HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Moddade Krellar bra eller dåligt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/04 :  22:31:30  Show Profile Send Timbre a Private Message


Så du menar att om man lämnar in sin välbekanta spelare på modifikation, spelar sin välbekanta musik rakt in i sina välbekanta lurar och inte hör någon förändring så har det ingen betydelse...
Moddarnas framtid är ljus...

Den var borta i en vecka vill jag minnas.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/04 :  22:46:23  Show Profile Send Flint a Private Message
En moddare borde istället betala för att få förstöra ens prylar.
Han borde betala mellanskillnaden som apparaten tappar i värde.

Timre. Testa med att fakturera i efterskott.

Kanske märks att jag inte gillar dessa moddare.
Om man är så duktig på att bygga så borde man
lansera egna fullständig mirakulösa produkter.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/04 :  22:55:33  Show Profile Send Timbre a Private Message


Problemet är bara att jag måste hitta en DP-11:a i originalskick...
Så att även modifikatören kan få höra att det inte blev någon förbättring...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/05 :  01:50:23  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag kan tänka mig att man behöver modifiera gamla cd-spelare med hygglig mekanik typ pd 75 men high-tech-värsting-svindyr-high-end skall man inte behöva modda. Det är ett underbetyg åt tillverkaren!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/01/05 :  09:42:32  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

Vad är det som säger att det blir bättre, när en moddfirma har varit i farten? Det kanske bara blir annorlunda...

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2003/01/05 :  19:28:29  Show Profile Send Stridbeck a Private Message
Diverse samplingar och svar:


Jag kan ta en näve komponenter för tre lappar och konstruera och bygga en förstärkare som låter bra både i bas, mellan och diskant.

Svar:
Priset för en apparat består av kostnad för design och tillverkning och för frakter, agenturer och detaljister. Kostar prylen 3000 kr i material så kan man gissa att den kostar 3000 kr x 6-15 i butiken.

-------------------------------------------------------------------

Lustigt att du nämner just Accuphase.
Jag lämnade in min DP-11 för moddning prisklass 5000kr år 1997.
Jag hörde ingen skillnad.

Svar:
Våren 95 moddade jag en Accuphase på samma sätt som denna bortsett från att klockan ej byttes. Kunden blev mycket nöjd och har sedan dess handlat för åtskilligt mer än vad en DP11 kostade.

Värt att påpeka om Trichord Clock är att jag monterade denna under ca ett års tid eftersom kunderna ville ha den. Detta som ett resultat av en test i HiFi & Musik där Trichord testades parallelt med min dåvarande analog modifiering. Själv så tyckte jag inte att den var sådär oerhört bra och hade inga varma rekomendatioer, men den ansågs bra. Idag säljer jag en egenutvecklad klocka som är mycket välfungerande.

-------------------------------------------------------------------

Jag tycker inte heller att Kav 300I låter dåligt på något sätt alls, det är HD om säger att Krell låter så i diskanterna!
Detta gäller samtliga Krell enligt dem.

Svar:
Vi har inte påstått att alla Krell låter vasst. Ett sådant påstående måste du kunna verifiera!

Krell KAV300i låter vasst och matt. Mattheten ligger, rent generellt, i slutsteget och hårdheten i försteget. Vår modifiering på förstegsdelen förbättar den radiakalt vilket bland annat ger ett mjukare och mer upplöst ljud.
Den IC som används i förstegsdelen är en OP275 med en nästan oreglerad matning. OP275 används för att den är billig utan att låta helt kass och oreglerad matnig är betydligt mer kostnadseffektivt än reglerad.


-------------------------------------------------------------------

Efter en enda erfarenhet i "moddarsvängen" kan jag bara hålla med Flint.

Se upp!

Svar:

Det är möjligt att man skall se upp. Detta gäller även serviceverkstäder.
Alla de modifieringar som jag föreslår ger prisvärda förbättringar. I vissa fall så är jag osäker och då påpekar jag alltid att ljudförbättring åt det ena eller andra hållet inte kan garanteras.
Harmony Design skulle inte finnas utan en nöjd kundkrets så med oss så finns det ingen anledning att se upp.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/05 :  19:36:36  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det finns alltid anledning att se upp.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/01/05 :  19:45:08  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by bjorn

Hej,

Vad är det som säger att det blir bättre, när en moddfirma har varit i farten? Det kanske bara blir annorlunda...

Mvh

Björn



Hej Björn!
Detta var kloka ord tycker jag! Vad säger att det är bättre bara för att det låter annorlunda!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/05 :  20:34:28  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag skulle kunna tänka mig att modifiera men Krell 300i, även om det inte ligger högst på listan. Vad är det som säger att det måste bli annorlunda och inte bättre?
Jag gjorde en snabb koll på den opamp OP275 som måste vara en av de väsentligaste delarna i förförstärkardelen. Den kostar 28 danska kronor, möjligen var den dyrare när förstärkaren lanserades. Denna opamp kan ersättas med en ny opamp AD825 som kostar 299 DKK. Vitsen är inte att den är dyrare utan att den är fyra gånger bättre i bandbredd och slew rate. Sämre värde resulterar enligt LC Audio i att diskanten blir hårdare och mer agressiv.
Klart att det kan innebära en risk men jag tror mer på det än att lägga mer på mina redan ganska dyra kablar.

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/01/05 :  20:46:29  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

Jag skulle kunna tänka mig att modifiera men Krell 300i, även om det inte ligger högst på listan. Vad är det som säger att det måste bli annorlunda och inte bättre?
Jag gjorde en snabb koll på den opamp OP275 som måste vara en av de väsentligaste delarna i förförstärkardelen. Den kostar 28 danska kronor, möjligen var den dyrare när förstärkaren lanserades. Denna opamp kan ersättas med en ny opamp AD825 som kostar 299 DKK. Vitsen är inte att den är dyrare utan att den är fyra gånger bättre i bandbredd och slew rate. Sämre värde resulterar enligt LC Audio i att diskanten blir hårdare och mer agressiv.
Klart att det kan innebära en risk men jag tror mer på det än att lägga mer på mina redan ganska dyra kablar.





Hej Anders47!

Jag sade inte att en moddifiering inte kunde göra en förbättring eller hur! Även om det med en moddning låter bättre så låter det ju annorlunda! En bättre Slew rate gör inte att allt blir bättre eller hur! Jag köpte på 80-talet en NEC 8000E förstärkare som då av många ansåg fantastisk pga en mycket hög slew rate. Detta att ha en hög slew rate var mycket viktigt på 80-talet, idag så är det viktigare för de allra flesta att det låter bra än att det mäter bra.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/05 :  21:10:53  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Hej Majjen03,

Det var nog ingen som sa att det inte kan bli bättre, men jag tyckte tonen genomgående var väl negativ. Jag är väl medveten om att det inte behöver låta bättre för att det mäter bättre och har inte precis sällat mig till mätningsförespråkarna här. Men förutsättningarna bör vara bättre med en opamp som mäter bättre på alla parametrar än OP275, inte bara på slew rate. Jag har sett många rapporter, mest från DIYare men också från professionella konstruktörer att byte strategiska komponenter som apamp och kapacitorer kan ge klara förbättringar. De produkter vi köper verkar inte vara några magiska designer utan snarare ett hopplock av standardkomponenter och med mycket kompromisser gällande pris och kvalitet på komponenter, förhoppningsvis gjort med en viss professionalism. Kvaliten på en del komponenter tycks förbättras rätt snabbt, som opampar och chips till DACar. Det kan då kanske ibland vara lönt att uppgradera efterhand.
Undrar vad komponenterna i en 300i kostar (5 - 10 tusen ?).
Synd att inte fler har erfarenhet av modifikationer.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/05 :  22:45:30  Show Profile Send Flint a Private Message
Egentligen är det väl upp till ägaren om han vill modda eller inte. Jag vet att jag säger emot mig själv här. Man kanske istället bättre ska testa före inköp vad man tycker om maskinens ljud istället för att i efterhand bygga om den. Jag har respekt för tillverkarna och tror också att dom har lagt ner ett stort antal timmar på utvärdering innan dom släpper en maskin på marknaden. Jag hoppas det i alla fall. Jag har också större förtroende för Krells utvecklingsavdelning än för Herr Stridbeck jr. Om man beskyller Krell för att mest leta kostnadseffektiva lösningar så är man nog farligt ute. En stabb mer eller mindre i en maskin i dom här prisklasserna är nog inget större problem.

Edited by - Flint on 2003/01/06 00:33:45
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/05 :  23:08:56  Show Profile Send ekman a Private Message
jag håller åter igen med herr flint =) synnerligen sund människa hehe
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/05 :  23:14:16  Show Profile Send Flint a Private Message
Ekman
Du har dina roliga sidor...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/05 :  23:19:39  Show Profile Send ekman a Private Message
jag tror ditt inlägg var präglat av en viss sarkasm men tack tror jag? jag menade bara att jag tycker dina inlägg alltid är väldigt sunda jag håller inte alltid med men ganska ofta =)
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/05 :  23:25:52  Show Profile Send Flint a Private Message
Ekman
Fel. Ingen som helst sarkasm. Garanterat.
Jag tänkte just skriva dit skämtet "dock icke A/B-testat"
som en vänlig påminnelse om vår tidigare debatt.
Vill bara tillägga i den debatten att jag inte i en A/B-test
letar efter det rätta eller "ofärgade" utan bara det jag
själv tycker om. Dessutom vet jag som amatörbyggare att jag
ofta lurar mig själv till en viss uppfattning och då kan en
blindtest ta ner mig på jorden igen genom att bevisa att jag hade
kapitalt fel. Så det så.

Ingen sarkasm. FRED. Olika uppfattning kan vi ha i alla fall.
Vi är väl för f.. vuxna.

Edited by - Flint on 2003/01/06 00:33:06
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/05 :  23:53:19  Show Profile Send ekman a Private Message
jo nu håller jag med dig igen =)

vill även tillägga att jag försöker tillämpa samma metod som dig vid A/B test
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:04:02  Show Profile Send Flint a Private Message
ekman
Frid och fröjd.
Flinstone är nöjd.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:28:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag drar ett mesigt uttryck:

Jag håller med dig Flint.

(alltså att man inte ska in och pilla i konstruktionerna, så dålig är ju inte en Krell)
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:34:39  Show Profile Send ekman a Private Message
mesigt? bah mannen har ju rätt =)
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2003/01/06 :  01:13:57  Show Profile Send Qvist a Private Message
Nä det är klart varför ska man modda en Krell.
En bekant jag har har en trasig högtalar kontakt på sin krell, denna kostar 3000 Kr om jag inte mins fel.

Det bästa med kontakten är ju att den är tillverkad av krells marsianer som gjort den i mässing.
Bakom och i förstärkaren sitter koppar bläck till förstarkar korten som är fastskruvade i kontakten.

Mycket snyggt gjort annars.

Skulle jag äga denna skulle jag slänga dom där kontakterna åt H och desamma med kopparbläcken, jag skulle sätta dit något bättre som tex en vanlig koppar el silver kontakt.
Men det är klart då står det ju inte Krell på den.


Jag skulle även byta ut bläcket i förstärkaren till en kabel i stället, i silver el koppar och löda fast.


Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/01/06 :  01:16:13  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
hej, ezo... jag kollade upp det där, det var 3000 paret, forfarande ca 2800 kr för mycket...

Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2003/01/06 :  01:19:08  Show Profile Send Qvist a Private Message
Tjena det har du ju aldeles rätt i
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/06 :  01:57:40  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

mesigt? bah mannen har ju rätt =)


Jag menar det här med att "hålla med"!

Ja han har rätt, det håller jag med dig om.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/01/12 :  19:06:31  Show Profile Send matså a Private Message
Ni som är tveksamm mot modding ni tror inte på nedanstående länkar?

http://www.harmonydesign.se/mod.htm

Dessutom gör han ju egna grejor också (det var någon som sa, varför gör han inte egna saker?) Det ser man ju här

http://www.harmonydesign.se/produkter.htm

Men om det sant som han säger vete katten.


Min fotosida på flickr
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000