Author |
Topic |
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2009/01/23 : 11:36:37
|
Sladd, Om den 520D som du provkörde bullrar på tomgång så är det antingen stor skillnad på nya 09,an som jag hämtade för en månad sedan eller så var det något fel på den. Jag kan knappt höra att motorn är igång när jag sitter inne i bilen och den går på tomgång. Den hörs en del om man varvar den, men det är sällan man behöver göra det med den råstarka deselmotorn. Mercedes E220 CDI bullrade mer både på tomgång och ute på landsvägen.
Jag valde mellan Mercedes E 220 och BMW 520D (bägge välutrustade och det var priset (Mercan 50 000 kr dyrare) och förmånsvärdet (Mercan +2000kr/månad) soppaförbrukningen (Mercan drygt 1 deciliter mer/mil) och därmed också högre skatt. Servicen kostar en del mer för mercan också. Den kostar inget för BMW,n under dom första 3 åren. Jag hade inget inbyte så då blev rabatterna bra. 85 000 i rabbat för BMW,n och 100 000 om jag valt Mercan. Rabbaten var i form extrautrustning och vinterdäck. Volvo ville inte vara med då dom knappt släppte någonting.
Mercedes har jag haft 5 stycken tidigare den senaste en S 320 CDI - 05.
Den körde man lika bra och snabbt med på krokväg som BMW,n trots storlek och 300 kg mer tyngd. Men hitills känns inte BMW,n som något större nedåthopp, kanske lite sämre komfort, lite goare gång i Mercans sexa, mycket mer kraft vid omkörning osv. men jag behövde en kombi så då blev det till att byta. Automatlådan i BMW,n är överlägset bättre och snabbare utan att vara ryckig.
Standardhjul (ballongdäck) är det enda som gäller om man inte ska köra racing, så det blev ingen "extrautrustning" i form av lågprofil, slanglösa, ljudhöjande, komfortsänkande idiotfäljar. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/23 : 12:28:48
|
Det var väl något fel på den 220 CDI du provade då
Jag känner igen prissänkningarna generellt och även att Volvo inte är med "på banan".
Jag är fortfarande BMW-fan så jag gratulerar till den nya bilen. Jag har dock avverkat två 5-seriebilar (525 och 530, totalt ca 25000 mil) och kan redan nu säga att detta är tystare och mer komfortabelt. När det gäller bränsleåtgången är BMW duktiga men det verkar som om Mercedes siffror är en smula mer verklighetsnära. Den här är 60 Hk svagare än 530 och skall egentligen dra 1 dl mer (!) men det gör den helt enkelt inte i praktiken.
Jo, ballongdäck är det som gäller för oss gubbar
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2009/01/23 : 18:42:30
|
Hi Fi Consult: Hur stämmer BMW:s angivna förbrukning med den praktiska enligt din erfarenhet? |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2009/01/23 : 19:03:57
|
Kör 320D Touring 08 177 HK
90 väg Svrige, lite last 0,49L
100% stadstrafik Göteborg 0,59L
Autobahn, cruise på 160 km/h, 2 personer, mycket last 0,60L
Blandat i Sverige, halvlastat 40% 110 väg, 50% 90 väg, 10% 70 väg, 1000 km 0,55L
Faktiska siffror |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2009/01/23 : 19:20:24
|
Det låter helt fantastiskt bra! |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2009/01/23 : 19:22:00
|
Sladd: 525-an, var det gamla (->03) eller nya (03->) modellen? Lite nyfiken på vad Du tyckte om den gamla, om det var en sådan Du hade, samt hur skillnaden är mellan modellerna?
Är själv förtjust i den gamla då jag kör en sådan men är den nya såpass mycket bättre att det är värt att byta upp sig
Edit: felsnavat |
Edited by - Mey on 2009/01/23 19:24:19 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/23 : 19:25:57
|
jag kan skriva under på bränsleförbrukningen.
En 530D har 230 HK, ger 500Nm, tar sig till 100 på 6,9 och drar blandad köring 0,67 Det är snudd på rekord om man betänker att motorn har sålts i flera år...
Jag skrev "verklighetsnära" om Mercedes siffror, jag menade nog egentligen pessimistiska eller generösa. E-klassen drar 061 när jag är ute och luffar och hitintills är det blandad köring 0,68, mot uppgivna 0,77 med automat om jag minns rätt.
Det brukar inte slå åt det hållet och Carlsson har inget ägg under foten. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/23 : 19:36:06
|
Mey: Jo, 525:an var den gamla modellen, en -01
Den var mer lik en E-klass, kändes tyngre och mer lokomotiv. Jag minns dock varför jag bytte, fick provköra en 525 med nya karossen och alla tvivel försvann direkt. Den är stor men känns liten och direkt att köra och väldigt mycket modernare. När det kom till kritan hade jag en bil inom räckhåll med den stora motorn och ja... det är svårt att motstå
I längden blev det alltså för mycket av det goda. För mycket hästkrafter (körkortet har varit borta ) för känslig styrning, (man är ganska slut i axlar och armar efter en non-stop till Östersund där man sitter och passar ratten hela tiden) för skålade stolar och så är den till för unga macho män som har vigheten kvar. En Mercedes E-klass stiger du ur. En 5-serie stiger du upp ur. (kan bero på något så enkelt som hur tröskeln och dörren är tillverkade men sådan är känslan)
En kamrat och jag brukar åka till Grythyttan (Carl-Jan och Co ni vet) och fika eller käka lunch någon gång i veckan. Han är 1.95 lång och anmärkte på två saker idag när vi åkte dit i E-klass första gången.
"Oj, vad mycket plats för benen" och "den här går tystare va?"
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2009/01/23 : 21:05:18
|
Sladd.'
En gång i framtiden får du säkert möjlighet att köra en "riktig bil" även om den inte passar väskdängare. ex.vis en MB 500SL. Inte då bara provköra utan att leva med den mil efter mil. NIRVANA
MVH Lech
|
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2009/01/23 21:06:32 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2009/01/23 : 22:45:49
|
Har varit mycket nöjd ägare till denna 1992-2006
men man ska inte växa fast. Kul att byta till en AMG innan man blir på tok för gammal. HiFi är inte allt Vissa drömmar bör kanske förbli just det, men några ska man förverkliga tycker jag. Har inte varit mycket över 180 utan tak, men öronproppar rekommenderas då. Det var dock fin sång i den gamla mekaniskt insprutade raka 6:an med rostfritt avgassystem från raka rör, speciellt över 4000 varv (maxvrid först vid 4500, om någon undrar). |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2009/01/23 22:58:03 |
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2009/01/23 : 22:48:53
|
Du kan få byta jämt mot min Passat. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/01/24 : 13:35:52
|
lennartj; den modellen är bara för läcker |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2009/01/24 : 18:31:54
|
jari; är det en VR6 4-motion kombi 2008, så OK :) |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/24 : 22:56:46
|
Lördagkväll och lillen sover. Fler bekännelser, måhända mer jordnära
En sån här
Utsidan skall i mitt fall vara vit med gröntonade rutor runt om, denna är dock ganska snygg och tidstypisk.
Allvarligt talat, om vi skulle göra annonser som denna idag...
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
mrk
Member
313 Posts |
Posted - 2009/01/24 : 23:13:22
|
Volvo 164.. där har vi en riktig bil!
.. men någon 164 kombi har jag aldrig hört talas om. Dess 6-cylindriga efterföljare kom dock som kombi, Volvo 265.. men det var en annan spis(PRV)
Den vita kombin på din bild har tex alldeles för nya backspeglar. Dessutom ser instrumentbrädan ut att vara av den bredare typen, dvs från-81 och framåt. Luktar hemmbygge. Dock ett snyggt sådant
|
-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
|
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2009/01/24 : 23:18:17
|
Jajjemän!
Vet vem som byggde den.. en specialare, får man säga. Vill minnas att den byggdes ca. 2001. Ryktet säger att på den tiden det begav sig var det några på Volvo som byggde en handfull 165:or åt sig själva men jag har aldrig sett någon ens på bild. Men tekniskt sett är det ju fullt möjligt. Klart läckert, likväl som udda att ha en sådan. Den på bilden har 3-liters sexan med 24 ventiler från 960/V90 |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2009/01/25 : 21:59:15
|
Rolig annons Sladd! Året efter (-73) kom dock 280E (M110) och då var det nog inte Mercan som blev efter. Av det jag åkt i 164 och kompakt så tycker jag nog att den senare vinner på komforten. Skinn fanns som tillval, men då blir den ännu dyrare. USA-utförandet gör iaf inte någon MB vackrare, möjligtvis framlyktorna till W108.
För att återgå lite till det ursprungliga ämnet i tråden: Hedin Bil rear ju ut W211 sedan nu, c:a 150 kkr under listpris. Jag åker BMW 530dAMT -02 nu men har blivit lite sugen på en MB igen; och behöver egentligen inte en kombi. Är det korkat att köpa en ny sån nu när ny modell är på gång? Känns som att man trots allt får en hel del bil för pengarna. Jag är nog mest sugen på en 280CDI. |
Erik Nyström Mitt system eller här |
Edited by - Mirage on 2009/01/25 22:00:17 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/25 : 22:49:49
|
jag tyckte annonsen vart ganska förbluffande, vad poppis jag skulle bli om vi gjorde en Bladelius-annons som tog sig an någon av världens största (och dyraste) på samma sätt
I dina kläder skulle jag absolut prova en MB på Hedins. Jag är beroende av kombi och det dröjer väl ett halvår innan den svärmen kommer till försäljning (nya kombin lanseras i höst först).
För ca 300 - 330 får man mycket bil. Att det kommer en ny bakom knuten är ganska ointressant. Nuvarande E-modell på sista året torde ju vara väl provad, fel åtgärdade och det BORDE vara den rostfriaste bil som existerar efter allt elände de hade ...
Se upp bara med vilken variant du tar. Classic eller Elegance är mitt val medan Avantgarde har hård fjädring och bredare hjul, dvs man förstör hela idén med att köra Mercedes. Märkligt nog finns det flest Avantgarde.
Intressant i sammanhanget är att de nya E-klass kommer att ha något billigare startläge (!) fast diverse utrustningspaket brukar ju snabbt äta upp sådana marknadsåtgärder.
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2009/01/26 : 21:48:27
|
Ja, förbluffande kanske var ett bättre ord, ungefär det jag menade med roliga. Jag förmodar att vi inte kommer att få se någon sådan annons från er då, trots att man skulle kunna säga att ni säljer både Volvo och Mercedes-Benz. För säkerhets skull är det väl bäst att jag därmed inte menar att Bladelius skulle vara sämre än Burmester, men prisskillnaden gör väl jämförelsen relevant?
Jag har följt ditt resonemang i tråden och håller egentligen med avseende fjädring och val av hjul. Jag åker också rätt mycket i tjänsten och har alltid föredragit komfort före sport. När det var dags att svika stjärnan (som jag nämnt tidigare i tråden) för en BMW tog dock fåfängan överhand över förståndet, det blev M-sportutförandet på min 530d. Jag tycker att E39 är så mycket snyggare i det utförandet och de klart snyggaste fälgarna. Så nu har jag åkt ett tag på 235/45-17 (Michelin) och tycker att det funkar bättre än jag trott, men lite stötigt är det.
När det gäller MB så tycker jag att Avantgarde är det klart snyggaste utförandet, dessutom ingår en del utrustning jag vill ha i paket. Standardträet i Classic gillar jag inte alls och de känns lite snikiga. Elegance är snyggt, men med V6 blir det ändå 17"-hjul... 220 är säkert jättebra, snabbare och snålare än alla MB-dieslar jag nånsin haft, men jag vill gärna ha en sexa. Dieselvärmare, automat och navi är andra krav, och då blir det färre 220 att välja på. Har även fallit för färgen Tenoritgrå och då skulle t.ex. den här passa perfekt. Mycket pengar, men det är en "komplett" -09:a; har nog kostat närmare 600 kkr.
Jag inbillar mig att en Avantgarde är mjukare än min BMW i alla fall, men sportpaketets 18-tummare vill jag inte ha; fast de är snygga. Provsatt faktiskt en bil med sportpaket, väldigt sköna stolar. Vi får se vad det blir.... jag har lite beslutsångest, mycket pengar... |
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
Topic |
|