Jag kan tänka mig att man behöver modifiera gamla cd-spelare med hygglig mekanik typ pd 75 men high-tech-värsting-svindyr-high-end skall man inte behöva modda. Det är ett underbetyg åt tillverkaren!
Moddarna brukar säga att ju dyrare grejor desto mindre märks moddningen.
Egentligen är det väl upp till ägaren om han vill modda eller inte. Jag vet att jag säger emot mig själv här. Man kanske istället bättre ska testa före inköp vad man tycker om maskinens ljud istället för att i efterhand bygga om den. Jag har respekt för tillverkarna och tror också att dom har lagt ner ett stort antal timmar på utvärdering innan dom släpper en maskin på marknaden. Jag hoppas det i alla fall. Jag har också större förtroende för Krells utvecklingsavdelning än för Herr Stridbeck jr. Om man beskyller Krell för att mest leta kostnadseffektiva lösningar så är man nog farligt ute. En stabb mer eller mindre i en maskin i dom här prisklasserna är nog inget större problem.
Själv äger jag Krell tycka vad man vill om dem men bra låter det fast alldeles för dyra i nypris. Skillnaden jämfört med andra märken är inte relevant till priset,det är där moddarna kan få till hyfsat och prisvärda förbättringar på billigare märken.Krells konstruktioner är ju inte hemliga så moddarna vet nog var man kan hämta mer välljud.
Om man tar konkurenter till Krell som exempelvis norska Dynamic Precision så är ju dom mycke billigare och säkert lika bra med hög dämpningsfaktor, låg distorsion osv.
Flint: ibland måste man fixa till dåliga grejjor som man inte vill kränga vidare (av sentimentala skäl el. annat...), då kan det ju vara vettigt att gå in o gräva själv o få välja o vraka bland komponenter med bättre värden. Detta kan iofs. vara lite farligt när man inte har så bra koll...saker kan självantända....osv.
Ja, du e nog vettig i din skepsis, det är ju alltid ett riskabelt företag att gå in o pula om man inte är expert på just den apparaten o dess komponenter som man ska modda...inte ens de duktiga moddarna e ju perfekta!