gör allt själv samt att det du fixar var i dåligt skick innan. Ett hus blir mer värt när du skapar mervärde, dvs du gör arbetet själv, annars skulle vilken annan köpare som helst kunna göra samma sak, dvs köpa ett hus och ringa in en firma som fixar det åt dem.

2. Vet ej, beror väl på nuvarande skick av de olika alternativen.

3. Vad händer om marknaden dyker ytterliggare ett antal %? Du talar om en renovering av enstaka parametrar i ett hus, sen skriver du själv att dessa skall kosta över 10% av totalvärdet på huset.

Du kan inte låna på fastigheten eftersom det krävs en ny värdering för detta (mäklarens uttalande om 0 värdeökning)då återstår endast ett dyrt vanligt banklån för att finansiera din renovering (ett antagande då du skriver att du har topplån) OM renoveringen skulle rendera en värdeöking skulle denna kunna ligga till grund för omskrivning av topplånet. Banken skulle då OM något endast godta att skriva om dina topplån, således skulle du fortfarande sitta med 200k i vanligt lån, dvs ingen direkt vinst i månadskostnad. Bankerna är ytterst restrektiva med värdering av hus i nuläget, detta gynnar inte din situation.


Jag tycker precis som Nicks, renovera för dig och din familj, om det sen ökar värdet på huset så är det en bonus (något ökar det säkert)
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2009/01/09 :  20:23:00  Show Profile Send EAR a Private Message
Har precis renoverat badrummet och det är precis som Nicks säger att det egna mervärdet får gå före allt annat.
Man skall också framförallt vid en badrumsrenovering se till att ta reda på vad som gäller försäkringsmässigt innan man drar igång och fixar allt på egen hand

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2009/01/09 :  22:24:40  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Att renovera badrum är en högst osäker investering tycker jag.
Sannolikheten att ngn annan ska gilla ditt val av kakel osv är inte så hög (inte för att du har dålig smak men för att vi alla gillar olika utseende/stil) och då vill den personen troligen inte betala ngt extra för det.
Om det är en investering i eget välbefinnande också så är det en annan sak.
Därför tror jag att ett byte av fönster och andra energisänkande åtgärder ger bättre avkastning vid en försäljning.
/Micke
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/01/09 :  22:40:45  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Luft - Luft är pest.

Låter, torkar ut luften...

Hur är det med värmesystemet i stort? är det elradiatorer eller vattenburet?
Är det vattenburet skulle jag hitta en rejäl lösning för uppvärmningen och lägga krutet där. 100 tusen på en bra och långsiktig värmelösning som ger ett riktigt snålt hus höjer garanterat värdet.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2009/01/10 :  16:08:28  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hmmm!

Många synpunkter och reflektioner!!

Håller inte riiktigt med om att folk på marknaden INTE värderar ett renoverat badrum högre än ett orenoverat med anledning att man själv kan renovera för samma peng.
Varför säljs då två likvärdiga hus på samma gata för olika belopp när ena huset har kakel och klinker i badrummet och andra plastmatta. Mäklaren var helt inne på att badrum skulle vi göra då det höjjer värdet på huset.

Vad gäller "skicket" som grund för vad man bör satsa på är fönstrena OK antar jag men det är knappt. Flera av dom är dragiga med kallras och särskilt dörrarna ut till våra två altaner från köket och vardagsrummet som läcker duktigt med iskalla golv till följd. Fönstrena är 2+1 från 1980. Fönsterbytet skulle generera en ekonomisk fördel inte bara pg av bättre U-värde utan även bonuseffekten då jag inte behöver köra pannan lika hårt och säkert kan sänka tempen med upp till 2 grader utan att jag upplever det som kallare. Det ger ytterliggare 10 % sänkning av elkostnaden per år! Totalt ca 3-4000 kwh/år skulle jag uppskatta är realistiskt.

Badrummet uppe på andra våningen har en mindre fuktskada iodikerad i väggen när vi besiktigade huset och det är därför vi funderar på att fixa det nu ochså. Försäkringspengar skulle vi isåfall få från tidigare ägares försäkring. Alltså i förebyggande syfte om skadan skulle förvärras. Kan lukta lite undeligt där uppe ibland nämligen! Samtidigt är det det badrummet vi använder minst.

Sladd!! Din synpunkt har faktiskt flera poänger. Jag tror stenhårt på att energieffektiva och driftsnåla villor kommer generera högre pris på marknaden än dyrare diton!! Därför har vi som ytterliggare alternativ möjlighet att installera jordvärme eller bergvärme. Jordvärme känns i förhållande till vår förbrukning som det bästa alternativet. Sen är vårt hus inte så stort att det riktigt motiverar en bergvärmelösning. Med jordvärme skulle ju kunna spara ytterliggare 5-6000 kwh/år.

Vi har ett vattenburet system idag för uppvärmningen!



-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/01/10 :  16:21:41  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
En fråga när du pratar om fönster och kallras mm

Vilken typ av ventilation har du i huset?

Gissar på självdrag (?) och de flesta sådana hus har ett icke-fungerande ventilationssystem.
Luft måste ju igenom huset för att allt skall fungera. Med åren har ett omfattande missbruk av silikonlist fått husen allt tätare och detta oftast i syfte att motverka "drag". Ytterligare en spik i kistan för ventilationen brukar vara att den kalla dragiga luften kostar pengar att värma upp...

Skall utveckla mina tankar mer om du berättar vilken typ av ventilation du har

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2009/01/10 :  16:35:29  Show Profile Send Mahler a Private Message
Nää, faktiskt inte självdrag.

Mekanisk frånluft. Köksfläkten forcerar ventilationen via kanaler till badrum, tvättstuga etc. Tilluft via spaltventiler i våra fönster.

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/01/10 :  16:55:52  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

OK, en bra lösning!

Om det är vindstilla ute och det drar kallt = för mycket ventilation eller alla tilluftsventiler stängda.

Grundregeln är att det alltid är bättre att strypa flödet vid källan. Den klassiska är att plugga ventilationen vid ventilen i badrummet om det drar från fönstret. det är mycket mer effektivt än att försöka hindra luften att ta sig in.

Fixa en styrning min-max på din fläkt och gärna en timer också. På natten behöver du ett minimum av ventilation och likaså vardagar mitt på dan om familjen jobbar. Sätt sedan ett högre läge på eftermiddag/kväll och morgnar. Ha alltid tilluften öppen.

Jordvärme: har du en STOR tomt? Om inte undvik jordvärme. Ser ut som Sibirien i trädgården annars...

Luft/vatten är annars ett alternativ som ger upp först vid ganska många minusgrader och är rimligt i pris.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2009/01/10 :  19:36:38  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Luft/vatten är annars ett alternativ som ger upp först vid ganska många minusgrader och är rimligt i pris.


Luft vatten har vi och det har fungerat kanon.
Att tänka på om man haft en gammal el eller oljepanna är att man måste vara observant på skorsten och hur vindutrymmena beter sig vid byte till värmepump.
När man tar bort värmen från skorstensstocken blir det helt andra förhållanden.
I övrigt är det alltid så för att få ett bra värde på sitt hus så finns det bara en sak som gäller och det är läget läget och läget igen

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/01/10 :  19:53:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Inte bara det, har man haft oljepanna (eller annan förbränningspanna) så har den utgjort en naturlig ventilation (och i viss mån uppvärmningskälla) i det utrymme den stått. En fuktig källare kan således bli en väldigt fuktig källare...
Vid förbränning så har ju pannan hela tiden dragit in luft i och med att sådan gått åt till förbränningen och gått ut genom skorstenen.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2009/01/10 :  21:32:13  Show Profile Send EAR a Private Message
Helt rätt ztenlund

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/01/10 :  21:38:50  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Såvida man inte, som i vårt hus, har en separat tilluftskanal till pannrummet. Men den uppvärmda skorstenen i sig skapar ju ett drag.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2009/01/11 :  11:59:03  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hmm, Luft/Vatten tycks vara en smart investering och bra mkt billigare, mer praktiskt, än jord/bergvärme!!

Stämmer det verkligen att man skulle kunna spara ca 50-60% av sin förbrukning med en dito pump??

I sådana fall skulle ju investeringen sparas in på ca 10 år bara i mitt fall.. Ca 18 000 kwh/år förbrukning!

Det känns ju rätt smart isåfall!! Det om något skulle ju kunna motivera en uppvärdering av huset!! Jag ser som sagt investeringen rent krasst i ekonomiska termer!! I och med att vi som sagt inte kan låna på huset utan att värdet stiger!!

Fattar jag det rätt skall en luft/vattenpump inte ändra på ventilationen då jag inte har värme kopplad till ventilation. Endast elementen och badrum!

Sladd!! Skall undersöka de justeringar du nämner i köksfläkten!! Vår tomt i fråga är 1000 kvadrat men det är ju inkluderat husgrunden!! Skulle rent praktiskt kunna gräva ner en jordslinga på baksidan där det bör finnas plats!

Nå, besparingen blir som jag fattar inte mer ändå med jordvärme kontra luft/vatten! Fattar jag rätt?????

Appropå läget tror jag vi bor i ett ganska attraktivt område trots allt!! Nära sjön, badplats, golfbana, dagis, förskola inpå knuten och cykelavstånd till stan i ett lugnt och trevligt område. Perfekt för unga barnfamiljer skulle jag påstå!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/01/11 :  12:13:31  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Jordvärme på en tomt på 1000 m2 inklusive hus... nä, aldrig. Inget kommer växa och din gräsmatta kommer se ut som i april största delen av sommaren. Det blir helt enkelt inte varmt nog, permafrost, Sibirien.

Luft/vatten gör inget med ventilationen, det är riktigt. Hur mycket du kan spara avgörs ju av startläget. vad använder du idag för att värma vattnet i elementen? Olja, el, pellets?
Mina föräldrar installerade en luft/vatten och de hade en pay-off-tid på 3 år... Vilket visade sig stämma, det har gått 2 år nu och de ler varenda gång de tänker på pumpen. Fast de körde olja förut...

Orsaken att det är lönande att gå på ventilationen är att den står för 25% av värmekostnaden. Men går man på den "fel" så skadas huset. Å andra sidan om man har självdrag så fungerar den som en dubbelturbo. Ju kallare ute ju mer drag får du i murstocken t ex. och det är ju just då som man kanske inte vill ha in massor av minusgradig luft som skall värmas. Behovet ev ventilation ökar ju knappast för att det är kallt ute...

Lösningen är som jag föreslog en kraftig strypning av din fläkt som grundläge och så ett läge som forcerar på tider man kan förmoda innebär aktivitet i huset. Komplettera med vädringsfönster om du skall byta fönster, det kan vara skönt på sommaren.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/01/11 :  12:16:32  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Kom att tänka på:

jag har ju själv köpt och kikat på flera hus de senaste 10 åren. Om man gillar huset och läget så tittar man på
1) på uppvärmningssystem och
2) på de driftskostnader som uppges.

Kan låga driftskostnader styrkas över tid ihop med ett bra och underhållsfritt uppvärmningssystem är det starka kort.

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2009/01/11 :  12:24:16  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Jordvärme på en tomt på 1000 m2 inklusive hus... nä, aldrig. Inget kommer växa och din gräsmatta kommer se ut som i april största delen av sommaren. Det blir helt enkelt inte varmt nog, permafrost, Sibirien.

Luft/vatten gör inget med ventilationen, det är riktigt. Hur mycket du kan spara avgörs ju av startläget. vad använder du idag för att värma vattnet i elementen? Olja, el, pellets?
Mina föräldrar installerade en luft/vatten och de hade en pay-off-tid på 3 år... Vilket visade sig stämma, det har gått 2 år nu och de ler varenda gång de tänker på pumpen. Fast de körde olja förut...

Orsaken att det är lönande att gå på ventilationen är att den står för 25% av värmekostnaden. Men går man på den "fel" så skadas huset. Å andra sidan om man har självdrag så fungerar den som en dubbelturbo. Ju kallare ute ju mer drag får du i murstocken t ex. och det är ju just då som man kanske inte vill ha in massor av minusgradig luft som skall värmas. Behovet ev ventilation ökar ju knappast för att det är kallt ute...

Lösningen är som jag föreslog en kraftig strypning av din fläkt som grundläge och så ett läge som forcerar på tider man kan förmoda innebär aktivitet i huset. Komplettera med vädringsfönster om du skall byta fönster, det kan vara skönt på sommaren.

mvh



Ja vår lösning idag är som sagt en elpanna kopplad till varmvattenberedare!! Modell Nibe EUC-13 + Compact CU.
Så det är ren el som värmer både element och vatten i duscharna etc.

Enligt min "forskning" i ämnet skall jag kunna koppla ihop luft/vattenpump (Ex IVT Optima) med både elpannan och existerande varmvattenberedare. Då går elpannan (elpatronen) bara in vid mycket låga temperaturer eller då det behövs lite tillskott!!

Är detta korrekt?

Investeringen då är ca 65 000 kr mellan tummetott och slickepott. Köper jag totallösning och byter ut även elpanna och beredare kanske jag får slänga ut ca 85 000 kr.

Får helt enkelt konsultera en ventilatinstekniker angående tidsstyrning av fläkten!! Men det låter ju förnuftigt att fläkten får gå på sparlåga när man ändå inte är hemma eller när man sover.

För att återkomma till mina "svåra" frågor!! Nytt badrum och ny lösning för uppvärmning/tappvatten i huset för 200 loppor.

Vågar jag "räkna med" att jag kan få in dom 200 i huslånet?? I värsta fall topplånet.

Som alla förstår vill jag ju inte ha ytterliggare ett blanco-lån utanför både huset och hifi/bil lånet!! Det om något skulle fördyra vardagen!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/01/11 :  12:38:11  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Det är korrekt som du skriver, elpatron för bister vinter.

Ventilationstekniker... ja, om du har tur. Som regel vill de sälja något som ger mer ventilation och styr även inluften och kanske en värmeväxlare...Som att anlita en advokat. Ju mer problem de skapar ju mer pengar får de

Om lån och omvärdering av hus finns det säkert någon mäklare eller bankkille härinne?

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2009/01/11 :  12:50:15  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja något annat alternativ har jag inte Sladd!! Tummen mitt i handen vad gäller sånt och jag får isåfall ge snubben stränga instruktioner vad gäller ventilationen!!

Kan man ha sån tur?? Finns det hifi-intresserade mäklare eller banktjänstemän???

Gör er isåfall genast tillkänna!!


-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2009/01/11 12:51:40
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000