Author |
Topic |
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 15:24:53
|
Kom på att jag kanske skulle skriva en liten uppföljning här. Den 13 mars hämtade jag ut en flintgrå E280CDI -09 kombi i utförande Avantgarde och med sportpaket på Hedin Bil i Jönköping.
Jag gick alltså emot både Sladds rekommendationer och mitt eget bättre vetande till förmån för fåfängan, och kanske vägegenskaperna på kurviga vägar. Det handlade som sagt om utförsäljning av lagerbilar och då kan man inte bestämma allt själv, vill man ha vissa saker får man ta andra. Bilen är dock nästan exakt som om jag skulle specat den själv. Sportstolarna är väldigt sköna och jag tycker att fälgarna i sportpaketet är de snyggaste till denna modell. Däremot så känns det väl inte så vettigt att köra med 245/40-18 fram och 265/35-18 bak när man kör 4000 mil/år, ur ekonomisk synvinkel.... Vad det gäller komforten så tycker jag det funkar, min BMW 530d -02 med M-sportpaket (17"-hjul) var stötigare; men det var ju en äldre bil med 15.000 mil på mätaren. Jag tycker att de fina kurvegenskaperna ger en viss komfort också. Större bromsar i sportpaketet också, riktigt bra sug i dem. Bilen har också COMAND (stora navi och dator) och dieselvärmare som jag ville ha. Kompletterade med elektrisk motorvärmare (med batteriladdare, kupévärmare och fjärr), stänkskydd och iPod-anslutning. Mediagränsnittet är faktiskt en kul grej, jag har vara kört med iPoden, men man kan även ansluta USB-minne (eller hårddisk) eller apparat med 3,5 mm utgång. Dessutom finns hårddisk så att man kan lägga in musik och lagra i bilen, där ligger även kartan. Min bil har telefonförberedelse så jag har även köpt en iPhone och docka för denna. Funkar kanon och jag gillar verkligen iPhonen, fast SMS i färddatorn funkar inte. Förmodar att det beror på iPhonens egna sätt att hantera SMS. Jag har kört drygt 3100 mil nu och är jättenöjd med bilen. Det har varit ett fel på bilen, det elektriska insynskyddet (Rollo på MB-språk) gick först inte upp varje gång som jag öppnade bakluckan, och slutade sedan helt att fungera. Det fixade dock Hedin i Värnamo åt mig. Tar en bild från kontoret också.
Sen har det varit ett annat problem kopplat till använding av telefon (iPhone 3G) i bilen. För det första så gick det inte att zooma i kartan i navin under pågående samtal och för det andra kopplade telefonen ihop sig med bilen (Blåtand) så fort man öppnade dörren, vilket gjorde att pågående samtal kopplades till högtalare och mikrofon som inte aktiverades förrän man vridit nyckeln till radioläge. Kanske uppfatts som dagens I-landsproblem av en del, men använder man telefon mycket kan det vara väl så irriterande. Efter att jag beskrivit problemet för verkstan på Hedin i Jönköping fick jag komma in för uppgradering av mjukvaran i bilens dator (gratis). Det löste bägge problemen, det var alltså problem man redan upptäckt. Nu har jag faktiskt kommit på två saker till kopplade till iPhone som jag ska rapportera. Om Webasto-värmaren i bilen är igång vill telefonen para ihop sig med bilen, telefonhållaren aktiveras alltså när man startar värmaren. Lite irriterande om jag sitter hemma i köket när det ringer och värmaren är igång. Det andra kommer av att jag skaffat en kabel för att ansluta iPhone (istället för iPod) till mediaanslutningen i bilen, och här kommer egentligen två delproblem. För det första så aktiveras iPod-funktionen i iPhone så snart jag sätter telefonen i hållaren, men jag kanske vill fortsätta lyssna på radio även om jag sätter i telefonen. Det andra är att jag inte kan spela musik med annat än iPod, t.ex. Spotify i iPhone, eftersom iPod aktiveras när jag sätter i den. Jag har testat att ha Spotify igång när jag sätter i iPhone och då hörs musiken från Spotify i några sekunder, men sen kopplar den över till iPod. Problemet borde alltså vara löst om man tar bort den automatiska aktiveringen av iPod.
Så, inga stora problem med bilen som jag ser det, men några detaljer som kan förbättras! |
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 18:44:42
|
Måste du använda kabel??Går det inte strömma musiken via blåtanden???? Funka i min Bravo och även till Pioneern jag satte in i min nuvarande bil. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 19:49:32
|
Mmm, jag tror det.... Mediaanslutningen sitter i handskfacket och där har jag min iPod Classic 5 inkopplad. Då styr man den från färddatorn och allt är frid och fröjd.
Telefonhållaren sitter i mittfacket och har en utgång som passar i mediaanslutnigen (på en del modeller sitter den i mittfacket). Det jag nu skaffat är alltså en förlängningskabel som ska monteras fast så att jag får uttag i mittfacket på min bil. Jag får alltså välja om jag vill ha min iPod eller iPhone inkopplad. Med iPhone inkopplade styr jag iPod i denna via färddatorn, och det är ju en funktion som talar för att ha den inkopplad med kabel.
För att det ska fungera att streama via Blåtand så förmodar jag att funktionen måste finnas i bilen, den ska komma upp som ljudenhet om man söker efter enheter i telefonen. Det gör den inte utan den kommer bara upp som ett "head-set", så jag förmodar att svaret är nej.
En lite lustig sak är att med senaste generationen av COMAND (NGT 2.5) så är Blåtand standard, man kan para ihop de flesta telefoner direkt med telefonstyrning från bilen. När man har telefonförberedelse och köper en särskild hållare för telefonen sker överföringen av samtal via Blåtand även om telefonen sitter i hållaren, men då ska den ha parats ihop med hållaren istället för bilen. Förutom de anmärkningar jag skrivit ovan så funkar det här väldigt bra. Åker jag kortare turer och kliver i och ur ofta behåller jag telefonen i fickan, men kan ändå använda handsfree och knappar i ratten för att styra den. På längre turer sätter jag den i hållaren och får både takantenn och laddning. |
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
Stefan
Member
60 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 23:06:03
|
Häftig läsning :) 7 roliga sidor jag missat här :)
Så till frågan hur funkar Den tyske kälken idag nu på vintern mer exakt med värme förbrukning m.m ??
Kör själv Cadillac STS Vinkel 8:a (med egenutrustad stereo och massiv baslåda) Underbar köra orgelskivor i . Och omega 2.2 elegance kombi 00:a (som ekonomibil/ Lastbil) |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 01:17:10
|
Jag tycker den är kanon på vintern, drivning i rätt ände så att framhjulen inte far och kanar åt alla håll! Antisladd gör ju inte saken sämre.
När dieslarna blev mer effektiva och därmed lämnade mindre med spillvärme blev det vanligt med tillsatsvärmare (typ Webasto eller Eberspächer) som standard. På en del bilar gick det även att köra dem som parkeringsvärmare som standard, medan man på andra fick betala extra för den funktionen. När jag köpte min förra bil (BMW 530d -02) var sådan värmare ett krav, tyvärr blev det rätt dyrt då den la av och jag fick byta den.
På nyare bilar har man ofta ersatt denna bränsledrivna tillsatsvärmare med en elektrisk dito. Det sitter alltså ett el-element i värmepaketet, gör att värme kommer väldigt snabbt. Nu är det dock sällan jag sätter mig i en kall bil, jag är en kronisk användare av dieselvärmaren; från typ 10 plus och neråt.... Jag hatar att sätta mig i en kall bil och det var därför jag även kostade på elektrisk värmare med batteriladdare och fjärr. Är jag hemma så sitter sladden i och batteriet laddas. Vill jag har värme så slår jag på eller programmerar klockan med fjärren. Nu när det varit riktigt kallt slår jag även på dieselvärmaren fem minuter innan jag ska åka. Då riskerar jag inte att det blåser lite kallt direkt när jag startar.
Snabb och skön värme i tre steg i stolarna. Ytterspeglarna avisas automatiskt när det är kallt, inte när man slår på elbakrutan (som på många andra bilar). Spegeln på förarsidan avisas väldigt snabbt.
Här har inte alla tänkt till ordentligt, har man haft kupévärmare igång behöver inte bakrutan värmas upp, men det är ändå is på speglarna. Å så undrar folk varför det kostar extra med en stjärna....
Nu har jag varit ledig det mesta medan det varit kallt, men några lite längre turer har det blivit. Allt har fungerat bra och det har varit varmt och skönt.
På min förra MB (E300TD -96) hade jag spolarburken uppvärmd av kylvattnet samt elvärme i slangar och munstycken, det saknar jag på denna. (finns som tillval, men min har inte det).
Förbrukning ja.... Alltid svårt att veta riktigt, folk kör så olika och så... Jag har skrivit upp allt jag tankat sen den var ny, men har inte räknat efter riktigt än. Ligger nog på drygt 0,8 l/mil så här långt. Tycker att det minskat lite nu när jag kört drygt 3000 mil med den. Körde de 39 milen hem från Hobro i Danmark strax före jul och då visade färddatorn 7,0 l/100 km när jag kom hem. Då gick det 130 på motorväg i Danmark och något mindre på den i Sverige, sedan ännu saktare genom skogarna i Dalsland och Värmland. Är dock inte så ekonomisk väg då det är mycket backar och kurvor. Det var med vinterdäck, annars är väl de breda sommardäcken och automat inte det mest ekonomiska. Jag kör i princip alltid med farthållaren på. Enligt mina mätningar drar den c:a 0,3 l/100 km mer än vad färddatorn visar, det var nästan precis samma med BMW:n jag hade innan.
STS är säkert en kul bil att åka i! För drygt 10 år sen hade jag en MB 380 SE -84 (också V8) som bruksbil, det var kul. I den hade jag också en rätt bra stereo, som jag ofta saknar. Det låter iofs OK i den jag har nu, men långt från min gamla bil med trevägssystem fram och två tior i fjärde ordningens bandpasslåda med rören upp genom hatthyllan. |
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
Topic |
|
|
|